Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. maj 2022
Forslag
til
Lov om tilgængelighedskrav for produkter og
tjenester1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Loven finder anvendelse på følgende produkter:
1)
Forbrugerorienterede computerhardwaresystemer og
-operativsystemer til generelle formål med henblik
på de pågældende hardwaresystemer.
2)
Betalingsterminaler.
3)
Følgende selvbetjeningsterminaler, som er beregnet til
levering af de tjenester, der er omfattet af denne lov:
a)
Pengeautomater.
b)
Billetautomater.
c)
Selvbetjeningsautomater til checkin.
d) Interaktive
selvbetjeningsterminaler, der leverer oplysninger, bortset fra
terminaler, der er installeret som en integreret del af
køretøjer, luftfartøjer, skibe eller rullende
materiel.
4)
Forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet,
der anvendes til elektroniske kommunikationstjenester.
5)
Forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet,
der anvendes til at få adgang til audiovisuelle
medietjenester.
6)
E-læsere.
Stk. 2. Loven
finder endvidere anvendelse på følgende tjenester, der
leveres til forbrugere:
1) Elektroniske
kommunikationstjenester bortset fra transmissionstjenester, der
anvendes til kommunikation mellem maskiner.
2) Tjenester,
der giver adgang til audiovisuelle medietjenester.
3)
Følgende elementer af personbefordring med fly, bus, tog og
skib bortset fra transporttjenester i byer og forstæder og
regionale transporttjenester, for hvilke det kun er elementerne i
litra e, der finder anvendelse:
a)
Websteder.
b) Tjenester til
mobile enheder, herunder mobilapplikationer.
c) Elektroniske
billetter og elektroniske billettjenester.
d) Levering af
information om transporttjenester, herunder rejseinformation i
realtid. Dette begrænses, for så vidt angår
informationsskærme, til interaktive skærme på Den
Europæiske Unions område.
e) Interaktive
selvbetjeningsterminaler på Den Europæiske Unions
område, undtagen dem, som er installeret som integrerede dele
af køretøjer, luftfartøjer, skibe og rullende
materiel, der anvendes til levering af enhver del af denne
personbefordring.
4)
Forbrugerorienterede banktjenester.
5)
E-bøger og dedikeret software.
6)
E-handelstjenester.
§ 2.
Loven finder ikke anvendelse på følgende indhold af
websteder og mobilapplikationer:
1)
Forhåndsindspillede tidsafhængige medier, der er
offentliggjort inden den 28. juni 2025.
2)
Dokumentformater, der er offentliggjort inden den 28. juni
2025.
3) Onlinekort og
kortlægningstjenester, når væsentlige oplysninger
gives på en tilgængelig digital måde, for
så vidt angår kort, der er bestemt til
navigationsbrug.
4)
Tredjepartsindhold, der hverken er finansieret eller udviklet af
eller er under kontrol af den pågældende
erhvervsdrivende.
5) Indhold
på websteder og i applikationer til mobile enheder, der
kvalificeres som arkiver, hvilket betyder, at de kun har indhold,
der ikke er opdateret eller redigeret efter den 28. juni 2025.
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) Personer med
handicap: Personer med en langvarig fysisk, psykisk, intellektuel
eller sensorisk funktionsnedsættelse, som i samspil med
forskellige barrierer kan hæmme dem i fuldt og effektivt at
deltage i samfundslivet på lige fod med andre.
2) Produkt: Et
stof, et præparat eller en vare, der produceres ved en
fremstillingsproces, bortset fra fødevarer, foder, levende
planter og dyr, produkter af menneskelig oprindelse og produkter af
planter og dyr, som er direkte forbundet med fremtidig reproduktion
af dem.
3) Tjeneste:
Enhver selvstændig erhvervsvirksomhed, der normalt
udføres mod betaling.
4) Tjenesteyder:
En fysisk eller juridisk person, som leverer en tjeneste på
EU-markedet, eller som tilbyder at levere en sådan tjeneste
til forbrugere i Den Europæiske Union.
5) Audiovisuelle
medietjenester: Tjenester som defineret i artikel 1, stk. 1, litra
a, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU.
6) Tjenester,
der giver adgang til audiovisuelle medietjenester: Tjenester, der
sendes via elektroniske kommunikationsnet, og som anvendes til at
identificere, vælge, modtage oplysninger om og konsultere
audiovisuelle medietjenester og alle funktionaliteter, der stilles
til rådighed, såsom undertekster til døve og
hørehæmmede personer, lydbeskrivelse, talende
undertekster og tegnsprogstolkning, og som er en følge af
gennemførelsen af foranstaltninger for at gøre
tjenester tilgængelige som omhandlet i artikel 7 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU og omfatter
elektroniske programguider (EPG'er).
7)
Forbrugerterminaludstyr med interaktiv databehandlingskapacitet,
der anvendes til at få adgang til audiovisuelle
medietjenester: Udstyr, hvis hovedformål er at give adgang
til audiovisuelle medietjenester.
8) Elektronisk
kommunikationstjeneste: Elektronisk kommunikationstjeneste og
nummeruafhængig interpersonel kommunikationstjeneste som
defineret i § 2, nr. 9 og 20, i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenester.
9) Total
konversationstjeneste: Multimediekonversationstjeneste i
realtid, som leverer symmetrisk tovejsoverførsel i realtid
af video, tekst i realtid og tale mellem brugere på to eller
flere steder.
10) Tekst i
realtid: En slags tekstkonversation i punkt til punkt-situationer
eller i multipunktkonference, hvor den tekst, der indtastes, sendes
på en sådan måde, at brugeren opfatter
kommunikationen som værende kontinuerlig på et tegn for
tegn-grundlag.
11) Gøre
tilgængelig på markedet: Levering af et produkt med
henblik på distribution, forbrug eller anvendelse på
EU-markedet som led i erhvervsvirksomhed mod eller uden
vederlag.
12) Bringe i
omsætning: Første tilgængeliggørelse af
et produkt på EU-markedet.
13) Fabrikant:
Enhver fysisk eller juridisk person, som fremstiller et produkt
eller får et produkt designet eller fremstillet og
markedsfører dette produkt under sit navn eller
varemærke.
14) Bemyndiget
repræsentant: Enhver i Unionen etableret fysisk eller
juridisk person, som har modtaget en skriftlig fuldmagt fra en
fabrikant til at handle på dennes vegne i forbindelse med
varetagelsen af specifikke opgaver.
15)
Importør: Enhver fysisk eller juridisk person, der er
etableret i Unionen, og som bringer et produkt med oprindelse i et
tredjeland i omsætning på EU-markedet.
16)
Distributør: Enhver fysisk eller juridisk person i
forsyningskæden ud over fabrikanten eller importøren,
der gør et produkt tilgængeligt på markedet.
17)
Erhvervsdrivende: Fabrikanten, den bemyndigede repræsentant,
importøren, distributøren eller
tjenesteyderen.
18) Forbruger:
Enhver fysisk person, der køber et produkt eller modtager en
tjeneste, når dette ikke sker som led i vedkommendes
erhverv.
19)
Mikrovirksomhed: En virksomhed, som beskæftiger under ti
personer, og som har en årlig omsætning, der ikke
overstiger 2 mio. euro, eller en samlet årlig balance, der
ikke overstiger 2 mio. euro.
20) Små og
mellemstore virksomheder: Kategorien af virksomheder, som
beskæftiger under 250 personer, og som har en årlig
omsætning på højst 50 mio. euro eller en samlet
årlig balance på højst 43 mio. euro, bortset fra
mikrovirksomheder.
21) Harmoniseret
standard: En europæisk standard, der er vedtaget på
grundlag af en anmodning fra Kommissionen med henblik på
gennemførelse af EU-harmoniseringslovgivning.
22) Teknisk
specifikation: En teknisk specifikation som defineret i artikel 2,
nr. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1025/2012, der giver mulighed for at opfylde de
tilgængelighedskrav, der finder anvendelse på et
produkt eller en tjeneste.
23)
Tilbagetrækning: Enhver foranstaltning, der har til
formål at forhindre, at et produkt i forsyningskæden
gøres tilgængeligt på markedet.
24)
Forbrugerorienterede banktjenester: Levering af banktjenester og
finansielle tjenester til forbrugere, der omfatter
a) kreditaftaler
som omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/48/EF eller Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17/EU,
b) tjenester som
defineret i afsnit A, punkt 1, 2, 4 og 5, og afsnit B, punkt 1, 2,
4 og 5, i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/65/EU,
c)
betalingstjenester som defineret i artikel 4, nr. 3, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2366/EU,
d) tjenester,
der er knyttet til betalingskontoen som defineret i artikel 2, nr.
6, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/92/EU,
og
e) elektroniske
penge som defineret i artikel 2, nr. 2, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/110/EF.
25)
Betalingsterminal: Et apparat, hvis hovedformål er at give
mulighed for at foretage betalinger ved at anvende
betalingsinstrumenter som defineret i artikel 4, nr. 14, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/2366/EU på
et fysisk salgssted, men ikke i et virtuelt miljø.
26)
E-handelstjenester: Tjenester, der teleformidles ad elektronisk vej
via websteder og tjenester til mobile enheder og efter individuel
anmodning fra en forbruger med henblik på at indgå en
forbrugeraftale.
27)
Personbefordring med fly: Kommerciel passagerflyvning som defineret
i artikel 2, litra l, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1107/2006 ved afrejse fra, transit gennem eller
ankomst til en lufthavn, når lufthavnen er beliggende
på en medlemsstats område, herunder flyvninger fra en
lufthavn beliggende i et tredjeland til en lufthavn beliggende
på en medlemsstats område, når disse flyvninger
opereres af EU-luftfartsselskaber.
28)
Personbefordring med bus: Tjenester, der er omfattet af artikel 2,
stk. 1 og 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 181/2011.
29)
Personbefordring med tog: Alle jernbanetjenester som omhandlet i
artikel 2, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1371/2007 bortset fra tjenester omhandlet i nævnte
forordnings artikel 2, stk. 2.
30)
Personbefordring med skib: Passagerbefordring, der er omfattet af
artikel 2, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1177/2010, med undtagelse af tjenester, der er omhandlet i
artikel 2, stk. 2, i nævnte forordning.
31)
Transporttjenester i byer og forstæder: Transporttjenester i
byer og forstæder som defineret i artikel 3, nr. 6, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU, dog
således at de i denne lov kun omfatter tog, bus, metro,
sporvogn og trolleybus.
32) Regionale
transporttjenester: Regionale transporttjenester som defineret i
artikel 3, nr. 7, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2012/34/EU, dog således at de i denne lov kun omfatter tog,
bus, metro, sporvogn og trolleybus.
33)
Kompenserende teknologi: Alle genstande, udstyrsdele, tjenester
eller produktsystemer, herunder software, der bruges til at
øge, bevare, erstatte eller forbedre funktionsmulighederne
for personer med handicap eller til lindring af og kompensation for
funktionsnedsættelser, aktivitetsbegrænsninger eller
deltagelsesbegrænsninger.
34)
Operativsystem: Software, der bl.a. håndterer
grænsefladen til periferiudstyr, planlægger opgaver,
tildeler lagerplads og viser brugeren en standardgrænseflade,
når alle programmer er lukket, herunder en grafisk
brugergrænseflade, uanset om denne software er en integreret
del af en forbrugerorienteret computerhardware til generelle
formål eller udgør fritstående software, der
skal køre på forbrugerorienteret computerhardware til
generelle formål. Det omfatter ikke et operativsystems
indlæsningsenhed, basic input-output-system eller anden
firmware, der er nødvendig ved boottid eller ved
installation af operativsystemet.
35)
Forbrugerorienteret computerhardwaresystem til generelle
formål: Kombination af hardware, der udgør en hel
computer, der er kendetegnet ved sin multifunktionelle karakter og
sin evne til med den rette software at udføre de mest
almindelige computeropgaver, som forbrugerne efterspørger,
og er beregnet til at skulle betjenes af forbrugerne, herunder
pc'er, navnlig stationære computere, bærbare computere,
smartphones og tablets.
36) Interaktiv
databehandlingskapacitet: En funktionalitet, der
understøtter samspillet mellem bruger og enhed, og som
muliggør behandling og transmission af data, tale eller
video eller en kombination heraf.
37) E-bog og
dedikeret software: En tjeneste, der består af levering af
digitale filer, der indeholder en elektronisk udgave af en bog, som
brugeren kan få adgang til, navigere i, læse og bruge,
og den dedikerede software, herunder tjenester til mobile enheder,
f.eks. mobilapplikationer, der anvendes til at få adgang til,
navigere i, læse og bruge de pågældende digitale
filer, men ikke software, der er omfattet af definitionen i nr.
38.
38)
E-læser: Dedikeret udstyr, herunder både hardware og
software, som anvendes til at få adgang til, navigere i,
læse og bruge e-bogsfiler.
39) Elektroniske
billetter: Et system, hvor rejsehjemmel i form af en eller flere
billetter, abonnementer eller kredit lagres elektronisk på et
fysisk transportkort eller en anden anordning i stedet for at blive
udskrevet på en papirbillet.
40) Elektroniske
billettjenester: Et system, hvor billetter til personbefordring
købes, herunder online ved hjælp af en anordning med
interaktiv databehandlingskapacitet, og leveres til køberen
i elektronisk form, således at de kan udskrives på
papir eller fremvises under rejsen på en mobil enhed med
interaktiv databehandlingskapacitet.
Kapitel 2
Tilgængelighedskrav
§ 4.
Produkter og tjenester må kun bringes i omsætning eller
leveres, hvis de opfylder de relevante tilgængelighedskrav i
bilag 1, jf. §§ 5 og 6.
§ 5.
Produkter skal opfylde tilgængelighedskravene i afdeling 1 og
2 i bilag 1, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Selvbetjeningsterminaler skal alene opfylde
tilgængelighedskravene i afdeling 1 i bilag 1.
§ 6.
Tjenester skal opfylde tilgængelighedskravene i afdeling 3 og
4 i bilag 1, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Transporttjenester i byer og forstæder og regionale
transporttjenester skal alene opfylde tilgængelighedskravene
i afdeling 4 i bilag 1.
Stk. 3.
Mikrovirksomheder, der tilbyder tjenester, er undtaget fra at
opfylde tilgængelighedskravene i afdeling 3 og 4 i bilag 1 og
enhver forpligtelse forbundet hermed.
§ 7.
Tjenester, der opfylder kravene om levering af tilgængelige
oplysninger og oplysninger om tilgængelighed, der er fastsat
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2006,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1371/2007,
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1177/2010
og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 181/2011
samt de relevante retsakter, der er vedtaget på grundlag af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2016/797/EU, anses for
at opfylde de tilsvarende krav i denne lov. I det omfang denne lov
indeholder yderligere krav end dem, der følger af de
nævnte retsakter, gælder kravene i fuldt omfang.
§ 8.
§§ 4 og 5 og § 6, stk. 1 og 2, finder ikke
anvendelse, i det omfang at overholdelse af
tilgængelighedskravene
1) kræver
en væsentlig ændring af et produkt eller en tjeneste,
der medfører en grundlæggende ændring af
produktets eller tjenestens grundegenskab, eller
2)
medfører en uforholdsmæssig stor byrde for den
pågældende erhvervsdrivende.
Stk. 2. En
erhvervsdrivende, der ikke udelukkende anvender egne midler til at
forbedre tilgængeligheden ved et produkt eller en tjeneste,
kan ikke påberåbe sig stk. 1, nr. 2.
§ 9.
Det påhviler den erhvervsdrivende at foretage vurderingen af,
om overholdelsen af tilgængelighedskravene i §§ 4
og 5 og § 6, stk. 1 og 2, vil indebære en
grundlæggende ændring af produktet eller tjenesten
eller vil medføre en uforholdsmæssig stor byrde ud fra
kriterierne i bilag 5.
Stk. 2. Den
erhvervsdrivende skal dokumentere sin vurdering efter stk. 1, jf.
dog § 10.
Stk. 3. Den
erhvervsdrivende skal opbevare dokumentationen i en periode
på mindst 5 år efter den seneste
tilgængeliggørelse af et produkt på markedet
eller den seneste levering af en tjeneste.
Stk. 4. Den
erhvervsdrivende skal efter anmodning fra kontrolmyndigheden
forelægge en kopi af dokumentationen til
kontrolmyndigheden.
§
10. Mikrovirksomheder, der handler med produkter, er
undtaget fra kravet om at dokumentere vurderingen om undtagelse fra
tilgængelighedskrav efter § 9, stk. 2.
Stk. 2. En
mikrovirksomhed, der handler med produkter og påberåber
sig § 8, skal efter anmodning fra kontrolmyndigheden give de
oplysninger til kontrolmyndigheden, der er relevante for
vurderingen om undtagelse fra tilgængelighedskrav i § 9,
stk. 1.
§
11. En tjenesteyder, der påberåber sig § 8,
stk. 1, nr. 2, skal for den enkelte kategori eller type af tjeneste
forny sin vurdering af, om byrden ved at opfylde
tilgængelighedskravene er uforholdsmæssig stor, jf.
§ 9, stk. 1, i følgende tilfælde:
1) Tjenesten
ændres.
2)
Kontrolmyndigheden anmoder om en ny vurdering.
Stk. 2. Uanset
kravene til fornyet vurdering i stk. 1 skal der foretages en ny
vurdering mindst hvert femte år.
§
12. En erhvervsdrivende, der bringer et produkt i
omsætning eller leverer en tjeneste og påberåber
sig § 8 for produktet eller tjenesten, skal sende
oplysningerne herom til den relevante kontrolmyndighed, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Mikrovirksomheder er undtaget fra kravet i stk. 1.
§
13. Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-,
energi- og forsyningsministeren og transportministeren
fastsætte regler, som er nødvendige for anvendelsen af
delegerede retsakter, som er vedtaget af Kommissionen i henhold til
artikel 14, stk. 7, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/882/EU.
Kapitel 3
Harmoniserede
standarder og tekniske specifikationer for produkter og
tjenester
§
14. Produkter og tjenester, som er i overensstemmelse med
hele eller dele af harmoniserede standarder, hvis referencer er
offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, formodes at
være i overensstemmelse med tilgængelighedskravene i
denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov, hvis
standarderne eller de anvendte dele heraf omfatter de
pågældende krav.
§
15. Produkter og tjenester, som er i overensstemmelse med
hele eller dele af tekniske specifikationer, der er vedtaget af
Kommissionen i gennemførelsesretsakter i henhold til artikel
15, stk. 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2019/882/EU, formodes at være i overensstemmelse med
tilgængelighedskravene i denne lov og regler fastsat i
medfør af denne lov, hvis de tekniske specifikationer eller
dele deraf omfatter de pågældende krav.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren og transportministeren fastsætte regler,
som er nødvendige for anvendelsen af
gennemførelsesretsakter, som er vedtaget af Kommissionen i
henhold til artikel 15, stk. 3, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/882/EU.
Kapitel 4
Erhvervsdrivendes forpligtelser ved handel med
produkter
Fabrikantens forpligtelser
§
16. Fabrikanten skal sikre, at produkter er designet og
fremstillet i overensstemmelse med kravene i denne lov og regler
fastsat i medfør af denne lov, når produkterne bringes
i omsætning.
§
17. Fabrikanten skal foretage sig følgende, når
et produkt bringes i omsætning:
1) Udarbejde den
tekniske dokumentation i overensstemmelse med bilag 3.
2) Få
gennemført overensstemmelsesvurderingsproceduren som
nævnt i bilag 3, jf. dog § 8.
3) Udarbejde
EU-overensstemmelseserklæringen og anbringe
CE-mærkningen på produktet, når den tekniske
dokumentation er udarbejdet og
overensstemmelsesvurderingsproceduren er gennemført.
Stk. 2.
Fabrikanten skal opbevare den tekniske dokumentation og
EU-overensstemmelseserklæringen, i 5 år efter at det
pågældende produkt er bragt i omsætning.
§
18. Fabrikanten skal have procedurer til sikring af
produktionsseriers fortsatte overensstemmelse med denne lov og
regler fastsat i medfør af denne lov. Der skal i
fornødent omfang tages hensyn til ændringer i
produktets design eller kendetegn og til ændringer i de
harmoniserede standarder eller tekniske specifikationer.
§
19. Fabrikanten skal sikre, at et produkt, som den
pågældende bringer i omsætning, er forsynet med
et type-, parti- eller serienummer eller en anden form for
angivelse, som produktet kan identificeres ved, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Fabrikantens navn, registrerede firmanavn eller registrerede
varemærke og kontaktadresse skal fremgå af produktet,
jf. dog stk. 3. Adressen skal angive ét enkelt sted, hvor
fabrikanten kan kontaktes. Kontaktoplysningerne skal angives
på et for slutbrugerne og kontrolmyndighederne
letforståeligt sprog.
Stk. 3. Er
opfyldelse af stk. 1 eller 2 ikke mulig på grund af
produktets størrelse eller karakter, skal de krævede
oplysninger fremgå af emballagen eller af et dokument, der
ledsager produktet.
§
20. Fabrikanten skal sikre, at et produkt ledsages af en
brugsanvisning og sikkerhedsinformation på dansk.
Brugsanvisning, sikkerhedsinformation og eventuel mærkning
skal være klar og forståelig.
§
21. Ved eller burde fabrikanten vide, at et produkt, den
pågældende har bragt i omsætning, ikke opfylder
kravene i denne lov eller regler fastsat i medfør heraf,
skal den pågældende straks træffe de
nødvendige foranstaltninger for at bringe det i
overensstemmelse med kravene eller om nødvendigt
trække det tilbage fra markedet.
Stk. 2.
Fabrikanten skal straks orientere den relevante kontrolmyndighed og
de kompetente myndigheder i de øvrige medlemsstater, hvor
den pågældende har gjort produktet tilgængeligt,
om den manglende overensstemmelse med kravene, herunder oplysninger
om, hvori den manglende overensstemmelse består, og om de
trufne foranstaltninger.
Stk. 3.
Fabrikanten skal føre et register over de produkter, som den
pågældende har bragt på markedet, der ikke
opfylder kravene i denne lov eller regler fastsat i medfør
heraf, jf. stk. 1, og over de relaterede klager.
Stk. 4.
Fabrikanten skal efter anmodning fra den relevante kontrolmyndighed
samarbejde med myndigheden om foranstaltninger, der træffes
for at afhjælpe et produkts manglende opfyldelse af de
gældende tilgængelighedskrav.
Bemyndigede repræsentanter
§
22. Fabrikanten kan ved skriftlig fuldmagt udpege en
bemyndiget repræsentant.
Stk. 2.
Forpligtelserne i henhold til § 16 og udarbejdelse af teknisk
dokumentation, jf. § 17, stk. 1, nr. 1, kan ikke være
omfattet af den bemyndigede repræsentants fuldmagt.
§
23. En bemyndiget repræsentant skal udføre de
opgaver, der er fastsat i den fuldmagt, den pågældende
har modtaget fra fabrikanten.
Stk. 2.
Fuldmagten skal som minimum omfatte følgende opgaver:
1) Opbevare
EU-overensstemmelseserklæringen og den tekniske
dokumentation, så den, i 5 år efter at et produkt er
bragt i omsætning, står til rådighed for den
relevante kontrolmyndighed.
2) Give al
information og dokumentation, der er nødvendig for at
vurdere et produkts overensstemmelse med lovgivningen, på
grundlag af en begrundet anmodning fra kontrolmyndigheden eller en
anden kompetent national myndighed.
3) Samarbejde
med den relevante kontrolmyndighed eller en anden kompetent
national myndighed, når disse anmoder herom, om
foranstaltninger, der træffes for at afhjælpe manglende
overensstemmelse med de gældende tilgængelighedskrav
for de produkter, der er omfattet af fuldmagten.
Importørens forpligtelser
§
24. Importøren må kun bringe produkter i
omsætning, der opfylder kravene i denne lov og regler fastsat
i medfør heraf.
§
25. Før importøren bringer et produkt i
omsætning, skal den pågældende sikre sig
følgende:
1) Fabrikanten
har udarbejdet den tekniske dokumentation, jf. § 17, stk. 1,
nr. 1.
2) Fabrikanten
har opfyldt mærkningskravene, jf. § 19.
3) Produktet er
ledsaget af en brugsanvisning og sikkerhedsinformation på
dansk.
Stk. 2. Bortset
fra produkter, der er fritaget for at overholde
tilgængelighedskravene, jf. § 8, stk. 1, skal
importøren i øvrigt sikre sig følgende:
1) Fabrikanten
har udarbejdet overensstemmelsesvurderingsproceduren, jf. §
17, stk. 1, nr. 2.
2) Produktet er
forsynet med CE-mærkning og ledsaget af
EU-overensstemmelseserklæringen.
Stk. 3.
Importøren skal opbevare en kopi af
EU-overensstemmelseserklæringen, i 5 år efter at det
pågældende produkt er bragt i omsætning, og
sikre, at denne og den tekniske dokumentation kan stilles til
rådighed for kontrolmyndighederne, når de anmoder
herom.
§
26. Importørens navn, registrerede firmanavn eller
registrerede varemærke og postadresse, hvor den
pågældende kan kontaktes, skal fremgå af
produktet, jf. dog stk. 2. Kontaktoplysningerne skal angives
på et for slutbrugerne og kontrolmyndighederne
letforståeligt sprog.
Stk. 2. Er
opfyldelse af stk. 1 ikke mulig på grund af produktets
størrelse eller karakter, skal de krævede oplysninger
fremgå af emballagen eller af et dokument, der ledsager
produktet.
§
27. Importøren skal sikre, at opbevarings- og
transportbetingelserne for de produkter, som den
pågældende har ansvaret for, ikke bringer produkternes
overensstemmelse med kravene i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf i fare.
§
28. Ved eller burde importøren vide, at et produkt
ikke er i overensstemmelse med kravene i denne lov eller regler
fastsat i medfør heraf, må det ikke bringes i
omsætning, før det er blevet bragt i overensstemmelse
med kravene. Opfylder produktet ikke kravene, skal
importøren underrette fabrikanten og den relevante
kontrolmyndighed herom.
Stk. 2. Ved
eller burde importøren vide, at et produkt,
importøren har bragt i omsætning, ikke opfylder
kravene i denne lov eller regler fastsat i medfør heraf,
skal importøren straks træffe de nødvendige
foranstaltninger for at bringe det i overensstemmelse med kravene
eller om nødvendigt trække det tilbage fra
markedet.
Stk. 3.
Importøren skal straks orientere den relevante
kontrolmyndighed og de kompetente myndigheder i de øvrige
medlemsstater, hvor den pågældende har gjort et
uoverensstemmende produkt tilgængeligt, om den manglende
overensstemmelse med kravene, herunder oplysninger om, hvori den
manglende overensstemmelse består, og om de trufne
foranstaltninger.
Stk. 4.
Importøren skal føre et register over de produkter,
den pågældende har bragt på markedet, der ikke
opfylder kravene i denne lov eller regler fastsat i medfør
heraf, jf. stk. 2, og over de relaterede klager.
Stk. 5.
Importøren skal efter anmodning fra den relevante
kontrolmyndighed samarbejde med myndigheden om foranstaltninger,
der træffes for at afhjælpe et produkts manglende
opfyldelse af de gældende tilgængelighedskrav.
Distributørens
forpligtelser
§
29. Distributøren skal handle med fornøden
omhu og kontrollere følgende, inden et produkt gøres
tilgængeligt på markedet:
1) Produktet er
ledsaget af en brugsanvisning og sikkerhedsinformationer på
dansk.
2) Fabrikanten
har opfyldt mærkningskravene i § 19.
3)
Importøren har opfyldt mærkningskravene i §
26.
Stk. 2. Bortset
fra produkter, der helt er fritaget fra at overholde
tilgængelighedskravene, jf. § 8, stk. 1, skal
distributøren i øvrigt kontrollere, at produktet er
forsynet med CE-mærkning.
§
30. Distributøren skal sikre, at opbevarings- og
transportbetingelserne for de produkter, som den
pågældende har ansvaret for, ikke bringer produkternes
overensstemmelse med kravene i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf i fare.
§
31. Ved eller burde distributøren vide, at et produkt
ikke er i overensstemmelse med kravene i denne lov eller regler
fastsat i medfør heraf, må det ikke gøres
tilgængeligt på markedet, før det er blevet
bragt i overensstemmelse med kravene. Opfylder produktet ikke
kravene, skal distributøren underrette fabrikanten eller
importøren og den relevante kontrolmyndighed herom.
Stk. 2. Ved
eller burde distributøren vide, at et produkt,
distributøren har gjort tilgængeligt, ikke opfylder
kravene i denne lov eller regler fastsat i medfør heraf,
skal distributøren straks træffe de nødvendige
foranstaltninger for at bringe det i overensstemmelse med kravene
eller om nødvendigt trække det tilbage fra
markedet.
Stk. 3.
Distributøren skal straks orientere den relevante
kontrolmyndighed og de kompetente myndigheder i de øvrige
medlemsstater, hvor den pågældende har gjort et
uoverensstemmende produkt tilgængeligt, om den manglende
overensstemmelse med kravene, herunder oplysninger om, hvori den
manglende overensstemmelse består, og om de trufne
foranstaltninger.
Stk. 4.
Distributøren skal efter anmodning fra den relevante
kontrolmyndighed samarbejde med myndigheden om foranstaltninger,
der træffes for at afhjælpe et produkts manglende
opfyldelse af de gældende tilgængelighedskrav.
Importørens og distributørens
overtagelse af fabrikantens forpligtelser
§
32. Bringer importøren eller distributøren et
produkt i omsætning under sit eget navn eller
varemærke, anses denne for at være en fabrikant og er
underlagt de samme forpligtelser som fabrikanten, jf. §§
16-21.
Stk. 2.
Ændrer importøren eller distributøren et
produkt, der allerede er bragt i omsætning, på en
sådan måde, at det kan berøre overholdelsen af
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, finder stk. 1
tillige anvendelse.
Erhvervsdrivendes identifikation af øvrige
erhvervsdrivende
§
33. Den erhvervsdrivende bortset fra tjenesteyderen skal
efter anmodning fra den relevante kontrolmyndighed identificere
følgende:
1) Enhver anden
erhvervsdrivende, som har leveret et produkt til den
pågældende.
2) Enhver anden
erhvervsdrivende, som den pågældende har leveret et
produkt til.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte regler om længden af den
periode, hvor en erhvervsdrivende skal kunne fremlægge de i
stk. 1 nævnte oplysninger.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætte regler, som er
nødvendige for anvendelsen af delegerede retsakter, som er
vedtaget af Kommissionen i henhold til artikel 12, stk. 3, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/882/EU.
Kapitel 5
Tjenesteyderens
forpligtelser
§
34. Tjenesteyderen skal sikre, at de tjenester, den
pågældende designer og leverer, er i overensstemmelse
med kravene i denne lov og regler fastsat i medfør
heraf.
§
35. Tjenesteyderen skal, inden den pågældende
leverer en tjeneste, udarbejde de nødvendige oplysninger i
overensstemmelse med bilag 4 og forklare, hvordan tjenesten
opfylder tilgængelighedskravene i denne lov og regler fastsat
i medfør af denne lov.
Stk. 2.
Tjenesteyderen skal offentliggøre oplysningerne i stk. 1
skriftligt og mundtligt, herunder på en måde, som er
tilgængelig for personer med handicap.
Stk. 3.
Tjenesteyderen skal opbevare oplysningerne, så længe
den pågældende tjeneste udbydes.
§
36. Tjenesteyderen skal have procedurer til sikring af, at
levering af tjenester fortsat er i overensstemmelse med denne lov
og regler fastsat i medfør af denne lov. Der skal i
fornødent omfang tages hensyn til ændringer af
kendetegnene ved leveringen af tjenesten, ændringer af
gældende tilgængelighedskrav og ændringer af de
harmoniserede standarder eller tekniske specifikationer.
§
37. Er en tjeneste ikke i overensstemmelse med kravene i
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, skal
tjenesteyderen træffe de nødvendige foranstaltninger
for at bringe tjenesten i overensstemmelse med kravene.
Stk. 2.
Tjenesteyderen skal straks orientere den relevante kontrolmyndighed
i enhver medlemsstat, hvor tjenesten leveres, om den manglende
overensstemmelse med kravene, herunder oplysninger om, hvori den
manglende overensstemmelse består, og om de trufne
foranstaltninger.
Stk. 3.
Tjenesteyderen skal efter anmodning fra den relevante
kontrolmyndighed samarbejde med myndigheden om foranstaltninger,
der træffes for at bringe tjenesten i overensstemmelse med
disse krav.
Kapitel 6
Produkters
overensstemmelse og CE-mærkning
§
38. Det skal fremgå af
EU-overensstemmelseserklæringen, at det er dokumenteret, at
de gældende tilgængelighedskrav er opfyldt.
Stk. 2. Er et
produkt delvis fritaget fra at overholde tilgængelighedskrav,
jf. § 8, stk. 1, skal det fremgå af
EU-overensstemmelseserklæringen, hvilke
tilgængelighedskrav produktet er fritaget fra at
overholde.
§
39. EU-overensstemmelseserklæringen skal følge
den model, der er fastsat i bilag 6.
Stk. 2.
EU-overensstemmelseserklæringen skal indeholde de elementer,
der er anført i bilag 3, og ajourføres
løbende.
Stk. 3.
EU-overensstemmelseserklæringen skal være på
dansk eller engelsk.
§
40. EU-overensstemmelseserklæringen skal indeholde en
angivelse af hver enkelt EU-retsakt inklusive
offentliggørelseshenvisninger, hvis et produkt er omfattet
af mere end én retsakt, der kræver en
EU-overensstemmelseserklæring.
§
41. Fabrikanten indestår for, at produktet opfylder
kravene i denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov,
når fabrikanten har udarbejdet
EU-overensstemmelseserklæringen.
§
42. Ved CE-mærkning af produkter skal de generelle
principper i artikel 30 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 765/2008 af 9. juni 2008 om akkreditering
følges.
§
43. CE-mærkningen skal anbringes på produktet
eller mærkepladen, så den er synlig og let
læselig og ikke kan slettes. Er produktet af en sådan
art, at dette ikke er muligt eller berettiget, skal
mærkningen anbringes på emballagen og i
følgedokumenterne.
§
44. CE-mærkningen skal anbringes, før produktet
bringes i omsætning.
Kapitel 7
Kontrol med
produkter og tjenester
§
45. Den relevante kontrolmyndighed, jf. stk. 2-5,
fører kontrol med, at tilgængelighedskravene i denne
lov og regler fastsat i medfør heraf overholdes.
Stk. 2.
Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med produkter omfattet af
§ 1, stk. 1, og tjenester omfattet af § 1, stk. 2, nr. 2
og 4-6.
Stk. 3.
Energistyrelsen fører kontrol med elektroniske
kommunikationstjenester omfattet af § 1, stk. 2, nr. 1.
Stk. 4.
Trafikstyrelsen fører kontrol med elementer af
personbefordring med fly, bus og tog omfattet af § 1, stk. 2,
nr. 3, og med skib omfattet af § 1, stk. 2, nr. 3, litra
e.
Stk. 5.
Søfartsstyrelsen fører kontrol med elementer af
personbefordring med skib omfattet af § 1, stk. 2, nr. 3,
litra a-d.
§
46. Kontrolmyndigheden kan fra den erhvervsdrivende
kræve alle oplysninger, som skønnes nødvendige
for at konstatere produkters eller tjenesters overensstemmelse med
tilgængelighedskravene i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan fra den erhvervsdrivende, der
påberåber sig § 8, stk. 1, kræve alle
oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere, at den
erhvervsdrivende har foretaget den nødvendige vurdering, og
at vurderingen opfylder kriterierne til en sådan
vurdering.
§
47. Kontrolmyndigheden har til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til alle
erhvervsmæssige lokaliteter og transportmidler, hvor der kan
findes produkter eller tjenester, som er omfattet af denne lovs
anvendelsesområde.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan som led i kontrolbesøget foretage
tekniske undersøgelser af et produkt eller en tjeneste
på stedet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan som en del af dokumentationen af
kontrolbesøget fotografere, optage video og medtage
prøver til nærmere analyse eller
undersøgelse.
§
48. Kontrolmyndigheden kan som led i kontrollen med
overholdelse af tilgængelighedskravene udtage ethvert produkt
eller enhver tjeneste, som er omfattet af denne lovs
anvendelsesområde. Udtagelsen kan foretages af
kontrolmyndigheden uden betaling, eller kontrolmyndigheden kan
kræve udgiften refunderet, hvis udtagelsen af produktet eller
tjenesten har nødvendiggjort en betaling.
Stk. 2.
Kontrolmyndighedens udtagelse af produkter efter stk. 1 kan ske
under skjult identitet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan foretage eller få foretaget tekniske
undersøgelser af produkter eller tjenester udtaget i
medfør af stk. 1. Kontrolmyndigheden kan kræve
omkostninger forbundet med de eksterne tekniske
undersøgelser refunderet af den erhvervsdrivende, der, jf.
§ 49, stk. 2, træffes afgørelser over for i
forbindelse med undersøgelsen.
§
49. Er et produkt eller en tjeneste ikke i overensstemmelse
med tilgængelighedskravene i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf, kan kontrolmyndigheden påbyde den
erhvervsdrivende at bringe forholdene i orden inden for en
nærmere angivet frist.
Stk. 2. Bringes
de uoverensstemmende forhold ikke i orden inden for fristen, jf.
stk. 1, kan kontrolmyndigheden påbyde den erhvervsdrivende at
stoppe salget eller udbuddet af produktet eller tjenesten eller at
trække produktet tilbage fra markedet inden for en
nærmere angivet frist.
§
50. Kontrolmyndigheden kan kontrollere, om et produkt
uretmæssigt er påført CE-mærkning.
Stk. 2. Er et
produkt uretmæssigt påført CE-mærkning,
kan kontrolmyndigheden påbyde den erhvervsdrivende, der
udbyder produktet, at standse salg eller udlevering af produktet og
om nødvendigt tilbagetrække produktet fra
markedet.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan påbyde en fabrikant eller
importør at fjerne CE-mærkningen inden for en
nærmere angivet frist. Salg af produktet kan genoptages,
når CE-mærkningen er fjernet.
§
51. Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed indsamle
og behandle, herunder samkøre, oplysninger fra andre
offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige
kilder.
Stk. 2.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed behandle, herunder
samkøre, oplysninger, som myndigheden ud over de
tilfælde, der er nævnt i stk. 1, er i besiddelse
af.
Stk. 3.
Kontrolmyndigheden kan i kontroløjemed behandle, herunder
samkøre, ikke offentligt tilgængelige oplysninger fra
offentlige og private virksomheder og erhvervs- eller
forbrugerorganisationer.
Kapitel 8
Tilgængelighedskrav, som følger af
andre EU-retsakter
§
52. Tilgængelighedskravene for produkter og tjenester
i bilag 1 udgør obligatoriske tilgængelighedskrav som
omhandlet i § 40, stk. 3, i udbudsloven, lov nr. 1564 af 15.
december 2015 med senere ændringer, og bekendtgørelse
nr. 1624 af 15. december 2015 om fremgangsmåderne ved
indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning,
transport samt posttjenester.
Stk. 2.
Produkter og tjenester, hvis funktionaliteter, elementer og
funktioner opfylder de relevante tilgængelighedskrav i bilag
1 og er i overensstemmelse med bilagets afdeling 6, anses for at
opfylde relevante forpligtelser i dansk lovgivning, som
følger af andre EU-retsakter end
tilgængelighedsdirektivet, for så vidt angår
tilgængelighed for disse funktionaliteter, elementer eller
funktioner, medmindre andet er fastsat i disse andre retsakter.
§
53. Overensstemmelse med hele eller dele af harmoniserede
standarder og tekniske specifikationer, som er fastsat i
medfør af § 15, stk. 2, formodes at være i
overensstemmelse med § 52, stk. 2, i det omfang standarder og
specifikationer eller dele heraf opfylder kravene i denne lov og
regler fastsat i medfør af denne lov.
Kapitel 9
Kommunikation
§
54. Skriftlig kommunikation til og fra kontrolmyndighederne
om forhold vedrørende denne lov og regler fastsat i
medfør af denne lov skal foregå digitalt, jf. dog stk.
2.
Stk. 2. Den
relevante kontrolmyndighed kan undtage en borger eller virksomhed
fra digital kommunikation, når særlige
omstændigheder taler for det.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Erhvervsministeren, klima-, energi- og forsyningsministeren og
transportministeren kan inden for deres respektive
ressortområder fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation og om anvendelse af bestemte it-systemer og
særlige digitale formater.
Kapitel 10
Domstolsprøvelse og klageadgang
§
55. En forbruger kan indbringe en sag for den relevante
kontrolmyndighed med henblik på at sikre, at denne lov og
regler fastsat i medfør af denne lov overholdes.
Stk. 2.
Offentlige organer, private foreninger eller organisationer eller
andre juridiske enheder, som har en legitim interesse i at sikre,
at bestemmelserne i denne lov og regler fastsat i medfør af
denne lov overholdes, kan deltage i enhver retslig eller
administrativ procedure ved domstolene eller den relevante
kontrolmyndighed. Den pågældende kan deltage på
vegne af eller til støtte for klageren.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse på udbudsprocedurer, der er
omfattet af udbudsloven, lov nr. 1564 af 15. december 2015 med
senere ændringer, og bekendtgørelse nr. 1624 af 15.
december 2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af
kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med klima-, energi- og
forsyningsministeren og transportministeren fastsætte regler
om etablering af et klagenævn til behandling af
forbrugerklager efter denne lov og regler fastsat i medfør
heraf, herunder fastsætte nærmere regler om de opgaver,
som klagenævnet skal varetage.
§
56. Kontrolmyndighedernes afgørelser truffet efter
denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov kan
ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 11
Strafbestemmelser
§
57. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1)
overtræder §§ 4 og 5, § 6, stk. 1 og 2, §
9, stk. 2 og 3, § 11, § 12, stk. 1, §§ 38-40
eller §§ 43 og 44,
2) undlader at
give kontrolmyndigheden oplysninger efter § 9, stk. 4, §
10, stk. 2, § 33, stk. 1, eller § 46,
3) undlader at
opfylde sine forpligtelser efter §§ 16-21, §§
24-31 eller §§ 34-37,
4) undlader at
overholde sine forpligtelser i henhold til en fuldmagt efter §
23, stk. 1,
5) hindrer
kontrolmyndigheden i at få adgang efter § 47, stk.
1,
6) undlader at
efterkomme kontrolmyndighedens afgørelser efter denne lov
eller regler fastsat i medfør af denne lov eller i
øvrigt omgår eller unddrager sig kontrolmyndighedens
kontrol eller forsøger dette eller
7)
uretmæssigt anvender CE-mærke, jf. artikel 30, stk. 2,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 765/2008/EF af 9.
juli 2008 om kravene til akkreditering.
Stk. 2. For
overtrædelse af regler, der fastsættes i medfør
af denne lov, kan der fastsættes straf af bøde.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. Stk. 1-3
finder ikke anvendelse på udbudsprocedurer, der er omfattet
af udbudslovens afsnit II og III, jf. lov nr. 1564 af 15. december
2015 med senere ændringer, og bekendtgørelse nr. 1624
af 15. december 2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse
af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester.
Kapitel 12
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
58. Loven træder i kraft den 28. juni 2022.
§
59. Loven finder anvendelse på produkter og tjenester,
som bringes i omsætning eller leveres fra den 28. juni 2025,
jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2.
Tjenesteydere, der leverer tjenester ved hjælp af produkter,
som lovligt er anvendt til levering af tjenester før den 28.
juni 2025, kan fortsat levere tilsvarende tjenester ved hjælp
af de pågældende produkter indtil den 28. juni
2030.
Stk. 3. Aftaler
om levering af tjenester, som er indgået før den 28.
juni 2025, kan fortsætte uændret, indtil de
udløber, eller senest indtil den 28. juni 2030.
Stk. 4.
Selvbetjeningsterminaler, jf. § 1, stk. 1, nr. 2 og 3, som
lovligt er anvendt til levering af tjenester før den 28.
juni 2025, kan fortsat anvendes til levering af lignende tjenester
indtil slutningen af terminalernes økonomiske levetid og
senest 20 år efter ibrugtagning.
Kapitel 13
Ændringer
i anden lovgivning
§ 60. I
lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270
af 29. november 2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 1174
af 8. juni 2021, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 22 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 22 a.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
minimumskrav til alarmcentralernes behandling af
alarmkommunikationer fra slutbrugere, herunder en pligt til
1) at
understøtte specifikke alarmkommunikationer og
2) at sikre
informationsudveksling mellem alarmcentralerne og
beredskabstjenesterne, herunder gennem etablering af
nødvendig teknisk infrastruktur.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
alarmcentralernes behandling, herunder indsamling og videregivelse,
af personoplysninger i forbindelse med alarmbehandlingen.
§ 22 b. Justitsministeren kan
efter forhandling med forsvarsministeren og sundhedsministeren
fastsætte nærmere regler om minimumskrav til
beredskabstjenesternes behandling af alarmeringer fra
alarmcentralerne, herunder en pligt til
1) at
understøtte specifikke alarmeringer og alarmkommunikationer
ved alarmcentralernes viderestilling af alarmkommunikationer og
2) at sikre
informationsudveksling mellem alarmcentralerne og
beredskabstjenesterne, herunder gennem etablering af
nødvendig teknisk infrastruktur.«
Kapitel 14
Territorial
gyldighed
§
61. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som henholdsvis de færøske og
de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
TILGÆNGELIGHEDSKRAV
FOR PRODUKTER OG TJENESTER
Afdeling 1 | Generelle
tilgængelighedskrav vedrørende alle produkter, der er
omfattet af denne lovs § 1, stk. 1 | Produkter skal designes og produceres
på en sådan måde, at den forventede brug heraf
maksimeres blandt personer med handicap, og skal være
ledsaget om muligt i eller på produkterne af
tilgængelige oplysninger om deres funktion og deres
tilgængelighedsfunktionaliteter. | | 1. Krav vedrørende levering af
oplysninger | | a) | Oplysninger om brugen af produktet
anført på selve produktet (mærkning,
brugsanvisning og advarsler) skal | | | i) | stilles til rådighed gennem mere end
én sensorisk kanal | | | ii) | præsenteres på en
forståelig måde | | | iii) | præsenteres på en måde,
som brugerne kan opfatte | | | iv) | præsenteres med passende
skriftstørrelse og skrifttype, idet der tages hensyn til
forventede anvendelsesforhold, og med tilstrækkelig kontrast
samt indstillelig afstand mellem bogstaver, linjer og afsnit | | b) | Produktets brugsanvisning, som ikke er
anført på selve produktet, men er stillet til
rådighed gennem brugen af produktet eller med andre midler
såsom et websted, herunder oplysninger om produktets
tilgængelighedsfunktioner, hvordan de aktiveres, og deres
interoperabilitet med kompenserende løsninger, skal
være offentligt tilgængelig, når produktet
bringes i omsætning, og skal | | | i) | stilles til rådighed gennem mere end
én sensorisk kanal | | | ii) | præsenteres på en
forståelig måde | | | iii) | præsenteres på en måde,
som brugerne kan opfatte | | | iv) | præsenteres med passende
skriftstørrelse og skrifttype, idet der tages hensyn til
forventede anvendelsesforhold, og med tilstrækkelig kontrast
samt indstillelig afstand mellem bogstaver, linjer og afsnit | | | v) | med hensyn til brugsanvisningens indhold
stilles til rådighed i tekstformater, der kan anvendes til at
generere alternative kompenserende formater, som kan
præsenteres på forskellige måder og via mere end
én sensorisk kanal | | | vi) | være ledsaget af en alternativ
præsentation af ikketekstbaseret indhold | | | vii) | indeholde en beskrivelse af produktets
brugergrænseflade (håndtering, styring og feedback,
input og output), som tilvejebringes i overensstemmelse med nr. 2,
beskrivelsen skal for hvert punkt i nr. 2 angive, om produktet har
disse funktionaliteter | | | viii) | indeholde en beskrivelse af produktets
brugsegenskaber, der er tilvejebragt ved hjælp af funktioner,
som har til formål at opfylde de behov, som personer med
handicap har, i overensstemmelse med nr. 2, beskrivelsen skal for
hvert punkt i nr. 2 angive, om produktet har disse
funktionaliteter | | | ix) | indeholde en beskrivelse af produktets
software- og hardwaregrænseflade til kompenserende redskaber,
beskrivelsen skal omfatte en liste over de kompenserende redskaber,
der er blevet afprøvet med produktet. | | 2. Brugergrænseflade og
funktionsdesign | Produktet, herunder dets
brugergrænseflade, skal indeholde funktionaliteter, elementer
og funktioner, der gør det muligt for personer med handicap
at få adgang til, opfatte, betjene, forstå og styre
produktet, idet det sikres, at | | a) | produktet, når det formidler
kommunikation, herunder interpersonel kommunikation, betjening,
information, styring og orientering, gør dette via mere end
én sensorisk kanal, bl.a. gennem alternativer til syn,
hørelse, tale og taktile elementer | | b) | produktet, når det anvender tale,
tilbyder alternativer til tale og stemmeinput til kommunikation,
betjening, styring og orientering | | c) | produktet, når det anvender visuelle
elementer, giver mulighed for justerbar forstørrelse,
lysstyrke og kontrast med henblik på kommunikation,
information og betjening og sikrer interoperabilitet med programmer
og kompenserende redskaber til navigering i
grænsefladen | | d) | produktet, når det anvender farver
til at formidle oplysninger, markere en handling, kræve en
reaktion eller angive elementer, tilbyder et alternativ til
farver | | e) | produktet, når det anvender
lydsignaler til at formidle oplysninger, markere en handling,
kræve en reaktion eller angive elementer, tilbyder et
alternativ til lydsignaler | | f) | produktet, når det anvender visuelle
elementer, giver mulighed for justerbare måder, hvorpå
billedkvaliteten kan forbedres | | g) | produktet, når det anvender lyd,
giver mulighed for brugerstyring af lydstyrken og hastigheden og
forbedrede lydfunktioner, herunder reduktion af forstyrrende
lydsignaler fra produkter i nærheden og bedre
lydkvalitet | | h) | produktet, når det kræver
manuel betjening og styring, giver mulighed for sekventiel styring
og alternativer til finmotorisk styring for dermed at undgå
behovet for samtidige handlinger for at betjene produktet og
anvender taktile skelnelige dele | | i) | produktet undgår
betjeningsmåder, der kræver stor rækkevidde og
styrke | | j) | produktet undgår at fremkalde
fotosensitive anfald | | k) | produktet beskytter brugerens privatliv,
når denne anvender
tilgængelighedsfunktionaliteterne | | l) | produktet tilbyder alternativer til
biometrisk identifikation og styring | | m) | produktet sikrer den konsekvente
funktionalitet og giver en tilstrækkelig og fleksibel
tidsperiode til interaktion | | n) | produktet tilbyder software og hardware med
grænseflade til kompenserende teknologier | | o) | produktet opfylder følgende
sektorspecifikke krav: | | | i) | selvbetjeningsterminaler: | | | - | skal have tekst til tale-teknologi | | | - | skal gøre det muligt at benytte
personlige hovedtelefoner | | | - | skal varsle brugeren gennem mere end
én sensorisk kanal, hvis der kræves reaktion inden for
et bestemt tidsrum | | | - | skal give mulighed for at forlænge
det tidsrum, der er til rådighed | | | - | skal have en passende kontrast og taster og
kontakter, der kan lokaliseres ved berøring, såfremt
taster og kontakter er tilgængelige | | | - | må ikke være indrettet
således, at en tilgængelighedsfunktion skal aktiveres,
for at en bruger, der har brug for funktionen, skal tænde for
den | | | - | når produktet anvender lyd eller
akustiske signaler, skal det være kompatibelt med
kompenserende redskaber og teknologier, der er til rådighed
på EU-plan, herunder høreteknologier såsom
høreapparater, teleslynger, cochlearimplantater og
kompenserende høretekniske redskaber | | | ii) | e-læsere skal have tekst til
tale-teknologi | | | iii) | forbrugerterminaludstyr med interaktiv
databehandlingskapacitet, der anvendes til levering af elektroniske
kommunikationstjenester: | | | - | skal, når sådanne produkter har
tekstkapacitet foruden talekapacitet, give mulighed for
håndtering af tekst i realtid og støtte
hi-fi-lyd | | | - | skal, når det ud over eller i
kombination med tekst og tale har videokapacitet, give mulighed for
håndtering af totalkonversation, herunder synkroniseret tale,
tekst i realtid og video med en billedopløsning, der
gør det muligt at kommunikere på tegnsprog | | | - | skal sikre effektiv trådløs
kobling til høreteknologier | | | - | skal undgå interferens med
kompenserende redskaber | | | iv) | forbrugerterminaludstyr med interaktiv
databehandlingskapacitet, der anvendes til at få adgang til
audiovisuelle medietjenester, skal gøre de
tilgængelighedskomponenter, som leveres af udbydere af
audiovisuelle medietjenester, tilgængelige for personer med
handicap med henblik på brugeradgang, udvælgelse,
styring, personalisering og overførsel til kompenserende
redskaber. | | 3. Støttetjenester | Eventuelle støttetjenester
(helpdeske, callcentre, teknisk støtte, relætjenester
og uddannelsestjenester) skal give oplysninger om produktets
tilgængelighed og dets kompatibilitet med kompenserende
teknologier ved hjælp af tilgængelige
kommunikationsmidler. | | Afdeling 2 | Tilgængelighedskrav vedrørende produkter
i § 1, stk. 1, med undtagelse af de selvbetjeningsterminaler,
der er omhandlet i § 1, stk. 1, nr. 2 og 3 | Foruden kravene i afdeling 1 skal
emballagen og brugsanvisningen til produkter, der er omhandlet i
nærværende afdeling, gøres tilgængelig,
for at den forventede brug heraf maksimeres blandt personer med
handicap. Dette betyder, at | | a) | produktets emballage, herunder
oplysningerne på den (f.eks. om åbning, lukning,
anvendelse og bortskaffelse) og eventuelle oplysninger om
produktets tilgængelighedskendetegn, skal gøres
tilgængelig, og oplysningerne angives på emballagen,
hvis det er muligt | | b) | brugsanvisningen med oplysninger om
installation og vedligeholdelse, oplagring og bortskaffelse, som
ikke er anført på selve produktet, men er stillet til
rådighed med andre midler såsom et websted, skal
være offentligt tilgængelig, når produktet
bringes i omsætning, og opfylde følgende krav: | | | i) | være til rådighed gennem mere
end én sensorisk kanal | | | ii) | præsenteres på en
forståelig måde | | | iii) | præsenteres på en måde,
som brugerne kan opfatte | | | iv) | præsenteres i passende
skriftstørrelse og skrifttype, idet der tages hensyn til
forventede anvendelsesforhold, og med tilstrækkelig kontrast
samt indstillelig afstand mellem bogstaver, linjer og afsnit | | | v) | med hensyn til brugsanvisningens indhold
stilles til rådighed i tekstformater, der kan anvendes til at
generere alternative kompenserende formater, der kan
præsenteres på forskellige måder og via mere end
én sensorisk kanal, og | | | vi) | med hensyn til brugsanvisninger, der
indeholder ikketekstbaseret indhold, være ledsaget af en
alternativ præsentation af dette indhold. | | Afdeling 3 | Generelle
tilgængelighedskrav vedrørende alle tjenester, der er
omfattet af denne lovs § 1, stk. 2 | Levering af tjenester, for at den
forventede brug heraf maksimeres blandt personer med handicap, skal
opnås ved at | | a) | sikre tilgængeligheden af de anvendte
produkter i forbindelse med leveringen af tjenesten i
overensstemmelse med afdeling 1 og, hvis det er relevant, afdeling
2 i dette bilag | | b) | give oplysninger om tjenestens funktion, og
hvis der anvendes produkter i forbindelse med levering af
tjenesten, om forbindelsen til disse produkter samt oplysninger om
deres tilgængelighedskendetegn og interoperabilitet med
kompenserende redskaber og faciliteter | | | i) | ved at stille oplysningerne til
rådighed gennem mere end én sensorisk kanal | | | ii) | ved at præsentere oplysningerne
på en forståelig måde | | | iii) | ved at præsentere oplysningerne
på en måde, som brugerne kan opfatte | | | iv) | ved at stille indholdet af oplysningerne
til rådighed i tekstformater, der kan anvendes til at
generere alternative kompenserende formater, der af brugeren kan
præsenteres på forskellige måder og via mere end
én sensorisk kanal | | | v) | ved at indholdet præsenteres med
passende skriftstørrelse og skrifttype, idet der tages
hensyn til forventede anvendelsesforhold, og med
tilstrækkelig kontrast samt indstillelig afstand mellem
bogstaver, linjer og afsnit | | | vi) | ved at supplere ikketekstbaseret indhold
med en alternativ præsentation af indholdet og | | | vii) | ved at levere elektroniske oplysninger, der
er nødvendige i forbindelse med levering af tjenesten,
på en ensartet og hensigtsmæssig måde ved at
gøre dem opfattelige, anvendelige, forståelige og
robuste | | c) | gøre websteder, herunder de
relaterede onlineapplikationer, og tjenester til mobile enheder,
herunder mobilapplikationer, tilgængelige på en
ensartet og hensigtsmæssig måde ved at gøre dem
opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste | | d) | i det omfang de er tilgængelige,
støtte tjenester (helpdeske, callcentre, teknisk
støtte, relætjenester og uddannelsestjenester) ved at
give oplysninger om tjenestens tilgængelighed og dens
kompatibilitet med kompenserende teknologier ved hjælp af
tilgængelige kommunikationsmidler. | | Afdeling 4 | Særlige
supplerende tilgængelighedskrav vedrørende specifikke
tjenester | Levering af tjenester, for at den
forventede brug heraf maksimeres blandt personer med handicap, skal
opnås ved at medtage funktioner, praksis, politikker og
procedurer og ændringer i brugen af den tjeneste, der skal
imødekomme behovene hos personer med handicap, og ved at
sikre interoperabilitet med kompenserende teknologier: | | a) | for elektronisk kommunikation, herunder de
alarmkommunikationer, der er nævnt i artikel 109, stk. 2, i
direktiv 2018/1972/EU, ved at | | | i) | levere tekst i realtid foruden
talekommunikation | | | ii) | levere totalkommunikation, hvis der leveres
video foruden talekommunikation | | | iii) | sikre, at alarmkommunikation, hvis der
anvendes tale og tekst (herunder tekst i realtid), synkroniseres,
og hvis der leveres video, også synkroniseres som
totalkommunikation og sendes af udbyderne af elektroniske
kommunikationstjenester til den mest passende alarmcentral. | | b) | for tjenester, der giver adgang til
audiovisuelle medietjenester, ved at | | | i) | levere elektroniske programguider (EPG'er),
som er opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste og
giver oplysninger om muligheden for tilgængelighed | | | ii) | sikre, at audiovisuelle medietjenesters
tilgængelighedskomponenter (adgangstjenester) såsom
undertekster til døve og hørehæmmede personer,
lydbeskrivelse, talende undertekster og tegnsprogstolkning
overføres fuldt ud i en kvalitet, der er tilstrækkelig
til at sikre en nøjagtig lyd- og videosynkroniseret visning,
og samtidig give brugeren mulighed for at styre visningen og
anvendelsen heraf | | c) | for personbefordring med fly, bus, tog og
skib, bortset fra transporttjenester i byer og forstæder og
regionale transporttjenester, ved at | | | i) | sikre leveringen af oplysninger om
tilgængeligheden af køretøjer, omkringliggende
infrastruktur og det byggede miljø samt bistand til personer
med handicap | | | ii) | sikre leveringen af oplysninger om
intelligente billetsystemer (elektronisk reservation, bestilling af
billetter osv.), tidstro passagerinformation (køreplaner,
information om trafikafbrydelser, tilslutningsforbindelser og
vidererejse med andre transportmidler osv.) og yderligere
serviceoplysninger (f.eks. bemanding på stationer,
elevatorer, som er ude af drift, eller tjenester, som midlertidigt
ikke er til rådighed) | | d) | for transporttjenester i byer og
forstæder og regionale transporttjenester ved at sikre
tilgængeligheden af de selvbetjeningsterminaler, der anvendes
i forbindelse med leveringen af tjenesten i overensstemmelse med
afdeling 1 i dette bilag | | e) | for forbrugerorienterede banktjenester ved
at | | | i) | sørge for identifikationsmetoder,
elektroniske signaturer, sikkerhed og betalingstjenester, der er
opfattelige, anvendelige, forståelige og robuste | | | ii) | sikre, at oplysningerne er
forståelige uden at overskride et kompleksitetsniveau, som
overstiger niveau B2 (øvre middel) i Europarådets
fælles europæiske referenceramme for sprog | | f) | for e-bøger ved at | | | i) | sikre, at en e-bog, når den ud over
tekst indeholder lyd, desuden leverer synkroniseret tekst og
lyd | | | ii) | sikre, at digitale e-bogsfiler ikke
forhindrer kompenserende teknologi i at fungere korrekt | | | iii) | sikre adgang til indholdet, navigation i
filens indhold og layout, herunder dynamisk layout, levering af
struktur, fleksibilitet og valgmuligheder i præsentationen af
indholdet | | | iv) | muliggøre alternative gengivelser af
indholdet samt interoperabilitet med en bred vifte af kompenserende
teknologier på en sådan måde, at det er
opfatteligt, forståeligt, anvendeligt og robust | | | v) | gøre dem søgbare ved via
metadata at give oplysninger om deres
tilgængelighedsfunktionaliteter | | | vi) | sikre, at foranstaltninger i forbindelse
med forvaltningen af digitale rettigheder ikke forhindrer
tilgængelighedsfunktionaliteter | | g) | for e-handelstjenester ved at | | | i) | levere oplysninger om
tilgængeligheden af de produkter og tjenester, der
sælges, når disse oplysninger leveres af den ansvarlige
erhvervsdrivende | | | ii) | sikre tilgængeligheden af
funktionaliteten til identifikation, sikkerhed og betaling,
når den leveres som en del af tjenesten i stedet for
produktet, ved at gøre den opfattelig, anvendelig,
forståelig og robust | | | iii) | sørge for identifikationsmetoder,
elektroniske signaturer og betalingstjenester, der er opfattelige,
anvendelige, forståelige og robuste. | | Afdeling 5 | Specifikke
tilgængelighedskrav vedrørende den mest passende
alarmcentrals besvarelse af alarmkommunikation til det
fælleseuropæiske alarmnummer
»112« | Den mest passende alarmcentrals besvarelse
af alarmkommunikation til det fælleseuropæiske
alarmnummer »112« skal, for at den forventede brug
heraf maksimeres blandt personer med handicap, opnås ved brug
af funktioner, praksis, politikker og procedurer og
ændringer, der skal imødekomme behovene hos personer
med handicap. | Alarmkommunikation til det
fælleseuropæiske alarmnummer »112« skal
besvares hensigtsmæssigt og håndteres bedst muligt i
forhold til den måde, som de nationale alarmsystemer er
tilrettelagt på, ved den mest passende alarmcentral ved brug
af de samme kommunikationsmidler som modtaget, nemlig ved brug af
synkroniseret tale og tekst (herunder tekst i realtid) eller, hvis
der leveres video, tale, tekst (herunder tekst i realtid) og video
synkroniseret som totalkommunikation. | | Afdeling 6 | Tilgængelighedskrav for produkters og tjenesters
funktionaliteter, elementer og funktioner i overensstemmelse med
§ 52, stk. 2 | Formodningen om at opfylde de relevante
forpligtelser fastsat i andre EU-retsakter vedrørende
produkters og tjenesters funktionaliteter, elementer og funktioner
kræver følgende: | | 1. Produkter | | a) | Tilgængeligheden af oplysninger
vedrørende funktion og tilgængelighedsfunktionaliteter
for produkter er i overensstemmelse med de tilsvarende elementer i
dette bilags afdeling 1, nr. 1, dvs. oplysninger om brugen af
produktet anført på selve produktet og produktets
brugsanvisning, som ikke er anført på selve produktet,
men er stillet til rådighed gennem brugen af produktet eller
med andre midler såsom et websted. | | b) | Tilgængeligheden af produkters
brugergrænseflades og funktionsdesigns funktionaliteter,
elementer og funktioner opfylder de tilsvarende
tilgængelighedskrav for brugergrænseflade eller
funktionsdesign fastsat i dette bilags afdeling 1, nr.
2. | | c) | Tilgængeligheden af produkters
emballage, herunder oplysningerne heri, og brugsanvisning med
oplysninger om installation og vedligeholdelse, oplagring og
bortskaffelse, som ikke er anført på selve produktet,
men er stillet til rådighed med andre midler såsom et
websted, bortset fra selvbetjeningsterminaler, opfylder de
tilsvarende tilgængelighedskrav fastsat i dette bilags
afdeling 2. | | 2. Tjenesteydelser | Tilgængeligheden af tjenesters
funktionaliteter, elementer og funktioner opfylder de tilsvarende
tilgængelighedskrav for de funktionaliteter, elementer og
funktioner, der er fastsat i de afdelinger i dette bilag, der
vedrører tjenester. | | Afdeling 7 | Funktionelle
resultatkriterier | Når de tilgængelighedskrav, der
er fastsat i dette bilags afdeling 1-6, ikke vedrører en
eller flere funktioner af designet og produktionen af
produkter eller leveringen af tjenester, skal disse funktioner
eller midler være tilgængelige, for at den forventede
brug heraf maksimeres blandt personer med handicap, ved at opfylde
de tilknyttede funktionelle resultatkriterier. | Disse funktionelle resultatkriterier
må kun anvendes som et alternativ til et eller flere
specifikke tekniske krav, når disse er omhandlet i
tilgængelighedskravene, hvis, og kun hvis, anvendelsen af de
relevante funktionelle resultatkriterier opfylder
tilgængelighedskravene og den fastslår, at designet og
produktionen af produkter og leveringen af tjenester
medfører tilsvarende eller større
tilgængelighed, for så vidt angår den forventede
anvendelse blandt personer med handicap. | | | | | a) | Brug uden syn | | | Hvis produktet eller tjenesten indbefatter
visuelle betjeningsmåder, skal det også indbefatte
mindst én betjeningsmåde, som ikke forudsætter
syn. | | b) | Brug med nedsat syn | | | Hvis produktet eller tjenesten indbefatter
visuelle betjeningsmåder, skal det også indbefatte
mindst én betjeningsmåde, der gør det muligt
for brugere med nedsat syn at betjene produktet. | | c) | Brug uden farveopfattelse | | | Hvis produktet eller tjenesten indbefatter
visuelle betjeningsmåder, skal det også indbefatte
mindst én betjeningsmåde, som ikke forudsætter,
at brugeren kan opfatte farver. | | d) | Brug uden hørelse | | | Hvis produktet eller tjenesten indbefatter
auditive betjeningsmåder, skal det også indbefatte
mindst én betjeningsmåde, som ikke forudsætter
hørelse. | | e) | Brug med nedsat hørelse | | | Hvis produktet eller tjenesten indbefatter
auditive betjeningsmåder, skal det også indbefatte
mindst én betjeningsmåde med forbedrede lydfunktioner,
der gør det muligt for brugere med nedsat hørelse at
betjene produktet. | | f) | Brug uden taleevne | | | Hvis produktet eller tjenesten kræver
stemmeinput fra brugeren, skal det også indbefatte mindst
én betjeningsmåde, som ikke forudsætter
stemmeinput. Stemmeinput omfatter mundtlige lydelementer
såsom tale, fløjten eller klik. | | g) | Brug med begrænsede
håndbevægelser eller styrke | | | Hvis produktet eller tjenesten kræver
manuel betjening, skal det også indbefatte mindst én
betjeningsmåde, som gør det muligt for brugerne at
anvende produktet ved hjælp af alternative betjeningsformer,
der ikke kræver finmotorisk styring og håndtering,
håndstyrke eller betjening af mere end én
betjeningsanordning på samme tid. | | h) | Brug med begrænset
rækkevidde | | | Produktets betjeningsanordninger skal
være inden for alle brugeres rækkevidde. Hvis produktet
eller tjenesten indbefatter en manuel betjeningsmåde, skal
det også indbefatte mindst én betjeningsmåde,
der er anvendelig med begrænset rækkevidde og
styrke. | | i) | Minimering af risikoen for at fremkalde
fotosensitive anfald | | | Hvis produktet indbefatter visuelle
betjeningsmåder, skal det undgå betjeningsmåder,
der fremkalder fotosensitive anfald. | | j) | Brug med begrænset
kognitionsevne | | | Produktet eller tjenesten skal indbefatte
mindst én betjeningsmåde med funktionaliteter, som
gør det enklere og lettere at bruge. | | k) | Privatlivets fred | | | Hvis produktet eller tjenesten indbefatter
funktionaliteter med henblik på tilgængelighed, skal
det indbefatte mindst én betjeningsmåde, der sikrer
privatlivets fred, når disse funktionaliteter benyttes. |
|
Bilag 2
VEJLEDENDE IKKEBINDENDE
EKSEMPLER PÅ MULIGE LØSNINGER, DER BIDRAGER TIL AT
OPFYLDE TILGÆNGELIGHEDSKRAVENE I BILAG 1
AFDELING 1: Eksempler vedrørende generelle
tilgængelighedskrav for alle produkter, der er omfattet af
denne lovs § 1, stk. 1. | KRAV I BILAG 1, AFDELING 1 | EKSEMPLER | 1. Levering af oplysninger | a) | i) | levere visuelle og taktile oplysninger
eller visuelle og auditive oplysninger, der angiver, hvor kortet
skal indsættes i en selvbetjeningsterminal, så blinde
personer og døve personer kan anvende terminalen | ii) | anvende de samme ord konsekvent eller i en
klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle
funktionsnedsættelser bedre kan forstå
oplysningerne | iii) | supplere en tekstadvarsel med et taktilt
reliefbaseret format eller med lyd, så blinde personer kan
opfatte den | iv) | muliggøre, at en tekst kan
læses af synshæmmede personer | b) | i) | levere elektroniske filer, der kan
læses af en computer ved hjælp af
skærmlæsere, så blinde personer kan anvende
oplysningerne | ii) | anvende de samme ord konsekvent eller i en
klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle
funktionsnedsættelser bedre kan forstå dem | iii) | levere undertekster, når der gives
videoanvisninger | iv) | muliggøre, at en tekst kan
læses af synshæmmede personer | v) | trykke i punktskrift, så en blind
person kan bruge oplysningerne | vi) | supplere et diagram med en
tekstbeskrivelse, der angiver de vigtigste elementer eller
beskriver centrale handlinger | vii) | intet eksempel | viii) | intet eksempel | ix) | indbygge stik og software i en pengeautomat
for at give mulighed for at tilslutte hovedtelefoner, som modtager
teksten på skærmen i form af lyd | 2. Brugergrænseflade og
funktionsdesign | a) | give anvisninger i form af tale og tekst
eller ved at forsyne et tastatur med taktile tegn, så blinde
eller hørehæmmede personer kan interagere med
produktet | b) | i en selvbetjeningsterminal ud over
stemmeanvisninger f.eks. give anvisninger i form af tekst eller
billeder, så døve personer også kan
udføre den nødvendige handling | c) | give brugeren mulighed for at
forstørre tekst, zoome ind på et bestemt piktogram
eller øge kontrasten, så synshæmmede personer
kan opfatte oplysningerne | d) | ud over at give mulighed for at vælge
mellem at trykke på den grønne eller den røde
knap have mulighederne skrevet på knapperne for at give en
farveblind person mulighed for at træffe valget | e) | når en computer giver et fejlsignal,
vise en tekst eller et billede, der angiver fejlen, så
døve personer kan opfatte, at der er opstået en
fejl | f) | give mulighed for ekstra kontrast i
forgrundsbilleder, så svagtseende personer kan se dem | g) | give brugeren af en telefon mulighed for at
vælge lydstyrke og mindske interferens med
høreapparater, så hørehæmmede personer
kan anvende telefonen | h) | forstørre knapper på
berøringsfølsomme skærme og holde en passende
afstand mellem dem, så personer med tremor kan trykke
på dem | i) | sikre, at det ikke kræver for mange
kræfter at trykke på knapperne, så personer med
motoriske handicap kan anvende dem | j) | undgå flimrende billeder, så
personer, der kan blive ramt af anfald, ikke er udsat for
risiko | k) | give mulighed for brug af hovedtelefoner,
når en pengeautomat giver stemmeoplysninger | l) | som alternativ til fingeraftryksgenkendelse
give brugere, der ikke kan bruge deres hænder, mulighed for
at vælge en adgangskode til at låse og oplåse en
telefon med | m) | sikre, at softwaren reagerer på en
forudsigelig måde, når der udføres en bestemt
handling, og give nok tid til at angive en adgangskode, så
den er let at anvende for personer med intellektuelle
funktionsnedsættelser | n) | tilbyde en forbindelse med et
punktskriftdisplay, der kan opdateres, så blinde personer kan
bruge computeren | o) | eksempler på sektorspecifikke
krav | i) | intet eksempel | ii) | intet eksempel | iii) første led | sørge for, at en mobiltelefon kan
håndtere tekstkonversation i realtid, så
hørehæmmede personer kan udveksle oplysninger på
en interaktiv måde | iii) fjerde led | give mulighed for samtidig brug af video
til at vise tegnsprog og tekst for at skrive en meddelelse,
så to døve personer kan kommunikere med hinanden eller
med en hørende person | iv) | sikre, at der sendes undertekster via
settop-boksen, så de kan anvendes af døve
personer | 3. Støttetjenester: intet
eksempel | | | AFDELING 2: Eksempler vedrørende
tilgængelighedskrav for produkter i § 1, stk. 1, med
undtagelse af selvbetjeningsterminaler, der er omhandlet i §
1, stk. 1, nr. 2 og 3. | KRAV I BILAG 1, AFDELING 2 | EKSEMPLER | Emballage og brugsanvisning til
produkter | a) | angive på emballagen, at telefonen
indeholder tilgængelighedsfunktionaliteter for personer med
handicap | b) | i) | levere elektroniske filer, der kan
læses af en computer ved hjælp af
skærmlæsere, så blinde personer kan anvende
oplysningerne | ii) | anvende de samme ord konsekvent eller i en
klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle
funktionsnedsættelser bedre kan forstå
oplysningerne | iii) | supplere en tekstadvarsel med et taktilt
reliefbaseret format eller med lyd, så blinde personer kan
modtage advarslen | iv) | sikre, at en tekst kan læses af
synshæmmede personer | v) | trykke i punktskrift, så en blind
person kan læse den | vi) | supplere et diagram med en
tekstbeskrivelse, der angiver de vigtigste elementer eller
beskriver centrale handlinger | AFDELING 3: Eksempler vedrørende generelle
tilgængelighedskrav for alle tjenester, der er omfattet af
denne lovs § 1, stk. 2. | KRAV I BILAG 1, AFDELING 3 | EKSEMPLER | Levering af tjenester | a) | intet eksempel | b) | i) | levere elektroniske filer, der kan
læses af en computer ved hjælp af
skærmlæsere, så blinde personer kan anvende
oplysningerne | ii) | anvende de samme ord konsekvent eller i en
klar og logisk struktur, så personer med intellektuelle
funktionsnedsættelser bedre kan forstå
oplysningerne | iii) | have undertekster, hvis der er en
instruktionsvideo | iv) | sikre, at en blind person kan anvende en
fil ved at udskrive den i punktskrift | v) | sikre, at en tekst kan læses af
synshæmmede personer | vi) | supplere et diagram med en
tekstbeskrivelse, der angiver de vigtigste elementer eller
beskriver centrale handlinger | vii) | når en tjenesteyder tilbyder en
usb-nøgle, der indeholder oplysninger om tjenesten, sikre,
at disse oplysninger er tilgængelige | c) | give en tekstbeskrivelse af billeder,
gøre alle funktionaliteter tilgængelige fra et
tastatur, give brugerne nok tid til at læse, formidle og
styre indhold på en forudsigelig måde og sikre
kompatibilitet med kompenserende teknologier, så personer med
forskellige handicap kan læse og interagere med et
websted | d) | intet eksempel | AFDELING 4: Eksempler vedrørende supplerende
tilgængelighedskrav vedrørende specifikke
tjenesteydelser | KRAV I BILAG 1, AFDELING 4 | EKSEMPLER | Specifikke tjenester | a) | i) | sikre, at en hørehæmmet person
kan skrive og modtage tekst på en interaktiv måde og i
realtid | ii) | sikre, at døve personer kan anvende
tegnsprog til at kommunikere indbyrdes | iii) | sikre, at en tale- og
hørehæmmet person, der vælger at anvende en
kombination af tekst, tale og video, er bekendt med, at
kommunikationen sendes via nettet til en beredskabstjeneste | b) | i) | sikre, at en blind person kan vælge
programmer på tv | ii) | støtte muligheden for at
vælge, personalisere og vise »adgangstjenester«
såsom undertekster til døve og
hørehæmmede personer, lydbeskrivelse, talende
undertekster og tegnsprogstolkning ved at give mulighed for
effektiv trådløs kobling til høreteknologier
eller ved at tilvejebringe brugerkontroller, der med samme lethed
som på de primære mediekontroller gør det muligt
for brugeren at aktivere »adgangstjenesterne« til
audiovisuelle medietjenester | c) | i) | intet eksempel | ii) | intet eksempel | d) | intet eksempel | e) | i) | gøre identifikationsdialogerne
på en skærm læselige ved hjælp af
skærmlæsere, så blinde personer kan anvende
dem | ii) | intet eksempel | f) | i) | sikre, at en ordblind person kan læse
og høre teksten samtidig | ii) | give mulighed for synkroniseret tekst og
lyd eller for punktskriftsudskrift, der kan opdateres | iii) | sikre, at en blind person har adgang til
stikordsregisteret eller kan skifte kapitel | iv) | intet eksempel | v) | sikre, at oplysninger om deres
tilgængelighedsfunktionaliteter er tilgængelige i den
elektroniske fil, så personer med handicap kan orienteres
herom | vi) | sikre, at der ikke er blokeringer, f.eks.
at tekniske beskyttelsesforanstaltninger, oplysninger om
rettighedsforvaltning eller interoperabilitetsproblemer ikke
forhindrer, at teksten kan læses højt af kompenserende
redskaber, så blinde brugere kan læse bogen | g) | i) | sikre, at de oplysninger, der er til
rådighed om et produkts
tilgængelighedsfunktionaliteter, ikke slettes | ii) | gøre brugergrænsefladen i
forbindelse med betalingstjenester tilgængelig ved brug af
tale, så blinde personer kan foretage onlinekøb
på egen hånd | iii) | gøre identifikationsdialogerne
på en skærm læselige ved hjælp af
skærmlæsere, så blinde personer kan anvende
dem |
|
Bilag 3
PROCEDURE FOR
OVERENSSTEMMELSESVURDERING - PRODUKTER
1. Intern produktionskontrol | Intern produktionskontrol er den procedure
for overensstemmelsesvurdering, hvor fabrikanten opfylder de i
dette bilags punkt 2, 3 og 4 omhandlede forpligtelser og på
sit eget ansvar sikrer og erklærer, at de
pågældende produkter opfylder de relevante krav i denne
lov og regler fastsat i medfør heraf. | | 2. Teknisk dokumentation | Fabrikanten udarbejder den tekniske
dokumentation. Den tekniske dokumentation skal gøre det
muligt at vurdere, om produktet er i overensstemmelse med de
relevante tilgængelighedskrav, der er omhandlet i lovens
§ 5, og i tilfælde, hvor fabrikanten
påberåbte sig § 8, stk. 1, at påvise, at
relevante tilgængelighedskrav ville indebære en
grundlæggende ændring eller pålægge en
uforholdsmæssig stor byrde. Den tekniske dokumentation skal
kun indeholde en beskrivelse af de relevante krav og, i det omfang
det er relevant for vurderingen, af produktets design, fremstilling
og brug. | Den tekniske dokumentation skal, hvor det
er relevant, mindst indeholde følgende elementer: | | a) | en generel beskrivelse af produktet | | b) | en oversigt over de harmoniserede
standarder og tekniske specifikationer, hvis referencer er
offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, og som er
blevet anvendt helt eller delvis, og beskrivelser af de
løsninger, der er anvendt for at opfylde de relevante
tilgængelighedskrav i § 5, hvis disse harmoniserede
standarder eller tekniske specifikationer ikke er blevet anvendt. I
tilfælde af delvis anvendelse af harmoniserede standarder
eller tekniske specifikationer skal den tekniske dokumentation
angive, hvilke dele der er anvendt. | | 3. Fremstillingsvirksomhed | Fabrikanten træffer alle
nødvendige foranstaltninger, så det ved
fremstillingsprocessen og overvågningen af den sikres, at
produkterne er i overensstemmelse med den tekniske dokumentation,
der er omhandlet i dette bilags punkt 2, og med
tilgængelighedskravene i denne lov og regler fastsat i
medfør heraf. | | 4. CE-mærkning og
EU-overensstemmelseserklæring | | 4.1. | Fabrikanten anbringer den i denne lov
omhandlede CE-mærkning på hvert enkelt produkt, der
opfylder de relevante krav i denne lov eller regler fastsat i
medfør heraf. | | 4.2. | Fabrikanten udarbejder en skriftlig
EU-overensstemmelseserklæring for en produktmodel. Det skal
af EU-overensstemmelseserklæringen fremgå, hvilket
produkt den vedrører. | Et eksemplar af
EU-overensstemmelseserklæringen stilles efter anmodning til
rådighed for de relevante myndigheder. | | | | 5. Bemyndigede repræsentant |
|
Bilag 4
OPLYSNINGER OM TJENESTER,
DER OPFYLDER TILGÆNGELIGHEDSKRAVENE
1. Tjenesteyderen skal i de almindelige
betingelser eller et tilsvarende dokument afgive oplysninger om
vurderingen af, hvordan tjenesten opfylder de
tilgængelighedskrav, der er omhandlet i § 6.
Oplysningerne skal omfatte en beskrivelse af de relevante krav og,
i det omfang det er relevant for vurderingen, af tjenestens
udformning og brug. Forbrugeroplysningskravene i direktiv
2011/83/EU skal opfyldes, og oplysningerne skal, hvor det er
relevant, indeholde følgende elementer: | | a) | en generel beskrivelse af tjenesten i
tilgængelige formater | | b) | de beskrivelser og forklaringer, der er
nødvendige for at forstå, hvordan tjenesten skal
bruges | | c) | en beskrivelse af, hvordan tjenesten
opfylder de relevante tilgængelighedskrav i bilag 1. | | 2. For at efterleve dette bilags punkt 1
kan tjenesteyderen helt eller delvis anvende de harmoniserede
standarder og tekniske specifikationer, hvis referencer er
offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende. | | 3. Tjenesteyderen skal forelægge
oplysninger, som godtgør, at det ved processen for levering
af tjenesten og overvågningen heraf sikres, at tjenesten er i
overensstemmelse med dette bilags punkt 1 og med de relevante krav
i denne lov og regler fastsat i medfør heraf. |
|
Bilag 5
KRITERIER FOR VURDERING AF
UFORHOLDSMÆSSIG STOR BYRDE
Kriterier for gennemførelse og
dokumentation af vurderingen: | | | | | 1. Forholdet mellem nettoomkostninger ved
opfyldelse af tilgængelighedskravene og de samlede
omkostninger (drifts- og kapitaludgifter) ved at fremstille,
distribuere eller importere produktet eller tilbyde tjenesten for
de erhvervsdrivende. | Elementer, der skal anvendes til at
vurdere nettoomkostningerne ved opfyldelse af
tilgængelighedskravene: | | a) | kriterier vedrørende
organisatoriske engangsomkostninger, der skal tages hensyn til i
forbindelse med vurderingen: | | | i) | omkostninger i forbindelse med yderligere
menneskelige ressourcer med ekspertise inden for
tilgængelighed | | | ii) | omkostninger i forbindelse med uddannelse
af menneskelige ressourcer og erhvervelse af kompetencer inden for
tilgængelighed | | | iii) | omkostninger ved udvikling af en ny proces
for at inkludere tilgængelighed i produktudviklingen eller
leveringen af tjenester | | | iv) | omkostninger i forbindelse med
udarbejdelse af vejledningsmateriale om tilgængelighed | | | v) | engangsomkostninger ved at opnå
forståelse af lovgivningen om tilgængelighed. | | b) | kriterier vedrørende løbende
produktions- og udviklingsomkostninger, der skal tages hensyn til i
vurderingen: | | | i) | omkostninger i forbindelse med design af
produktets eller tjenestens
tilgængelighedsfunktionaliteter | | | ii) | omkostninger, der er påløbet
under fremstillingsprocesserne | | | iii) | omkostninger i forbindelse med testning af
produktet eller tjenesten til
tilgængelighedsformål | | | iv) | omkostninger i forbindelse med
udarbejdelse af dokumentation. | | | | | 2. De anslåede omkostninger og
fordele for den erhvervsdrivende, herunder i forbindelse med
fremstillingsprocessen og investeringer, i forhold til den
anslåede fordel for personer med handicap under hensyn til
omfanget og hyppigheden af brugen af et specifikt produkt eller en
specifik tjeneste. | | | | | 3. Forholdet mellem nettoomkostninger ved
opfyldelse af tilgængelighedskrav og den erhvervsdrivendes
nettoomsætning. | Elementer, der skal anvendes til at
vurdere nettoomkostningerne ved opfyldelse af
tilgængelighedskrav: | | a) | kriterier vedrørende
organisatoriske engangsomkostninger, der skal tages hensyn til i
forbindelse med vurderingen: | | | i) | omkostninger i forbindelse med yderligere
menneskelige ressourcer med ekspertise inden for
tilgængelighed | | | ii) | omkostninger i forbindelse med uddannelse
af menneskelige ressourcer og erhvervelse af kompetencer inden for
tilgængelighed | | | iii) | omkostninger ved udvikling af en ny proces
for at inkludere tilgængelighed i produktudviklingen eller
leveringen af tjenester | | | iv) | omkostninger i forbindelse med
udarbejdelse af vejledningsmateriale om tilgængelighed | | | v) | engangsomkostninger ved at opnå
forståelse af lovgivningen om tilgængelighed. | | b) | kriterier vedrørende løbende
produktions- og udviklingsomkostninger, der skal tages hensyn til i
vurderingen: | | | i) | omkostninger i forbindelse med design af
produktets eller tjenestens
tilgængelighedsfunktionaliteter | | | ii) | omkostninger, der er påløbet
under fremstillingsprocesserne | | | iii) | omkostninger i forbindelse med testning af
produktet eller tjenesten til
tilgængelighedsformål | | | iv) | omkostninger i forbindelse med
udarbejdelse af dokumentation. |
|
Bilag 6
EU-OVERENSSTEMMELSESERKLÆRING
1. Nr. xxxxxx (entydig identifikation af produktet):
2. Navn og adresse på fabrikanten eller dennes bemyndigede
repræsentant:
3. Denne overensstemmelseserklæring udstedes på
fabrikantens (eller montørens) ansvar:
4. Erklæringens genstand (identifikation af produktet,
så det kan spores. Foto kan eventuelt vedlægges):
5. Genstanden for erklæringen som beskrevet ovenfor er i
overensstemmelse med den relevante
EU-harmoniseringslovgivning: . . . . . . . .
6. Referencer til de relevante anvendte harmoniserede standarder
eller referencer til de specifikationer, som der erklæres
overensstemmelse med:
7. Hvor det er relevant, det bemyndigede organ . . . (navn,
nummer) . . ., der har foretaget . . . (beskrivelse af aktiviteten)
. . . og udstedt attesten: ………
8. Supplerende oplysninger:
Underskrevet for og på vegne af: . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . .
(sted og dato)
(navn, stilling) (underskrift)
Officielle noter
1)
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/882/EU af 17. april 2019 om
tilgængelighedskrav for produkter og tjenester, EU-Tidende
2019, nr. L 151, side 70.