Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 5. maj 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 til lovforslaget, og klima-, energi- og
forsyningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af klima-, energi- og
forsyningsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme imod det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, idet Venstre finder, at geologisk
lagring af CO2 er essentielt, for at
Danmark kan nå 70-procentsmålsætningen i 2030, og
for at Danmark kan blive klimaneutral så hurtigt som muligt.
I den forbindelse bemærker Venstre, at højt tempo er
afgørende. På den baggrund havde Venstre gerne set en
tidligere ikrafttrædelsesdato, men noterer sig, at det
ifølge regeringen ikke materielt ville gøre en
forskel at fremrykke ikrafttrædelsesdatoen, jf. svar på
spørgsmål 3. Venstre noterer sig endvidere, at det
sene ikrafttrædelsestidspunkt for lovforslaget ikke vil
medføre en forsinkelse af allerede igangværende
demonstrationsprojekter med henblik på at opnå
tilladelse til at sætte i gang i efteråret 2022 som
planlagt, jf. svar på spørgsmål 4.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker desuden, at det er vigtigt for
lagringsoperatørerne, jf. høringssvarene (L 137 -
bilag 1), at de hurtigst muligt opnår klarhed om
vilkårene for statslig deltagelse i lagringstilladelser, og
Venstre noterer sig i den forbindelse, at ministeren vil indkalde
til forhandlinger om statens eventuelle deltagelse i CO2-lagringsprojekter inden sommer og
dermed, inden der åbnes op for ansøgninger om CO2-lagringstilladelser, jf. svar på
spørgsmål 8.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af DF og NB):
1) I
det under nr. 10 foreslåede kapitel 6 b indsættes i § 23 x som stk.
4:
»Stk. 4.
Der kan ikke meddeles tilladelse efter regler udstedt i
medfør af stk. 1, hvis formålet med den aktivitet, der
ansøges om tilladelse til, ud over geologisk lagring af
CO2 på under 100 kt med
henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af
nye produkter og processer tillige er øget indvinding af
kulbrinter.«
[Ændring af
anvendelsesområde]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
37 a, stk. 5, indsættes efter »og 28«:
»eller regler udstedt i medfør af § 23
x«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der kan efter den gældende
undergrundslov meddeles tilladelse til CO2-lagring kombineret med produktion af
kulbrinter (også kaldet CO2
EOR - CO2 Enhanced Oil
Recovery).
Enhanced Oil Recovery (EOR) er en
tertiær indvindingsmetode, der dækker injektion af gas
og væsker, som ikke normalt er til stede i reservoiret,
eksempelvis dinitrogen eller damp. Med EOR bliver ydre energi og
materialer injiceret i et reservoir for at kunne mobilisere og
indvinde kulbrinter, der ikke har været tilgængelige
ved primær (trykaflastning) og sekundær (væske-
eller gasinjektion) indvinding, og derved øge
indvindingsgraden.
Ved CO2 EOR
bliver en del af den anvendte CO2 i
undergrunden efter injektion, hvorfor CO2 EOR omfatter et element af CO2-lagring.
CO2 EOR
forudsætter efter den gældende undergrundslov en
tilladelse efter lovens § 23 (fuldskala CO2-lagringstilladelse) og en godkendelse af
produktionsmetoden CO2 EOR, jf.
lovens § 10, i forbindelse med en indvindingstilladelse efter
lovens § 5. Det skyldes, at der er tale om injektion af
CO2 både som en
indvindingsforanstaltning og som en lagringsaktivitet.
Med lovforslagets § 1, nr. 10,
foreslås det, at der etableres en særskilt
tilladelsesordning for geologisk lagring af CO2 på under 100 kt med henblik
på forskning, udvikling eller afprøvning af nye
produkter og processer, ved at klima-, energi- og
forsyningsministeren med den foreslåede nye § 23 x, stk.
1, bemyndiges til at kunne fastsætte regler om geologisk
lagring af CO2 på under 100 kt
med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning
af nye produkter og processer.
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at der i den i lovforslaget foreslåede
nye § 23 x indsættes et stk. 4, der sikrer, at der ikke
kan meddeles tilladelse efter regler udstedt i medfør af
stk. 1, hvis formålet med den aktivitet, der ansøges
om tilladelse til, ud over geologisk lagring af CO2 på under 100 kt med henblik
på forskning, udvikling eller afprøvning af nye
produkter og processer tillige er øget indvinding af
kulbrinter.
Ændringsforslaget indebærer
således, at der i medfør af den foreslåede nye
tilladelsesordning ikke kan meddeles tilladelse, såfremt
formålet med den aktivitet, der ansøges om tilladelse
til, tillige er øget indvinding af kulbrinter.
Bestemmelsen omfatter ikke situationer,
hvor den lagringsaktivitet, der er meddelt tilladelse til i
medfør af den foreslåede tilladelsesordning,
utilsigtet eller indirekte medfører øget indvinding
af kulbrinter.
Det vil under behandlingen af
ansøgningen skulle vurderes, om den aktivitet, der
ansøges om tilladelse til, ud over geologisk lagring af
CO2 på under 100 kt med
henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af
nye produkter og processer har til formål at øge
indvinding af kulbrinter.
Med ændringsforslaget fjernes
muligheden for i den foreslåede nye tilladelsesordning at
meddele tilladelse til aktiviteter, hvor formålet ud over
geologisk lagring af CO2 på
under 100 kt med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer tillige er
øget indvinding af kulbrinter. Forslaget omfatter ikke andre
indvindingsmetoder.
Til nr. 2
Ændringsforslaget præciserer,
hvor i § 37 a, stk. 5, det nye tekstled, som er
foreslået i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 15, skal
indsættes.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring, som ikke indebærer materielle ændringer
i lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar
2022 og var til 1. behandling den 16. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 1. november 2021 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 54. Den 23. februar
2022 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Signe Munk (SF) Rasmus Nordqvist
(SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) fmd. Søren
Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT) Kim
Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V)
René Christensen (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona
Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |