Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2021)
Justitsministeren
(Nick Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre
love (Implementering af initiativer i aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering
af National enhed for Særlig Kriminalitet)
(Lovforslag nr. L 14)
Regeringen (Socialdemokratiet), Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Nye Borgerlige indgik
den 15. december 2020 en aftale om politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023.
Lovforslaget har til formål at
gennemføre dele af denne aftale.
Lovforslaget indeholder for det første en ændring af
straffelovens regler om straffens fastsættelse, således
at muligheden for at lade sagsbehandlingstiden indgå som en
formildende omstændighed begrænses.
Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om at fordoble
straffen for trusler, herunder digitale trusler, der har til
formål at forhindre forurettede i at gøre brug af sin
ytringsfrihed og deltage i den demokratiske debat, eller som har
baggrund i forurettedes lovlige ytringer i den offentlige
debat.
Som et led i flerårsaftalen
indgår det endvidere, at der skal etableres en ny slagkraftig
national enhed i politiet, hvor de mest specialiserede politi- og
anklagerfaglige kompetencer samles. Det skal sikre en markant
styrkelse af indsatsen mod den mest komplekse økonomiske og
organiserede kriminalitet. Enheden opbygges som en politikreds og
skal etableres i henholdsvis Øst- og Vestdanmark. Der skal
endvidere oprettes en særlig statsadvokat til bl.a. at
føre tilsyn med enhedens komplekse
straffesagsbehandling.
Som en integreret del af en ny national
enhed er aftaleparterne endvidere enige om at etablere et
formaliseret operativt samarbejde mellem politiet, andre relevante
myndigheder og udvalgte private aktører om at bekæmpe
og forebygge hvidvask og terrorfinansiering.
Lovforslaget gennemfører på
den baggrund for det tredje de
elementer til etableringen af en national enhed mv., der
kræver lovændringer.
Med lovforslaget foreslås det for det fjerde at udvide muligheden for
videoafhøring, således at der indføres et
tilbud om videoafhøring i voldtægtssager af
forurettede, der er 15 år eller derover.
Videoafhøringen vil herefter kunne forevises som en del af
bevisførelsen under sagens behandling i retten. Det
foreslås, at der - i modsætning til efter den
gældende ordning med videoafhøring -
efterfølgende i retten skal være mulighed for at
stille supplerende spørgsmål til den forurettede.
Med flerårsaftalen blev det herudover
besluttet, at der skal indføres målsætninger for
sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet på
tværs af hele straffesagskæden, så der sikres en
ensartet prioritering af disse sager.
Prioriteringen af sager om personfarlig
kriminalitet vil erstatte de tidligere såkaldte
VVV-målsætninger. Indfasningen af de nye
målsætninger sker gradvist på tværs af
straffesagskæden. Lovforslaget understøtter den
kommende overgang fra VVV-målsætninger til
målsætninger om personfarlig kriminalitet ved
domstolene.
Med lovforslaget sikres det således
for det femte, at anvendelsen af
reglerne om forsvarerbeskikkelse og tilbagekaldelse af
forsvarerbeskikkelse bringes i overensstemmelse med den nye
prioritering af sager om personfarlig kriminalitet.
Med lovforslaget etableres for det sjette en fast track-ordning,
hvorefter hvidvaskunderretninger fra underretningspligtige efter
hvidvaskloven (banker mv.) vedrørende større og
særligt mistænkelige transaktioner skal underkastes en
særlig behandling i Hvidvasksekretariatet kombineret med en
pligt for den underretningspligtige til at fastfryse transaktionen,
indtil der senest ved udgangen af den efterfølgende bankdag
er modtaget en tilbagemelding fra sekretariatet om, hvorvidt der
skal ske beslaglæggelse.
Det følger af desuden af
flerårsaftalen, at aftaleparterne er enige om, at der skal
ske lønregulering af bødetakster, så
bøderne bliver tidssvarende, og som kan tilvejebringe et
merprovenu på 100 mio. kr. årligt fra 2022 og frem, der
medgår til finansiering af aftalen.
Lovforslaget indeholder på den
baggrund for det syvende et forslag om
regulering af bødetaksterne for
hastighedsovertrædelser på færdselsområdet,
som vil kunne tilvejebringe et merprovenu (efter tilbageløb)
i størrelsesordenen 107 mio. kr. i 2022 og 128 mio. kr. i
2023 og frem til finansiering af aftalen. Med forslaget vil
bødetaksterne stige med 20 pct. til et beløb, der er
deleligt med 600.
Endelig indeholder lovforslaget et enkelt
forslag, der ikke er indeholdt i aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023. Det drejer sig om at
udstrække tavshedspligten vedrørende oplysninger, som
hidrører fra hvidvaskunderretninger fra banker mv., til
ansatte ved alle offentlige myndigheder. Forslaget skal sikre en
bedre beskyttelse af ansatte hos virksomheder omfattet af
hvidvaskloven, der er forpligtet til at foretage underretninger til
Hvidvasksekretariatet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.