Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. marts 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, SF, RV, KF,
EL, DF og NB) indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 12, stk.
1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk.
2, om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Flertallet indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 13, stk.
1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 12
ændringsforslag.
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-6, herunder om
deling af lovforslaget. Dansk Folkepartis og Nye Borgerliges
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 7, 8 og
10, Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 9 og 11, og Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 12.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og RV) vil stemme imod ændringsforslag nr.
1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S og V) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget.
Mindretallet stemmer for ændringsforslag nr. 7, 8 og 10.
Mindretallet kan principielt støtte ændringsforslaget
om deling af lovforslaget, men har stillet ændringsforslag
til det udelte forslag i stedet.
Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 9, 11 og
12.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse. Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 9
og 12.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 2. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 9, 11 og 12.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til forkastelse. Hvis delingen ikke vedtages,
indstiller mindretallet lovforslaget til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 7, 8 og 10.
Et sjette mindretal i udvalget (FG) indstiller
lovforslaget til forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er
forfærdede over den russiske invasion af Ukraine, som har
medført en humanitær katastrofe og allerede har
tvunget flere millioner ukrainere til at flygte fra deres
krigshærgede hjemland.
Venstres holdning har altid været, at
flygtninge skal hjælpes i deres nærområde.
Ukraine er et europæisk land, og Danmark er en del af dets
nærområde. Derfor har Danmark et ansvar for at
hjælpe dem, der nu er drevet på flugt fra Ukraine.
På den baggrund indgik regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance og Kristendemokraterne den
4. marts 2022 en aftale om hjælp til fordrevne ukrainere, som
udmøntes i dette lovforslag.
Venstre mener, at fordrevne ukrainere, der
kommer til Danmark, hurtigst muligt skal have mulighed for at blive
en del af det danske samfund, det danske arbejdsmarked og det
danske uddannelsessystem. Derfor mener Venstre, at der er brug for
denne særlov.
Venstre anerkender, at det bliver en
udfordring for Danmark at tage imod et stort antal flygtninge fra
Ukraine.
Venstre er meget opmærksomme på
de udfordringer, tilstrømningen af ukrainske flygtninge kan
medføre for civilsamfundet, landets kommuner, arbejdsgivere
m. fl. Det er udfordringer som kapacitets- og
flaskehalsudfordringer, der utvivlsomt vil opstå, når
kommunerne med kort varsel skal håndtere et betydeligt antal
flygtninge. Venstre finder det derfor nødvendigt, at
regeringen tæt følger de udfordringer, der måtte
opstå, for at sikre, at de forskellige aktører,
herunder kommunerne, har de nødvendige
værktøjer til at løfte den store opgave.
Venstre vil gerne anerkende de mange
danskere, der har ydet hjælp, støtte og bistand til
ukrainerne både i nabolandene og i Danmark.
Venstre noterer sig samtidig, at de
ukrainere, der bor i Danmark i dag, bidrager positivt til det
danske samfund både i deres lokalmiljø og på det
danske arbejdsmarked.
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget finder, at
Ruslands krigeriske angreb på Ukraine, ført an af
Vladimir Putin, er et angreb på den frie verden. Ruslands
foragtelige handlinger vil for evigt være en skamplet,
når historiebøgerne om det 21. århundrede engang
skal skrives.
Historien vil dømme os på,
hvordan vi reagerede. Derfor skal vi selvfølgelig reagere
med åbne arme og med et umisforståeligt budskab til
ukrainerne: I er velkomne her, lige så længe jeres
hjemland er taget fra jer af Putins had til jeres nationale
selvstændighed. SF støtter derfor særloven.
Vi har dog særlig fire
betænkeligheder ved loven, som vi gerne vil påpege:
For det første frygter SF, at man
ikke lokalt har de fornødne ressourcer til en ordentlig
flygtningemodtagelse. Børns modtagelse er fuldstændig
afgørende for, om de får en god eksistens i Danmark,
hvilket især er vigtigt, hvis de kommer til at være her
i årevis. I SF har vi foreslået et særligt
børnetilskud til kommunerne, der skal hjælpe til med
flygtningemodtagelsen.
For det andet ville det være klogt,
om regeringen brugte denne anledning til at overveje, om det
virkelig er retfærdigt at kanalisere så mange penge fra
udviklingsbistanden over i dansk flygtningemodtagelse. Det er jo
nogle af verdens absolut mest udsatte, de midler går fra.
For det tredje finder SF, at det ville
være fornuftigt med en garanti for sagsbehandlingstiderne. Vi
har jo desværre set - både generelt i asylsystemet og
med andre særlove - hvordan vi kan love hinanden på
Christiansborg, at flygtninge skal sluses hurtigt ud i samfundet,
kun for at se sagsbehandlingstiderne trække ud. Loven burde
indeholde et loft over sagsbehandlingstiden, som Folketinget giver
garanti for økonomisk. Hvis systemet ikke kan overholde
tiderne, har man mulighed for at bruge ekstra ressourcer og
få dette forbrug dækket af ekstra bevillinger fra
Folketinget.
For det fjerde finder SF det trist, at der
i Folketinget er så mange partier, der ikke ønsker at
give flygtninge generelt samme gode muligheder for at integrere
sig, bidrage og blive en del af det danske samfund, som vi nu giver
ukrainerne. Det skal selvfølgelig ikke afholde os fra at
give ukrainerne en god start på livet i Danmark, men det
ville klæde Folketingets partier at genoverveje deres tilgang
til flygtningemodtagelse i Danmark generelt, når nu man
bløder så meget op over for ukrainerne.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
finder det problematisk, at de ukrainske flygtninge ikke kan
håndteres af myndighederne med den eksisterende
udlændingelov. Kontrasten til, hvordan vi modtager andre
flygtninge, står skarpt.
For det Radikale Venstre er det vigtigt at
understrege, at en flygtning er en flygtning, uanset hvor
vedkommende er flygtet fra.
Det er også vigtigt, at
særloven lægger sig tæt op ad det i EU vedtagne
direktiv om midlertidig beskyttelse af ukrainske flygtninge.
Til sidst kritiserer Radikale Venstre
finansieringsmodellen. Det er bekymrende, at finansieringen i
så høj grad, som lovforslaget lægger op til,
baseres på midler, der skulle gå til udviklingsbistand
de fattigste steder i verden. Det er katastrofalt for hjælpen
til verdens fattigste lande, når udviklingsprojekter lukkes
ned med dags varsel. Der bør være penge til begge
dele. Derfor insisterer vi på, at finansieringen, i
højere grad end regeringen lægger op til, kommer fra
de generelle reserver og kun i mindre grad fra
udviklingsbistand.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det er problematisk og dybt diskriminerende, at der skal
gælde forskellige regler for mennesker, der har samme behov
for beskyttelse. Fremfor en særlov ønsker Enhedslisten
at lave generelle forbedringer i udlændingeloven, der skal
gælde alle mennesker på flugt. Enhedslisten anerkender
dog, at der ikke er flertal for en human flygtningepolitik, og
ønsker forsat at hjælpe flygtninge fra Ukraine bedst
muligt, hvorfor forslaget om en særlov støttes. Det
bemærkes dog, at Enhedslisten ser det som en klokkeklar
forskelsbehandling og diskrimination af mennesker på flugt
på baggrund af deres nationalitet, kultur og geografi. Hertil
bemærkes også, at man tidligere har set, at forhastede
særlove ofte medfører endnu længere
sagsbehandlingstid end det almindelige asylsystem, hvorfor en
generel tilpasning af udlændingeloven, så den kan
håndtere lignende situationer med massetilstrømning,
vil være at foretrække.
Enhedslisten støtter ikke
finansieringen af lovforslaget, idet den primære finansiering
hidrører fra midler afsat til udviklingsbistand. Det kan
ikke være rigtigt, at de i verden, som har allermindst, nu
skal have endnu mindre, samtidig med at et flertal i Folketinget
har afsat et beløb, der på årsbasis er ni gange
større, til militær oprustning.
Det er afgørende, at flygtninge
både får mulighed for at få et trygt sted at
opholde sig, og at de oplever at blive set som ligeværdige
på det danske arbejdsmarked, når de skal i job her.
Desværre er der mange kedelige eksempler på, at
eksempelvis ukrainske borgere er blevet udnyttet af arbejdsgivere
som billig arbejdskraft, og at virksomheder er gået langt for
at omgå overenskomsterne. Derfor er der behov for at sikre,
at de ukrainske flygtninge, der kommer, får retten til danske
løn- og ansættelsesvilkår. For Enhedslisten er
det vigtigt, at personer, der flygter fra krig, ikke risikerer at
blive udsat for grov udnyttelse af arbejdsgivere, der først
og fremmest vil have billig arbejdskraft. Derfor stiller vi et
ændringsforslag, der kan sikre, at flygtninge, der har
mulighed for at arbejde, omfattes af sædvanlige løn-
og ansættelsesvilkår, så de arbejdsretligt har
lovhjemmel til at kunne løfte en sag mod en arbejdsgiver,
der skulle forbryde sig mod dette.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
støtter, at ukrainske statsborgere drevet på flugt
på grund af Ruslands invasion kan få ophold i Danmark
uden om det normale asylsystem. De bør have adgang til et
så normalt liv som muligt i Danmark så hurtigt som
muligt. De skal have et sted at bo, børnene skal i skole, og
de voksne skal have mulighed for at finde et job og blive
selvforsørgende. Nye Borgerlige kan ikke støtte den
del af lovforslaget, som giver de samme rettigheder til migranter
fra bl.a. Mellemøsten og Nordafrika. Ikkeukrainske
statsborgere bør behandles efter de gældende regler
på lige fod med andre migranter, der ankommer til Danmark.
Nye Borgerlige stiller ændringsforslag om at fjerne adgangen
til ophold uden om asylsystemet for alle andre grupper end
ukrainske statsborgere. Bliver ændringsforslaget vedtaget,
stemmer Nye Borgerlige for lovforslaget. Bliver
ændringsforslaget forkastet, vil Nye Borgerlige undlade at
stemme for lovforslaget.
Frie Grønne
Frie Grønnes medlem af udvalget
bemærker, at et flertal i Folketinget onsdag den 16. marts
2022 forventes at vedtage en særlov for ukrainske flygtninge,
der er flygtet fra Ruslands invasion af Ukraine. Særloven
betyder, at ukrainere ikke skal trækkes igennem det
asylhelvede, som de seneste regeringer har skabt for alle andre
flygtninge. Ukrainerne kan derimod arbejde fra dag et, deres
børn kan komme i skole, og de kan få lov til at bo og
leve ude i samfundet som værdige mennesker.
Naturligvis skal vi hjælpe ukrainske
flygtninge, men de er ikke de eneste flygtninge i verden, der har
brug for vores hjælp. Derfor ville vi have loven til at
gælde alle flygtninge.
Frie Grønne kan under ingen
omstændigheder stemme for dette særlovforslag, der
alene gælder for ukrainere, ikke fordi vi ikke vil
hjælpe flygtninge fra Ukraine - det mener vi, at vi skal -
men fordi lovforslaget er et udtryk for statssanktioneret racisme.
Den skaber et A- og B-hold af flygtninge i Danmark, hvor de brune
flygtninge fra Syrien, Afghanistan, Irak, Somalia osv. fortsat skal
leve under umenneskelige forhold i asylcentre, hvor de ikke aner,
om de nogensinde får muligheden for at opbygge et bare
nogenlunde værdigt liv.
Mange partier forsøger at
retfærdiggøre racismen med, at Ukraine jo er vores
»nærområde«, men sandheden er, at
flygtningekonventionen ikke siger noget som helst om
»nærområder«. Det er et politisk opfundet
begreb. Tværtimod siger flygtningekonventionens artikel 3
klart og tydeligt, at alle flygtninge skal have de samme
rettigheder.
Nogle partier har ligefrem været
så åbenlyse med deres racisme, at de ikke ville have
særloven til at gælde de mennesker, der er i Ukraine
med flygtningestatus, altså de afghanere, syrere osv., som
Ukraine har modtaget tidligere. Heldigvis skelner regeringen ikke
mellem ukrainere og de mange, der allerede har fået ophold i
Ukraine som flygtning. Sådan burde det være i forhold
til alle flygtninge, der kommer til Danmark.
5 Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(KF):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om midlertidig opholdstilladelse til ukrainske
statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine« omfattende §
1, nr. 1 og 3, og §§ 2-42.
B. »Forslag
til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der har
flygtningestatus i Ukraine, og som er fordrevet fra Ukraine«
omfattende § 1, nr. 2 og 3, § 2, § 3, stk. 1 og 2,
og §§ 4-10 og 13-42.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
2) I
§ 1, nr. 3, udgår
»eller havde den 24. februar 2022 status som flygtning i
Ukraine«.
[Ændring af persongruppe]
3) I
§ 5 udgår 2. pkt.
[Konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
4) I
§ 1, nr. 3, udgår »er
ukrainsk statsborger eller«.
[Ændring af persongruppe]
5) §
5 affattes således:
»§ 5 En ansøgning
om opholdstilladelse efter § 1 kan afvises, såfremt
ansøgeren har opnået statsborgerskab eller
opholdstilladelse uden for Ukraine og sit hjemland.«
[Konsekvensændring]
6) I
§ 10, stk. 1, nr. 1, udgår
», jf. dog § 11«.
[Konsekvensændring]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal (DF
og NB):
7) Nr. 2
udgår.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
[Udeladelse af persongruppe]
8) I nr.
3, der bliver nr. 2, udgår »eller havde den 24.
februar 2022 status som flygtning i Ukraine«.
[Udeladelse af persongruppe]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og RV):
9) I
§ 1 indsættes efter nr. 2
som nye numre:
»3)
Udlændingen er den 24. februar 2022 eller senere udrejst af
Ukraine og havde på tidspunktet for udrejsen en gyldig
permanent opholdstilladelse udstedt i overensstemmelse med ukrainsk
ret.
4)
Udlændingen er den 24. februar 2022 eller senere udrejst af
Ukraine og havde på tidspunktet for udrejsen en
ansøgning om international beskyttelse under behandling i
Ukraine.«
Nr. 3 bliver herefter nr. 5
[Udvidelse af persongruppe]
Af et mindretal (DF
og NB):
10) I
§ 5 udgår 2. pkt.
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF):
11) I
§ 9 indsættes efter
»arbejdstilladelse«: », og er omfattet af
sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår«.
[Personer omfattet af denne lov
skal arbejde på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår]
Til § 35
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV og EL):
12)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 45 b
indsættes:
Ȥ 45 c. Staten yder til
den kommunalbestyrelse, der er ansvarlig for integrationsindsatsen,
jf. § 30, stk. 2, i lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der er fordrevet fra Ukraine, for en mindreårig
person, som meddeles opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, og
som ikke er omfattet af § 45, stk. 8, et tilskud på
5.000 kr. pr. måned, for hver mindreårig person, som
bor eller opholder sig i kommunen. Tilskuddet ydes, indtil det
samlede antal af personer, der har opnået opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, har nået 20.000. Hvis der herefter
meddeles opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, skal
det individuelle tilskud pr. mindreårige person reduceres
proportionelt, så den samlede udgift ikke stiger. Der kan
ikke ydes grundtilskud efter integrationslovens § 45, stk. 4,
eller refusion for udgifter til selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram efter stk. 5 til en
kommunalbestyrelse, der modtager tilskud efter 1.
pkt.««
[Tilskud til mindreårige]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget opdeles
i to lovforslag således, at et lovforslag omfatter ukrainske
statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, og et lovforslag
omfatter udlændinge, der har flygtningestatus i Ukraine, og
som er fordrevet fra Ukraine.
Efter en opdeling af lovforslaget som
foreslået vil det under A nævnte lovforslag have titlen
»Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til
ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine« og
omfatte § 1, nr. 1 og 3, og §§ 2-42 i det
oprindelige lovforslag. Lovforslaget omhandler dermed kun ukrainske
statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine.
Det andet lovforslag vil have titlen
»Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til
personer, der har flygtningestatus i Ukraine, og som er fordrevet
fra Ukraine« og omfatte § 1, nr. 2 og 3, § 2,
§ 3, stk. 1 og 2, §§ 4-10 og §§ 13-42 i
det oprindelige lovforslag. Lovforslaget omhandler dermed kun
personer, der har flygtningestatus i Ukraine, og som er fordrevet
fra Ukraine.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovforslagets § 1, nr. 3, udgår
»eller havde den 24. februar 2022 status som flygtning i
Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af opdeling af lovforslaget, hvorefter de
foreslåede bestemmelser angående personer, der har
flygtningestatus i Ukraine og er fordrevet fra Ukraine, ikke
længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 3, vil betyde, at
kun ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, vil have
mulighed for at ansøge om opholdstilladelse efter
lovforslaget.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 5, 2. pkt., udgår.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af opdeling af lovforslaget, hvorefter de
foreslåede bestemmelser angående personer, der har
flygtningestatus i Ukraine og er fordrevet fra Ukraine, ikke
længere skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 2, vil betyde, at en
ansøgning efter lovforslagets § 1 kan afvises, hvis
udlændingen er statsborger i et andet land uden for Ukraine
eller allerede har opnået opholdstilladelse i et andet land
uden for Ukraine.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 5, 1. pkt.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovforslagets § 1, nr. 3, udgår »er
ukrainsk statsborger eller«.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af opdeling af lovforslaget, hvorefter de
foreslåede bestemmelser angående personer, der er
ukrainske statsborgere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere
skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 5 og 6, vil betyde,
at kun personer, der har flygtningestatus i Ukraine og er fordrevet
fra Ukraine, vil have mulighed for at ansøge om
opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 5
I lovforslagets § 5 forslås det,
at en ansøgning om opholdstilladelse efter lovforslagets
§ 1 kan afvises, hvis udlændingen er statsborger i et
andet land uden for Ukraine eller allerede har opnået
opholdstilladelse i et andet land uden for Ukraine. For en
udlænding, der den 24. februar 2022 havde status som
flygtning, foreslås det, at en ansøgning alene kan
afvises, såfremt ansøgeren har opnået
statsborgerskab eller opholdstilladelse uden for Ukraine og sit
hjemland.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede § 5 nyaffattes, således at
bestemmelsen alene omfatter personer, der den 24. februar 2022
havde flygtningestatus i Ukraine.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af opdeling af lovforslaget, hvorefter de
foreslåede bestemmelser angående personer, der er
ukrainske statsborgere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere
skal indgå i lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 4 og 6, vil betyde,
at en udlænding, der den 24. februar 2022 havde status som
flygtning i Ukraine, vil kunne få afvist sin ansøgning
om opholdstilladelse efter lovforslagets § 1, såfremt
ansøgeren har opnået statsborgerskab eller en gyldig
opholdstilladelse i et andet land, der ikke er ansøgerens
hjemland, og hvor den pågældende således må
antages at kunne opholde sig lovligt. Det vil f.eks. være, i
tilfælde af at en udlænding har opnået
opholdstilladelse i et andet EU-land efter direktivet om
midlertidig beskyttelse.
En ansøgning vil kunne afvises, uden
at der foretages en realitetsbehandling af ansøgningen. Det
vil sige, at ansøgningen vil kunne afvises, uden at der
foretages en vurdering af, hvorvidt ansøgeren i
øvrigt opfylder betingelserne for at blive meddelt
opholdstilladelse efter lovforslaget.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovforslagets § 10, stk. 1, nr. 1, udgår
», jf. dog § 11«.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af opdeling af lovforslaget, hvorefter de
foreslåede bestemmelser angående personer, der er
ukrainske statsborgere og fordrevet fra Ukraine, ikke længere
skal indgå i lovforslaget.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 1, nr. 2, udgår, hvorefter
lovforslagets § 1, nr. 3, bliver § 1, nr. 2.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at de foreslåede bestemmelser
angående personer, der har flygtningestatus i Ukraine og er
fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i
lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 8 og 10, vil betyde,
at kun ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, vil
have mulighed for at ansøge om opholdstilladelse efter
lovforslaget.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i lovforslagets § 1, nr. 3, der som følge
af ændringsforslag nr. 1 bliver § 1, nr. 2, udgår
»eller havde den 24. februar 2022 status som flygtning i
Ukraine«.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af, at de foreslåede bestemmelser
angående personer, der har flygtningestatus i Ukraine og er
fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i
lovforslaget.
Ændringen, der skal ses i
sammenhæng med ændringsforslag nr. 7 og 10, vil betyde,
at kun ukrainske statsborgere, der er fordrevet fra Ukraine, vil
have mulighed for at ansøge om opholdstilladelse efter
lovforslaget.
Til nr. 9
Det følger af lovforslagets §
1, at der efter ansøgning vil kunne meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, der er fordrevet fra
Ukraine i følgende tilfælde:
1) Udlændingen er ukrainsk
statsborger og er den 24. februar 2022 eller senere udrejst af
Ukraine, hvor den pågældende på tidspunktet for
udrejsen havde bopæl.
2) Udlændingen havde den 24. februar
2022 status som flygtning i Ukraine og er den 24. februar 2022
eller senere udrejst af Ukraine.
3) Udlændingen er ukrainsk
statsborger eller havde den 24. februar 2022 status som flygtning i
Ukraine og enten opholdt sig eller havde opholdstilladelse i
Danmark den 24. februar 2022.
Det foreslås, at der i § 1
indsættes et nyt nummer 01, hvorefter der vil kunne meddeles
opholdstilladelse til en udlænding, der den 24. februar 2022
eller senere er udrejst af Ukraine og på tidspunktet for
udrejsen havde en gyldig permanent opholdstilladelse udstedt i
overensstemmelse med ukrainsk ret.
Det betyder, at en udlænding vil
kunne meddeles opholdstilladelse, såfremt den
pågældende på tidspunktet for udrejsen havde en
gyldig permanent opholdstilladelse udstedt i overensstemmelse med
ukrainsk ret.
Det foreslås endvidere, at der i
§ 1 indsættes et nyt nr. 02, hvorefter der vil kunne
meddeles opholdstilladelse til en udlænding, der den 24.
februar 2022 eller senere er udrejst af Ukraine og på
tidspunktet for udrejsen havde en ansøgning om international
beskyttelse under behandling i Ukraine. Det betyder, at en
udlænding vil kunne meddeles opholdstilladelse, såfremt
den pågældende på tidspunktet for udrejsen havde
en ansøgning om international beskyttelse under behandling
hos de ukrainske myndighederne. Ved ansøgning om
international beskyttelse forstås en ansøgning om
opholdstilladelse i Ukraine på baggrund af regler svarende
til udlændingelovens § 7, stk. 1-3. Det vil efter
bestemmelsen ikke være en betingelse for at blive meddelt
opholdstilladelse, at der i Ukraine er truffet en endelig
afgørelse i ansøgerens sag om international
beskyttelse. Det vil dog være en forudsætning, at
ansøgningen er registreret af de ukrainske myndigheder, og
at ansøgeren har en verserende sag om international
beskyttelse i Ukraine.
Til nr. 10
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 5, 2. pkt., udgår.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at de foreslåede bestemmelser
angående personer, der har flygtningestatus i Ukraine og er
fordrevet fra Ukraine, ikke længere skal indgå i
lovforslaget. Ændringen skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 7 og 8.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 5, 1. pkt.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget er det
hensigten, at personer, der er omfattet af lovforslaget og dermed
kan antage arbejde i Danmark uden arbejdstilladelse, skal arbejde
på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår.
Det er hensigten at sikre personkredsen
ordentlige arbejdsvilkår og imødegå, at der sker
social dumping.
Til nr. 12
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 35 tilføres et nyt nr. 10,
hvoraf det fremgår, at staten yder et tilskud på 5.000
kr. til den kommunalbestyrelse som efter § 30, stk. 2, er
ansvarlig for integrationsindsatsen for en mindreårig person,
som meddeles opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som
bor eller opholder sig i kommunen, og som ikke er omfattet af
§ 45, stk. 8.
Det bemærkes i den forbindelse, at
tilskuddet ydes, indtil det samlede antal af personer, der har
opnået opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, har
nået 20.000. Hvis der herefter meddeles opholdstilladelse
efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, skal det individuelle tilskud pr.
mindreårige ledsagede person reduceres proportionelt,
så den samlede udgift ikke stiger.
Det bemærkes endvidere, at der ikke
kan ydes grundtilskud efter integrationslovens § 45, stk. 4,
eller refusion for udgifter til selvforsørgelses- og
hjemrejseprogram eller introduktionsprogram efter stk. 5 til en
kommunalbestyrelse, der modtager tilskud efter 1. pkt.
De økonomiske konsekvenser af det
foreslåede vil blive finansieret af det forventede provenu
fra personer, der meddeles opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraines deltagelse på det danske arbejdsmarked.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts
2022 og var til 1. behandling den 15. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Danish-Belarusian Culture Society »Beladania«
vedørende lov om midlertidig opholdstilladelse til
belarusere, der er fordrevet fra Ukraine.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 14. marts
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 68. Den
15. marts 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
60 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret med undagelse af spørgsmål nr. 59 og 60, som
forventes besvaret inden 2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Leif Lahn Jensen (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Anne Sophie
Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede (V) Anne Rasmussen (V)
Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF) nfmd. Morten Messerschmidt (DF) Peter
Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Mette Thiesen
(NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |