Tillægsbetænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 16. marts 2022
1. Ændringsforslag
Socialistik Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedlistens medlemmer af udvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og NB) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget ønsker en alternativ
finansiering af særloven, så udgifter til ukrainske
flygtninge ikke dækkes ved at reducere den danske
udviklingsbistand med 2 mia. kr.
Det er ifølge SF, RV og EL en
uholdbar og usolidarisk løsning, som kan få store
konsekvenser for igangværende danske
udviklingsprogrammer.
I stedet mener partierne, at en
væsentlig del af pengene til de ukrainske flygtninge skal
findes i det nationale kompromis om dansk sikkerhedspolitik, som er
indgået mellem S, V, KF, RV og SF. Det er nemlig allerede en
del af kompromiset, at der skal afsættes midler til
humanitært arbejde. Derfor mener partierne, at det er oplagt
at undersøge mulighederne for at finde pengene her frem for
i udviklingsbistanden.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer i
udvalget mener, at Ruslands angreb på Ukraine er et angreb
på den frie verden. Alt tyder på, at Rusland bomber alt
lige fra beboelsesejendomme og børnehjem til hospitaler.
Ukrainere må forlade deres hjem eller
det, der er tilbage i murbrokkerne. Imens bliver tapre ukrainske
mænd tilbage i deres land for at kæmpe mod den russiske
invasion.
Derfor har vi i Danmark en helt
særlig forpligtelse til at hjælpe de ukrainere, der i
disse dage flygter for at redde livet. Omkring 3 millioner
mennesker er allerede flygtet fra Ukraine til Polen, Rumænien
og Moldova og videre gennem Europa - til sikre lande i ly for
krigen.
KF foreslog allerede i de første
dage af krigen, at Danmark måtte gøre en undtagelse i
forhold til de ukrainske flygtninge, så de ikke skal igennem
det normale asylsystem.
KF foreslog, at ukrainere, der kommer til
Danmark, automatisk skulle have visumfrit ophold i minimum 1
år. De voksne skulle kunne arbejde, børnene skulle
kunne komme i skole og børnehave, og ukrainerne skulle have
have adgang til vores velfærdssamfund og sundhedssystem fra
dag et.
Herboende ukrainere skulle automatisk
få deres opholds- og arbejdstilladelser forlænget, og
KF foreslog desuden, at ukrainere, der måtte ønske
det, skulle have mulighed for at rejse hjem til Ukraine og deltage
i krigen, uden at det skulle påvirke deres eller deres
familiers opholdsgrundlag her i Danmark.
I KF har vi i mange år også
sagt, at flygtninge skal hjælpes i deres
nærområder. Derfor har vi et særligt ansvar over
for ukrainerne, fordi Ukraine er vores nærområde. Det
er vores europæiske naboer, som Rusland har angrebet.
Derfor bakker KF ikke op om, at
lovforslaget giver ophold uden om vores normale asylsystem til
store grupper af bl.a. folk fra Syrien og Afghanistan, som har
opholdt sig i Ukraine med flygtningestatus.
Hvis flygtninge fra f.eks. Syrien eller
Afghanistan har behov for beskyttelse, vil vi selvfølgelig
gerne hjælpe. Men vi holder fast i, at det skal ske gennem
vores normale asylsystem. Ellers bliver vores særlov for
ukrainere til en særlov, der skaber forskellige
opholdsgrundlag for folk fra alle mulige andre lande, der
ønsker asyl i Danmark.
På den baggrund havde KF
foreslået ændringer af loven - ændringer, der
handler om, at personer med flygtningestatus i Ukraine skal
søge asyl, hvis de kommer til Danmark. Det er sådan,
vi normalt hjælper, og sådan skal det
selvfølgelig også være i fremtiden.
Når det er sagt, vil KF gerne
gøre det helt klart: Vi ønsker at række en helt
særlig hjælpende hånd til ukrainere på
flugt fra russernes angreb. KF foreslog som nogle af de
første, at der skulle en særlov til. Derfor
støtter KF lovforslaget, også selv om der ikke var
flertal for vores ændringsforslag. KF hjælper
også gerne andre fra f.eks. Syrien og Afghanistan. Men det
skal være som i dag, hvilket vil sige via den asyllovgivning,
vi er bredt enige om her i Folketinget.
Frie Grønne
Frie Grønnes medlem af udvalget
finder, at det er dybt kritisabelt, at partierne bag særloven
foreslår en model, hvor finansieringen findes i Danmarks
udviklingsbistand. Grundlæggende kan FG slet ikke
støtte en særlov, der forskelsbehandlinger flygtninge
- stik mod flygtningekonventionens artikel 3 - men FG vil gerne
være med til at sikre, at forskelsbehandlingen ikke betales
af verdens fattigste. Derfor støtter FG
ændringsforslaget om ikke at finansiere aftalen med penge fra
udviklingsbistanden. Desuden opfordrer FG på det kraftigste
alle Folketingets partier til ikke at lade verdens fattigste betale
Danmarks regning for at hjælpe ukrainske flygtninge og derfor
at stemme nej til den samlede lov.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 14
Af et mindretal (SF,
RV og EL), tiltrådt af et mindretal (FG):
1) I
stk. 1 ændres »som«
til: »der«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 14 vedrører
Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse.
Det foreslås i § 14, stk. 1, at
ændre »som« til »der«. Der er alene
tale om en sproglig ændring af lovteksten, som har til
formål at give mulighed for i bemærkningerne til
lovforslagets punkt 4 om økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige at angive
nærmere retningslinjer om finansieringen af lovforslaget.
Med ændringsforslaget er partierne,
der støtter ændringsforslaget, enige om, at udgifter
forbundet med lovforslaget i mindre grad opgøres som
DAC-rapporterbare udgifter, jf. det gældende
OECD-DAC-direktiv, end det forudsatte i lovforslaget, hvilket vil
reducere andelen af udgifterne, der finansieres af finanslovens
§ 6.3 Bistand til udviklingslande. Partierne vil efter
forslagets vedtagelse skulle drøfte den samlede finansiering
af lovforslaget.
Partierne foreslår, at finansieringen
baseres på 414,2 mio. kr. fra DAC-rapporterbare udgifter, 1,2
mia. kr. fra Generelle reserver, herunder fra Nationalt kompromis,
og 600 mio. kr. fra Coronareserver, krigskasse og
vaccinesamarbejde. Partierne bag ændringsforslaget skal
involveres i udmøntningen af de nødvendige
prioriteringer af udviklingsbistanden.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. marts
2022 og var til 1. behandling den 15. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 15. marts
2022. Lovforslaget var til 2. behandling den 16. marts 2022,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 2 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 5 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 63 og 65, som forventes besvaret inden 3.
behandling.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) fmd. Christian Rabjerg Madsen (S) Leif
Lahn Jensen (S) Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime
Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder
Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede
(V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd. Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Mette
Thiesen (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |