Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 3. maj 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Transportministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1, 3, 5 og 6. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 4 og 7. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 8.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Venstre
og Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, RV, KF, Hans Kristian Skibby (UFG)
og Lise Bech (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren og Venstre
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF, EL og FG) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af ministeren og
Enhedslisten stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de af Venstre stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB og LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse. Mindretallet vil stemme
for de af ministeren og Venstre stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de af ministeren og
Venstre stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod det af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 17, stk. 2, 2. pkt., ændres
»kriminelle« til: »strafbare«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (RV, KF,
DF, NB, LA, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)):
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 17, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »forhold«: »samt fastsættes regler om
udmåling af bøder«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler om udmåling af bøder, herunder
fælles bødeloft for overtrædelse af
arbejdstidsreglerne og køre- og hviletidsreglerne]
Til § 2
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 22, stk. 2, 2. pkt., ændres
»kriminelle« til: »strafbare«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (RV, KF,
DF, NB, LA, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)):
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 22, stk. 2, 2. pkt., indsættes
efter »forhold«: »samt fastsættes regler om
udmåling af bøder«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler om udmåling af bøder, herunder
fælles bødeloft for overtrædelse af
arbejdstidsreglerne og køre- og hviletidsreglerne]
Til § 3
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
5) Nr. 1
affattes således:
»1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, EF-Tidende 2002, nr. L 80, side 35, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af
15. marts 2006 om minimumsbetingelser for gennemførelse af
forordning (EF) nr. 561/2006 og (EU) nr. 165/2014 samt direktiv
2002/15/EF med hensyn til sociale bestemmelser inden for
vejtransportvirksomhed og om ophævelse af Rådets
direktiv 88/599/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 35,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af
særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF,
for så vidt angår håndhævelseskravene, og
af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49. Direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse
af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, er optrykt som bilag til
loven.««
[Lovteknisk ændring]
6) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 3, stk. 1,
ændres »6 a« til: »6a«, og »6
b« ændres til: »6, litra b«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (RV, KF,
DF, NB, LA, Hans Kristian Skibby (UFG) og Lise Bech (UFG)):
7) I
den under nr. 9 foreslåede § 8 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Bøde efter stk. 1 og 2 udmåles dog kun, i det omfang
den sammenlagt med en samtidig udmålt bøde
vedrørende samme kontrolperiode efter færdselslovens
§ 118 a, stk. 5, 1. og 2. pkt., ikke overstiger
bødeloftet nævnt i § 118 a, stk. 5, 3. og 4.
pkt., medmindre § 118 a, stk. 5, 5. pkt., finder
anvendelse.«
[Indførelse af fælles
bødeloft for overtrædelse af arbejdstidsreglerne og
køre- og hviletidsreglerne]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og FG):
8) I
den under nr. 11 foreslåede § 9 a indsættes efter
»vejtransportaktiviteter«: », herunder om
stikprøvekontrol«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler om kontrol af arbejdstidsregler i form af
stikprøvekontrol]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Det foreslås at ændre den
foreslåede godskørselslovs § 17, stk. 2, 2. pkt.,
og buskørselslovs § 22, stk. 2, 2. pkt., således
at »kriminelle« i begge bestemmelser ændres til
»strafbare«. Det foreslåede er lovtekniske
ændringer, og der foretages således ikke materielle
ændringer ved ændringsforslagene.
Til nr. 2 og 4
Det foreslås at ændre den
foreslåede godskørselslovs § 17, stk. 2, 2. pkt.,
og buskørselslovs § 22, stk. 2, 2. pkt., således
at der efter »forhold« indsættes »samt
fastsættes regler om udmåling af
bøder«.
De foreslåede ændringer vil
indebære, at der med hjemmel i godskørselslovens
§ 17, stk. 2, 2. pkt., og buskørselslovens § 22,
stk. 2, 2. pkt., vil kunne fastsættes regler om
udmåling af bøder ved bekendtgørelse.
Der vil bl.a. kunne fastsættes regler
om udmåling af bøder for selvstændige
vognmænds overtrædelse af arbejdstidsreglerne, som er
fastsat i bekendtgørelse om arbejdstid for
selvstændige vognmænd, herunder at bøder for
overtrædelse af arbejdstidsreglerne alene udmåles, hvis
de sammenlagt med samtidig udmålte bøder for
overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i
færdselsloven i samme kontrolperiode ikke overstiger
bødeloftet, som er fastsat i færdselslovens § 118
a, stk. 5. Bødeloftet i færdselslovens § 118 a,
stk. 5, 3. og 4. pkt., er maksimalt 30.000 kr. for en førers
samlede bøde i en kontrolperiode og maksimalt 60.000 kr. pr.
fører for virksomhedens samlede bøde.
Hvor bødeloftet, jf. ovenfor,
allerede er nået for bøder for overtrædelse af
køre- og hviletidsreglerne i en kontrolperiode, vil
bøder for overtrædelse af arbejdstidsreglerne i samme
periode således ikke blive udmålt. Hvis
bødeloftet derimod ikke allerede er nået for
bøder for overtrædelse af køre- og
hviletidsreglerne i en kontrolperiode, vil bøder for
overtrædelse af arbejdstidsreglerne højst kunne
udmåles til en bøde, der udgør differencen
mellem bøden for køre- og
hviletidsovertrædelserne og bødeloftet fastsat i
relation til disse overtrædelser i færdselsloven.
Bøder for overtrædelse af arbejdstidsreglerne
sammenlægges således med bøder for
overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne under
hensyntagen til bødeloftet fastsat i færdselslovens
§ 118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt.
I tilfælde, hvor bødeloftet i
færdselslovens § 118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt., ikke
gælder, idet der foreligger særligt skærpende
omstændigheder, jf. § 118 a, stk. 5, 5. pkt., vil
bøder for overtrædelse af reglerne om arbejdstid blive
udmålt og sammenlagt med bøder for overtrædelse
af reglerne om køre- og hviletid i samme kontrolperiode uden
hensyntagen til størrelsen af bøden for køre-
og hviletidsreglerne.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte den
foreslåede affattelse af fodnoten til lov om arbejdstid for
mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren. Det
foreslåede vil indebære, at der i fodnoten henvises til
direktivernes rette navne og til EU-Tidende. Det foreslåede
er en lovteknisk ændring, og der foretages således ikke
materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 6
Det foreslås at ændre den
foreslåede affattelse af § 3, stk. 1, i lov om
arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren, således at »6 a«
ændres til »6a« og »6 b« ændres
til »6, litra b«. Det foreslåede er lovtekniske
ændringer, og der foretages således ikke materielle
ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 7
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4 i den foreslåede § 8 a i lov om arbejdstid for
mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren, der
fastsætter, at bøde efter bestemmelsens stk. 1 og 2
kun udmåles i det omfang, at den sammenlagt med en samtidig
udmålt bøde vedrørende samme kontrolperiode
efter færdselslovens § 118 a, stk. 5, 1. og 2. pkt.,
ikke overstiger bødeloftet nævnt i § 118 a, stk.
5, 3. og 4. pkt., medmindre § 118 a, stk. 5, 5. pkt., finder
anvendelse.
Det foreslåede nye stk. 4 vil
indebære, at bøder for overtrædelse af lov om
arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren og forskrifter fastsat i medfør heraf
alene udmåles, hvis de sammenlagt med samtidig udmålte
bøder for overtrædelse af køre- og
hviletidsreglerne i færdselsloven i samme kontrolperiode ikke
overstiger bødeloftet, som er fastsat i færdselslovens
§ 118 a, stk. 5. Bødeloftet i færdselslovens
§ 118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt., er maksimalt 30.000 kr. for en
førers samlede bøde i en kontrolperiode og maksimalt
60.000 kr. pr. fører for virksomhedens samlede
bøde.
Hvor bødeloftet, jf. ovenfor,
allerede er nået for bøder for overtrædelse af
køre- og hviletidsreglerne i en kontrolperiode, vil
bøder for overtrædelse af arbejdstidsreglerne i samme
periode således ikke blive udmålt. Hvis
bødeloftet derimod ikke allerede er nået for
bøder for overtrædelse af køre- og
hviletidsreglerne i en kontrolperiode, vil bøder for
overtrædelse af arbejdstidsreglerne højst kunne
udmåles til en bøde, der udgør differencen
mellem bøden for køre- og
hviletidsovertrædelserne og bødeloftet fastsat i
relation til disse overtrædelser i færdselsloven.
Bøder for overtrædelse af arbejdstidsreglerne
sammenlægges efter forslaget således med bøder
for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne under
hensyntagen til bødeloftet fastsat i færdselslovens
§ 118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt.
I de tilfælde, hvor bødeloftet
i færdselslovens § 118 a, stk. 5, 3. og 4. pkt., ikke
gælder, idet der foreligger særligt skærpende
omstændigheder, jf. § 118 a, stk. 5, 5. pkt., vil
bøder for overtrædelse af reglerne om arbejdstid blive
udmålt og sammenlagt med bøder for overtrædelse
af reglerne om køre- og hviletid i samme kontrolperiode uden
hensyntagen til størrelsen af bøden for køre-
og hviletidsreglerne.
Til nr. 8
Det
foreslås at ændre den foreslåede § 9 a i lov
om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren, så der efter
»vejtransportaktiviteter« indsættes »,
herunder om stikprøvekontrol«.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at der som supplement til regler om risikobaseret
og målrettet kontrol med arbejdstid, som forventes fastsat
ved bekendtgørelse i medfør af lovforslagets § 9
a, vil kunne fastsættes regler om løbende og
tilfældig stikprøvekontrol. Det er
Transportministeriets vurdering, at udstedelse af regler om
udførelse af stikprøvekontrol ved kontrol af
arbejdstidsreglerne vil udgøre overimplementering af
kontroldirektivet.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2022
og var til 1. behandling den 20. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 11. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 171. Den 7. april 2022 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
54 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Henrik Møller (S) Brian
Bressendorff (S) Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Karsten Hønge (SF) Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva
Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen Trane Nørby (V)
Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby
(UFG) Lise Bech (UFG) Alex Ahrendtsen (DF) Niels Flemming Hansen
(KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |
Officielle noter
1)
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, EF-Tidende 2002, nr. L 80, side 35, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af
15. marts 2006 om minimumsbetingelser for gennemførelse af
forordning (EF) nr. 561/2006 og (EU) nr. 165/2014 samt direktiv
2002/15/EF med hensyn til sociale bestemmelser inden for
vejtransportvirksomhed og om ophævelse af Rådets
direktiv 88/599/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 35,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af
særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF,
for så vidt angår håndhævelseskravene, og
af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49. Direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse
af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, er optrykt som bilag til loven.