Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. maj 2022
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel,
lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile
lønmodtagere inden for vejtransportsektoren1)
(Kontrol af arbejdstid for mobile
lønmodtagere inden for vejtransportsektoren)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12. november 2012, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 159 af 31. januar 2022,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 17, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»I
forskrifter, der fastsættes i medfør af § 2, stk.
2, kan der fastsættes straf af bøde eller
fængsel indtil 4 måneder for overtrædelse af
bestemmelserne i forskrifterne og fastsættes regler om
strafudmåling ved samtidig pådømmelse af flere
strafbare forhold samt fastsættes regler om udmåling af
bøder.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12. november 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 159 af 31. januar 2022,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 22, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»I forskrifter, der fastsættes
i medfør af § 18, stk. 1, nr. 1, kan der
fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 4
måneder for overtrædelse af bestemmelserne i
forskrifterne og fastsættes regler om strafudmåling ved
samtidig pådømmelse af flere strafbare forhold samt
fastsættes regler om udmåling af
bøder.«
§ 3
I lov nr. 395 af 1. juni 2005 om arbejdstid for
mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, EF-Tidende 2002, nr. L 80, side 35, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af
15. marts 2006 om minimumsbetingelser for gennemførelse af
forordning (EF) nr. 561/2006 og (EU) nr. 165/2014 samt direktiv
2002/15/EF med hensyn til sociale bestemmelser inden for
vejtransportvirksomhed og om ophævelse af Rådets
direktiv 88/599/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 35,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af
særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF,
for så vidt angår håndhævelseskravene, og
af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49. Direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse
af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, er optrykt som bilag til loven.«
2. I
§ 1, stk. 1, § 4, stk. 4, og
§ 5 ændres
»(EØF) nr. 3820/85« til: »(EF) nr.
561/2006«.
3. § 1,
stk. 2 og 3, ophæves.
4. § 3,
stk. 1, affattes således:
»Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
må ikke overstige 48 timer beregnet over en referenceperiode
på 4 måneder, jf. dog stk. 6. Der kan desuden
højst arbejdes 60 timer i en enkelt uge, medmindre der er
tale om vejtransporter, der er omfattet af artikel 8, stk. 6a, i
forordning (EF) nr. 561/2006 eller, hvis denne ikke finder
anvendelse, af AETR-overenskomstens artikel 8, stk. 6, litra
b.«
5. I
§ 3 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Den referenceperiode, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., kan af
objektive eller tekniske grunde eller af hensyn til arbejdets
tilrettelæggelse ved kollektiv overenskomst eller aftaler
mellem arbejdsmarkedets parter fastsættes til højst 6
måneder.«
6. §
7 ophæves.
7. § 8,
stk. 1, affattes således:
»Overtrædelse af § 3, stk. 1, 3
eller 4, § 4, stk. 1-3, eller § 6 straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder.«
8. I
§ 8 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
For overtrædelse af § 3, stk. 1, § 4, stk. 1-3, og
§ 6 kan der pålægges en arbejdsgiver
bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes
arbejdsgiveren som forsætlig eller uagtsom. For
bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3. I
forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf i form af bøde eller fængsel
indtil 4 måneder for overtrædelse af bestemmelser i
forskrifterne.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
9.
Efter § 8 indsættes:
Ȥ 8 a. Har nogen ved en
eller flere handlinger begået flere overtrædelser af
denne lov eller forskrifter fastsat i medfør heraf, og
medfører overtrædelserne idømmelse af
bøde, sammenlægges bødestraffen for hver
overtrædelse. Har nogen ved en eller flere handlinger
overtrådt denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
af denne lov og en eller flere andre love, og medfører
overtrædelserne idømmelse af bøde,
sammenlægges bødestraffen for hver overtrædelse
af denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf og
bødestraffen for overtrædelsen af den eller de andre
love.
Stk. 2. Har
nogen ved en eller flere handlinger begået flere
overtrædelser af denne lov eller forskrifter fastsat i
medfør heraf, og medfører en af overtrædelserne
idømmelse af frihedsstraf, mens en anden medfører
idømmelse af bøde, idømmer retten en
bøde ved siden af frihedsstraffen. Det samme gælder,
såfremt nogen ved en eller flere handlinger har
overtrådt denne lov eller forskrifter udstedt i medfør
af denne lov og en eller flere andre love og overtrædelsen af
denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf
medfører bødestraf og overtrædelsen af den
eller de andre love medfører frihedsstraf.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 kan fraviges, når særlige grunde taler herfor.
Stk. 4.
Bøde efter stk. 1 og 2 udmåles dog kun, i det omfang
den sammenlagt med en samtidig udmålt bøde
vedrørende samme kontrolperiode efter færdselslovens
§ 118 a, stk. 5, 1. og 2. pkt., ikke overstiger
bødeloftet nævnt i § 118 a, stk. 5, 3. og 4.
pkt., medmindre § 118 a, stk. 5, 5. pkt., finder
anvendelse.
§ 8 b. Politiet kan
tilbageholde køretøjer i tilfælde af
overtrædelse af § 4, stk. 1-3. Tilbageholdelse kan ske,
indtil forholdene er bragt i overensstemmelse med bestemmelserne i
§ 4, stk. 1-3.
Stk. 2. Er
såvel føreren som det køretøj, med
hvilket overtrædelsen er begået, hjemmehørende i
udlandet, kan køretøjet tilbageholdes af politiet,
indtil forskyldte bøder for overtrædelse af § 4,
stk. 1-3, eller sagsomkostninger er betalt eller der er stillet
sikkerhed for betalingen. Tilbageholdelse kan kun ske, for så
vidt den findes påkrævet for at sikre betaling. Er
beløbet ikke betalt inden 2 måneder efter sagens
endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i køretøjet. Var føreren
uberettiget i besiddelse af køretøjet, kan
tilbageholdelse af køretøjet ikke ske.
Stk. 3. Med
hensyn til iværksættelse af tilbageholdelsen efter stk.
1 og 2 finder retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse
med henblik på konfiskation tilsvarende
anvendelse.«
10. I
§ 9 indsættes efter
»parter«: »og efter forhandling med
Færdselsstyrelsen«.
11.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a.
Transportministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
fastsætte regler om gennemførelsen og kontrollen med
overholdelsen af Den Europæiske Unions direktiver om
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter.«
§ 4
Loven træder i kraft den 21. maj 2022.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af
særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF,
for så vidt angår håndhævelseskravene, og
af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49.
1)
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, EF-Tidende 2002, nr. L 80, side 35, og
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/22/EF af
15. marts 2006 om minimumsbetingelser for gennemførelse af
forordning (EF) nr. 561/2006 og (EU) nr. 165/2014 samt direktiv
2002/15/EF med hensyn til sociale bestemmelser inden for
vejtransportvirksomhed og om ophævelse af Rådets
direktiv 88/599/EØF, EU-Tidende 2006, nr. L 102, side 35,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2020/1057 af 15. juli 2020 om fastsættelse af
særlige regler med hensyn til direktiv 96/71/EF og direktiv
2014/67/EU om udstationering af førere i
vejtransportsektoren og om ændring af direktiv 2006/22/EF,
for så vidt angår håndhævelseskravene, og
af forordning (EU) nr. 1024/2012, EU-Tidende 2020, nr. L 249, side
49. Direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse
af arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, er optrykt som bilag til loven.