Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 19. maj 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, om, at 3. behandling ikke
må finde sted, før 2 dage efter at 2. behandling er
afsluttet.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2, og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3 til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, SF, RV, KF, NB, IA, Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG) og Karina Adsbøl (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, DF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
Venstre stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af Venstre stillede ændringsforslag og vil
stemme imod det af justitsministeren stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at lovforslaget har til hensigt at
imødegå det samfundsmæssige problem, der er, ved
at terrorister misbruger internettet til at træne og
rekruttere tilhængere, forberede og fremme terroraktiviteter,
forherlige deres ugerninger og tilskynde andre til at følge
trop og skabe frygt blandt den almindelige befolkning. Med
lovforslaget udpeges en national kompetent myndighed, der skal
udstede påbud om fjernelse af terrorrelateret indhold
på internettet. Derudover fastsætter lovforslaget
Rigspolitiets administration af ordningen. Endelig fastsætter
lovforslaget regler om bødestraf for overtrædelse af
en række strafbelagte bestemmelser i forordningen om
håndtering af udbredelsen af terrorrelateret indhold online
(TCO-forordningen). DF støtter intensiv
terrorbekæmpelse og kan på den baggrund støtte
lovforslaget, men DF ser samtidig gerne højere straffe
på området. DF finder, at lovforslaget indeholder
fyldestgørende klagemuligheder og retsgarantier og
støtter på den baggrund ikke Venstres
ændringsforslag, jf. ændringsforslag nr. 1 og 2.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (V)
tiltrådt af et mindretal (SF, RV,
EL, KF, NB, FG, IA, Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) og
Karina Adsbøl (UFG)):
1) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Endvidere udpeges domstolene som kompetent
myndighed, jf. TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra
a.«
[Udpegning af domstolene som
kompetent myndighed]
Ny paragraf
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf med
tilhørende overskrift:
»Påbud om
fjernelse eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder
§ 01. Påbud om fjernelse
eller deaktivering af terrorrelateret indhold til en
hostingtjenesteyder efter TCO-forordningens artikel 3, stk. 1, og
underretninger efter § 3, stk. 1, træffes af
Rigspolitiet efter rettens kendelse. I kendelsen anføres de
konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det
støttes, at betingelserne for udstedelse af påbuddet
er opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.
Stk. 2.
Fremsætter den, mod hvem påbuddet retter sig, anmodning
herom, skal Rigspolitiet snarest muligt forelægge sagen for
retten. Retten afgør ved kendelse, om påbuddet skal
opretholdes.
Stk. 3.
Såfremt tidsfristen på 1 time i TCO-forordningens
artikel 3, stk. 3, ikke kan overholdes, dersom retskendelse skal
afventes, skal Rigspolitiet træffe beslutning om udstedelse
af påbud uden forudgående kendelse. I så fald
skal Rigspolitiet snarest muligt og senest inden 24 timer fra
underrettelse om påbuddet forelægge sagen for retten.
Retten afgør ved kendelse, om påbuddet kan godkendes,
og om det kan opretholdes. Burde påbuddet efter rettens
opfattelse ikke have været foretaget, skal retten give
meddelelse herom til Justitsministeriet.
Stk. 4.
Retsplejelovens § 694, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse
på Rigspolitiets begæringer efter denne
bestemmelse.
Stk. 5.
Retsplejelovens kapitel 85 finder tilsvarende anvendelse for
rettens afgørelser efter denne bestemmelse.«
[Krav om forudgående
retskendelse]
Til § 7
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af FG):
3) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse.«
[Hjemmel til
straksstadfæstelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af lovforslagets §
2, stk. 1, at Rigspolitiet udpeges som national kompetent
myndighed, jf. TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra a-c.
Dette indebærer bl.a., at Rigspolitiet er kompetent myndighed
til at udstede påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold online, jf. forordningens artikel 3, stk.
1, jf. artikel 12, stk. 1, litra a.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at domstolene udpeges som kompetent
myndighed, jf. TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra a.
Ændringen er en konsekvens af, at det med
ændringsforslaget foreslås, at Rigspolitiet alene vil
kunne udstede påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold efter rettens kendelse. Forslaget
indebærer herved, at domstolene - sammen med Rigspolitiet -
vil blive national kompetent myndighed, for så vidt
angår udstedelse af påbud, jf. forordningens artikel
12, stk. 1, litra a, jf. artikel 3, stk. 1.
Det forudsættes, at domstolenes
kompetence efter TCO-forordningens artikel 12, stk. 1, litra a, vil
være begrænset til rettens afgørelse om
kendelse. Den nationale kompetente myndigheds øvrige opgaver
m.v. i henhold til forordningens artikel 12, stk. 1, litra a,
forudsættes således herudover at skulle varetages af
Rigspolitiet.
Til nr. 2
Der findes i dag ikke regler, der udpeger
en dansk kompetent myndighed, ligesom der ikke findes regler, der
vedrører den kompetente myndigheds opgavevaretagelse i
henhold til TCO-forordningen, herunder et krav om forudgående
retskendelse inden udstedelse af påbud om fjernelse af
terrorrelateret indhold på internettet.
Det følger af TCO-forordningens
artikel 3, stk. 3, at hostingtjenesteydere skal fjerne eller
deaktivere adgangen til terrorrelateret indhold i alle
medlemsstater, hurtigst muligt og inden for 1 time efter at de har
modtaget et påbud herom. Har en kompetent myndighed ikke
tidligere udstedt et påbud om fjernelse til en
hostingtjenesteyder, gives hostingtjenesteyderen oplysninger om de
gældende procedurer og frister, mindst 12 timer før at
påbuddet udstedes, jf. artikel 3, stk. 2.
Det fremgår af lovforslagets §
2, stk. 1, at Rigspolitiet udpeges som national kompetent myndighed
efter forordningens artikel 12, stk. 1, litra a-c, hvilket bl.a.
indebærer, at Rigspolitiet vil få kompetence til at
udstede påbud om fjernelse i medfør af forordningens
artikel 3. Det foreslås endvidere med lovforslagets § 3,
stk. 1, at når Rigspolitiet i henhold til forordningens
artikel 4, stk. 1, underrettes om et påbud om fjernelse af
terrorrelateret indhold, der er udstedt af den kompetente myndighed
i en anden medlemsstat, og som er adresseret til en
hostingtjenesteyder med hovedsæde i Danmark eller til en
hostingtjenesteyders retlige repræsentant i Danmark, skal
Rigspolitiet underrette hostingtjenesteyderen eller den retlige
repræsentant om påbuddets retlige virkning, for
så vidt angår Danmark.
Som det nærmere fremgår af pkt.
2.2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
følger det dog af retsplejelovens § 791 d, stk. 1, at
der kan ske blokering af en hjemmeside efter forudgående
retskendelse, hvis der er grund til at antage, at der fra
hjemmesiden begås en overtrædelse af straffelovens
§§ 114-114 i om terrorisme.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indsættes en ny bestemmelse i lovforslaget, der
indeholder et krav om forudgående retskendelse.
Det foreslås med § 01, stk. 1,
1. pkt., at påbud om fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold til en hostingtjenesteyder efter
TCO-forordningens artikel 3, stk. 1, og underretninger efter
lovforslagets § 3, stk. 1, træffes af Rigspolitiet efter
rettens kendelse.
Bestemmelsen indebærer således,
at Rigspolitiets udstedelse af påbud efter forordningens
artikel 3, stk. 1, og underretninger efter lovforslagets § 3,
alene vil kunne ske efter en forudgående retskendelse. Det
bemærkes, at forordningens betingelser for udstedelse af
påbud i øvrigt vil skulle være opfyldt, herunder
særlig de indholdsmæssige betingelser i forordningens
artikel 3, stk. 4. Endvidere vil forordningens regler i
øvrigt finde anvendelse.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at
domstolene - sammen med Rigspolitiet - vil blive nationalt
kompetent myndighed, for så vidt angår udstedelse af
påbud, jf. forordningens artikel 12, stk. 1, litra a, jf.
artikel 3, jf. nærmere ovenfor om den foreslåede §
2, stk. 1, 2. pkt.
Politiet forudsættes at foretage
underretning af den, som indgrebet retter sig mod, dvs. den
hostingtjenesteyder, der udbyder det terrorrelaterede indhold.
Det følger af den foreslåede
§ 01, stk. 1, 2. pkt., at de konkrete omstændigheder i
sagen, hvorpå det støttes, at betingelserne for
udstedelse af påbuddet er opfyldt, skal anføres i
kendelsen. Det forudsættes i den forbindelse, at retten vil
skulle påse, at forordningens betingelser for udstedelse af
påbud i øvrigt er opfyldt, herunder særlig om
betingelserne for at udstede et påbud i medfør af
TCO-forordningen er opfyldt, jf. artikel 3, stk. 4. Kendelsen kan
til enhver tid omgøres, jf. bestemmelsens 3. pkt.
Efter den foreslåede § 01, stk.
2, skal Rigspolitiet snarest muligt forelægge sagen for
retten, såfremt den, mod hvem påbuddet retter sig,
fremsætter anmodning herom. Retten afgør ved kendelse,
om påbuddet skal opretholdes.
Det følger af den foreslåede
§ 01, stk. 3, 1. pkt., at såfremt tidsfristen på 1
time i TCO-forordningens artikel 3, stk. 3, ikke kan overholdes,
dersom retskendelse skal afventes, skal Rigspolitiet træffe
beslutning om udstedelse af påbud uden forudgående
kendelse.
Forslaget indebærer, at Rigspolitiet
vil skulle udstede påbud efter forordningens artikel 3, stk.
1, uden krav om forudgående retskendelse, hvis tidsfristen i
forordningens artikel 3, stk. 3, umuliggør, at
forudgående retskendelse kan indhentes. Forslaget har herved
til formål at sikre, at den fastsatte tidsfrist på 1
time i forordningens artikel 3, stk. 3, overholdes, og at Danmarks
EU-retlige forpligtelser herved efterleves.
Det bemærkes i den forbindelse, at
det følger af lovforslagets § 3, stk. 1, at når
Rigspolitiet i henhold til forordningens artikel 4, stk. 1,
underrettes om et påbud om fjernelse af terrorrelateret
indhold, der er udstedt af den kompetente myndighed i en anden
medlemsstat, og som er adresseret til en hostingtjenesteyder med
hovedsæde i Danmark eller til en hostingtjenesteyders retlige
repræsentant i Danmark, skal Rigspolitiet underrette
hostingtjenesteyderen eller den retlige repræsentant om
påbuddets retlige virkning, for så vidt angår
Danmark. Efter lovforslagets § 3, stk. 2, skal underretningen
ske, umiddelbart efter at Rigspolitiet er blevet underrettet om
påbuddet, idet tidsfristen på 1 time i forordningens
artikel 3, stk. 3, skal overholdes.
Underretningsforpligtelsen i lovforslagets
§ 3, stk. 1, indebærer således, at det i praksis
ikke vil være muligt både at overholde forordningens
tidsfrist på 1 time for fjernelse eller deaktivering af
terrorrelateret indhold og kravet om forudgående retskendelse
efter den foreslåede § 01, stk. 1.
Kravet om forudgående retskendelse i
den foreslåede § 01, stk. 1, vil således af hensyn
til Danmarks EU-retlige forpligtelser som altovervejende hovedregel
skulle fraviges, når Rigspolitiets foretager underretninger
efter lovforslagets § 3, stk. 1, jf. den foreslåede
§ 01, stk. 3, 1. pkt.
Det følger i så fald af den
foreslåede § 01, stk. 3, 2. pkt., at Rigspolitiet
snarest muligt og senest inden 24 timer fra underrettelse om
påbuddet skal forelægge sagen for retten. Retten
afgør ved kendelse, om påbuddet kan godkendes, og om
det kan opretholdes. Burde påbuddet efter rettens opfattelse
ikke have været foretaget, skal retten give meddelelse herom
til Justitsministeriet.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 01, stk. 4, at retsplejelovens § 694,
stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på Rigspolitiets
begæringer efter den foreslåede bestemmelse. Den
foreslåede bestemmelse vedrører
spørgsmålet om, hvilken ret der skal træffe
afgørelse om påbud efter bestemmelsen. Det
foreslås, at den almindelige bestemmelse om retsmøder
under efterforskningen i straffesager, jf. retsplejelovens §
694, stk. 1, skal finde anvendelse. Efter denne bestemmelse kan
politiet begære retsmøder afholdt ved retten i enhver
kreds, hvor oplysning i sagen må antages at kunne
tilvejebringes. Det er i bestemmelsens forarbejder forudsat, at det
har været hensigten at overlade politiet en betydelig frihed
til at skønne over, i hvilken retskreds retsmødet
bør afholdes, jf. betænkning nr. 622/1971, side 16.
Dette forudsættes også at gælde for
begæringer efter den foreslåede bestemmelse.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 01, stk. 5, at retsplejelovens kapitel 85
finder tilsvarende anvendelse på rettens afgørelser
efter den foreslåede bestemmelse. Dette vil bl.a. have den
konsekvens, at der vil gælde en kærefrist på 14
dage, jf. § 969, stk. 1. Kære vil ikke have
opsættende virkning, jf. § 969, stk. 2.
Til nr. 3
Der foreslås tilføjet nyt stk.
2, hvorefter lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse.
Det følger af grundlovens § 42,
stk. 7, 1. pkt., at et lovforslag, som kan undergives
folkeafstemning, i særdeles påtrængende
tilfælde kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse,
når forslaget indeholder bestemmelse herom. Som det
nærmere fremgår under pkt. 1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, finder Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2021/784 af 29. april 2021 om
håndtering af udbredelsen af terrorrelateret indhold online
(TCO-forordningen) anvendelse fra den 7. juni 2022.
TCO-forordningen gælder umiddelbart i Danmark og må som
udgangspunkt ikke gennemføres i national ret, jf. artikel
188 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF). Flere bestemmelser i TCO-forordningen kræver
imidlertid, at der foretages visse
gennemførelsesforanstaltninger i medlemsstaterne.
Danmark er således EU-retligt
forpligtet til at indrette dansk lovgivning i overensstemmelse med
forordningens bestemmelser med virkning fra den 7. juni 2022, hvor
forordningen finder anvendelse. Lovforslaget skal efter planen
tredjebehandles den 2. juni 2022, hvorfor det ikke vil kunne
nå at træde i kraft den 7. juni 2022. Henset til
Danmarks EUretlige forpligtelse til at indrette dansk lovgivning i
overensstemmelse med forordningens bestemmelser med virkning fra
den 7. juni 2022 er der således behov for, at lovforslaget
træder i kraft hurtigst muligt og senest den 7. juni 2022.
Det vurderes derfor, at der er tale om et særdeles
påtrængende tilfælde som anført i
grundlovens § 42, stk. 7.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. april
2022 og var til 1. behandling den 22. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 25. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 180. Den 8. april 2022 sendte
justitsministeren høringssvarene til udvalget, og den 19.
april 2022 genfremsendte justitsministeren høringssvarene
med en kommenteret høringsoversigt.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Anne Honoré Østergaard (V) Jan
E. Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Sophie Løhde (V)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Karina Adsbøl (UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |