Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. juni 2022
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov
om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre
love
(Fremtidigt evaluerings- og
bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret bl.a. ved lov nr. 2047 af 14. november 2021 og senest
ved § 2 i lov nr. 693 af 24. maj 2022, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3 b indsættes før
stk. 1 som nye stykker:
»Elever, der viser tegn på specifikke
læsevanskeligheder, skal af skolens leder tilbydes en
risikotest for ordblindhed senest på 1. klassetrin. Elever
med en ordblind forælder skal tilbydes en risikotest for
ordblindhed, medmindre skolens leder efter samråd med elevens
forældre, jf. § 54, vurderer, at der ikke er behov
herfor. Risikotest skal gennemføres ved anvendelse af den
risikotest for ordblindhed, som Børne- og
Undervisningsministeriet stiller til rådighed.
Stk. 2.
Forældre har én gang på 1. klassetrin krav
på, at der foretages en risikotest for ordblindhed af deres
barn. Kommunalbestyrelsen foretager risikotesten for ordblindhed
efter forældrenes anmodning.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 3 og
4.
2. § 3
b affattes således:
Ȥ 3 b. Elever skal
screenes for læsevanskeligheder på 1. klassetrin ved
brug af det klassebaserede screeningsværktøj, som
Børne- og Undervisningsministeriet stiller til
rådighed.
Stk. 2. Elever,
der viser tegn på specifikke læsevanskeligheder, skal
af skolens leder tilbydes en risikotest for ordblindhed senest
på 1. klassetrin. Elever med en ordblind forælder skal
tilbydes en risikotest for ordblindhed, medmindre skolens leder
efter samråd med elevens forældre, jf. § 54,
vurderer, at der ikke er behov herfor. Risikotesten skal
gennemføres ved anvendelse af den risikotest for
ordblindhed, som Børne- og Undervisningsministeriet stiller
til rådighed.
Stk. 3.
Forældre har én gang på 1. klassetrin krav
på, at der foretages en risikotest for ordblindhed af deres
barn. Kommunalbestyrelsen foretager risikotesten for ordblindhed
efter forældrenes anmodning.
Stk. 4. Til
elever i grundskolen med læsevanskeligheder, der kan skyldes
ordblindhed, skal skolens leder tilbyde, at der foretages en
ordblindetest med henblik på at afdække elevens
læsevanskeligheder. Tilbuddet gives fra den 1. marts på
3. klassetrin efter samråd med eleven og forældrene,
jf. § 54. Elevens synspunkter skal tillægges passende
vægt under hensyntagen til elevens alder og modenhed.
Stk. 5.
Forældre har én gang i skoleforløbet fra den 1.
marts på 4. klassetrin krav på, at der foretages en
ordblindetest af deres barn. Kommunalbestyrelsen foretager
ordblindetesten efter forældrenes anmodning.«
3.
Efter § 3 b indsættes:
Ȥ 3 c. Elever, der
viser tegn på høj begavelse, skal tilbydes en
screening for høj begavelse på 1. klassetrin, hvis
skolens leder vurderer, at screeningen er relevant. Tilbuddet kan
udskydes til 2. klassetrin, hvis skolens leder vurderer, at elevens
modenhed taler herfor. Screening skal ske ved anvendelse af
nationale tjeklister.
Stk. 2.
Indikerer screening efter stk. 1, at eleven er højtbegavet,
eller hvis skolens leder i helt særlige tilfælde
vurderer, at det er relevant, skal eleven tilbydes en anerkendt
intelligenstest med henblik på at afdække, om eleven er
højtbegavet. Intelligenstest skal tilbydes via
pædagogisk-psykologisk rådgivning eller en tilsvarende
funktion i kommunen.«
4. I
§ 5, stk. 6, 5. pkt., ændres
»§ 13, stk. 3« til: »§ 13 a, stk.
1«.
5. I
§ 7 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »ikkeuddannelsesparate« til: »parate
til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelser«.
6. I
§ 11, stk. 3, indsættes
efter »obligatorisk sprogvurdering i starten af
børnehaveklassen,«: »herunder anvendelse af det
nationale sprogvurderingsredskab,«.
7. I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »jf. stk. 3« til: »jf. § 13
a«, og som 3. og 4. pkt. indsættes:
»Forældrene skal have adgang til de
anvendte opgaveformuleringer og elevens svar på opgaverne i
de lineære test, hvis forældrene anmoder herom.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om tidspunktet for forældrenes
adgang.«
8. § 13,
stk. 3 og 4, ophæves.
Stk. 5-10 bliver herefter stk. 3-8.
9. I
§ 13, stk. 10, der bliver stk. 8,
ændres »jf. stk. 7« til: »jf. stk.
5«, »jf. stk. 8« ændres til: »jf.
stk. 6«, og »stk. 9« ændres til:
»stk. 7«.
10. I
§ 13 a indsættes før
stk. 1 som nye stykker:
»Børne- og undervisningsministeren
udarbejder obligatoriske test, der skal anvendes som led i den
løbende evaluering af eleven, jf. § 13, stk. 2, og
øvrige test.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om
obligatoriske og øvrige test efter stk. 1, herunder regler
om, i hvilke fag og på hvilke klassetrin de obligatoriske
test skal afholdes, afviklingen af testene og gennemførelse
af testene på særlige vilkår for elever med
særlige behov og om, at visse elever kan fritages for at
aflægge testene. Børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om frivillig anvendelse af testene.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan, før en test
tages i brug og ved udskiftning af opgaver, som indgår i en
test, udpege grupper af elever til afprøvning af testenes
relevans og pålidelighed.«
Stk. 1 og 2 bliver herefter stk. 4 og
5.
11. I
§ 13 a, stk. 1, der bliver stk. 4,
ændres »jf. § 13, stk. 3« til: »jf.
stk. 1«.
12. § 13
b affattes således:
Ȥ 13 b. Som led i den
løbende evaluering, jf. § 13, stk. 2, skal der for hver
elev fra børnehaveklassen til og med 9. klassetrin
udarbejdes en meddelelsesbog. Meddelelsesbogen skal
understøtte og kvalificere dialogen mellem skole og hjem og
indeholde få, væsentlige fokuspunkter for den enkelte
elevs faglige og alsidige udvikling.
Stk. 2. For
elever på 1.-9. klassetrin skal fokuspunkter for den faglige
udvikling i fagene dansk og matematik indgå i
meddelelsesbogen, jf. stk. 1. For elever i børnehaveklassen
skal fokuspunkter for den faglige udvikling i
kompetenceområderne sprog og matematisk opmærksomhed
indgå i meddelelsesbogen, jf. stk. 1.
Stk. 3. På
7., 8. og 9. klassetrin skal meddelelsesbogen ud over de i stk. 1
og 2 nævnte oplysninger indeholde oplysninger om elevernes
overvejelser om uddannelse og de faglige krav til uddannelsen.
Meddelelsesbogen skal tillige indeholde oplysninger om eventuelle
særlige målrettede skole- og vejledningsindsatser, der
måtte være igangsat.
Stk. 4. For
elever i børnehaveklassen og på 1.-9. klassetrin med
udfordringer i skolen skal meddelelsesbogen ud over de i stk. 1-3
nævnte oplysninger indeholde oplysninger om de indsatser og
den opfølgning, skolen har iværksat for at
imødekomme elevernes udfordringer.
Stk. 5.
Meddelelsesbogen skal være skriftlig. Meddelelsesbogen skal
anvendes regelmæssigt og gøres tilgængelig for
eleven og forældrene mindst én gang om
året.«
13. To
steder i § 19 d, stk. 1,
udgår »erhvervsrettet«, og efter
»uddannelsesperspektiv« indsættes: », jf.
lov om kommunal indsats for unge under 25 år«.
14. To
steder i § 19 d, stk. 6,
udgår »erhvervsrettet«.
15. I
§ 19 h, stk. 2, ændres
»§ 13, stk. 1, § 13, stk. 2, § 13, stk. 3 og
4, og § 13 a« til: »§ 13, stk. 1 og 2, og
§ 13 a«.
16. I
§ 19 h, stk. 4, ændres
»§ 13, stk. 9 og 10« til: »§ 13, stk. 7
og 8«.
17. I
§ 40, stk. 2, nr. 7, 2. pkt.,
ændres »forældrebetaling eller« til:
»forældrebetaling,« og efter »delvis fri
forplejning« indsættes: »eller med differentieret
indkomstafhængigt tilskud«.
18. I
§ 40, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »§ 40 a, stk. 3« til: »§
57 d, stk. 5«.
19. § 40
a affattes således:
Ȥ 40 a.
Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en
skoleudviklingssamtale med skolens leder.
Stk. 2. I
samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. §
13 a, status på eventuelle udviklingsplaner, jf. § 57 d,
stk. 3, og handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 4, og
opfølgning på tidligere
skoleudviklingssamtaler.«
20. I
§ 44, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »handlingsplan, jf. § 40 a, stk. 2«
til: »handlingsplan, jf. § 57 d, stk. 4«.
21. I
§ 44, stk. 2, nr. 4,
indsættes efter »skole og hjem,«: »om
skolens arbejde med meddelelsesbogen, jf. § 13 b, som led i
samarbejdet.«
22. § 55
b, stk. 1, affattes således:
»Testresultater, jf. § 13 a, stk. 1 og
2, for den enkelte elev, grupper af elever, hold, klasser, skoler,
kommuner og regioner m.v. bortset fra opgørelser på
landsplan og testopgaver til brug for øvrige test, som er
adaptive test, jf. § 13 a, stk. 1 og 2, er fortrolige, jf. dog
§ 13, stk. 1.«
23. I
§ 55 c, 1. pkt., ændres
»testene, jf. § 13, stk. 3« til: »testene og
øvrige redskaber, jf. kapitel 2«, og i 2. pkt. indsættes efter
»test«: »og øvrige redskaber efter 1.
pkt.«
24. I
§ 57 d indsættes efter stk.
1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren udtrækker
årligt en udviklingsliste over de folkeskoler, der har behov
for styrket opmærksomhed på deres udvikling for at
undgå vedvarende dårlig kvalitet.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal for skoler omfattet af stk. 2 udarbejde en
udviklingsplan med initiativer med henblik på forbedring af
skolens kvalitet.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
25. I
§ 57 d, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres », jf. § 40 a, stk. 2,« til:
»med opfølgende initiativer med henblik på at
forbedre niveauet i skolevæsenet eller på
skolen«.
26. I
§ 57 d indsættes efter stk.
2, der bliver stk. 4, som nyt stykke:
»Stk. 5.
Handlingsplanen efter stk. 4 skal drøftes på et
møde i kommunalbestyrelsen, der tager stilling til
handlingsplanen, herunder opfølgning herpå. Forinden
mødet i kommunalbestyrelsen indhentes en udtalelse fra
skolebestyrelserne om handlingsplanen. Kommunalbestyrelsen skal
offentliggøre handlingsplanen og skolebestyrelsernes
udtalelser herom på internettet. Oplysninger omfattet af
tavshedspligt må ikke offentliggøres.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 6.
27. I
§ 57 d, stk. 3, 1. pkt., der
bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »jf. stk. 2« til:
»jf. stk. 4«.
28. I
§ 57 d indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udviklingslisten, herunder om tidspunktet
for udtræk af listen, om udvælgelseskriterier og om
sagsbehandling og klager i forbindelse med udtræk af
listen.«
§ 2
I lov om kommunal indsats for unge under 25
år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1659 af 11. august 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2 c, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »ikkeuddannelsesparat« til: »parat
til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelser«.
2. I
§ 2 d, stk. 1, ændres
»elevplan« til: »meddelelsesbog«.
3. § 2 g,
stk. 3, 1. pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen og skolens leder
iværksætter i samarbejde en målrettet
vejlednings- og skoleindsats for at understøtte, at eleven
kan blive uddannelsesparat til den ønskede uddannelse ved
afslutningen af 9. klasse, jf. stk. 2.«
4. I
§ 2 g, stk. 5, 2. pkt., ændres »eleven er blevet
vurderet ikkeuddannelsesparat« til: »eleven ikke er
vurderet uddannelsesparat«.
5. I
§ 2 g, stk. 10, ændres
»som er vurderet ikkeuddannelsesparat efter 9. klasse, og som
i løbet af 10. klasse stadig er vurderet
ikkeuddannelsesparat« til: »som efter 9. klasse er
vurderet parat til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale
uddannelser og erhvervsuddannelser, og som i løbet af 10.
klasse fortsat er vurderet parat til andre uddannelsesaktiviteter
m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser«.
6. I
§ 10 c, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »ikkeuddannelsesparate« til: »parate
til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser
eller erhvervsuddannelser«.
7.
Efter § 10 g indsættes i kapitel 2
a:
Ȥ 10 h. For at fremme
forsøgs- og udviklingsarbejde om brobygning kan
børne- og undervisningsministeren efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen godkende forsøg om fravigelse af §
10 a, stk. 3, § 10 d, stk. 1, og § 10 e, stk. 1, i op til
3 år. Forsøg efter 1. pkt. kan ud over folkeskoler
omfatte friskoler, private grundskoler, efterskoler og frie
fagskoler samt ungdomsskoler.
Stk. 2.
Ansøgning efter stk. 1 skal være modtaget i
ministeriet senest den 1. oktober 2022 vedrørende
brobygning, der skal finde sted fra skoleåret 2022/23, og
senest den 1. april 2023 vedrørende brobygning, der skal
finde sted fra skoleåret 2023/24.«
§ 3
I lov nr. 880 af 12. maj 2021 om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9, stk. 4, ændres
»§ 13, stk. 5« til: »§ 13, stk.
3«, og »og kapitel 11« til: »§§
57-57 c, § 57 d, stk. 1-4 og 6, og § 57 e«.
2. I
§ 9, stk. 6, ændres
»§ 13, stk. 3« til: »§ 13 a, stk.
1«, og »§ 13 b, stk. 6,« og »§ 40
a, stk. 5,« udgår.
§ 4
I lov om kommunale internationale grundskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 20. maj 2019, som
ændret ved lov nr. 2155 af 27. november 2021, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, indsættes efter
»undervisningen på«: »8. og«.
2. I
§ 8, stk. 1, og to steder i § 8, stk. 2, indsættes efter
»afgangseksamen«: », prøve på 8.
klassetrin«.
3. I
§ 8, stk. 3, ændres
»§ 14, stk. 1-6« til: »§ 14, stk.
1-7«, og »folkeskolens 9. klasseprøver«
ændres til: »folkeskolens afgangseksamen, prøve
på 8. klassetrin og 9.-klasseprøver«.
§ 5
I lov nr. 691 af 24. maj 2022 om kommunale
særlige grundskoler for børn og unge, der er fordrevet
fra Ukraine, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 13, stk. 3« til: »§ 13 a, stk. 1 og
2«.
2. I
§ 9, stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 13, stk. 1, 2. pkt., § 13 a, stk. 1 og 2«
til: »§ 13, stk. 1, 2.-4. pkt., § 13 a, stk. 4 og
5«.
3. I
§ 24 indsættes efter
»§ 14«: », efter reglerne i folkeskolelovens
§ 40 a«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2022, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. § 1, nr. 5,
og § 2, nr. 1 og 3-6, træder i kraft den 1. oktober
2022.
Stk. 3. § 1, nr. 3
og 6, træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 4. § 1, nr. 2,
træder i kraft den 1. august 2025.