Skriftlig fremsættelse (27. april
2022)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge under 25 år,
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet og lov om kommunale internationale
grundskoler (Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i
folkeskolen m.v.)
(Lovforslag nr. L 174)
Lovforslaget
udmønter dele af en aftale af 29. oktober 2021 indgået
mellem partierne i folkeskoleforligskredsen (Socialdemokratiet,
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance) om det
fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i
folkeskolen.
Ved
lovforslaget foreslås udmøntet en række
initiativer fra aftalen, som kræver lovændringer. Det
gør sig gældende for følgende:
- Folkeskolens
Nationale Færdighedstest og test i overgangsperioden fra
skoleåret 2022/23 til og med 2025/26 mv.
- Tidlig
indsats i forhold til ordblindhed styrkes og påbegyndes
allerede i 1. klasse gennem obligatorisk klassebaseret screening
for læsevanskeligheder og anvendelse af risikotesten for
ordblindhed.
- Obligatorisk
redskab til brug for sprogvurderinger i
børnehaveklassen.
- Styrket
opsporing af højt begavede elever.
- Elevplanerne
afskaffes og erstattes af en meddelelsesbog, der rummer få,
væsentlige fokuspunkter og skal indgå i den
løbende dialog mellem skole og hjem.
- Afskaffelse
af begrebet ikkeuddannelsesparat.
-
Kvalitetsrapporterne afskaffes og erstattes af
skoleudviklingssamtaler mellem kommuner og skoler.
-
Indførelse af en udviklingsliste med pligt til at udarbejde
en udviklingsplan.
Lovforslaget
indeholder i øvrigt forslag om at indføre mulighed
for indkomstafhængigt tilskud til madordninger i folkeskoler,
en rettelse af en ældre manglende konsekvensændring i
folkeskoleloven i forbindelse med en ændring af reglerne om
brobygning i det, der nu er lov om kommunal indsats for unge under
25 år, samt en rettelse af en manglende
konsekvensændring i lov om kommunale internationale
grundskoler i forbindelse med tilføjelsen af en prøve
på 8. klassetrin i folkeskolens prøver.
Lovforslaget
indeholder derudover en række konsekvensændringer i lov
om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet som følge af, at de relevante
kommuner fortsat skal have mulighed for at fravige visse regler
inden for folkeskoleområdet.
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft 1. august 2022
med visse undtagelser. Det indebærer, at forslag om
ændringer af begrebet ikkeuddannelsesparat i lov om kommunal
indsats for unge under 25 år og folkeskoleloven
foreslås at træde i kraft den 1. oktober 2022. Det
indebærer også, at forslag om screening for høj
begavelse og om et nyt nationalt sprogvurderingsredskab
foreslås at træde i kraft fra 1. august 2024, samt at
forslaget om screening for læsevanskeligheder foreslås
at træde i kraft fra 1. august 2025.
Lovforslaget
fremsættes først efter den 1. april, hvilket navnlig
skyldes, at den politiske aftale først blev indgået i
oktober 2021, samt at det blev forudsat i aftalen, at folkeskolens
parter skulle inddrages i udmøntningen. Lovforslaget kan
ikke udskydes til fremsættelse i åbningsugen i
folketingsåret 2022-23, da en række initiativer fra
aftalen skal træde i kraft den 1. august 2022 ved start af
skoleåret 2022/23.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.