Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 14. december 2021
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»Forslag til lov om ændring af
lov om elforsyning og forskellige andre love (L 53) (Tariffer,
udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE-elproduktion,
justering af netvirksomheders økonomiske regulering,
opfølgning på konkurrenceanalyse, tilbagelevering af
digitalt udstyr, m.v.) blev fremsat den 27. oktober 2021. I
forbindelse med behandlingen af lovforslaget er der fundet
anledning til at foretage mindre justeringer i afsnit 3.4 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget og de specielle
bemærkninger til § 6 e i lovforslagets § 1, nr. 16,
der vedrører den foreslåede overgangsordning for
omkostninger forbundet med nettilslutning.
Forholdet til
elmarkedsforordningen
Af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget (afsnit 3.4) fremgår ministeriets overvejelser
vedr. en overgangsordning for omkostninger forbundet med
nettilslutning. Det fremgår således af de almindelige
bemærkninger: »[…] nødvendige
omkostninger til nettilslutning, nettab, drift og vedligehold af
anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de
nødvendige omkostninger til nettilslutning af anlæg
omfattet af § 67 i elforsyningsloven i stedet i medfør
af § 73 i elforsyningsloven vil skulle dækkes af
elkunderne i form af lokale tarifstigninger, såfremt der ikke
introduceres en anden løsning til dækning af
omkostningerne.«.
Det fremgår desuden af samme afsnit,
at: »Overgangsordningen indebærer, at de omkostninger,
som netvirksomhederne uden udligningsordningen ville skulle
opkræve fra elkunderne, i stedet kompenseres af
staten.« Disse lovbemærkninger er skrevet med
afsæt i en situation, hvor der ikke forelå ordninger,
der kunne erstatte udligningsordningen - heller ikke en metode for
tarifering af elproducenter.
Det fremgår af besvarelsen af
spørgsmål 7 til L 53, at Energistyrelsen vurderer, at
det kan være uforeneligt med elmarkedsforordningens regler
for omkostningsægte tariffer, at omkostninger til
nettilslutning foranlediget af elproducenter overvæltes
på elforbrugerne via lokale tarifstigninger.
I forbindelse med denne vurdering blev der
indhentet et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet fra
Forsyningstilsynet, som oplyste følgende:
»Forsyningstilsynet vurderer, at elmarkedsforordningens krav
om omkostningsægthed forudsætter et krav om
indførelse af producentbetaling. Forsyningstilsynet vurderer
derfor umiddelbart ikke, at de vil kunne godkende en tarifmetode,
der overvælter omkostninger foranlediget af nettilslutning af
elproducenter på elforbrugerne.«.
Disse vurderinger giver anledning til at
klargøre, at netvirksomhederne ikke i deres tariffer kan
overvælte omkostninger foranlediget af nettilslutning af
elproducenter på lokale elforbrugere. Idet jeg henviser til
min besvarelse af spørgsmål 7, hvoraf det
fremgår, at det ikke er min intention, at lokale elforbrugere
skal betale for omkostninger til nettilslutning af elproducenter,
vil jeg hertil gerne fremhæve, at der ikke i praksis
forventes at være anledning til overvæltning af
omkostninger på lokale elforbrugere, idet overgangsordningen
indføres netop med henblik på at dække de
omkostninger, det drejer sig om.
Frist for
kompensationsordningen
Derudover er der fundet anledning til at
foretage en justering i afsnit 3.4.3 i de almindelige
bemærkninger. Det fremgår af sidste afsnit, at fristen
for at anmode om kompensation for omkostninger til anlæg og
forstærkning af elnettet vil være 1. november 2022.
Fristen følger af den opfølgende aftale om
overgangsordningen af 17. december 2020. Det fremgår
således af de almindelige bemærkninger: »Det vil
være muligt for netvirksomhederne at anmode om kompensation
for omkostninger til anlæg og forstærkning af elnettet
afholdt frem til fristen 1. november 2022«.
Følgende fremgår endvidere af
de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 16
(ad § 6 e):
»Det vil være muligt for
netvirksomhederne at anmode om kompensation for omkostninger til
anlæg og forstærkning af elnettet afholdt frem til
fristen 1. november 2022«. På baggrund af
tilbagemeldinger fra branchen i forbindelse med fremsættelsen
af lovforslaget, vil fristen i stedet blive flyttet til 2023.
Ændringen sker for at sikre, at omkostninger til
nettilslutning afholdt i hele 2022 kan dækkes af
overgangsordningen.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Orla
Østerby (UFG)
Et flertal i udvalget (Venstre, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance,
Alternativet og Orla Østerby (UFG)) ser med bekymring
på, at lovforslagets bemærkninger giver ministeren
beføjelser til fremadrettet at kunne fastsætte andre
og evt. mere vidtgående regler for netselskaberne end aftalt
med forligskredsen bag stemmeaftalen af 4. juni 2021 om »En
effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til
understøttelse af den grønne omstilling og
elektrificeringen«, bl.a. relateret til regler om habilitet,
indirekte varetagelse af konkurrenceudsatte
elektricitetsaktiviteter, intern overvågning og
markedsmæssighed, da dette kan påføre
netselskaberne og dermed forbrugerne yderligere omkostninger.
Partierne mener, at forligskredsen bag stemmeaftalen altid skal
inddrages rettidigt og indholdsmæssigt, og at ministeren
bør indhente opbakning fra forligskredsen, såfremt
ministeren påtænker at gennemføre eventuelle
ændringer i reglerne, der ligger uden for det aftalte i
stemmeaftalen. Eventuelle ændringer skal altid være
sagligt begrundet og være proportionale i forhold til de
administrative byrder og omkostninger, de medfører for
netselskaberne og forbrugerne. Regler vedrørende
netselskabernes virke skal generelt udformes med hensyntagen til,
at netselskabernes vigtigste opgave er at fremtidssikre elnettet
til den grønne omstilling på effektiv vis.
Flertallet ønsker, at det skal
være muligt at eje og drive netselskab med få
netkunder, da disse skaber værdi lokalt. Partierne er derfor
opmærksomme på, at lovforslaget medfører nye
regler, der kan føre til ikkeproportionale omkostninger for
især de helt små netselskaber uanset ejerandel i
konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter. Flertallet opfordrer
ministeren til at følge konsekvenserne af lovforslaget for
de små netselskaber, herunder Forsyningstilsynets
betalingsmodel, der rammer elforbrugerne i de små
netselskaber hårdere end øvrige, og sikre, at
eventuelle fremtidige ændringer relateret til
elforsyningsloven tager hensyn til og understøtter de
små netselskabers eksistens.
Venstre,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Orla Østerby
(UFG)
Et andet flertal i udvalget (Venstre,
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Orla Østerby (UFG)) kan
støtte lovforslaget med intentionen om at modernisere og
fremtidssikre elforsyningsloven gennem en tilpasning af rammerne
for elproduktion, transmission, netvirksomhed, handel og
øvrige elforsyningsaktiviteter.
Flertallet noterer sig, at lovforslaget er
en udmøntning af dele af flere aftaler, herunder
stemmeaftalen af 4. juni 2021 om »En effektiv og
fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den
grønne omstilling og elektrificeringen«,
»Klimaaftale for energi og industri mv. 2020« af 22.
juni, den opfølgende »Aftale om overgangsordning for
tarifudligningsordningen i 2022« af 17. december 2020,
»Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften« af 17. november
2016 og »Energiaftale« fra 2018.
Flertallet står bag de politiske
aftaler og ønsker en udmøntning, som i praksis
indfrier de intentioner og ønsker, som partierne har givet
udtryk for i de konkrete aftaler. I den forbindelse har partierne
en række bekymringer, som knytter sig til den konkrete
udmøntning og den tidsplan, der med lovforslaget
lægges op til.
Flertallet udtrykker sin bekymring over de
mulige konsekvenser for udbygningen af vedvarende energi ved en
forhastet indførsel af en geografisk differentieret
producentbetaling for VE-producenter.
Flertallet finder ikke, at klima,- energi-
og forsyningsministeren i tilstrækkelig omfang, bl.a.
på grund af en uhensigtsmæssig tidsplan for
implementering, har sikret:
- at lovforslaget ikke vil få
uønskede økonomiske konsekvenser for netselskaber
såvel som for forbrugerne i de produktionsdominerede
områder,
- at kommunerne i tilstrækkelig grad
vil gøre det muligt for VE-produktionen at flytte til de
forbrugsdominerede områder, og
- at en utilstrækkelig
overgangsperiode ikke betyder en midlertidig opbremsning i
udbygningen af grøn strøm.
Flertallet mener heller ikke, at der i
tilfredsstillende omfang er redegjort over for udvalget, om det er
muligt at forlænge den midlertidige finanslovsfinansierede
overgangsordning, uden at det vil være i konflikt med EU's
statsstøtteregler.
Flertallet beder derfor ministeren om at
undersøge mulighederne for midlertidigt at forlænge
den finanslovsfinansierede overgangsordning inden for EU's
statsstøtteregler og Europa-Kommissionens retningslinjer for
statsstøtte med ikrafttrædelse den 1. januar 2023,
herunder om nødvendigt anvise påkrævede
justeringer, der kan sikre statsstøttemedholdeligheden.
Vurderingen skal præsenteres for forligskredsen bag
klimaaftalen for energi og industri fra 2020, og vurderingen
bør danne grundlag for en drøftelse i forligskredsen
i forbindelse med regeringens klimaudspil til en grøn
energi- og forsyningssektor i foråret 2022.
Ministeren bedes desuden orientere
partierne om de forventede konsekvenser af lovforslaget, senest
når de endelige producenttariffer er kendte og senest
henholdsvis 12 og 24 måneder efter vedtagelsen af
lovforslaget.
Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten
Et mindretal i udvalget (Socialistisk
Folkeparti og Enhedslisten) støtter lovforslaget, men
noterer sig, at der fra flere sider har været bekymring for
tidsplanen. Ministeren har flere gange givet udtryk for, at
tidsplanen kan overholdes, så det lægger SF og EL til
grund, idet SF og EL forventer, at ministeren vil tage
nødvendige initiativer, hvis og så snart det
måtte vise sig, at tidsplanen skrider.
Dansk
Folkeparti
Et andet mindretal i udvalget (Dansk
Folkeparti) har udbedt sig Energinets vurdering af den danske
elforsyningssikkerhed og stabilitet i elsystemet i 2030,
såfremt den nye tyske regeringskoalition gennemfører
sine ambitioner, præsenteret den 24. november 2021, for
udfasning af kul og atomkraft, markant udbygning af havvind, og at
80 procent af forbruget af el skal være baseret på
grøn energi i 2030, jf. KEF alm. del - spm. 58. DF mener, at
det er relevant at få belyst, om elforsyningssikkerheden i
Danmark kan blive udfordret, når der lægges op til en
begrænset brug af biomasse på danske kraftværker
i fremtiden.
Liberal
Alliance
Et tredje mindretal i udvalget (Liberal
Alliance) beder ministeren om at redegøre for de
samfundsøkonomiske konsekvenser ved en mindre udbygning af
vedvarende energi i Danmark, herunder konsekvenserne ved en
øget import af strøm fra udlandet i perioden frem mod
2030. Mindretallet udtrykker også bekymring over, at
lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad tager hensyn til de
vilkår, som er afgørende for den geografiske placering
af nye VE-anlæg. Ministeren bedes derfor sikre, at den
kommende model for producentbetalinger udarbejdes under hensyntagen
til samfundsøkonomi, og at det afledte
samfundsøkonomiske dødvægtstab som følge
af øgede producenttariffer er mindre end de undgåede
netinvesteringer, og at netinvesteringerne ikke skulle være
afholdt under alle omstændigheder i forbindelse med den
generelle elnetudbygning frem mod 2050.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I overskriften til kapitel 2 ændres »Elforbrugernes« til: »Elkundernes«.«
[Præcisering af
kapiteloverskriften]
2) I
den under nr. 16 foreslåede § 6 f ændres »Der udarbejdes
et slutregnskab« til: »Klima-, energi- og
forsyningsministeren udarbejder et slutregnskab«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
den under nr. 16 foreslåede § 6 g udgår
»årsbaseret«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte regler om nettoafregning]
4)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
19 a, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »stk. 2
og 3« til: »stk. 3 og 4«.«
[Konsekvensændring]
5) I
det under nr. 37 foreslåede § 22, stk. 8, nr. 3, ændres
»Indholdet af« til: »Krav til«.
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
28 c, stk. 1, og § 51, stk.
1, og to steder i § 72 c, stk.
1, ændres »§ 28, stk. 2« til:
»§ 28, stk. 1«.«
[Konsekvensændring]
7) I
de under nr. 55, 79 og 80 foreslåede ændringer af § 51 d, stk. 1, § 85 b, stk. 1, og
§ 85 c, stk. 1, indsættes
efter »elproduktion fra anlæg« ordene: »med
en kapacitet på«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8) I
stk. 5, 1. pkt., ændres
»27. maj« til: »12. maj«.
[Lovteknisk ændring]
9) I
stk. 5, 2. pkt., ændres
»inden den 3. januar 2022« til: »for
VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere senest den 14.
januar 2022.«
[Ændring af
ansøgningsfrist]
10) I
stk. 5 indsættes efter 2. pkt.
som nye punktummer:
»Har netvirksomhederne ikke overholdt
fristen efter 2. pkt., og har netvirksomhederne senest den 14.
januar 2022 indsendt et dokumenteret skøn over forventede
nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til
nettilslutning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller
tidligere, kan netvirksomhederne endvidere senest den 1. april 2023
indsende ansøgning om udligning i henhold til § 8, stk.
1, nr. 4, sammenholdt med § 67 i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, og § 30 i
lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1791 af 2. september 2021, og regler udstedt i medfør
heraf. Ansøgninger efter 3. pkt. om udligning af
nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til
nettilslutning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller
tidligere behandles af klima-, energi- og forsyningsministeren, der
træffer afgørelse efter de hidtil gældende
regler i § 8, stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021.«
[Ændring af
ansøgningsfrist]
11) I
stk. 5, 3. pkt., der bliver 5. pkt.,
ændres »inden« til: »senest«.
[Præcisering af
ansøgningsfrist]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
præcisering af kapiteloverskriften. Ændringen
følger af lovforslagets § 1, nr. 1-3, 5 og 6, 9-13, 58
og 69, hvorefter begreberne elforbruger, forbruger og slutkunde
overalt i loven ændres til elkunde.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringen præciserer, at det er
klima-, energi- og forsyningsministeren, der skal udarbejde et
slutregnskab for de offentlige forpligtelser, som følger af
§ 8 i lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021.
Til nr. 3
Det er hensigten, at der med hjemmel i
bemyndigelsesbestemmelsen i § 6 g skal udstedes en ny
nettoafregningsbekendtgørelse med de regler, der fortsat er
relevante for time- og årsbaseret nettoafregning efter
ophøret af PSO-ordningen, herunder om opgørelse og
måling af elproduktion og forbrug og om adgang til at
få nettoafregning. Det forventes, at den nye
nettoafregningsbekendtgørelse skal træde i kraft den
1. januar 2022 og erstatte den gældende
nettoafregningsbekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr.
1044 af 27. maj 2021 om nettoafregning for egenproducenter af
elektricitet, som ophæves.
Med ophævelsen af den gældende
nettoafregningsbekendtgørelse den 1. januar 2022 vil der
ikke længere være mulighed for at ansøge om
timebaseret nettoafregning. I forhold til ansøgninger, som
er modtaget af Energistyrelsen inden denne dato, er det hensigten
at fastsætte en overgangsregel, hvorefter disse anlæg
fortsat kan opnå nettoafregning, og hvorefter Energistyrelsen
fortsat kan træffe nødvendige afgørelser om
dette efter den 1. januar 2022. Den foreslåede ændring
af § 6 g har til hensigt at sikre, at der bliver hjemmel til
at fastsætte en sådan overgangsregel. Den
foreslåede ændring af § 6 g vil medføre, at
bemyndigelsen udvides således, at der i henhold til § 6
g også vil kunne fastsættes regler om adgang til at
få timebaseret nettoafregning.
Det er hensigten, at den nye
nettoafregningsbekendtgørelse skal gælde for alle
anlæg omfattet af time- og årsbaseret nettoafregning,
herunder anlæg, der er omfattet af timebaseret
nettoafregning, som ikke har adgang til nettoafregning af elafgift.
I forhold til bemærkningerne til § 6 g i det fremsatte
lovforslag skal det henset til dette korrigeres, at
bemyndigelsesbestemmelsen i § 6 g ikke kun giver hjemmel til
at fastsætte regler, der er relevante for time- og
årsbaseret nettoafregning i forhold til nettoafregning af
elafgift, men også i forhold til nettoafregning af køb
og salg af elektricitet.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningen i elforsyningslovens §
19 a, stk. 6, til bestemmelsens stk. 2 og 3.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 27, at der indsættes et nyt stk. 2 i
elforsyningslovens § 19 a, hvorefter lovens § 19 a, stk.
2 og 3, bliver lovens § 19 a, stk. 3 og 4. Derfor skal
henvisningen i elforsyningslovens § 19 a, stk. 6, der bliver
stk. 7, til bestemmelsens stk. 2 og 3 ændres til en
henvisning til bestemmelsens stk. 3 og 4.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringen præciserer, at klima-,
energi- og forsyningsministeren kan stille krav til
ansøgning om tilskud.
I den foreslåede ændring af
§ 22, stk. 8, nr. 3, ændres bestemmelsens ordlyd fra, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte indhold
af ansøgninger, til, at ministeren kan fastsætte krav
til ansøgninger. Ændringen medfører en sproglig
understregning af, at kravene, der stilles i medfør af
bestemmelsen, er bindende for ansøgerne. Ministeren vil
herefter kunne fastsætte regler om krav til ansøgning
om tilskud, meddelelse af tilsagn og udbetaling af tilskud.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningerne i elforsyningslovens
§ 28 c, stk. 1, § 51, stk. 1, og to steder i § 72 c,
stk. 1, til lovens § 28, stk. 2.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 41, at § 28, stk. 1, ophæves, hvorefter lovens
§ 28, stk. 2, bliver til stk. 1. Derfor skal henvisningerne i
elforsyningslovens § 28 c, stk. 1, § 51 a, stk. 1, og to
steder i § 72 c, stk. 1, ændres til en henvisning til
§ 28, stk. 1.
Til nr. 7
De foreslåede ændringer er
præciserende ændringer, hvorefter der sikres en
ensartet sprogbrug ved angivelse af 25 MW i lovteksten.
I den gældende elforsyningslovs
§§ 10 og 27 b anvendes ved angivelse af 25
MW-grænsen, at der er tale om anlæg med en kapacitet
på henholdsvis »over 25 MW« og »mere end 25
MW«. Ændringerne vil medføre, at der anvendes en
tilsvarende sprogbrug i de foreslåede ændringer i
elforsyningslovens § 51 d, stk. 1, § 85 b, stk. 1, og
§ 85 c, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 55, 79 og
80.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring i 1.
pkt. er af lovteknisk karakter, da datoen for
lovbekendtgørelse nr. 984 er 12. maj 2021 og ikke 27. maj
2021.
Til nr. 9-11
De foreslåede øvrige
ændringer skyldes, at branchen har peget på
udfordringer med at kunne overholde den oprindelige
ansøgningsfrist den 3. januar 2022 i det fremsatte
lovforslag. Der foreslås derfor en længere
ansøgningsfrist for at tage højde for disse
udfordringer.
Det foreslås i 2. pkt., at
netvirksomhederne senest den 14. januar 2022 indsender
ansøgning om udligning af nødvendige omkostninger
afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslutning af VE-anlæg
nettilsluttet i 2021 eller tidligere.
Kan netvirksomhederne ikke nå fristen
efter 2. pkt., kan ansøgningsfristen udvides til den 1.
april 2023, forudsat at netvirksomhederne senest den 14. januar
2022 indsender et dokumenteret skøn over forventede
nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til
nettilslutning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller
tidligere. Det dokumenterede skøn skal være baseret
på netvirksomhedernes forventede nødvendige
omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til nettilslutning af
VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller tidligere.
Bestemmelsen i det nye 3. pkt. vil
medføre, at netvirksomhederne senest den 1. april 2023 skal
indsende en ansøgning for at få udlignet
nødvendige omkostninger til nettilslutning afholdt i 2021
eller tidligere. Det er således en betingelse for at kunne
opnå udligning, at netvirksomhederne både overholder
fristen den 14. januar 2022 for indsendelse af det dokumenterede
skøn og fristen den 1. april 2023 for indsendelse af
ansøgning.
Fristerne i 2. og 3. pkt. er fastsat for at
kunne foretage de nødvendige regnskabsmæssige
dispositioner i forbindelse med afslutningen af regnskabet for
2021.
Det foreslås som nyt 4. pkt. i stk.
5, at ansøgninger efter 3. pkt. om udligning af
nødvendige omkostninger afholdt i 2021 eller tidligere til
nettilslutning af VE-anlæg nettilsluttet i 2021 eller
tidligere behandles af klima-, energi- og forsyningsministeren, der
træffer afgørelse efter de hidtil gældende
regler i § 8, stk. 1, nr. 4, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021. Den nye
bestemmelse i 4. pkt. vil opretholde de hidtil gældende
regler § 8, stk. 1, nr. 4, i elforsyningsloven om
netvirksomhedernes mulighed for at få udlignet de
omkostninger relateret til nettilslutning af VE-anlæg, som
netvirksomhederne er pålagt efter § 67 i
elforsyningsloven og § 30 i lov om fremme af vedvarende
energi. Bestemmelsen vil medføre, at det er muligt for
Energistyrelsen efter delegation i henhold til
bekendtgørelse nr. 1068 af 25. oktober 2019 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser, at sagsbehandle
ansøgninger om udligning, der er modtaget inden udløb
af fristen den 1. april 2023 efter de hidtil gældende regler
om udligning.
Det foreslås i 3. pkt., der bliver
til 5. pkt., at »inden« ændres til
»senest« for at præcisere, at fristen for
netvirksomhedernes indsendelse af ansøgning om udligning af
nødvendige omkostninger til nettab, drift og vedligehold af
VE-anlæg afholdt i 2021 eller tidligere er senest den 10.
januar 2022.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober
2021 og var til 1. behandling den 24. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 2. juli 2021 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 381
(folketingsåret 2020-21). Den 27. oktober 2021 sendte klima-,
energi- og forsyningsministeren høringssvarene og to
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
39 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret 38. Spørgsmål 39 forventes besvaret inden
3. behandling.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus
Helveg Petersen (RV) fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl
(ALT) Thomas Danielsen (V) nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Marie
Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V)
Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul
(KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB)
Alex Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |