Skriftlig fremsættelse (27. oktober
2021)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning og forskellige andre love (Tariffer, udfasning af PSO,
forenkling af bevillingskrav for VE-elproduktion, justering af
netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning
på konkurrenceanalysen, tilbagelevering af digitalt
tv-udstyr, m.v.)
(Lovforslag nr. L 53)
Med lovforslaget følges der op
på stemmeaftalen af 4. juni 2021 om En
effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til
understøttelse af den grønne omstilling og
elektrificeringen og på Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
af 22. juni 2020 om geografisk differentieret tilslutningsbidrag og
indfødningstariffer for producenter på både
distributions- og transmissionsniveau samt den opfølgende
aftale af 17. december 2020 om overgangsordning for
tarifudligningsordningen i 2022. Endvidere følger
lovforslaget op på PSO-aftalen af
17. november 2016 og dele af Energiaftalen af 29. juni 2018 i forhold til
tiltag om forenkling af forsyningsreguleringen.
Lovforslagets overordnede formål er
at modernisere og fremtidssikre elforsyningsloven gennem en
tilpasning af rammerne for elproduktion, transmission,
netvirksomhed, handel og øvrige
elektricitetsaktiviteter.
Den grønne omstilling frem mod 70
pct. CO2-reduktion i 2030 og videre mod klimaneutralitet i 2050 er
i vidt omfang afhængig af en omfattende elektrificering af
det danske samfund med et markant øget elforbrug og med
elproduktion baseret på vedvarende energi.
Klare og fremtidssikrede rammer for
elsektoren skal understøtte et energisystem i balance, der
leverer grøn omstilling og fortsat høj
forsyningssikkerhed til rimelige forbrugerpriser.
Lovforslaget indebærer
ophævelse af reglerne om opkrævning af PSO og dermed en
endelig afskaffelse af PSO-systemet. Lovforslaget indebærer
herudover afskaffelse af udligningsordningen og en tilpasning af
reglerne om tariffer, der muliggør geografisk differentieret
tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter
på både distributions- og transmissionsniveau.
Lovforslaget indeholder desuden en
justering af den økonomiske regulering af netvirksomheder,
der skal sikre, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler for en ændret model for
netvirksomheders leveringskvalitet, der skal give incitament til et
samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt niveau af
leveringskvalitet. Justeringen af den økonomiske regulering
skal endvidere muliggøre ændrede regler om, hvordan
fusioner påvirker indtægtsrammen, for at
imødegå uhensigtsmæssige
indtægtsrammeforhøjelser.
Lovforslaget indebærer herudover en
række ændringer, der skal sikre tilstrækkelig
adskillelse af netvirksomhedernes monopolaktiviteter og
selskabsmæssigt forbundne konkurrenceudsatte aktiviteter samt
en markedsmæssig pris for koncerninterne handler.
Ændringerne skal sikre en robust regulering af
netvirksomhederne gennem krav om klare rollefordelinger og
gennemsigtig ageren. Det skal sikre, at forbrugerne og
øvrige aktører på elmarkedet kan have tillid
til, at der er fair og effektiv konkurrence, og at varetagelsen af
monopolaktiviteter ikke bliver dyrere end nødvendigt.
Lovforslaget indeholder yderligere en
forenkling af bevillingskravet for virksomheder med produktion af
vind og sol, idet de grundlæggende hensyn bag bevillingerne
kan varetages via de tilladelser, der også udstedes under
gældende regler.
Lovforslaget indeholder endelig en
bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte regler om pligt for
udbydere af digitale tv-tjenester til at sikre, at slutbrugere
omkostningsfrit kan tilbagelevere digitalt tv-udstyr, såfremt
det ikke er interoperabelt med andre udbyderes digitale
tv-tjenester.
Lovforslaget har økonomiske
konsekvenser for staten i form af finanslovsfinansierede udgifter
til afskaffelse af udligningsordningen, gebyrfinansierede
merudgifter for Forsyningstilsynet og mindre administrative
besparelser ved ophør af administration af PSO'en. Samtidig
forventes lovforslaget at have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, herunder på grund af ændringerne
vedrørende økonomisk regulering og for elproducenter
på grund tilpasningen af reglerne for tariffer.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.