Fremsat den 10. november 2021 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse
og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love og lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
(Udskydelse af solnedgangsklausuler)
§ 1
I lov nr. 1693 af 26. december 2017 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (Nedsættelse af VEU-bidrag,
forbedret praktikbonus til arbejdsgivere og forhøjelse af
VEU-godtgørelse og Statens Voksenuddannelsesstøtte
(SVU) m.v.), som ændret ved § 11 i lov nr. 1701 af 27.
december 2018 og § 4 i lov nr. 1737 af 27. december 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, og to steder i stk. 7, 1. pkt., ændres »1.
januar 2022« til: »1. januar 2023«.
§ 2
I lov nr. 1701 af 27. december 2018 om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love
(Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og
flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i
lov nr. 1054 af 30. juni 2020, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 14, stk. 2 og 4, ændres »1. januar 2022«
til: »1. januar 2023«.
2. I
§ 15, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »31. december 2021« til: »31.
december 2022«.
§ 3
I lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
1654 af 9. august 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1, nr. 4 og 5, ændres »beskæftigede og
ledige« til: »offentlige og private virksomheders
ansatte«.
2. I
§ 5, stk. 3, ændres
»§ 4, stk. 1 og 2« til: »§ 4, stk. 1,
nr. 1-3, og stk. 2«.
3. § 5,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Mindst fire gange om året udbydes forberedende
voksenundervisning, jf. § 4, stk. 1 og 2, på alle trin
af mindst to uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige
geografiske områder.«
4. I
§ 10, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»1. pkt. finder dog ikke anvendelse i
forhold til udbud af undervisning efter § 4, stk. 1, nr. 4 og
5.«
5. § 10,
stk. 1, affattes således:
»Regionsrådet koordinerer i
samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af
undervisning efter denne lov indsatsen i regionen, herunder den
geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik
på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til
alle. Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler herom.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 3, nr. 3
og 5, træder i kraft den 1. januar 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausuler
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Initiativ 58 og 69 om forhøjet
VEU-godtgørelse og statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU)
2.1.1.2. Initiativ 40 om lempet karenskrav i
forbindelse med VEU-godtgørelse
2.1.1.3. Initiativ 22 og 23 om undtagelse fra
udbuds- og annonceringspligt
2.1.1.4. Initiativ 45-47 om obligatoriske
prøver i arbejdsmarkedsuddannelser
2.1.1.5. Initiativ 49-51 om udbudsrunder, herunder
afskaffelse af de geografiske dækningsområder
2.1.1.6. Initiativ 6 om nye forberedende
voksenundervisningsfag i digital opgaveløsning og
engelsk
2.1.1.7. Initiativ 14 om mulighed for oprettelse af
særskilte moduler - lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
2.1.1.8. Initiativ 53 om Regionale
arbejdsmarkedsråd (RAR)
2.1.1.9. Overgangsbestemmelser
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og arbejdsmarkedets parter (Dansk Arbejdsgiverforening,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, Landsorganisationen
i Danmark, FTF, AC, KL og Danske Regioner), indgik den 29. oktober
2017 "Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse (2018-2021)" (VEU-trepartsaftalen).
VEU-trepartsaftalen indeholder 81 initiativer, som har til
formål at øge kvaliteten og fleksibiliteten i det
offentlige voksen- og efteruddannelsessystem (VEU) og tilskynde
virksomheder og lønmodtagere til opkvalificering.
For enkelte af initiativerne i VEU-trepartsaftalen blev det med
aftalen af 29. oktober 2017 besluttet, at de skulle indføres
varigt, mens de resterende initiativer som udgangspunkt skulle
udløbe med udgangen af aftaleperioden 2018-2021.
Enkelte af de lovbundne initiativer blev implementeret ved lov
nr. 1693 af 26. december 2017 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.).
De resterende lovbundne initiativer blev efterfølgende
implementeret ved lov nr. 1701 af 27. december 2018 om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love
(Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og
flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag).
Det er i ændringslovene ovenfor nævnt fastsat
solnedgangsklausuler, der betyder, at de midlertidige lovbundne
ordninger udløber ved udgangen af 2021.
Regeringen (Socialdemokratiet) og arbejdsmarkedets parter har
den 15. oktober 2021 indgået "Aftale om 1-årig
forlængelse af Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse"
(forlængelsesaftalen).
Med forlængelsesaftalen er regeringen og arbejdsmarkedets
parter enige om at videreføre en række initiativer,
der skal understøtte et stærkere voksen-, efter- og
videreuddannelsessystem, således at samfundsmålene om
høj velstand og gode muligheder for livslang læring
kan indfries. Disse initiativer skal bidrage til, at arbejdsgivere
og medarbejdere har adgang til en stærk, målrettet,
overskuelig og fleksibel voksen-, efter-, og
videreuddannelsesindsats. Samtidig kan der indhentes flere
erfaringer med tiltagene forud for drøftelser om langsigtede
løsninger.
I "Aftale om tiltag målrettet langtidsledige under
coronakrisen", som regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Konservative og Alternativet indgik den 28. maj 2021,
blev der bl.a. aftalt en videreførelse af VEU-koordinatorer
i 2022. Indsatsen er baseret på Job-VEU modellen, hvor de
regionale arbejdsmarkedsråd (RAR) udpeger områder, hvor
koordination og aktørsamarbejde skal styrkes, og
fastlægger strategier herfor. VEU-koordinatorerne er
indført ved VEU-trepartsaftalen fra oktober 2017 og er
omfattet af solnedgangsklausulerne.
Nærværende lovforslag har på den baggrund til
formål at udskyde de i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og
lov nr. 1701 af 27. december 2018 fastsatte solnedgangsklausuler
med et år, således at de lovbundne midlertidige
ordninger forlænges indtil udgangen af 2022.
Som følge af forslaget om forlængelse af de
midlertidige ordninger, foreslås der ligeledes
konsekvensændringer i lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udskydelse af solnedgangsklausuler
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Initiativ 58 og 69 om forhøjet
VEU-godtgørelse og statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU)
Ved VEU-trepartsaftalen blev det aftalt i initiativ 58 at styrke
godtgørelsesvilkårene i forbindelse med deltagelse i
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) i form af en forhøjelse af
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelse) fra 80 pct. til
100 pct. af den maksimale dagpengesats.
Tilsvarende blev det aftalt i initiativ 69 at forhøje
satsen for statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) i
forbindelse med deltagelse i forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne tilrettelagt som heltidsuddannelse
fra 80 pct. til 100 pct. af dagpengenes højeste
beløb.
Initiativerne blev implementeret ved § 3, nr. 2, i lov nr.
1693 af 26. december 2017 og ved § 4, nr. 13, i lov nr. 1701
af 27. december 2018.
Af samme love fremgår det, at bestemmelserne nyaffattes,
jf. § 3, nr. 3, i lov nr. 1693 af 26. december 2017 og §
4, nr. 14, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Det følger af § 5, stk. 2, i lov nr. 1693 af 26.
december 2017 og § 14, stk. 2, i lov nr. 1701 af 27. december
2018, at de nyaffattede bestemmelser træder i kraft den 1.
januar 2022.
Nyaffattelserne indebærer, at de ordninger, der var
gældende før lovændringerne, der etablerede de
midlertidige ordninger, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringerne. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativerne alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
Det følger endvidere af § 5, stk. 7, i lov nr. 1693
af 26. december 2017, at § 13, stk. 1, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, som affattet ved lovens § 3,
nr. 3, ikke har virkning for ansøgninger om statens
voksenuddannelsesstøtte til forberedende voksenundervisning
eller ordblindeundervisning for voksne, der indgives før den
1. januar 2022, og for forberedende voksenundervisning eller
ordblindeundervisning for voksne, der er påbegyndt før
den 1. januar 2022. For sådanne ansøgninger og
sådan undervisning finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
2.1.1.2. Initiativ 40 om lempet karenskrav i forbindelse med
VEU-godtgørelse
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 40 blev det aftalt at lempe
reglerne om betingelser for VEU-godtgørelse. Det blev
således muligt at fastsætte regler, der fraviger kravet
om 14 dages beskæftigelse, før der kan opnås
VEU-godtgørelser for kurser, som benyttes af brancher, der
rammes af hjemsendelse pga. vejrlig.
Initiativet blev implementeret ved § 2, nr. 1, i lov nr.
1693 af 26. december 2017.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelsen herom
nyaffattes, jf. § 2, nr. 2. Det følger af lovens §
5, stk. 2, at den nyaffattede bestemmelse træder i kraft den
1. januar 2022.
Nyaffattelsen indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativet alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
2.1.1.3. Initiativ 22 og 23 om undtagelse fra udbuds- og
annonceringspligt
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 22 og 23 blev det aftalt, at
arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) uden aktivitet i 3 år
undtages fra udbuds- og annonceringspligten.
Initiativerne er implementeret ved § 1, nr. 8-10, og nr.
22, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 1, nr. 11 og 23. Det følger af lovens
§ 14, stk. 2, at de nyaffattede bestemmelser træder i
kraft den 1. januar 2022.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativerne alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
2.1.1.4. Initiativ 45-47 om obligatoriske prøver i
arbejdsmarkedsuddannelser
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 45-47 blev der aftalt krav om
prøver på offentligt udbudt arbejdsmarkedsuddannelse
(AMU) og krav om udvikling af test og prøver.
Initiativerne blev implementeret ved § 1, nr. 1-4, og nr.
13 og 15, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 1, nr. 5, 14 og 16. Det følger af
lovens § 14, stk. 2, at de nyaffattede bestemmelser
træder i kraft den 1. januar 2022.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativerne alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
2.1.1.5. Initiativ 49-51 om udbudsrunder, herunder
afskaffelse af de geografiske
dækningsområder
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 49-51 blev der aftalt en
friere adgang til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser (AMU),
således at der er fastsat krav om, at der skal afholdes
udbudsrunder med højst 4 års mellemrum, og at der
løbende kan søges om udbudsgodkendelser mellem to
udbudsrunder. Bestemmelsen om, at en godkendelse kunne gives
landsdækkende eller til et nærmere afgrænset
geografisk område, blev endvidere ophævet,
således at alle godkendelserne er landsdækkende.
Initiativerne blev implementeret ved § 1, nr. 25-26 og nr.
28, i lov nr. 1701 af 27. december 22018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 1, nr. 27 og 29. Det følger af lovens
§ 14, stk. 2, at nyaffattelserne træder i kraft den 1.
januar 2022.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativerne alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
2.1.1.6. Initiativ 6 om nye forberedende
voksenundervisningsfag i digital opgaveløsning og
engelsk
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 6 blev det aftalt at
indføre fagene digital opgaveløsning (FVU-digital) og
engelsk (FVU-engelsk) som virksomhedsrettede forløb og som
et supplement til de eksisterende tilbud inden for forberedende
voksenundervisning.
Initiativet blev implementeret ved § 2, nr. 1, 3, 5, 7 og
9, i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom
nyaffattes, jf. § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10. Det følger
af lovens § 14, stk. 2, at nyaffattelserne træder i
kraft den 1. januar 2022.
Nyaffattelserne indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativet alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
Det bemærkes, at efter VEU-trepartsaftalen var
målgruppen for de nye fag FVU-digital og FVU-engelsk ansatte
i offentlige og private virksomheder. Dvs. der skulle være
tale om virksomhedsrettede forløb.
Målgruppen blev imidlertid uden for VEU-trepartsaftalen
udvidet til at omfatte beskæftigede og ledige ved lov nr.
1054 af 30. juni 2020 ved en ændring af § 4, stk. 1, i
lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne.
Lovændringen var en implementering af "Aftale om styrket
opkvalificering" indgået den 17. juni 2020 mellem Regeringen
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Det Konservative Folkeparti (aftalepartierne bag
beskæftigelsesreformen). Ændringen indebar samtidig, at
fagene blev omfattet af det almindelige åbenhedskrav i lovens
§ 5, stk. 3, hvorefter fagene skal udbydes mindst fire gange
om året af mindst 2 uddannelsesinstitutioner m.v. inden for
naturlige geografiske områder.
Fagene blev endelig omfattet af lovens § 10, stk. 1, 1.
pkt., hvorefter regionsrådet i samarbejde med
voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af undervisning efter
loven koordinerer indsatsen i regionen, herunder den geografiske
placering af udbud af FVU-fagene og kapaciteten, med henblik
på, at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til
alle.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2019-20, tillæg A, L 205 som fremsat, side
1, og aftaleteksten, at udvidelsen af målgruppen for fagene
FVU-digital og FVU-engelsk vil gælde i 2020 og 2021, da de to
FVU-fag er en del af VEU-trepartsaftalen, som udløber i
2021.
I forbindelse med indførelse af fagene FVU-digital og
FVU-engelsk er der endvidere givet mulighed for, at ét
enkelt trin i FVU-digital eller FVU-engelsk kan udløse
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Initiativet blev implementeret ved § 8, nr. 7, 9 og 11, i
lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom hhv.
nyaffattes, jf. § 8, nr. 8 og 10, og ophæves, jf. §
14, stk. 4.
Det følger af lovens § 14, stk. 2 og 4, at
nyaffattelserne hhv. ophævelsen træder i kraft den 1.
januar 2022.
Nyaffattelserne og ophævelsen indebærer, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativet alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
2.1.1.7. Initiativ 14 om mulighed for oprettelse af
særskilte moduler - lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 14 blev det aftalt, at der
skal gives mulighed for oprettelse af særskilte moduler
på ned til 5 ECTS-point på videregående niveau,
som ved oprettelsen ikke vil blive en del af en eksisterende
videregående deltidsuddannelse (voksenuddannelse).
Initiativet blev implementeret ved § 5, nr. 1-7, og nr. 10,
i lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom hhv.
nyaffattes, jf. § 5, nr. 8, hhv. ophæves, jf. § 14,
stk. 4.
Det følger af lovens § 14, stk. 2 og 4, at
nyaffattelserne hhv. ophævelsen træder i kraft den 1.
januar 2022.
Nyaffattelserne og ophævelsen indebærer, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativet alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
Som en konsekvens af indførelse af mulighed for at
oprette særskilte moduler, er der givet mulighed for, at der
under nærmere angivne betingelser kan gives SVU (statens
voksenuddannelsesstøtte) til disse moduler.
Initiativet blev implementeret ved § 8, nr. 2, 4 og 6, i
lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Af samme lov fremgår det, at bestemmelserne herom hhv.
nyaffattes, jf. § § 8, nr. 3 og 5, hhv. ophæves,
jf. § 14, stk. 4.
Det følger af lovens § 14, stk. 2 og 4, at
nyaffattelserne hhv. ophævelsen træder i kraft den 1.
januar 2022.
Nyaffattelserne og ophævelsen indebærer, at den
ordning, der var gældende før lovændringen, der
etablerede den midlertidige ordning, genetableres den 1. januar
2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativet alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
2.1.1.8. Initiativ 53 om Regionale arbejdsmarkedsråd
(RAR)
Med VEU-trepartsaftalens initiativ 53 blev det aftalt, at
regeringen og arbejdsmarkedets parter udarbejder en konkret
RAR-model (dvs. for det Regionale arbejdsmarkedsråd) for
koordination og aktørsamarbejde i fællesskab.
RAR-modellen indebærer, at RAR er forpligtet til at udpege
områder, hvor koordination og aktørsamarbejde skal
styrkes og fastlægge strategier herfor.
Initiativet blev implementeret ved § 9, nr. 3, i lov nr.
1701 af 27. december 2018. Af samme lov fremgår det, at
bestemmelsen herom ophæves, jf. § 14, stk. 4. Det
følger af lovens § 14, stk. 4, at ophævelsen
træder i kraft den 1. januar 2022.
Ophævelsen indebærer, at den ordning, der var
gældende før lovændringen, der etablerede den
midlertidige ordning, genetableres den 1. januar 2022.
Retstilstanden bringes herved tilbage til før
lovændringen. Baggrunden herfor er, at det er aftalt i
VEU-trepartsaftalen, at initiativet alene skal gælde i
aftaleperioden, dvs. indtil udgangen af 2021.
RAR vil dog kunne vælge at fortsætte med at varetage
opgaven, da det vil ligge inden for opgavebeskrivelsen for
RAR´s tilbageværende opgaver efter 1. januar 2022.
2.1.1.9. Overgangsbestemmelser
Det fremgår af § 15, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27.
december 2028 , at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29,
§ 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, § 5, nr. 8,
og § 8, nr. 3 og 5, ikke finder anvendelse for uddannelser,
der er påbegyndt eller påbegyndes i perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. december 2021. For sådanne
uddannelser finder de bestemmelser, som træder i kraft den 1.
januar 2019, jf. § 14, stk. 1, eller på et senere
tidspunkt i medfør af § 14, stk. 3, anvendelse.
Der er med § 15, stk. 1, tale om en overgangsregel knyttet
til ikrafttræden af de bestemmelser, der ruller visse dele af
lovændringerne, som kun skal gælde i aftaleperioden
(2019-2021), tilbage til retstilstanden før den 1. januar
2019, jf. § 14, stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at disse
bestemmelser ikke finder anvendelse for uddannelser, der er
påbegyndt eller påbegyndes før den 1. januar
2022, dvs. i aftaleperioden, men at færdiggørelsen af
sådanne uddannelser fortsat vil være omfattet af de
bestemmelser, der trådte i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller som trådte i kraft på et
senere tidspunkt, jf. § 14, stk. 3.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er ved aftale af 15.
oktober 2021 (forlængelsesaftalen) enige om at forlænge
initiativerne i VEU-trepartsaftalen med et år. Baggrunden
herfor er et ønske om at indhente endnu flere erfaringer med
tiltagene forud for drøftelser om langtidssikrede
løsninger.
Det foreslås på den baggrund at udskyde
solnedgangsklausulerne med et år, således at de
lovbundne midlertidige ordninger først vil udløbe den
1. januar 2023. Det foreslås endvidere, at
overgangsordningerne for uddannelser, der er begyndt eller
påbegyndes fra perioden den 1. januar 2019 tilsvarende
udvides indtil den 31. december 2022.
De foreslåede ændringer vil medføre, at de
midlertidige lovbundne initiativer vil blive videreført med
henblik på, at der i perioden vil kunne indgås en ny
trepartsaftale.
Det bemærkes, at den målgruppeudvidelse, der blev
indført ved en ændring af § 4, stk. 1, i lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020, ikke foreslås
videreført, da det ikke er omfattet af
VEU-trepartsaftalen.
Med lovændringen blev beskæftigede og ledige
omfattet af målgruppen for de nye fag FVU-digital og
FVU-engelsk, og dermed ikke længere kun virksomhedsrettede
uddannelsesforløb. Samtidig blev fagene omfattet af krav om
åbenhed i lovens § 5, stk. 3, og regional koordinering
efter § 10, stk. 1.
Det foreslås på den baggrund, at § 4, stk. 1,
ændres, således at bestemmelsen føres tilbage
til den ordlyd, som blev indført i forbindelse med
implementering af initiativet fra VEU-trepartsaftalen ved lov nr.
1701 af 27. december 2018, hvorefter målgruppen alene var
ansatte i virksomhedsrettede forløb. Det vil samtidig
betyde, at reglerne om, at fagene FVU-digital og FVU-engelsk
omfattes af krav om åbenhed i lovens § 5, stk. 3, og
regional koordinering efter § 10, stk. 1, foreslås
ændret, således at de to fag på ny undtages
herfra.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s
verdensmål
Formålet med lovforslaget er at forlænge de
lovbundne initiativer i VEU-trepartsaftalen, herunder bl.a.
initiativet om FVU-digital og FVU-engelsk. Lovforslaget vurderes
dermed at have begrænsede positive konsekvenser for
Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse, navnlig delmål 4.4
om at antallet af unge og voksne, der har relevante
færdigheder, herunder tekniske og erhvervsrettede
færdigheder og kompetencer for beskæftigelse, skal
øges væsentligt inden 2030.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den 1-årige forlængelse af VEU-trepartsaftalen vil
medføre forventede statslige merudgifter på 328,5 mio.
kr. Af disse udgør de lovbundne aftaleelementer 61,4 mio.
kr.
De samlede statslige merudgifter ved hele trepartsaftalen
på 328,5 mio. kr. finansieres delvist ved udmøntning
af en reserve på 57,0 mio. kr., der er afsat på
finanslovforslaget for 2022 (§ 20.11.79.30. Reserve til
udmøntning ifm. udløbet af trepartsaftalen af oktober
2017) og delvist ved prioritering af midler afsat på de
generelle reserver og en samtidig nedskrivning af den
såkaldte VEU-opsparing på 271,5 mio. kr.
VEU-opsparingen består teknisk af en beholdning på
finanslovens § 20.93.25. Deltagerstøtte. Nedskrivningen
gennemføres på bevillingsafregningen for 2021, hvor
VEU-opsparingen samtidig opskrives med 76,9 mio. kr. grundet
mindreforbrug fra perioden 2018-2020. I alt nedskrives opsparingen
således med 194,6 mio. kr.
Forlængelse af VEU-trepartsaftalen medfører
også merudgifter til VEU-godtgørelse m.v., der er
finansieret via arbejdsgivernes VEU-bidrag. VEU-bidraget for 2022
fastsættes ved forslag til lov om ændring af
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 39 som fremsat, side 1. Der er ved
fastsættelsen af VEU-bidraget i dette lovforslag taget
udgangspunkt i en videreførelse af VEU-trepartsaftalen,
hvorfor VEU-bidraget ikke ændres som led i
nærværende lovforslag.
Lovforslaget forventes ikke at have kommunale eller regionale
økonomiske konsekvenser.
En forlængelse af VEU-trepartsaftalen forventes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for det offentlige, da
der er tale om eksisterende og allerede implementerede
ordninger.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes
på den baggrund ikke at være relevante for
lovforslaget.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. oktober 2021
til den 11. november 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Advokatsamfundet, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, AOF Danmark, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Arkitektskolen Århus, ASE, BDO-Danmark,
Bestyrelsesforeningen Danske HF og VUC, Bestyrelsesforeningen for
professionshøjskoler, Blik- og Rørarbejderforbundet,
Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut,
Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Frie
Fagforening, Danmarks Lærerforening, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Private Skoler, Danmarks
Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk El-forbund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk
- it ved Philip Heller-Christensen, Dansk Metal, Dansk
Oplysningsforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske A-kasser, Danske Advokater,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne,
Danske Forlag, Danske Gymnasier, Danske Handicaporganisationer,
Danske HF & VUC, Danske Landbrugsskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler,
Danske SOSU-skoler - bestyrelserne, Danske Universiteter,
Datatilsynet, De Danske Sprogcentre, Den Uvildige konsulentordning
på Handicapområdet, Designskolen Kolding, Det Centrale
Handicapråd, Det Faglige Hus, , DOF, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Fag og Arbejde
(FOA), FGU Danmark, Finans Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Foreningen
af forstandere og direktører ved AMU-centrene, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af ledere ved danskuddannelserne, Foreningen af tekniske
og administrative tjenestemænd, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, , Frivilligrådet,
Fængselsforbundet, Fødevareforbundet NFF, Gartneri-,
Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK Danmark, HK/Kommunal, HK/Stat, Hovedstadens
Ordblindeskole, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kooporationen, Kriminalforsorgen, Kriminalforsorgsforeningen,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederne, LOF,
Ordblindeforeningen, Netværket for kostafdelinger, Pension
Danmark, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Rektorkollegiet for de Maritime Uddannelser, Retspolitisk Forening,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for digital
sikkerhed , Rådet for Etniske Minoriteter, , Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark,
Studievalg Danmark, Tekniq Arbejdsgiverne, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, UU Danmark og VUC Bestyrelsesforeningen.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter for 61,4 mio. kr. i
2022. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 5, stk. 1, i lov nr. 1693 af 26.
december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), som
ændret ved § 11 i lov nr. 1701 af 27. december 2018 og
§ 4 i lov nr. 1737 af 27. december 2018, at loven træder
i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2.
Det følger af § 5, stk. 2, at § 1, nr. 5,
§ 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, træder i kraft den 1.
januar 2022.
Bestemmelserne, der oplistes i § 5, stk. 2, nyaffatter den
1. januar 2022 bestemmelser, der implementerede midlertidige
lovbundne initiativer fra VEU-trepartsaftalen.
Nyaffattelserne indfører den ordning, der var
gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1693 af
26. december 2017, der etablerede midlertidige lovbundne
initiativer. Det betyder, at den tidligere retstilstand før
lovændringen bliver genetableret den 1. januar 2022.
Det bemærkes, at § 1, nr. 5, foreslås
ophævet den 1. januar 2022, jf. forslag til lov om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 39 som fremsat, side
1.
Det følger af § 5, stk. 7, at § 13, stk. 1, i
lov om statens voksenuddannelsesstøtte, som affattet ved
ændringslovens § 3, nr. 3, ikke har virkning for
ansøgninger om statens voksenuddannelsesstøtte, der
indgives før den 1. januar 2022 og for forberedende
voksenundervisning eller ordblindeundervisning for voksne, der er
påbegyndt før den 1. januar 2022. For sådanne
ansøgninger og sådan undervisning finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1. i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at i § 5, stk.
2, ændres »1. januar 2022« til »1.
januar 2023«.
Den foreslåede ændring i § 5, stk. 2, vil
medføre, at ikrafttrædelsen af de nyaffattede
bestemmelser, der er oplistet i § 5, stk. 2, udskydes til den
1. januar 2023.
Genetableringen af den tidligere retstilstand udskydes dermed
til den 1. januar 2023.
Det foreslås endvidere, at »1. januar 2022« to
steder i § 5, stk. 7, 1. pkt.,
ændres til »1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
overgangsordningen i stk. 7, 1. pkt., i ændringsloven
forlænges til udgangen af 2022.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 14, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i
lov nr. 1054 af 30. juni 2020, at loven træder i kraft 1.
januar 2019, jf. dog stk. 2-4.
Det følger af § 14, stk. 2, at § 1, nr. 5, 11,
14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr.
14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, træder i
kraft den 1. januar 2022.
Bestemmelserne, der oplistes i § 14, stk. 2, nyaffatter den
1. januar 2022 bestemmelser, der implementerede midlertidige
lovbundne initiativer fra VEU-trepartsaftalen.
Nyaffattelserne indfører den ordning, der var
gældende før ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af
27. december 2018, der etablerede midlertidige lovbundne
initiativer. Det betyder, at den tidligere retstilstand før
lovændringen bliver genetableret den 1. januar 2022.
Det følger af § 14, stk. 4, i, at § 5, nr. 10,
§ 8, nr. 6 og 11, og § 9, nr. 3, ophæves den 1.
januar 2022.
Bestemmelserne, der oplistes i § 14, stk. 4, er
bestemmelser, der implementerede enkelte af de midlertidige
lovbundne initiativer fra VEU-trepartsaftalen, og som ophæves
igen den 1. januar 2022. Det betyder, at den tidligere retstilstand
før lovændringen bliver genetableret den 1. januar
2022.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.1.
Det foreslås, at »1. januar 2022« i § 14, stk. 2, ændres til:
»1. januar 2023«.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 2, vil
medføre, at ikrafttrædelsen af de nyaffattede
bestemmelser, der er oplistet i § 14, stk. 2, udskydes til den
1. januar 2023.
Genetableringen af den tidligere retstilstand udskydes dermed
til den 1. januar 2023.
Det foreslås, at »1. januar 2022« i § 14, stk. 4, ændres til »1.
januar 2023«.
Den foreslåede ændring af § 14, stk. 4, vil
medføre, at ophævelsen af de bestemmelser, der
fremgår af § 14, stk. 4, udskydes til den 1. januar
2023.
Genetableringen af den tidligere retstilstand udskydes dermed
til den 1. januar 2023.
Til nr. 2
Det følger af § 15, stk. 1, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018 om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i
lov nr. 1054 af 30. juni 2020, at § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23,
27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8, 10, 13 og 15, § 4, nr. 14,
§ 5, nr. 8, og § 8, nr. 3 og 5, ikke finder anvendelse
for uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes i
perioden fra den 1. januar 2019 til den 31. december 2021.
Der er med § 15, stk. 1, tale om en overgangsregel knyttet
til ikrafttræden af de bestemmelser, der ruller visse dele af
lovændringerne, som kun skal gælde i aftaleperioden
(2019-2021), tilbage til retstilstanden før den 1. januar
2019, jf. § 14, stk. 2. Bestemmelsen indebærer, at disse
bestemmelser ikke finder anvendelse for uddannelser, der er
påbegyndt eller påbegyndes før den 1. januar
2022, dvs. i aftaleperioden, men at færdiggørelsen af
sådanne uddannelser fortsat vil være omfattet af de
bestemmelser, der trådte i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller som trådte i kraft på et
senere tidspunkt, jf. § 14, stk. 3.
Det foreslås, at »31. december 2021« i §
15, stk. 1,1. pkt. ændres til:
»31. december 2022«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
overgangsordningen for uddannelser, der er begyndt eller
påbegyndes fra perioden 1. januar 2019 tilsvarende udvides
indtil 31. december 2022.
Ændringen er en konsekvens af, at solnedgangsklausulerne i
medfør af lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås at
træde i kraft 1. januar 2023. Ændringen skal sikre, at
uddannelser, der er påbegyndt eller påbegyndes i den
periode, hvor de med VEU-trepartsaftalen indførte
lovændringer er i kraft, kan færdiggøres i
medfør af disse bestemmelser.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at
forberedende voksenundervisning omfatter prøveforberedende
enkeltfagsundervisning de fem fag:
1) Læsning, stavning og skriftlig fremstilling.
2) Talforståelse, regning og basale matematiske
begreber.
3) Mundtlig fremstilling og formidling for tosprogede
4) Digital opgaveløsning for beskæftigede og
ledige.
5) Engelsk for beskæftigede og ledige.
Det følger af § 14, stk. 2, jf. § 2, nr. 6, i
lov nr. 1701 af 27. december 2018, at § 4, stk. 1, i lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, nyaffattes den 1. januar 2022, hvorved fagene FVU-digital
og FVU-engelsk udgår af bestemmelsen. Nyaffattelsen
foreslås udskudt til den 1. januar 2023, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1.
Det foreslås, at i § 4, stk. 1,
nr. 4 og 5, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, ændres
»beskæftigede og ledige« til »offentlige og
private virksomheders ansatte«.
Ændringen indebærer, at fagene FVU-digital og
FVU-engelsk fra den 1. januar 2022 og indtil nyaffattelsen af
bestemmelsen træder i kraft den 1. januar 2023, jf.
forslagets til § 2, nr. 1, vil blive målrettet
virksomhedsrettede forløb.
Bestemmelsens ordlyd føres dermed tilbage til før
ændringslov nr. 1054 af 30. juni 2020, og til ordlyden som
blev indsat oprindeligt ved lov nr. 1701 af 27. december 2018, hvor
fagene FVU-digital og FVU-engelsk blev tilføjet
fagrækken.
Fagene FVU-digital og FVU-engelsk udbydes efter den
forslåede ændring alene som virksomhedsrettede
forløb og kan foregå både på virksomheder
og på uddannelsesinstitutioner (voksenuddannelsescentrene og
deres driftsoverenskomstparter).
Ved en virksomheds ansatte forstås personer, som modtager
vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold. Ved
afgørelsen af, om en person er ansat, lægges der
vægt på, om den pågældende er underlagt
virksomhedens instrukser, tilsyn og kontrol, og om vedkommende skal
have indeholdt A-skat og AM-bidrag af vederlaget. Det kan ligeledes
indgå, om den pågældende i overvejende grad
arbejder for virksomheden eller har en aftale om en løbende
arbejdsydelse.
Til nr. 2
Det følger af § 5, stk. 3, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at
forberedende voksenundervisning jf. § 4, stk. 1 og 2, mindst
fire gange om året udbydes på alle trin af mindst to
uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske
områder.
Bestemmelsen indebærer, at også fagene FVU-digital
og FVU-engelsk er omfattet af ovenstående krav om
åbenhed.
Kravet blev indført i loven ved lov nr. 1054 af 30. juni
2020 og i forbindelse med, at målgruppen for de to fag
FVU-digital og FVU-engelsk blev udvidet til beskæftigede og
ledige.
Oprindeligt blev FVU-digital og FVU-engelsk indført som
virksomhedsrettede forløb i forbindelse som implementering
af initiativet fra VEU-trepartsaftalen om indførelse af de
nye fag FVU-digital og FVU-engelsk ved lov nr. 1701 af 27. december
2018.
Der blev i den forbindelse indsat en undtagelse i § 5, stk.
3, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne fra kravet om åbenhed, jf.
samme lovs § 2, nr. 12. Begrundelsen var, at fagene
FVU-digital og FVU-engelsk til forskel fra de eksisterende fag ikke
var generelle, men målrettet virksomhedsforløb.
Der var i samme lov en nyaffattelse af § 5, stk. 3, jf.
§ 2, nr. 13, med ikrafttrædelse den 1. januar 2022, jf.
lovens § 14, stk. 2. Ved ikrafttrædelsen ville
undtagelsen fra kravet om åbenhed blive ophævet, da
fagrækken på ny alene ville bestå af de
oprindelige FVU-fag, som alle ville være omfattet af krav om
åbenhed. Dette som konsekvens af, at § 4, stk. 1, ville
blive nyaffattet den 1. januar 2022, jf. lovens § 2, nr. 6,
således at fagene FVU-digital og FVU-engelsk udgår, jf.
også bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr.
1.
I forbindelse med udvidelse af målgruppen for de to fag
ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020, var de to fag ikke længere
virksomhedsrettede, men generelle. Fagene skulle derfor samtidig
omfattes af kravet om åbenhed. Dette blev indført ved
§ 3, nr. 2, i lov nr. 1054 af 30. juni 2020. Med
ændringen blev ordlyden af § 5, stk. 3, tilsvarende den
ordlyd, som var gældende før lov nr. 1701 af 27.
december 2018. Dette betød, at den nyaffattelse af § 5,
stk. 3, der var indsat ved § 2, nr. 13, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018, som skulle genetablere den tidligere retstilstand
fra før ændringen ved lov nr. 1701 af 27. december
2018, var overflødig. § 2, nr. 13, blev således
ophævet ved § 4, nr. 1, i lov nr. 1054 af 30. juni
2020.
Det foreslås, at i § 5, stk.
3, ændres »§ 4, stk. 1 og 2« til
»§ 4, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2«.
Ændringen betyder, at fagene FVU-digital og FVU-engelsk
fremover ikke er omfattet af kravet om åbenhed efter §
5, stk. 3, da der ved den foreslåede ændring alene
henvises til nr. 1-3 i bestemmelsen, og dermed ikke til de to fag
FVU-digital og FVU-engelsk, der er fremgår af nr. 4 og 5, i
§ 4, stk. 1.
Hermed bringes bestemmelsen tilbage til ordlyden, som blev
indsat oprindeligt ved lov nr. 1701 af 27. december 2018, og dermed
før ændringen om udvidelse af målgruppen
indført ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020.
Den foreslåede ændring foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2022, jf. § 4, stk. 1, og vil være
gyldig i den 1-årige forlængelsesperiode. Den
foreslåede ændring ophæves således den 1.
januar 2023 i forbindelse med nyaffattelsen af bestemmelsen, jf.
lovforslagets § 3, nr. 3.
Til nr. 3
Det følger af VEU-trepartsaftalen fra 2017, at de aftalte
initiativer kun skal gælde i aftaleperioden, medmindre andet
konkret er angivet i aftalen.
Det foreslås med lovforslagets § 3, nr. 2, at §
5, stk. 3, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne ændres, således at
fagene FVU-digital og FVU-engelsk fremover ikke er omfattet af
kravet om åbenhed efter § 5, stk. 3.
Det foreslås at nyaffatte § 5,
stk. 3, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne.
Nyaffattelsen betyder, at undtagelsen fra kravet om
åbenhed for så vidt angår fagene FVU-digital og
FVU-engelsk udgår af bestemmelsen samtidig med, at fagene
udgår af fagrækken. Der henvises til § 2, nr. 6, i
lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Den foreslåede nyaffattelse svarer til den nyaffattelse af
§ 5, stk. 3, der var indsat i § 2, nr. 13, i lov nr. 1701
af 27. december 2018, og som ved ikrafttrædelsen den 1.
januar 2022, skulle bringe bestemmelsen tilbage til den
retstilstand, der var gældende før
lovændringen.
§ 2, nr. 13, blev som beskrevet ovenfor i
bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 2,
ophævet ved § 4, nr. 1, i lov nr. 1054 af 30. juni 2020.
Baggrunden for ophævelsen var, at bestemmelsen ved § 3,
nr. 2, i lov nr. 1054 af 30. juni 2020, blev ændret,
således at ordlyden var tilsvarende retstilstanden før
lov nr. 1701 af 27. december 2018.
Den foreslåede nyaffattelse er således
nødvendig, da den oprindelige nyaffattelse, som fremgik af
§ 2, nr. 13, i lov nr. 1701 af 27. december 2018, af
lovtekniske grunde blev ophævet ved § 4, nr. 1, i lov
nr. 1054 af 30. juni 2020.
Den foreslåede nyaffattelse af § 5, stk. 3,
indfører den ordning, der var gældende før
ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af 27. december 2018, der
etablerede midlertidige lovbundne initiativer og som
genindføres med lovforslagets § 3, nr. 2. Det betyder,
at den tidligere retstilstand før ikrafttrædelsen af
lov nr. 1701 af 27. december 2018 med senere ændringer,
bliver genetableret den 1. januar 2023.
Da bestemmelsen foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2023, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, vil dette betyde,
at den ændring, der følger af lovforslagets § 3,
nr. 2, samtidig ophæves den 1. januar 2023.
Til nr. 4
Det følger af § 10, stk. 1, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, at
Regionsrådet i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og
andre udbydere af undervisning efter denne lov koordinerer
indsatsen i regionen, herunder den geografiske placering af
udbuddet og kapaciteten, med henblik på at der er et
tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
herom.
I forbindelse med implementering af VEU-trepartsaftalen fra
2017, hvor fagene FVU-digital og FVU-engelsk blev indsat i loven
som virksomhedsrettede forløb, blev der samtidig i §
10, stk. 1, efter 1. pkt. indsat et nyt punktum, hvorefter fagene
FVU-digital og FVU-engelsk ikke var omfattet af den regionale
koordinering jf. § 2, nr. 14, i lov nr. 1701 af 27. december
2018. Begrundelsen var, at fagene FVU-digital og FVU-engelsk til
forskel fra de eksisterende fag ikke var generelle, men
målrettet virksomhedsforløb. Fagene skulle derfor ikke
omfattes af kravet om regional koordinering.
I forbindelse med udvidelse af målgruppen for FVU-digital
og FVU-engelsk i § 4, stk. 1, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne til at
omfatte beskæftigede og ledige, jf. § 3, nr. 1, i lov
nr. 2054 af 30. juni 2020, blev § 10, stk. 1, 2. pkt. samtidig
ophævet, jf. samme lovs § 3, nr. 3.
Bestemmelsens ordlyd svarer dermed til før
lovændringen gennemført oprindeligt ved lov nr. 1701
af 27. december 2018. Nyaffattelsen af § 10, stk. 1, jf.
§ 2, nr. 15, i lov nr. 1701 af 27. december 2018 blev derfor
ophævet ved § 4, nr. 1, i lov nr. 1054 af 30. juni 2020,
da nyaffattelsen, som skulle bringe bestemmelsen tilbage til
retstilstanden før lov nr. 1701 af 27. december 2018, var
overflødiggjort ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020.
Det foreslås, at der i § 10,
stk. 1, i lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, indsættes efter 1. pkt. som
ny punktum: »1. pkt. finder dog ikke anvendelse i forhold til
udbud af undervisning efter § 4, stk. 1, nr. 4 og
5.«
Den foreslåede ændring indebærer, at fagene
FVU-digital og FVU-engelsk fremover ikke vil være omfattet af
kravet om regional koordinering.
Baggrunden herfor er, at målgruppen for de to fag
FVU-digital og FVU-engelsk foreslås indskrænket til
virksomhedsrettede uddannelsesforløb, jf. forslaget til
§ 3, nr. 1.
Hermed bringes bestemmelsen tilbage til ordlyden som indsat
oprindeligt ved lov nr. 1701 af 27. december 2018 i forbindelse med
implementering af de midlertidige lovbundne initiativer fra
VEU-trepartsaftalen, og uden den efterfølgende ændring
ved lov nr. 1054 af 30. juni 2020.
Den foreslåede ændring foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2022, jf. § 4, stk. 1, og vil være
gyldig i den 1-årige forlængelsesperiode.
Den foreslåede ændring ophæves således
den 1. januar 2023 i forbindelse med nyaffattelsen af bestemmelsen,
jf. lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 5
Det følger af VEU-trepartsaftalen, at de aftalte
initiativer kun skal gælde i aftaleperioden, medmindre andet
konkret er angivet i aftalen.
Det foreslås på den baggrund at nyaffatte § 10, stk. 1, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne med
følgende ordlyd: »Regionsrådet koordinerer i
samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af
undervisning efter denne lov indsatsen i regionen, herunder den
geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik
på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til
alle. Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler herom.«
Nyaffattelsen er nødvendig, da den oprindelige
nyffattelse som fremgik af § 2, nr. 15, i lov nr. 1701 af 27.
december 2018 af lovtekniske grunde blev ophævet ved §
4, nr. 1, i lov nr. 1024 af 30. juni 2020. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 3,
nr. 4.
Da bestemmelsen foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2023, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, vil dette betyde,
at den ændring, der følger af lovforslagets § 3,
nr. 4, ophæves den 1. januar 2023.
Den foreslåede nyaffattelse af § 10, stk. 1,
indfører den ordning, der var gældende før
ikrafttrædelsen af lov nr. 1701 af 27. december 2018, der
etablerede midlertidige lovbundne initiativer og som
genindføres med lovforslagets § 3, nr. 4. Det betyder,
at den tidligere retstilstand før ikrafttrædelsen af
lov nr. 1701 af 27. december 2018 med senere ændringer,
bliver genetableret den 1. januar 2023.
Til §
4
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk.
2.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 3, nr. 3 og 5, træder i kraft den 1. januar 2023.
Med forslaget til § 3, nr. 3 og 5, nyaffattes § 5,
stk. 3, og § 10, stk. 1, i lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne.
Forslaget vil med ved ikrafttrædelsen den 1. januar 2023
rulle de ændringer, som blev indført oprindeligt ved
lov nr. 1701 af 27. december 2018, tilbage til gældende ret
før lovændringen.
Det bemærkes, at de hovedlove, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og kan ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland ved kgl. anordning.
Derfor vil nærværende ændringslov heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
1 | Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov |
|
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 | | I lov nr. 1693 af 26. december 2017 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og lov om statens
voksenuddannelsesstøtte, som ændret ved § 11 i
lov af 1701 af 27. december 2018 og § 4 i lov af 1737 af 27.
december 2018, foretages følgende ændringer: | §
5. --- | | Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 5, § 2, nr. 2, og § 3, nr. 3, træder
i kraft den 1. januar 2022. Stk. 3-6
--- Stk. 7. §
13, stk. 1, i lov om statens uddannelsesstøtte som affattet
ved denne lovs § 3, nr. 3, har ikke virkning for
ansøgninger om statens voksenuddannelsesstøtte til
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for
voksne, der indgives før den 1. januar 2022, og for
forberedende voksenundervisning eller ordblindeundervisning for
voksne, der er påbegyndt før den 1. januar 2022. For
sådanne ansøgninger og sådan undervisning finder
de hidtil gældende regler anvendelse. | 1. I § 5, stk. 2 og to steder i stk. 7, 1. pkt., ændres »1.
januar 2022« til: »1. januar 2023«. | | § 2 | | I lov nr. 1701 af 27. december 2018 om
ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love
(Styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og
flytning af administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), som ændret ved § 4 i
lov nr. 1054 af 30. juni 2020, foretages følgende
ændringer: | §
14. --- | | Stk. 2. § 1, nr. 5, 11, 14, 16, 23,
27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10, § 4, nr. 14, §
5, nr. 8, og § 8, nr. 3, 5, 8 og 10, træder i kraft den
1. januar 2022. Stk. 3. --- Stk. 4. § 5, nr. 10, § 8, nr. 6
og 11, og § 9, nr. 3, ophæves den 1. januar 2022. | 1. I § 14, stk. 2 og 4, ændres
»1. januar 2022« til: »1. januar
2023«. | § 15. | | Stk. 1. §
1, nr. 5, 11, 14, 16, 23, 27 og 29, § 2, nr. 2, 4, 6, 8 og 10,
§ 4, nr. 14, § 5, nr. 8, og § 8, nr. 3 og 5, finder
ikke anvendelse for uddannelser, der er påbegyndt eller
påbegyndes i perioden fra den 1. januar 2019 til den 31.
december 2021. For sådanne uddannelser finder de
bestemmelser, som træder i kraft den 1. januar 2019, jf.
§ 14, stk. 1, eller på et senere tidspunkt i
medfør af § 14, stk. 3, anvendelse. Stk. 2-4.
--- | 2. I § 15, stk. 1, 1. pkt., ændres
»31. december 2021« til: »31. december
2022«. | | § 3 | I lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1654 af 9. august 2021, foretages følgende
ændringer: | § 4.
Forberedende voksenundervisning omfatter prøveforberedende
enkeltfagsundervisning i de fem fag: | | 1) Læsning, stavning og skriftlig
fremstilling. 2) Talforståelse, regning og basale
matematiske begreber. 3) Mundtlig fremstilling og formidling for
tosprogede. | | 4) Digital opgaveløsning for
beskæftigede og ledige. 5) Engelsk for beskæftigede og
ledige. Stk. 2-6 --- | 1. I § 4, stk. 1, nr. 4 og 5, ændres »beskæftigede og
ledige« til: »offentlige og private virksomheders
ansatte«. | § 5. Alle,
der opfylder kravene i § 2 og § 2 a, jf. regler om
adgangen fastsat i medfør af § 4 a, stk. 4, skal inden
for en rimelig geografisk afstand kunne modtage undervisning i
henhold til denne lov. Undervisningen udbydes på
voksenuddannelsescentrene og andre typer af
uddannelsesinstitutioner m.v., jf. § 7, således at der
inden for regionen gives et tilstrækkeligt tilbud på
grundlag af undervisningsbehovet. Stk. 2.
Forberedende voksenundervisning udbydes åbent og kan ikke
forbeholdes en bestemt deltagerkreds, jf. dog § 3, stk.
1. | | Stk. 3. Mindst
fire gange om året udbydes forberedende voksenundervisning,
jf. § 4, stk. 1 og 2, på alle trin af mindst to
uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige geografiske
områder. Stk. 4.
--- | 2. I § 5, stk. 3, ændres »§
4, stk. 1 og 2« til: »§ 4, stk. 1, nr. 1-3, og
stk. 2«. 3. § 5, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Mindst fire gange om året udbydes forberedende
voksenundervisning, jf. § 4, stk. 1 og 2, på alle trin
af mindst to uddannelsesinstitutioner m.v. inden for naturlige
geografiske områder.« | § 10.
Regionsrådet koordinerer i samarbejde med
voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af undervisning efter
denne lov indsatsen i regionen, herunder den geografiske placering
af udbuddet og kapaciteten, med henblik på at der er et
tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
herom. Stk. 2 -
3. --- | 4. I § 10, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »1. pkt. finder dog ikke anvendelse
i forhold til udbud af undervisning efter § 4, stk. 1, nr. 4
og 5.« 5. § 10, stk. 1, affattes
således: »Regionsrådet koordinerer i
samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre udbydere af
undervisning efter denne lov indsatsen i regionen, herunder den
geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik
på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til
alle. Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler herom.« |
|