Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 3. februar 2022
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker
entydigt op om intentionen i lovforslaget om at sikre børn
og unge mennesker bedre mod seksuelle overgreb i almindelighed og
voldtægt i særdeleshed. I Venstre er vi dog noget
usikre på dele af lovforslaget, da den videnskabelige evidens
for bl.a. forbuddet mod sexdukker er mangelfuld. Dog vil vi lade
tvivlen komme lovforslagets intention til gode og vil i den
forbindelse følge udviklingen tæt. Venstre forventer
ligeledes, at justitsministeren følger udviklingen meget
nøje og på sigt lægger op til en evaluering af
ordningen, hvori kommende ny viden på området
også bør forsøges fremskaffet. Venstre så
i den forbindelse gerne, at man bibeholdt muligheden for at kunne
benytte sexdukkerne i behandlingsøjemed. Derudover ser vi i
Venstre med meget stor bekymring på den praksis, man
foreslår vedrørende advokatbistand forud for en
eventuel anmeldelse - noget, som bl.a. advokatsamfundet og
Østre Landsret ligeledes påpeger i deres
høringssvar - herunder særlig i forhold til
påvirkning af offeret forud for samtale med en efterforsker
og dermed risikoen for en potentiel negativ påvirkning af
selve efterforskningen, samt om bistandsadvokater besidder de
fornødne kompetencer til at håndtere disse sager.
Venstre appellerer til, at man sørger for et grundigt
forarbejde forud for implementeringen af den endelige model.
Ydermere vil Venstres medlemmer af udvalget gerne påpege, at
man bakker klart op om at undgå, at der fremover
gennemføres rejser til enkeltstående lande med henblik
på seksuelle krænkelser af børn, men vi skal
samtidig sikre, at proportionalitetsprincippet er overholdt.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at seksuelle overgreb mod børn er
blandt de mest alvorlige og afskyvækkende forbrydelser, vi
overhovedet kender til.
SF hilser det derfor velkommen, at det
fremover automatisk vil være en voldtægt, hvis den
forurettede er under 15 år, og gerningspersonen er fyldt 22
år. Dianalundsagen viste, at vi havde et hul i lovgivningen
på området. En dengang 32-årig lærer blev
frifundet for voldtægt af en 13-årig pige fra Dianalund
i Sorø Kommune, men i SF's optik skal et barn aldrig
stå med ansvaret for at sige fra over for en voksen og aldrig
kunne afgive lovligt samtykke til sex. Med loven rettes der op
på den skæve retstilstand for ofre under 15
år.
Samtidig foreslås det at
forhøje straffen for andre seksuelle overgreb end samleje
begået mod børn med 50 pct. i forhold til den straf,
der hidtil har været fastsat af domstolene for den slags
overtrædelser. Det støtter vi i SF fuldt op om.
Lovforslaget her vil give ofrene for
seksuelle overgreb et bedre udgangspunkt i mødet med
retssystemet og giver ret til at modtage vederlagsfri bistand fra
en advokat forud for anmeldelse af overgrebet til politiet og efter
sagens afslutning. Når man er blevet udsat for en
voldtægt, er man ekstremt sårbar, og derfor er det
afgørende med en bistandsadvokat, som kan hjælpe
offeret. Vi ved også, at når man har en
bistandsadvokat, fører det oftere til dom. SF vil dog gerne
påpege, at der skal mere til for at afhjælpe ofrenes
traumer, f.eks. støtte til senfølger eller
vederlagsfri psykologhjælp til at komme sig over
krænkelserne.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter varmt initiativerne for at styrke indsatsen mod
seksuelle overgreb mod børn, og for at ofrene får
bedre støtte og vejledning gennem retssystemet. I RV
ønsker vi dog at gå endnu længere for at
beskytte børn mod overgreb ved at indføre en
såkaldt groomingparagraf i straffeloven. Via digitale
platforme har krænkere fået en direkte adgang til
børn og unge, som kan bruges til at manipulere ofre til
seksuel udnyttelse. Ved at kriminalisere grooming vil det blive
lettere at straffe gerningsmænd, men det vil også
være et aktivt signal til både børn, unge og
voksne om, at grooming findes, og at det er kriminelt. I RV er vi
af den overbevisning, at en groomingparagraf vil gøre
straffeloven mere tidssvarende og i højere grad beskytte
børn mod manipulation og seksuel udnyttelse.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
meget tilfredse med, at dette lovforslag udvider adgangen til
bistandsadvokater for ofrene. Det har EL arbejdet for længe.
Lovforslaget bør efter EL's opfattelse følges op af,
at flere bistandsadvokater får viden om, hvordan man er en
god bistandsadvokat for ofre for seksuelle overgreb. Det er et
område, der kræver specialviden. EL ser dette skridt
med den udvidede adgang som det første af mange for at
beskytte ofrene bedre. I forhold til overgreb mod børn under
15 år synes EL, det er en naturlig forlængelse af
samtykkeloven, at vi nu indfører en aldersgrænse,
således at der pr. definition er tale om voldtægt, hvis
forurettede er under 15 år og gerningsmanden er fyldt 22
år, for en 12-årig er ikke i stand til at give et
samtykke over for en 30-årig.
EL mener, at der mangler forskning og viden
inden for området for børnesexdukker. Det vigtigste er
at beskytte børn mod overgreb, og nu forbyder vi
børnesexdukker, men det er samtidig vigtigt at følge
op med forskning på området for at være sikre
på, det virker. Som minimum bør det efter EL's
opfattelse ikke være ulovligt at bruge børnesexdukker
i forbindelse med behandlingsforløb af pædofile.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 334 a ændres i stk. 2, 5. pkt.,
»godtgørelse« til: »eventuel
godtgørelse«.
[Lovteknisk præcisering]
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
741 a, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»4« til: »5«.«
[Manglende
konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i retsplejelovens § 334 a, stk. 2, 5. pkt., om
beskikkelse af en bistandsadvokat til forurettede i visse sager om
seksuelle overgreb forud for anmeldelse til politiet, at hvis
advokaten efterfølgende beskikkes som advokat for den
forurettede, fastsættes et samlet salær og
godtgørelse ved særskilt beslutning samtidig med
sagens eller retshandlingens afslutning.
Der vil imidlertid ikke i alle
tilfælde ud over salær skulle fastsættes
godtgørelse til en beskikket bistandsadvokat. Det
foreslås på den baggrund, at
»godtgørelse« ændres til »eventuel
godtgørelse«.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7 i
lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 2
Efter retsplejelovens § 741 a, stk. 5,
kan retten efter anmodning beskikke en advokat for den forurettedes
nære pårørende, når særlige hensyn
taler for det og betingelserne efter stk. 1, 2 eller 4 er opfyldt,
hvis den forurettede er afgået ved døden som
følge af forbrydelsen.
Med lovforslagets § 2, nr. 4,
indsættes et nyt stykke i § 741 a efter det
nugældende stk. 3. Det nugældende stk. 4 bliver
herefter stk. 5.
Det foreslås på den baggrund at
indsætte en ændring af henvisningen til stk. 4 i §
741 a, stk. 5, der med lovforslagets § 2, nr. 4, bliver stk.
6, således at der fortsat vil være adgang til
beskikkelse af bistandsadvokat til den forurettedes nære
pårørende, når særlige hensyn taler for
det og betingelserne efter stk. 5 er opfyldt, hvis den forurettede
er afgået ved døden som følge af
forbrydelsen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.7 i
lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 4.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november
2021 og var til 1. behandling den 26. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 30. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 467 (folketingetingsåret
2020-21). Den 10. november 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Jeppe
Bruus (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Stoklund
(S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(DF) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB) Simon
Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |