Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 16. december 2021
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven og lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
(Ændring af reglerne om særlig
rejselegitimation til udlændinge, bemyndigelse til at
fastsætte regler om udlændingemyndighedernes kompetence
til at varetage opgaver efter SIS-tilbagesendelsesforordningen,
straf i sager om forkert afsætning af passagerer m.v.,
ændring af reglerne om betaling for erstatningsopholdskort,
ændring af Rådet for Etniske Minoriteters virke,
ophævelse af Online Dansk og pligt til digital selvbooking af
jobsamtaler for aktivitetsparate m.v.)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1910 af 26. september 2021, som
ændret ved lov nr. 572 af 31. maj 2010, lov nr. 2195 af 29.
december 2020, § 1 i lov nr. 721 af 27. april 2021, § 1 i
lov nr. 1191 af 8. juni 2021 og § 20 i lov nr. 2055 af 16.
november 2021, foretages følgende ændringer:
1. § 39,
stk. 5-12, ophæves.
2.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ 39 a.
Udlændingestyrelsen kan udstede særlig
rejselegitimation til udlændinge, der ikke kan skaffe sig
pas, eller som af andre grunde har behov for et sådant
dokument.
Stk. 2. Der kan
i særlige tilfælde udstedes laissez-passer til en
udlænding til brug for indrejse i, udrejse fra eller
tilbagerejse til Danmark.
Stk. 3.
Udlændingestyrelsen kan, medmindre det vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, nægte at udstede
særlig rejselegitimation til en udlænding, der ikke kan
skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov for et
sådant dokument, eller inddrage et sådant dokument i
følgende tilfælde:
1) Når der
er rejst sigtelse mod udlændingen for et strafbart forhold,
som kan antages at medføre frihedsstraf, og der på
grund af sagens beskaffenhed eller udlændingens forhold er
grund til at antage, at den pågældende vil unddrage sig
ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet.
2) Når
udlændingen er idømt frihedsstraf, som ikke er
afsonet, eller er pålagt bødestraf eller konfiskation,
som ikke er erlagt, eller for hvilken sikkerhed ikke foreligger, og
der på grund af sagens beskaffenhed eller udlændingens
forhold er grund til at antage, at den pågældende vil
unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i
udlandet.
3) Når
udlændingens udrejse ville stride imod bestemmelser i
lovgivningen, der har til formål at sikre en persons
tilstedeværelse her i landet, indtil den
pågældende har opfyldt de forpligtelser over for det
offentlige eller over for private, som påhviler den
pågældende.
4) Når der
er grund til at antage, at udlændingen har til hensigt i
udlandet at deltage i aktiviteter, hvor dette kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed eller andre
staters sikkerhed eller en væsentlig trussel mod den
offentlige orden.
5) Når
udlændingen er mindreårig og der er grund til at
antage, at udlændingen ellers vil blive sendt til udlandet
til forhold, der bringer den pågældendes sundhed eller
udvikling i alvorlig fare, eller for at indgå ægteskab
eller for at indgå i en religiøs vielse uden borgerlig
gyldighed eller i et andet ægteskabslignende forhold.
6) Når
udlændingen flere gange inden for de seneste år har
fået udstedt ny rejselegitimation, i anledning af at
rejselegitimationen er bortkommet.
7) Når
Udlændingestyrelsen har mistanke om, at udlændingen har
forvansket eller fjernet dele af rejselegitimationen eller deri
indeholdte påtegninger eller har ladet andre personer
forvanske eller fjerne dele af rejselegitimationen eller deri
indeholdte påtegninger, medmindre forvanskningen eller
fjernelsen må anses som undskyldelig.
8) Når
Udlændingestyrelsen har mistanke om, at udlændingen har
stillet eller forsøgt at stille sin rejselegitimation til
rådighed for en tredjemand, eller at udlændingens
rejselegitimation er blevet benyttet af en tredjemand til
uberettiget indrejse her i landet eller i et andet EU- eller
Schengenland.
9) Når
udlændingen ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtig
fortielse over for Udlændingestyrelsen uretmæssigt
skaffer sig rejselegitimation eller bevirker, at en for
udlændingen udfærdiget rejselegitimation ikke kommer
til at indeholde den pågældendes billede, rigtige navn
eller fødselsdato eller andre personoplysninger.
10) Når
det i øvrigt skønnes nødvendigt af hensyn til
den nationale sikkerhed, den offentlige orden eller statens
omdømme.
Stk. 4.
Udlændingestyrelsen kan endvidere inddrage særlig
rejselegitimation udstedt til en udlænding, når
grundlaget for udstedelsen er bortfaldet.
Stk. 5.
Udlændingestyrelsen skal, medmindre det vil være i
strid med Danmarks internationale forpligtelser, nægte at
udstede særlig rejselegitimation til en udlænding, der
ikke kan skaffe sig pas, eller som af andre grunde har behov for et
sådant dokument, eller inddrage et sådant dokument,
hvis den pågældende er meddelt udrejseforbud efter
straffelovens § 236, stk. 1, nr. 5.
Stk. 6.
Udlændingestyrelsen skal fastsætte en frist for
afgørelser truffet efter stk. 3, nr. 1-3 og 10, der ikke kan
overstige 1 år. Fristen kan forlænges med indtil 1
år ad gangen. Udlændingen vil i den periode, der er
fastsat af Udlændingestyrelsen, ikke kunne få udstedt
ny rejselegitimation, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Stk. 7.
Udlændingestyrelsen skal fastsætte en frist for
afgørelser truffet efter stk. 3, nr. 4, der ikke kan
overstige 3 år. Fristen kan forlænges med indtil 1
år ad gangen. Udlændingen vil i den periode, der er
fastsat af Udlændingestyrelsen, ikke kunne få udstedt
ny rejselegitimation, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Stk. 8.
Udlændingestyrelsen skal fastsætte en frist for
afgørelser truffet efter stk. 3, nr. 5, der ikke kan
overstige 1 år. Fristen kan forlænges med indtil 1
år ad gangen. Udlændingen vil i den periode, der er
fastsat af Udlændingestyrelsen, ikke kunne få udstedt
ny rejselegitimation, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder. Afgørelser truffet efter stk. 3, nr.
5, kan dog kun gælde, indtil den mindreårige
udlænding fylder 18 år.
Stk. 9.
Nægtes udstedelse af eller inddrages særlig
rejselegitimation efter stk. 3, nr. 6-9, vil udlændingen i en
periode på 5 år ikke kunne få udstedt ny
rejselegitimation, medmindre der foreligger særlige
omstændigheder.
Stk. 10.
Nægtes udstedelse af eller inddrages særlig
rejselegitimation efter stk. 5, vil udlændingen i en periode,
der svarer til perioden for udrejseforbuddet, ikke kunne få
udstedt ny rejselegitimation, medmindre politiet har meddelt
tilladelse til en specifik rejse efter straffelovens § 236,
stk. 2, 3. pkt.
Stk. 11.
Udlændingestyrelsen kan spærre en dansk udstedt
særlig rejselegitimation i Det Centrale Pasregister i
følgende tilfælde:
1) Når en
udlænding er i besiddelse af både dansk udstedt
særlig rejselegitimation og nationalt udstedt pas eller
særlig rejselegitimation udstedt af et andet land og ikke
deponerer enten den dansk udstedte særlige rejselegitimation,
det nationalt udstedte pas eller den særlige
rejselegitimation udstedt af et andet land hos
Udlændingestyrelsen.
2) Når en
udlænding har fået inddraget sin særlige
rejselegitimation efter stk. 3, 4 eller 5.
3) Når
indehaveren af et fremmedpas står registreret som udrejst i
Det Centrale Personregister. Dette gælder dog ikke i forhold
til fremmedpas udstedt til statsløse i overensstemmelse med
konventionen af 28. september 1954 om statsløse personers
retsstilling.
Stk. 12. Et barn
under 15 år med selvstændigt pas eller
selvstændig særlig rejselegitimation kan af den eller
dem, der har forældremyndigheden, efter samme regler, som
gælder om pas til danske statsborgere, kræves slettet i
andre personers særlige rejselegitimation. Den særlige
rejselegitimation, hvori et barn ønskes slettet, kan
midlertidigt inddrages med henblik på sletning.
Udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om sletning af børn i
andre personers særlige rejselegitimation, herunder om
indgivelse og behandling af anmodninger herom.
Stk. 13.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udstedelse af særlig
rejselegitimation til udlændinge, herunder om, hvilke
udlændinge der er omfattet af stk. 1, om indgivelse og
behandling af ansøgninger om særlig rejselegitimation,
om gyldighedstid og rejsebegrænsning og om deponering af
rejselegitimation. Udlændinge- og integrationsministeren kan
endvidere fastsætte nærmere regler om nægtelse,
inddragelse og spærring i Det Centrale Pasregister af
særlig rejselegitimation til udlændinge.
Stk. 14.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udstedelse af laissez-passer, herunder om,
hvilke udlændinge der er omfattet af stk. 2, om indgivelse og
behandling af ansøgninger om laissez-passer og om
gyldighedstid for et laissez-passer.«
3. I
§ 44, stk. 2, ændres
»§ 4 a og § 4 b« til: »§§ 4
a, 4 b og 4 c«.
4. § 44,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
For genudstedelse af et opholdskort, der er udstedt i forbindelse
med meddelelse af opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9
n, 9 p eller 9 q, på grund af kortets bortkomst eller
ødelæggelse eller udlændingens ønske om
ændringer i kortets oplysninger, der kan henføres til
den pågældendes egen beslutning eller handlemåde,
opkræves et gebyr på 1.200 kr. Der opkræves ikke
gebyr for udstedelse af opholdskort som følge af
ændring af personnummer, udlændingenummer,
personidentitet, opholdsgrundlag eller navneændring i
forbindelse med indgåelse af ægteskab eller
skilsmisse.«
5. I
§ 44 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Beløbet, der er angivet i stk. 3, reguleres fra og med 2023
en gang årligt den 1. januar efter satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det regulerede beløb
afrundes dog til det nærmeste beløb, som er deleligt
med 5 kr.«
6. §
44 affattes således:
»§ 44. Udlændinge-
og integrationsministeren kan fastsætte regler om betaling
for ansøgninger om visum og forlængelse af visum.
Stk. 2. For
udstedelse af dansk rejselegitimation til udlændinge og for
optagelse af digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen betales
et gebyr svarende til gebyret for udstedelse af dansk pas og
optagelse af digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen, jf.
paslovens §§ 4 a, 4 b og 4 c.
Stk. 3. Ved
indgivelse af en ansøgning til Udlændingestyrelsen
eller Styrelsen for International Rekruttering og Integration om
udstedelse af laissez-passer efter § 39 a, stk. 2, betales et
gebyr på 300 kr. for ansøgere, der er fyldt 18
år, og et gebyr på 150 kr. for ansøgere under 18
år, medmindre Danmarks internationale forpligtelser eller
EU-reglerne tilsiger andet.
Stk. 4. For
genudstedelse af et opholdskort, der er udstedt i forbindelse med
meddelelse af opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n,
9 p eller 9 q, på grund af kortets bortkomst eller
ødelæggelse eller udlændingens ønske om
ændringer i kortets oplysninger, der kan henføres til
den pågældendes egen beslutning eller handlemåde,
opkræves et gebyr på 1.200 kr. Der opkræves ikke
gebyr for udstedelse af opholdskort som følge af
ændring af personnummer, udlændingenummer,
personidentitet, opholdsgrundlag eller navneændring i
forbindelse med indgåelse af ægteskab eller
skilsmisse.
Stk. 5. De
beløb, der er angivet i stk. 3 og 4, reguleres fra og med
2023 en gang årligt den 1. januar efter
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. De
regulerede beløb afrundes dog til det nærmeste
beløb, som er deleligt med 5 kr.«
7. I
§ 46, stk. 1, ændres
»og 9« til: »og 10«.
8. I
§ 46 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Afgørelser om laissez-passer efter § 39 a, stk. 2, kan
foruden af Udlændingestyrelsen, jf. stk. 1, træffes af
Styrelsen for International Rekruttering og Integration.«
Stk. 8-10 bliver herefter stk. 9-11.
9. I
§ 46 a, stk. 7, nr. 4,
ændres »§ 39, stk. 10 og 11« til:
»§ 39 a, stk. 11«.
10. I
§ 47, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Udenrigsministeren kan meddele
tilbagerejsetilladelse til en udlænding, der er omfattet af
1. eller 2. pkt., og som opholder sig lovligt her i
landet.«
11. I
§ 53 a, stk. 2, 5. pkt.,
ændres »nr. 1-6« til: »nr. 1-3, 5 og
6«.
12. I
§ 58 g indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Udlændingemyndighederne indberetter i henhold til
SIS-tilbagesendelsesforordningen en udlænding, der ikke er
statsborger i et Schengenland eller et land, der er tilsluttet Den
Europæiske Union, til SIS, hvis udlændingen er genstand
for en afgørelse om tilbagesendelse.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udlændingemyndighedernes kompetence
til at indberette efter stk. 3, herunder på en anden
udlændingemyndigheds vegne.«
13. I
§ 58 h indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udlændingemyndighedernes kompetence
til at forestå konsultationer i medfør af
SIS-tilbagesendelsesforordningen efter stk. 1, herunder på en
anden udlændingemyndigheds vegne.«
14.
Efter § 59 b indsættes:
»§ 59 c. Med bøde
straffes juridiske personer, der forårsager, at personer om
bord på fly ved ankomst fra lande, der ikke er tilsluttet
Schengenkonventionen, indrejser uden først at være
blevet underkastet den påkrævede indrejsekontrol i
henhold til Schengengrænsekodeksen.
Stk. 2. Ved
straffens udmåling efter stk. 1 skal det betragtes som en
skærpende omstændighed, at overtrædelsen er
begået forsætligt eller i
gentagelsestilfælde.«
§ 2
I lov nr. 721 af 27. april 2021 om
ændring af udlændingeloven og lov om Danmarks
tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af
forordning om oprettelse af et europæisk system
vedrørende rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS),
forordning om oprettelse af et ind- og udrejsesystem (EES) og
forordninger om oprettelse, drift og brug af
Schengeninformationssystemet (SIS) på områderne for
henholdsvis ind- og udrejsekontrol og politisamarbejde og
strafferetligt samarbejde og om brug af SIS i forbindelse med
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 23, ophæves.
§ 3
I integrationsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020, som
ændret ved § 6 i lov nr. 2189 af 29. december 2020,
§ 3 i lov nr. 1192 af 8. juni 2021 og § 21 i lov nr. 2055
af 16. november 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Rådet for Etniske
Minoriteter« til: »Det Nationale
Integrationsråd«.
2. I
§ 2, stk. 6, nr. 5,
indsættes efter »efter«:
»udlændingelovens«.
3. I
§ 2, stk. 8, 1. pkt.,
indsættes efter »Udlændingestyrelsen«:
»eller Styrelsen for International Rekruttering og
Integration«.
4. I
§ 20, stk. 4, indsættes
efter »Jobparate«: »og
aktivitetsparate«.
5. Overskriften til kapitel 8 affattes
således:
»Kapitel 8
Integrationsråd og Det
Nationale Integrationsråd«.
6. §
42 affattes således:
Ȥ 42.
Kommunalbestyrelsen kan oprette et integrationsråd.
Stk. 2.
Integrationsrådet rådgiver og informerer
kommunalbestyrelsen om forhold af betydning for den lokale
integrationsindsats.
Stk. 3.
Medlemmerne udpeges af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan
udpege et eller flere medlemmer af rådet som
repræsentanter for kommunen. Rådets funktionsperiode
følger den kommunale valgperiode.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen drager omsorg for sekretariatsbetjeningen af
integrationsrådet.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen fastsætter en forretningsorden for
integrationsrådet.«
7. I
§ 43, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »stk. 4, 2. pkt.« til: »stk.
3«.
8. I
§ 44, stk. 4, ændres
»flygtninge og indvandrere« til:
»integrationsindsatsen i Danmark«.
§ 4
I lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 2018 af
11. december 2020, som ændret ved § 26 i lov nr. 2055 af
16. november 2021, foretages følgende ændring:
1. § 16
a ophæves.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
2, 6-9 og 11, træder i kraft den 1. marts 2022.
Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr. 12 og 13, og
§ 2.
Stk. 4. § 1, nr. 2,
finder ikke anvendelse på ansøgninger om udstedelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge, der er
indgivet før den 1. marts 2022. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 5. § 1, nr. 3,
finder ikke anvendelse på ansøgninger om udstedelse af
dansk rejselegitimation til udlændinge og for optagelse af
digitale fingeraftryk til brug for udstedelsen, der er indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 6. § 1, nr. 4,
finder ikke anvendelse på ansøgninger om genudstedelse
af opholdskort, der er indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 7.
Udlændingelovens § 44, stk. 3 og 4, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 6, finder ikke anvendelse på
ansøgninger om udstedelse af laissez-passer og genudstedelse
af opholdskort, der er indgivet før den 1. marts 2022.
Stk. 8. § 1, nr.
11, finder ikke anvendelse på klager indbragt for
Flygtningenævnet før den 1. marts 2022. For
sådanne klager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 9. Regler udstedt i
medfør af udlændingelovens § 39, stk. 12, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1910 af 26. september 2021, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af udlændingelovens
§ 39 a, stk. 12, 3. pkt., og stk. 13, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 2.
Stk. 10. For de siddende
medlemmer af integrationsråd efter integrationslovens §
42, jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22. juni 2020, finder
§ 42, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 1146 af 22.
juni 2020, anvendelse indtil udløbet af medlemmernes
funktionsperiode.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men §§ 1 og 2 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger.