Fremsat den 17. november 2021 af transportministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godkendelse og syn
af køretøjer
(Godkendelse af køretøjer, der
ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne)
§ 1
I lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 385 af
27. april 2016, lov nr. 1437 af 17. december 2019, § 6 i lov
nr. 359 af 4. april 2020 og lov nr. 1063 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 1 d indsættes før overskriften før
§ 2:
Ȥ 1 e.
Transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse,
prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens
ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer,
som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1,
eller § 1 c, stk. 1.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2. Lovforslaget kan
stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
Stk. 3. Godkendelse
på baggrund af registreringssyn foretaget i perioden fra den
1. januar 2021 til lovens ikrafttrædelse af
køretøjer, som ikke er omfattet af § 1 a, stk.
1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1, i lov om
godkendelse og syn af køretøjer, gælder i
overensstemmelse med sit indhold fra lovens ikrafttrædelse.
Det samme gælder registrering i
Køretøjsregisteret af de køretøjer, der
er omfattet af 1. pkt.
Stk. 4. Hvis told- og
skatteforvaltningen har truffet en afgørelse eller
udøvet faktisk forvaltningsvirksomhed, der
forudsætter, at der for køretøjet på
tidspunktet for afgørelsen eller den faktiske
forvaltningsvirksomhed var gennemført et gyldigt
registreringssyn, jf. stk. 3, skal køretøjerne
omfattet heraf i skatte- og afgiftsmæssig henseende stilles
som om, at registreringssynet var gyldigt.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål
at genetablere hjemmel til, at der kan fastsættes en national
ordning med godkendelse ved registreringssyn af
køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne.
Lovforslaget har yderligere til
formål at sikre, at begunstigende godkendelser ved
registreringssyn, som er foretaget fra den 1. januar 2021 af
køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne, gælder i overensstemmelse med
deres indhold fra og med ikrafttrædelsen af dette
lovforslag.
Endelig har lovforslaget til
formål i skatte- og afgiftsmæssig henseende at stille
ejere af de berørte køretøjer som om, der
på tidspunktet for Skatteforvaltningens afgørelse
eller faktisk udøvede forvaltningsvirksomhed var
gennemført et gyldigt registreringssyn af
køretøjet.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Godkendelse af køretøjer, som ikke er
omfattet af typegodkendelsesforordningerne
2.1.1. Gældende ret
Ved lov nr. 1063 af 30. juni 2020
blev der fastsat en retlig ramme for reglerne om godkendelse af
køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske
enheder gennem inkorporering af følgende tre forordninger i
dansk ret: Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2018/858 af 30. maj 2018 om godkendelse og markedsovervågning
af motorkøretøjer og
på-hængskøretøjer dertil samt af
systemer, komponenter og separate tekniske enheder til
sådanne køretøjer, om ændring af
forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om
ophævelse af direktiv 2007/46/EF (herefter benævnt
forordning om motorkøretøjer m.v.),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af
15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to-
og trehjulede køretøjer samt quadricykler (herefter
benævnt forordning og to- og trehjulede
køretøjer m.v.) og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skov-brugskøretøjer (herefter benævnt
forordning om landbrugskøretøjer m.v.). De tre
forordninger benævnes samlet set
typegodkendelsesforordningerne.
Køretøjer, systemer,
komponenter og separate tekniske enheder, der er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne, skal således godkendes
før omsætning, registrering eller ibrugtagning
på færdselslovens område, jf. synslovens
§§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1, og 1 c, stk. 1. Synslovens
§§ 1 a, stk. 2, 1 b, stk. 2, og 1 c, stk. 2, indeholder
hjemmel til, at Færdselsstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om godkendelsesordningen for
køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske
enheder, der er omfattet af typegodkendelsesforordningerne,
herunder alternative tekniske krav, krav til prøvning samt
regler om sprog, gebyrer og straf, jf. synslovens § 13, stk.
4.
De nærmere regler om
godkendelse af køretøjer fremgår af
bekendtgørelse nr. 1684 af 23. november 2020
(synsbekendtgørelsen). Det fremgår af
synsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, at biler, motorcykler
og knallerter skal være typegodkendt eller godkendt ved syn,
inden køretøjet tages i brug på
færdselslovens område (godkendelsespligt). Det samme
gælder påhængs- og sættevogn til bil og
motorcykel, samt campingvogne. Godkendelsespligten omfatter desuden
visse traktorer, registreringspligtige motorredskaber og
påhængskøretøjer til disse, samt andet
registreringspligtigt påhængskøretøj og
blokvogn, jf. synsbekendtgørelsens § 1, stk. 2.
Reglerne for godkendelsen
afhænger af type af køretøj. De fleste
køretøjer i Danmark er i dag fremstillet i
ubegrænsede serier og er EU-typegodkendte i henhold til
typegodkendelsesforordningerne. For disse køretøjer
udstedes godkendelsen af Færdselsstyrelsen eller en
godkendende myndighed i en anden medlemsstat, jf. synslovens
§§ 1 a-1 c. En andel af det samlede antal
køretøjer består af køretøjer,
som er individuelt opbygget, konstruktivt ændret efter
ibrugtagning eller importeret til Danmark uden en
EU-typegodkendelse. Disse køretøjer er således
ikke omfattet af synslovens §§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1,
og 1 c, stk. 1. Det er bl.a. nye motorcykler, nye traktorer, samt
ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer og
påhængskøretøjer dertil.
Køretøjer, som ikke
er omfattet af synslovens §§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1, og
1 c, stk. 1, godkendes af en synsvirksomhed ved et registreringssyn
på baggrund af dokumentation for køretøjets
overensstemmelse med de tekniske krav, jf.
synsbekendtgørelsens §§ 21-23. Dokumentationen
varierer afhængig af, hvilken type køretøj der
er tale om, og kan f.eks. bestå i en prøvningsrapport
udarbejdet af en prøvningsinstans, en
godkendelseserklæring udstedt af Færdselsstyrelsen
eller en dataerklæring udarbejdet af fabrikanten.
Registreringssynet er en forudsætning for, at
køretøjet kan godkendes, og er et krav for, at
køretøjet kan tages i brug på det danske
vejnet. Ved et registreringssyn kontrollerer synsvirksomheden de
sikkerhedsmæssige forhold, herunder om
køretøjet lever op til det nuværende
regelsæt på de tekniske områder, der umiddelbart
kan kontrolleres ved visuel inspektion af køretøjet.
Det gælder blandt andet styretøj, bremser, lygter og
reflekser samt bærende dele som for eksempel
hjulophæng, støddæmpere og dæk. Desuden
kontrolleres køretøjets miljømæssige
stand, for eksempel udledning af røg og kulilte samt generel
støj.
Der er efter ikrafttrædelsen
af lov nr. 1063 af 30. juni 2020 den 1. september 2020 ikke regler
om godkendelse af køretøjer, som ikke er omfattet af
synslovens §§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1, og 1 c, stk. 1, i
synsloven, herunder hjemmel til at fastsætte regler herom ved
bekendtgørelse. Baggrunden herfor er, at det under
behandlingen af lov nr. 1063 af 30. juni 2020 i Folketinget blev
besluttet at tage reglerne herom ud af lovforslaget med henblik
på, at der efter drøftelser med branchen skulle
fremsættes et nyt forslag med en ny ordning for godkendelse
af køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne. For at sikre, at disse
køretøjer kunne godkendes ved registreringssyn efter
de hidtil gældende regler indtil den nye ordning var på
plads, er der indsat en overgangsordning i § 2, stk. 2 i lov
nr. 1063 af 30. juni 2020, hvorefter regler udstedt i medfør
af lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler udstedt i
medfør af denne lov. Overgangsordningens formål var
således at sikre, at regler om godkendelse af
køretøjer, der ikke er omfattet af synslovens
§§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1, og 1 c, stk. 1, ville
forblive i kraft, indtil der var fastsat en ny godkendelsesordning
for disse køretøjer.
Den gældende
synsbekendtgørelse blev udstedt den 23. november 2020 og
trådte i kraft den 1. januar 2021, jf.
bekendtgørelsens § 77, stk. 1. Bekendtgørelsen
ophæver bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om
godkendelse og syn af køretøjer, jf.
bekendtgørelsens § 77, stk. 2, som ifølge
overgangsordningen i § 2, stk. 2, i lov nr. 1063 af 30. juni
2020, skulle finde anvendelse, indtil der i synsloven blev udstedt
nye regler om godkendelse af køretøjer, der ikke er
omfattet af typegodkendelsesforordningerne.
Synsbekendtgørelsens regler om godkendelse ved
registreringssyn af køretøjer, der ikke er omfattet
af synslovens § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller §
1 c, stk. 1, har derfor ikke hjemmel i synsloven. Det har den
konsekvens, at der siden den 1. januar 2021 ikke har været
regler om godkendelsespligt for disse typer af
køretøjer, jf. synsbekendtgørelsens
§§ 8, 15, 21 og 22, stk. 1. Det har desuden den
konsekvens, at der er blevet gennemført registreringssyn
på baggrund af regler i synsbekendtgørelsen, som ikke
har hjemmel i synsloven, og disse godkendelser er derfor også
uhjemlede.
I perioden fra den 1. januar 2021
til og med den 2. november 2021 har synsvirksomhederne foretaget
ca. 15 registreringssyn af nye to- eller trehjulede
køretøjer, quadricykler eller
påhængskøretøjer dertil, som ikke er
EU-typegodkendt og dermed kræver en national godkendelse, jf.
synsbekendtgørelsens § 8. I samme periode har
synsvirksomhederne foretaget ca. 220 registreringssyn af nye
traktorer, påhængskøretøjer eller
udskifteligt trukket udstyr dertil, som ikke er EU-typegodkendt og
dermed kræver en national godkendelse, jf.
synsbekendtgørelsens § 8.
I perioden fra den 1. januar 2021
til og med den 2. november 2021 har synsvirksomhederne foretaget
6.273 registreringssyn af ibrugtagne og konstruktivt ændrede
motorkøretøjer eller
påhængskøretøjer dertil, jf.
synsbekendtgørelsens § 21. I samme periode er der
foretaget 867 registreringssyn af ibrugtagne og konstruktivt
ændrede to- eller trehjulede køretøjer,
quadricykler eller påhængskøretøjer
dertil, jf. synsbekendtgørelsens § 21, samt 14
registreringssyn af ibrugtagne og konstruktivt ændrede
traktorer, påhængskøretøjer eller
udskifteligt trukket udstyr dertil, jf. synsbekendtgørelsens
§ 21.
Det er undersøgt, hvor mange
importerede brugte køretøjer, som ikke er
EU-typegodkendte, og som er registreringssynet i perioden fra den
1. januar 2021 til og med den 2. november 2021. På baggrund
af disse undersøgelser er det Transportministeriets
skøn, at synsvirksomhederne har foretaget ca. 8.700
registreringssyn af ibrugtagne motorkøretøjer, to-
eller trehjulede køretøjer, quadricykler, traktorer,
påhængskøretøjer eller udskifteligt
trukket udstyr, jf. synsbekendtgørelsens §§ 8 og
15.
Det er således i alt ca.
16.100 køretøjer, der har gennemgået et
uhjemlet registreringssyn i perioden fra den 1. januar 2021 til den
2. november 2021. Det bemærkes, at det ikke er muligt for
alle køretøjstyperne at fremskaffe præcise tal
for alle typer af registreringssyn, hvorfor der i et vist omfang er
tale om et estimat.
De uhjemlede registreringssyn har
været omfattet af Færdselsstyrelsens tilsyn, hvorefter
Færdselsstyrelsen kan sanktionere synsvirksomhederne for at
have synet og godkendt et køretøj på et
utilstrækkeligt grundlagt. Færdselsstyrelsens tilsyn
har siden den 1. januar 2021 ikke resulteret i, at
synsvirksomheders tilladelse er blevet inddraget, hverken
midlertidigt eller permanent. Transportministeriet er ved at
undersøge, om der er sager, hvor synsvirksomheden har
fået tildelt "fejlpoint" i Færdselsstyrelsens
smiley-ordning, som anvendes ift. tilsynet med synsvirksomhederne,
på baggrund af uhjemlede registreringssyn. Hvis det er
tilfældet, vil sagerne blive genoptaget med henblik på,
at tildelte fejpoint annulleres.
Færdselsstyrelsen kan
endvidere inddrage godkendelsen efter synsbekendtgørelsens
§ 54, hvilket kan resultere i nummerpladeinddragelse.
Eventuelle sanktioner eller bebyrdende afgørelser, der er
truffet i henhold til de uhjemlede regler i
synsbekendtgørelsen, kan ikke opretholdes. På baggrund
af de foreliggende oplysninger fra Færdselsstyrelsen kan det
oplyses, at der siden den 1. januar 2021 ikke er nogen
køretøjsejere, der har fået inddraget deres
nummerplader, jf. synslovens § 3, stk. 2.
Politiet kan udstede bøder
ved overtrædelse af de bestemmelser, der er anført i
synsbekendtgørelsens § 76, stk. 1, og det kan ikke
afvises, at der er blevet udstedt bøder på baggrund af
de uhjemlede bestemmelser om registreringssyn. De bestemmelser, der
kan være udstedt bøder for at overtræde, er
synsbekendtgørelsens § 1, stk. 1 og 2, § 18, stk.
1, § 21, stk. 1, og § 22, stk. 1 og 2. Det kan f.eks.
være, at politiet har udstedt en bøde efter at have
stoppet en køretøjsbruger, som har anvendt et
køretøj, der ikke er blevet endeligt godkendt efter
synsbekendtgørelsens § 21, stk. 1, eller § 22,
stk. 1 eller stk. 2. Det er ved at blive undersøgt, om
politiet har haft bødesager, der er afgjort efter disse
bestemmelser. Hvis det er tilfældet vil eventuelle sager,
hvor der er vedtaget et udenretligt bødeforelæg, blive
genoptaget med henblik på, at sagen sluttes i medfør
af retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1. I det omfang, der
findes sager, hvor en borger er idømt en bøde efter
de nævnte bestemmelser i synsbekendtgørelsen, vil
disse blive anket af anklagemyndigheden. Hvis bøden er
idømt af byretten, vil sagerne blive anket i medfør
af retsplejelovens § 902, stk. 1, sidste led, om
tilfælde, hvor anken er til fordel for tiltalte. I sager, som
er afgjort af landsretten, eller hvor der er sket indenretlig
bødevedtagelse, jf. retsplejelovens § 899, vil anke dog
kræve tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Anklagemyndigheden vil i sådanne sager søge om
sådan tilladelse efter at have indhentet samtykke fra den
dømte. Politikredsene er den 5. november 2021 blevet oplyst
om, at der indtil ikrafttrædelsen af denne lov ikke skal ske
håndhævelse af reglerne om registreringssyn for
køretøjer mv., der ikke er EU-typegodkendt.
For ejere af de
køretøjer, hvor der ikke har været hjemmel til
at træffe afgørelse om godkendelse af et
registreringssyn, vil dette - hvis nærværende
lovforslag ikke vedtages - kunne have afledte konsekvenser i
skatte- og afgiftsmæssig henseende.
Skatteforvaltningen træffer
en række afgørelser og udøver faktisk
forvaltningsvirksomhed, som forudsætter, at der forinden er
foretaget et gyldigt registreringssyn. Skatteforvaltningen
træffer afgørelse om køretøjets
afgiftspligt og værdifastsætter nye og brugte
køretøjer efter reglerne i
registreringsafgiftsloven.
Afgørelsen om et
køretøjs afgiftspligt er i de omhandlede sager
baseret på oplysninger, som er indberettet i
Køretøjsregisteret i forbindelse med, at
køretøjet har gennemgået et registreringssyn.
Det kan være oplysninger om et køretøjs
vægt, indretning eller CO2
udledning.
Inden et køretøj kan
indregistreres i Køretøjsregisteret og tages i brug
på færdselslovens område jf.
køretøjsregistreringslovens § 2, skal
registreringsafgiften for køretøjet jf.
registreringsafgiftslovens § 1, være betalt.
Det er en betingelse for
registrering af køretøjet, at der foreligger et
gyldigt registreringsgrundlag, jf.
registreringsbekendtgørelsens §§ 39-53. Det
følger f.eks. af registreringsbekendtgørelsens §
47, stk. 2, at et køretøj, der skal godkendes efter
bekendtgørelse om godkendelse og syn af
køretøjer, skal registreres med denne godkendelse,
før køretøjet kan tages i brug på
færdselslovens område. Når et
køretøj opfylder betingelserne for at blive
registreret i Køretøjsregistret, kan der udleveres
nummerplader til køretøjet, og der vil blive
påført ejer- og brugeroplysninger til
køretøjet i Køretøjsregisteret.
Køretøjets ejer vil 10-12 dage efter
køretøjets registrering modtage en
registreringsattest tilhørende køretøjet.
Registreringsattesten er en medholdsafgørelse om
køretøjets registrering, som blandt andet indeholder
oplysninger om køretøjets tekniske oplysninger, der
er indberettet ved et registreringssyn.
Når et køretøj
indregistreres i Køretøjsregisteret, skal der desuden
betales løbende afgift i henhold til vægtafgiftsloven
eller brændstofforbrugsafgiftsloven. Afgiften opgøres
på baggrund af oplysninger om køretøjets
vægt, Co2 udledning eller brændstofforbrug, som er
indberettet til Køretøjsregisteret i forbindelse med
køretøjets registreringssyn. Skatteforvaltningen
udsender på den baggrund halvårligt en opkrævning
om betaling af løbende afgift for alle
køretøjer, som er indregistreret i
Køretøjsregistret.
Der er således udøvet
faktisk forvaltningsvirksomhed og truffet en række
afgørelser på Skatteministeriets ressortområde,
som lider af en retlig mangel, da de er truffet på baggrund
af oplysninger fra et ugyldigt registreringssyn. Det
medfører, at Skatteforvaltningen vil skulle genoptage
sagerne med henblik på omgørelse. Skatteforvaltningen
kan dog ikke inden loven forventede ikrafttrædelse nå
at identificere de omhandlede køretøjer og
træffe sådanne afgørelser.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås, at
der indsættes en hjemmel til at fastsætte regler om
godkendelse, prøvning og dokumentation for
køretøjer, som ikke er omfattet af synslovens §
1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1.
Bestemmelsen vil blive benyttet til at fastsætte regler om
godkendelse ved registreringssyn af køretøjer, som
ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne.
Det er således hensigten, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til at genindføre hjemmel
til at fastsætte regler i synsbekendtgørelsen om
godkendelse ved registreringssyn af de pågældende
køretøjer, som svarer til de regler, der var
gældende før Færdselsstyrelsens nyudstedelse af
synsbekendtgørelsen. Dette vil ske med en genudstedelse af
bekendtgørelsen med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse. Der vil således ikke blive fastsat regler om
national godkendelsesordning med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse, som har et andet indhold end før.
Det foreslås desuden, at de
registreringssyn, der er gennemført siden
bekendtgørelse nr. 1684 af 23. november 2020 trådte i
kraft den 1. januar 2021, skal gælde i overensstemmelse med
deres indhold fra det tidspunkt, hvor lovforslaget træder i
kraft, jf. lovforslagets § 2. Dette vil indebære, at
godkendelserne, der efter deres indhold er begunstigende, men som
er udstedt i medfør af bestemmelser i en
bekendtgørelse, som ikke havde hjemmel i lovgivningen,
tillægges gyldighed i overensstemmelse med deres indhold.
Herved sikres det, at køretøjsejerne ikke skal have
registreringssynet og godkendt deres køretøj på
ny efter vedtagelsen af den foreslåede § 1 e, hvilket
ville have været bebyrdende for køretøjsejerne.
Det foreslås desuden, at registreringer i
Køretøjsregistret af de omfattede
køretøjer, der er foretaget i perioden fra 1. januar
2021 til lovens ikrafttræden, gælder i overensstemmelse
med deres indhold fra lovens ikrafttræden. Eventuelle
sanktioner eller bebyrdende afgørelser på
Transportministeriets ressortområde som følge af den
manglende hjemmel til godkendelserne vil ikke kunne opretholdes.
Der henvises til afsnit 2.1.1 om gældende ret.
Det foreslås endvidere, at
hvis Skatteforvaltningen i øvrigt har truffet en
afgørelse, eller udøvet faktisk
forvaltningsvirksomhed, der forudsætter, at der for
køretøjet på tidspunktet for afgørelsen
eller den faktiske forvaltningsvirksomhed var gennemført et
gyldigt registreringssyn, jf. stk. 3, skal
køretøjerne omfattet heraf i skatte- og
afgiftsmæssig henseende stilles som om, at registreringssynet
var gyldigt. De af Skatteforvaltningen trufne afgørelser vil
således i skatte- og afgiftsmæssig henseende få
virkning efter deres indhold fra tidspunktet for denne lovs
ikrafttræden.
Det vil medføre, at de
afgørelser mv., som måtte være truffet på
baggrund af et ikke-gyldigt registreringssyn, får retskraft
fra lovens ikrafttræden i overensstemmelse med deres
materielle indhold, herunder med de oplysninger, der er indberettet
til Køretøjsregisteret, dvs. køretøjets
registreringsdato mv. Det betyder også, at der ikke vil blive
ændret på afgiftsbeløb,
værdifastsættelser, opkrævning af løbende
afgifter eller andet.
Det foreslåede omfatter
både Skatteforvaltningens afgørelser og faktiske
forvaltningsvirksomhed og motorankenævnenes og
Landsskatterettens dispositioner vedr. de omfattede
køretøjer.
Udgangspunktet er, at hvis
Skatteforvaltningen har truffet en afgørelse, der
forudsætter, at der foreligger et gyldigt registreringssyn,
vil registreringssynets ugyldighed medføre, at der
foreligger en retlig mangel i Skatteforvaltningens
afgørelser, der vil medføre, at Skatteforvaltningens
afgørelser skal genoptages med henblik på
omgørelse. Baggrunden for i dette tilfælde at stille
køretøjsejerne, som om det underliggende
registreringssyn var gyldigt, er, at denne godkendelses ugyldighed
er en utilsigtet konsekvens af ophævelsen af
bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn
af køretøjer.
Færdselsstyrelsen har den 15.
november 2021 skrevet til synsvirksomhederne, at de skal indstille
at gennemføre registreringssyn efter de uhjemlede regler
indtil denne lov træder i kraft. Færdselsstyrelsen har
i den forbindelse også sendt en pressemeddelelse ud
herom.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at
indebære økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
De fem principper for agil,
erhvervsrettet regulering, som skal gøre det lettere at
anvende nye digitale teknologier og forretningsmodeller vurderes
ikke at være relevante i forhold til dette lovforslag.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke indeholder klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke
har miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Henset til lovforslagets hastende karakter har det ikke
været muligt at nå en offentlig høring forud for
fremsættelse. Det er Transportministeriets vurdering, at
dette er ubetænkeligt, eftersom formålet med
lovforslaget er at genetablere den retstilstand, som har
været gældende på området i mange år,
og som i sin tid har været i offentlige høringer.
Disse regler i synsbekendtgørelsen har på baggrund af
en beklagelig fejl ikke længere fornødent
hjemmelsmæssigt ophæng i synsloven. Det rettes der med
hastelovforslaget op på, så den oprindelige
retstilstand hurtigst muligt genetableres. Der udstedes
således ikke nationale godkendelsesregler, som ikke allerede
har været gældende. Endelig sikres det med
lovforslaget, at gennemførte registreringssyn i 2021
opretholdes i overensstemmelse med deres indhold fra lovforslagets
ikrafttræden hurtigst muligt. Lovforslaget som fremsat sendes
dog i offentlig høring i perioden fra onsdag den 17.
november til fredag 19. november 2021, hvor offentligheden
får lejlighed til at afgive høringssvar.
Lovforslaget sendes til følgende myndigheder og
organisationer:
3F Fælles Fagligt Forbund, AMU Transport Danmark, ATAX
Arbejdsgiverforening for indehavere af taxi-, OST-, limousine- og
sygetransport, ATL - Arbejdsgiverforeningen for Transport og
Logistik, AUTIG - Automobilbranchens Handels- &
Industriforening i Danmark, AutoBranchen Danmark,
AutoCamperRådet (ACR), Bilbranchen, Bilsynsbranchen,
Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Camping Outdoor
Danmark, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark (C. A. T.),
Cyklistforbundet, DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond, Danish.
Care, Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Motor Union (DMU), Dansk
Agroindustri, Dansk Automobil Sports Union (DASU), Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union (DBFU), Dansk
Camping Union (DCU), Dansk Elbil Alliance, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Kranforening (DKF), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Mobilitet, Dansk Moto Cross Union (DMCU), Dansk
PersonTransport (DPT), Dansk Sidevogns Klub (DSK), Danske
Cykelhandlere, Danske Kørelæreres Landsforbund (DKL),
Danske Maskinstationer og Entreprenører (DM&E), Danske
MotorCyklister (DMC), Danske Regioner, Danske Speditører,
Danske Synsvirksomheder, De Danske Bilimportører, Det
Centrale Handicapråd, DFIM Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring, DH - Danske
Handicaporganisationer, DI - Dansk Industri, DI Transport, DSRA -
Danish Street Rod Association, DTL - Danske Vognmænd, DTL's
arbejdsgiverforening, Dækbranchen Danmark, Elbilforeningen
FDEL, FDL - Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM (Forenede Danske
Motorejere), Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske
Amerikanerbilklubber (FDA), Foreningen af Danske Vognfabrikker,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen Tekniske
Konsulenter for Vejtransport, Forsikring & Pension, ITD -
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, KL -
Kommunernes Landsforening, Kran Blok Erfa, Landbrug &
Fødevarer, Maskinleverandørerne, MCTC Landsforeningen
for motorcyklister, Miljøministeriet, Mortorcykel Forhandler
Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen (MIF),
Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, PolioForeningen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, SEGES, SKAD - Køretøjsbygger- og
Autoskadebranchen i Danmark, SLD - Specialforeningen for Logistik
og Distribution, SMVdanmark, Teknologisk Institut,
Trafikselskaberne i Danmark, Transport på DTU,
Transporterhvervets Uddannelser (TUR) og Veteranknallertklubben
AKTIV.
10. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Er i strid med de fem princip- per for implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/Over-implementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
De fleste køretøjer i
Danmark er i dag fremstillet i ubegrænsede serier og er
EU-typegodkendte i henhold til typegodkendelsesforordningerne. For
disse køretøjer udstedes godkendelsen af
Færdselsstyrelsen eller en godkendende myndighed i en anden
medlemsstat, jf. synslovens §§ 1 a-1 c. Synslovens
§§ 1 a- 1 c blev indført med lov nr. 1063 af 30.
juni 2020.
En mindre andel af det samlede
antal køretøjer består af
køretøjer, som er individuelt opbygget, konstruktivt
ændrede efter ibrugtagning eller importeret til Danmark uden
en EU-typegodkendelse. Disse køretøjer er
således ikke omfattet af synslovens §§ 1 a, stk. 1,
1 b, stk. 1, og 1 c, stk. 1. Det er bl.a. nye motorcykler, nye
traktorer, samt ibrugtagne og konstruktivt ændrede
køretøjer og
påhængskøretøjer dertil.
Der er efter ikrafttrædelsen
af lov nr. 1063 af 30. juni 2020 den 1. september 2020 ikke regler
om godkendelse af køretøjer, som ikke er omfattet af
synslovens §§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1, og 1 c, stk. 1, i
synsloven, herunder hjemmel til at fastsætte regler herom ved
bekendtgørelse. Baggrunden herfor er, at det under
behandlingen af lov nr. 1063 af 30. juni 2020 i Folketinget blev
besluttet at tage reglerne herom ud af lovforslaget med henblik
på, at der efter drøftelser med branchen skulle
fremsættes et nyt forslag med en ny ordning for godkendelse
af køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne.
For at sikre, at disse
køretøjer kunne godkendes ved registreringssyn efter
de hidtil gældende regler indtil den nye ordning var på
plads, er der indsat en overgangsordning i § 2, stk. 2 i lov
nr. 1063 af 30. juni 2020, hvorefter regler udstedt i medfør
af lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller erstattes af regler udstedt i
medfør af denne lov. Overgangsordningens formål var
således at sikre, at regler om godkendelse af
køretøjer, der ikke er omfattet af synslovens
§§ 1 a, stk. 1, 1 b, stk. 1, og 1 c, stk. 1, ville
forblive i kraft, indtil der var fastsat en ny godkendelsesordning
for disse køretøjer. Formålet med
overgangsordningen var således at sikre, at reglerne i
synsbekendtgørelsen, hvorefter de pågældende
køretøjer skulle godkendes af en synsvirksomhed ved
et registreringssyn på baggrund af dokumentation for
køretøjets overensstemmelse med de tekniske krav, jf.
synsbekendtgørelsens §§ 21-23, kunne opretholdes,
indtil der var indført en ny ordning for godkendelse af
disse køretøjer. Ved et registreringssyn kontrolleres
de sikkerhedsmæssige forhold, herunder om
køretøjet lever op til det nuværende
regelsæt på de tekniske områder, der umiddelbart
kan kontrolleres ved visuel inspektion af
køretøjet.
Den gældende
synsbekendtgørelse blev udstedt den 23. november 2020 og
trådte i kraft den 1. januar 2021, jf.
bekendtgørelsens § 77, stk. 1. Bekendtgørelsen
ophæver bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om
godkendelse og syn af køretøjer, jf.
bekendtgørelsens § 77, stk. 2, som ifølge
overgangsordningen i § 2, stk. 2, i lov nr. 1063 af 30. juni
2020, skulle finde anvendelse, indtil der i synsloven blev udstedt
nye regler om godkendelse af køretøjer, der ikke er
omfattet af typegodkendelsesforordningerne. Synslovens regler om
godkendelse ved registreringssyn af køretøjer, der
ikke er omfattet af synslovens § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk.
1, eller § 1 c, stk. 1, har derfor ikke hjemmel i synsloven.
Det har den konsekvens, at der siden den 1. januar 2021 ikke har
været regler om godkendelsespligt for disse typer af
køretøjer. Det har desuden den konsekvens, at der er
blevet gennemført registreringssyn på baggrund af
regler i synsbekendtgørelsen, som ikke har hjemmel i
synsloven, og disse godkendelser er derfor også
uhjemlede.
Det foreslås i § 1 e, stk.
1, at transportministeren kan fastsætte regler om
godkendelse, prøvning og dokumentation, herunder regler om
fabrikantens ansvar og forpligtelser, af køretøjer,
som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1,
eller § 1 c, stk. 1.
Bestemmelsen vil blive benyttet til
at fastsætte regler om godkendelse ved registreringssyn for
køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne. Det er hensigten, at bemyndigelsen
vil blive anvendt til at genindføre ordningen med
godkendelse ved registreringssyn af køretøjer, der
ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne, ved en
genudstedelse af synsbekendtgørelsen. Det er således
ikke hensigten, at den foreslåede bestemmelse skal anvendes
til at indføre en ny ordning for godkendelse af de
pågældende køretøjer, idet hjemlen alene
skal anvendes til at genindføre den ordning med
registreringssyn, som var gældende for de
pågældende køretøjer før 1. januar
2021.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at lovforslaget, træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Lovforslaget har til formål
at få tilvejebragt hjemmel til at fastsætte regler om
godkendelse af køretøjer, som ikke er omfattet af
§ 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1.
Konsekvensen af, at der ikke er regler herom, er, at
køretøjerne ikke kan godkendes til at blive
registreret i Køretøjsregisteret, som Motorstyrelsen
administrerer, og disse køretøjer må derfor
ikke anvendes på færdselslovens område. Det er
derfor Transportministeriets vurdering, at bestemmelsen skal
træde i kraft hurtigst muligt, således at der er
hjemmel til at fastsætte regler om godkendelse af
køretøjer, som ikke er omfattet af § 1 a, stk.
1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1, med henblik
på at der hurtigst muligt kan genetableres en ordning for
godkendelse af køretøjer.
Det foreslås i stk. 2, at lovforslaget kan stadfæstes
straks efter dets vedtagelse. Ifølge grundlovens § 42,
stk. 7, kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i
særdeles påtrængende tilfælde
stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når forslaget
indeholder bestemmelse herom. I den forbindelse bemærkes, at
den manglende hjemmel til at fastsætte regler om godkendelse
af køretøjer, som ikke er omfattet af § 1 a,
stk. 1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1, har
konsekvenser for særligt de virksomheder og
køretøjsejere, hvor registreringssynet er en
forudsætning for, at de kan anvende deres
køretøj. Det er således nødvendigt, at
reglerne vedtages og stadfæstes hurtigst muligt med henblik
på at sikre mindst mulige konsekvenser for virksomheder og
køretøjsejere.
Det foreslås i stk. 3, at
godkendelse på baggrund af registreringssyn foretaget i
perioden fra den 1. januar 2021 til lovens ikrafttrædelse, af
køretøjer, som ikke er omfattet af § 1 a, stk.
1, § 1 b, stk. 1, eller § 1 c, stk. 1, i lov om
godkendelse og syn af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012,
gælder i overensstemmelse med deres indhold fra lovens
ikrafttrædelse. Det samme gælder for registrering af de
omfattede køretøjer i
Køretøjsregistret.
Baggrunden for den foreslåede
bestemmelse er, at den gældende udgave af
synsbekendtgørelsen, der blev udstedt den 23. november 2020
og trådte i kraft den 1. januar 2021, jf.
bekendtgørelsens § 77, stk. 1, ophæver
bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn
af køretøjer, jf. bekendtgørelsens § 77,
stk. 2, som ifølge overgangsordningen i § 2, stk. 2, i
lov nr. 1063 af 30. juni 2020, skulle finde anvendelse, indtil der
i synsloven blev udstedt nye regler om godkendelse af
køretøjer, der ikke er omfattet af
typegodkendelsesforordningerne. Synslovens regler om godkendelse
ved registreringssyn af køretøjer, der ikke er
omfattet af synslovens § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1,
eller § 1 c, stk. 1, har derfor ikke hjemmel i synsloven. Det
har den konsekvens, at der siden den 1. januar 2021 er blevet
gennemført registreringssyn på baggrund af regler i
synsbekendtgørelsen, som ikke har hjemmel i synsloven, og
disse godkendelser er derfor også uhjemlede.
Hensigten med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at
de registreringssyn for køretøjer, der ikke er
omfattet af typegodkendelsesforordningerne, og som er
gennemført siden bekendtgørelse nr. 1684 af 23.
november 2020 trådte i kraft den 1. januar 2021, gælder
i overensstemmelse med deres indhold fra lovens
ikrafttrædelse. Det er Transportministeriets vurdering, at de
godkendelser ved registreringssyn af køretøjer, der
ikke er omfattet af synslovens § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk.
1, eller § 1 c, stk. 1, som er foretaget i perioden fra den 1.
januar 2021, er begunstigende for køretøjsejerne, da
registreringssyn er en forudsætning for, at det
pågældende køretøj kan registreres i
Køretøjsregistret.
Hensigten med den foreslåede bestemmelse er endvidere at
sikre, at de registreringer i Køretøjsregistret
foretaget i perioden fra den 1. januar 2021, som forudsætter,
at der forinden er foretaget et gyldigt registreringssyn,
gælder i overensstemmelse med deres indhold fra lovens
ikrafttræden. Det er Skatteministeriets vurdering, at disse
registreringer i Køretøjsregistret er af
begunstigende karakter, da registrering i
Køretøjsregistret er en forudsætning for, at et
køretøj må benyttes på
færdselslovens anvendelsesområde.
Udgangspunktet er, at hvis
Skatteforvaltningen har truffet en afgørelse, der
forudsætter, at der foreligger et gyldigt registreringssyn,
vil registreringssynets ugyldighed medføre, at
Skatteforvaltningens afgørelser har en retlig mangel,
hvorfor Skatteforvaltningens afgørelser skal genoptages og
omgøres. Skatteforvaltningen kan dog ikke inden lovens
forventede ikrafttrædelse nå at identificere de
omhandlede køretøjer og træffe sådanne
afgørelser.
Det foreslås i stk. 4, at hvis Skatteforvaltningen har
truffet en afgørelse eller udøvet faktisk
forvaltningsvirksomhed, der forudsætter, at der for
køretøjet på tidspunktet for afgørelsen
eller den faktiske forvaltningsvirksomhed var gennemført et
gyldigt registreringssyn, jf. stk. 3, skal
køretøjerne omfattet heraf i skatte- og
afgiftsmæssig henseende stilles som om, at registreringssynet
var gyldigt.
De af Skatteforvaltningen trufne
afgørelser vil således få virkning efter deres
indhold på tidspunktet for denne lovs ikrafttræden.
Særligt på
Skatteforvaltningens område træffes der
afgørelser, der er afhængige af, at der foreligger et
gyldigt registreringssyn. Det gælder f.eks. faktisk
forvaltningsvirksomhed og afgørelser om afgiftspligt i
forhold til registreringsafgift, grøn ejerafgift,
klagebehandling mv. Sådan faktisk forvaltningsvirksomhed og
afgørelser træffes med udgangspunkt i oplysninger, som
er indberettet til Køretøjsregisteret af en
synsvirksomhed i forbindelse med gennemførelse af et
registreringssyn. Det kan fx være oplysninger om et
køretøjs vægt, indretning eller CO2 udslip, som har afgørende
betydning for beregning af afgiften for et
køretøj.
Udgangspunktet er, at hvis
Skatteforvaltningen har truffet en afgørelse, der
forudsætter, at der foreligger et gyldigt registreringssyn,
vil registreringssynets ugyldighed medføre, at
Skatteforvaltningens afgørelser har en retlig mangel,
hvorfor Skatteforvaltningens afgørelser skal genoptages og
omgøres. Skatteforvaltningen kan dog ikke inden lovens
forventede ikrafttrædelse nå at identificere de
omhandlede køretøjer og træffe sådanne
afgørelser.
Det foreslåede
medfører, at de afgørelser mv., som måtte
være truffet på baggrund af et ikke-gyldigt
registreringssyn, får retskraft fra lovens ikrafttræden
med deres materielle indhold, herunder med de oplysninger, der er
indberettet til Køretøjsregisteret, dvs.
køretøjets registreringsdato mv. Det betyder
også, at der ikke vil ske genoptagelse af afgørelser
vedrørende afgiftsbeløb,
værdifastsættelser, opkrævning af løbende
afgifter eller andet.
Det foreslåede omfatter
både Skatteforvaltningens afgørelser og faktiske
forvaltningsvirksomhed og motorankenævnenes og
Landsskatterettens dispositioner vedr. de omfattede
køretøjer.
Synsloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland og kan heller ikke senere
sættes i kraft herfor, hvorfor denne ændringslov heller
ikke vil gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om godkendelse og syn af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af
24. september 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 385 af
27. april 2016, lov nr. 1437 af 17. december 2019, § 6 i lov
nr. 359 af 4. april 2020 og lov nr. 1063 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1 d.
--- | | 1. Efter
§ 1 d indsættes før overskriften før
§ 2: »§ 1 e.
Transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse,
prøvning og dokumentation, herunder regler om fabrikantens
ansvar og forpligtelser, vedrørende køretøjer,
som ikke er omfattet af § 1 a, stk. 1, § 1 b, stk. 1,
eller § 1 c, stk. 1.« |
|