Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2022)
Social- og
ældreministeren (Astrid Krag):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Barnets lov
(Lovforslag nr. L 44)
Lovforslaget udmønter sammen med det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
social service, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område og forskellige andre love (Ændringer som
følge af barnets lov, initiativret for adopterede
børn, adoption uden samtykke fra fødslen,
samvær med børn på kvindekrisecentre m.v. og
fast-track for godkendelse af plejefamilier m.v.)
(følgelovforslaget) de lovgivningsmæssige elementer i
aftalen om Børnene Først, som regeringen
(Socialdemokratiet) og Enhedslisten, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Alternativet, Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne indgik
den 11. maj 2021.
Med lovforslaget samles reglerne om
støtte og hjælp til børn og unge med behov for
særlig støtte ét sted, uanset om
støttebehovet har afsæt i sociale problemer, en
funktionsnedsættelse hos barnet eller andre sociale
udfordringer.
Med lovforslaget foreslås det
samtidig at indføre en række nye bestemmelser, som
primært er målrettet børn og unge med behov for
særlig støtte, herunder anbragte børn og
unge.
Lovforslaget har til formål at styrke
kvaliteten i sagsbehandlingen og sikre, at børn og unge med
behov for særlig støtte får den rette
hjælp i tide.
Med lovforslaget foreslås det, at
børn og unge får flere rettigheder, og at barnets
eller den unges perspektiv skal være styrende i
sagsbehandlingen og i de indsatser, der sættes i værk.
Børn og unge skal opleve, at deres stemme bliver hørt
og inddraget i de beslutninger, der vedrører deres eget
liv.
Lovforslaget skal således afspejle et
tidssvarende børnesyn, hvor børn er til i deres egen
ret og skal ses som selvstændige individer med egen stemme.
Lovforslaget skal sikre, at børn og unges retssikkerhed
prioriteres, og at børn og unge fremover skal opleve et
børnevenligt system, der møder dem med en
målrettet og sammenhængende indsats, der afspejler
børnenes eller de unges egne ønsker og behov.
Lovforslaget skal samtidig sikre, at det
aldrig bliver barnets eller den unges ansvar selv at løse
udfordringerne. Den pligt skal også fremadrettet
påhvile de voksne omkring barnet eller den unge.
Med lovforslaget foreslås det at
forenkle og sanere i unødigt bureaukratiske proceskrav med
henblik på at sikre større fleksibilitet i reglerne,
så proceskravene fremover i højere grad afspejler
behovet i den enkelte sag. De ændrede regler skal give
større rum for den socialfaglige vurdering og sikre, at tid
og ressourcer først og fremmest prioriteres til de mest
komplekse sager. Samtidig skal ændringerne
understøtte, at børn, unge og familier med behov for
særlig støtte oplever, at indsatsen kommer hurtigere i
gang.
Med lovforslaget sker der samtidigt et
opgør med stigmatiserende sprogbrug, så børn og
unge ikke får det indtryk, at de er et problem, der skal
løses. Der skal i højere grad være fokus
på, hvordan de voksne omkring barnet kan støtte op om
en positiv forandring for det enkelte barn eller den enkelte
unge.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.