Fremsat den 1. marts 2023 af Signe Munk (SF) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at gøre det obligatorisk for danske
finansielle institutioner at udarbejde og offentliggøre
klimaplaner
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2023 at fremsætte et lovforslag, der
gør det obligatorisk for danske finansielle institutioner at
udarbejde og offentliggøre klimaplaner, hvori der
redegøres for, hvordan de vil bringe deres aktiviteter i
overensstemmelse med Parisaftalens 1,5 gradersmål,
International Energy Agencys (IEA) klimaneutralitetsscenarie for
2050 og Danmarks 2030-målsætninger.
Bemærkninger til forslaget
Finanssektoren spiller en væsentlig
rolle i løsningen af klimakrisen, da den finansielle sektor
ikke blot former nutiden, men også i høj grad
fremtiden, i kraft af bl.a. investeringer og udlån. Dette
gælder bl.a. i forhold til flere og større
investeringer og udlån til grønne projekter og
færre investeringer og udlån til fossile projekter.
Ifølge FN's klimapanel, The Intergovernmental Panel on
Climate Change (IPCC), skal de årlige grønne
investeringer øges tre til seks gange i forhold til det
nuværende niveau frem mod 2030, hvis Parisaftalens
temperaturmål skal efterleves (»Climate change 2022 -
mitigation of climate change«, IPCC, april 2022). Samtidig
vil vi skulle lade 90 pct. af de kendte kulreserver og 60 pct. af
de kendte oliereserver blive i jorden, hvis vi skal have en chance
for nå disse mål (»Unextractable Fuels in a 1,5 C
world«, Nature, september 2021).
Den danske finanssektors størrelse er -
i forhold til bnp - en af de største i verden
(»Diskussionsoplæg til konference om makroprudentiel
politik«, Nationalbanken, november 2018), og finanssektoren i
Danmark har derfor en særlig mulighed og et særligt
ansvar for at gøre målsætningerne i den danske
klimalov og Parisaftalen til virkelighed. Ifølge Danske
Banks egne beregninger svarer klimaaftrykket af bankens samlede
investeringer til hele Danmarks udledninger (»Danske Bank
kortlægger bankens samlede CO2-aftryk og offentliggør omfattende
klimaplan for at sikre, at banken sammen med sine kunder når
Paris-aftalens mål«, Ritzau den 20. januar 2023). Dette
er tankevækkende, fordi udledningen fra den samlede danske
finanssektor dermed må være endnu større. Dette
understreger finanssektorens afgørende rolle i den
grønne omstilling og behovet for at regulere sektoren. Med
dette beslutningsforslag ønsker forslagsstillerne derfor at
gøre det obligatorisk for danske finansielle institutioner
at udarbejde og offentliggøre troværdige
klimaplaner.
Flere finansielle institutioner i Danmark har
allerede udarbejdet klimaplaner på eget initiativ. De
varierer dog i kvalitet. F.eks. er det meget få
institutioner, der adresserer problematikken vedrørende
fossil ekspansion, på trods af at International Energy Agency
(IEA) har fremhævet ophør af fossil ekspansion som
afgørende for at holde temperaturstigningerne på
maksimalt 1,5 grader (»Net Zero by 2050 - A roadmap for the
Global Energy Sector«, IEA, oktober 2021). Derudover er der
fortsat en stor andel af de danske banker, som endnu ikke har sat
klimamål for deres investeringsaktiviteter, på trods af
at dette anbefales af branchen selv (»5 ud af de 10
største banker har ikke sat klimamål for deres
investeringsaktiviteter«, Finans.dk, den 28. august 2022).
Dertil kommer, at der i flere tilfælde primært kun
sættes CO2-intensitetsmål - dette
gælder f.eks. for Danske Banks klimaplan - selv om det er
absolutte reduktionsmål, som klimaet har brug for
(»Climate Action Plan«, Danske Bank, januar 2023).
Disse problemer er anerkendt uden for Danmarks
grænser, hvor obligatoriske klimaplaner er på
tegnebrættet flere steder. Den europæiske centralbank,
ECB, anbefaler at indføre obligatoriske klimaplaner som et
lovkrav (»Green Central Banking. ECB wants mandatory climate
transition plans for banks«, ECB, oktober 2022). ECB's
anbefaling kommer i erkendelse af, at mange banker opstiller
mål om at være klimaneutrale i 2050, men at der ikke
opstilles de nødvendige delmål for, hvordan de vil
nå dertil (»Keynote speech, Frank Elderson«, ECB,
oktober 2021). Storbritanniens regering planlægger at
implementere obligatoriske klimaplaner for banker og andre
finansielle institutioner i år, hvori institutionerne skal
beskrive, hvordan de vil omstille til uafhængighed af fossile
brændsler, så de kan leve op til den britiske regerings
målsætninger om klimaneutralitet (»Fact Sheet:
Net Zero-aligned Financial Centre«, den britiske regering,
oktober 2021). I Frankrig har regeringen arbejdet med klimakrav i
finanssektoren siden 2015 og har i 2021 indført krav om, at
banker og finansielle institutioner skal sætte mål for
emissionsreduktioner med 5 års intervaller og sætte
kvantificerbare mål for beskyttelse af biodiversitet
(»France strives for global green leadership with climate
disclosure rules«, Reuters, juni 2022). Også i
finanssektoren finder obligatoriske klimaplaner opbakning. På
globalt niveau har en global koalition af ledende finansielle
institutioner, Glasgow Financial Alliance for Net Zero, GFANZ,
opfordret til, at politikerne sætter mål for
implementeringen af obligatoriske klimaneutrale planer (»Act
Now - Financial leaders urge more climate action from the
G20«, GFANZ, november 2021)
Et hyppigt fremført kritikpunkt i
forhold til klimakrav til den finansielle sektor er, at de
klimabelastende projekter nok skal finde finansiering andre steder.
Det er næppe helt forkert, men i det omfang, at store
institutionelle investorer i mange lande trækker sig fra
særlig klimabelastende projekter, vil stigende
kapitalomkostninger gøre projekterne vanskeligere at
gennemføre. Samtidig vil obligatoriske klimaplaner sikre, at
det store flertal af virksomheder, der har et tæt samarbejde
med deres primære långivere, bliver tilskyndet til at
afvikle deres mest klimabelastende aktiviteter.
Krav om klimaplaner, der er i overensstemmelse
med Parisaftalen, vil ud over at sikre, at den finansielle sektor
bidrager til den grønne omstilling, potentielt også
bidrage til at styrke den finansielle stabilitet i Danmark. I takt
med at verdens lande indfører klimaregulering, kan nogle af
investeringerne i udvinding af fossile brændsler vise sig at
være værdiløse. Det gælder ikke mindst den
olieudvinding, som ligger i den dyre ende af skalaen. Det forhold,
at der i dag bliver investeret mange milliarder kroner i projekter
vedrørende udvinding af fossile brændsler, som reelt
må opgives, hvis vi skal nå klimamålene, omtales
nogle gange som »The Carbon Bubble« og regnes af nogle
som en reel trussel mod den finansielle stabilitet. Nationalbanken
har således udtrykt, at den er opmærksom på det
forhold, at virksomheder, der ikke aktivt omstiller sig, risikerer
at gå konkurs (»Virksomheders klimakommunikation er
ikke forbundet med færre udledninger«, Nationalbanken,
oktober 2022).
I lyset af ovenstående mener
forslagsstillerne, at det er bydende nødvendigt, at der
gennem obligatoriske klimaplaner skrues op for klimaambitionerne i
finanssektoren. Sådan når vi de danske 2030-mål
og Parisaftalens mål om en maksimal stigning på 1,5
grader celsius og sikrer, at Danmark bevarer sin plads som
grønt foregangsland.
Indhold i obligatoriske
klimaplaner
Det foreslås, at alle finansielle
institutioner skal fremlægge klimaplaner, hvori de
redegør for, hvordan de vil bringe deres aktiviteter i
overensstemmelse med Parisaftalens 1,5 gradersmål, IEA's
klimaneutralitets scenarie i 2050 og de danske
2030-målsætninger.
Den finansielle institution skal sætte
et klimaneutralitetsmål for de finansierede absolutte
udledninger for alle sine aktiviteter i senest 2050 i
overensstemmelse med IEA's klimaneutralitetsscenarie. Finansierede
udledninger bør opgøres efter Partnership for Carbon
Accounting Financials' metode (PCAF (2022) (»The Global GHG
Accounting and Reporting Standard Part A: Financed Emissions.
Second Edition«, Partnership for Carbon Accounting
Financials, 2022). Da der er tale om absolutte udledninger, kan
mål om udledningsintensitet ikke være erstattende, men
maksimalt supplerende. Klimaplanen skal indeholde 5-årige
mål, som sandsynliggør opfyldelsen af
2050-målet.
Den finansielle sektors egen
drivhusgasudledning udgør ifølge Finanssektorens
Klimapartnerskab 0,1 pct. af den samlede danske udledning. Det er
derfor i de finansielle institutioners aktiviteter, at de store
klimagevinster kan findes. I Finanssektorens Klimapartnerskabs
afrapportering påpeges det således, at finanssektorens
primære mulighed for at bidrage til
2030-målsætningen er gennem investeringer
(»Køreplan for finanssektorens
klimapartnerskab«, Partnerskab for finanssektoren, marts
2020). Derfor skal klimaplanerne omfatte både de
såkaldte scope 1- og -2-udledninger, som vedrører den
finansielle institutions egne udledninger, og scope 3-udledninger,
som vedrører institutionens udlån- og
investeringsaktiviteter. Scope 3-udledningerne anerkendes bredt som
den vigtigste løftestang for emissionsreduktioner i
finanssektoren. Den internationale bankalliance om
emissionsreduktioner, Net-Zero Banking Alliance (NZBA), som flere
store danske banker er medlem af, fokuserer på scope 3 under
antagelse af, at bankerne vil nå i mål med scope 1- og
-2-reduktioner længe før 2050 (»Net-Zero Banking
Alliance. Frequently Asked Questions«, UNEPFI, Oktober 2022).
Klimaplanerne skal dermed omfatte alle den finansielle institutions
aktiviteter, inklusive långivning, investeringer og
tegningsgarantier. Den skal søge at undgå at basere
sine målsætninger og strategier på negative
emissionsteknologier eller offsetting i mere end et meget
begrænset omfang.
Eksponering mod Danmark og
internationalt
Den finansielle institutions klimaplan skal
have et todelt fokus, dels på eksponering mod Danmark, dels
på eksponering internationalt. Med eksponering menes
investeringer, lån og andre finansielle ydelser til private
og offentlige virksomheder og privatpersoner i henholdsvis Danmark
og udlandet. For så vidt angår institutionens
internationale eksponering, skal målsætningen leve op
til den internationale ramme om klimaneutralitet i 2050. I den del
af klimaplanen, som omhandler institutionens eksponering i Danmark,
skal målsætningen, i tillæg til
målsætningen om klimaneutralitet i 2050 leve op til den
danske 2030-målsætning. Dette skal ses i lyset af, at
finanssektoren selv i sin klimapartnerskabsrapport fuldtonet har
tilsluttet sig 2030-målsætningen
(»Køreplan for finanssektorens
klimapartnerskab«, Partnerskab for finanssektoren, marts
2020). Forslagsstillerne finder det ydermere positivt, at
»alle centrale aktører i den finansielle sektor er
parat til at bidrage til opnåelse af
målsætningen« (»Køreplan for
finanssektorens klimapartnerskab«, Partnerskab for
finanssektoren, marts 2020), og anser det som en naturlig
forlængelse heraf, at de finansielle institutioner gennem
særlige målsætninger for dansk eksponering
bidrager til opnåelsen af 2030-målene.
Herudover skal de finansielle institutioner i
deres klimaplan sætte mål for, hvordan de vil
øge eksponeringen for grønne aktiviteter og mindske
eksponeringen for sorte aktiviteter. Sorte aktiviteter defineres
som selskaber, der opererer inden for kul, olie og gasindustrien,
hvad end det er upstream, midstream eller downstream. Vurderingen
af, hvad der udgør et grønt selskab, skal ske i
overensstemmelse med EU's grønne taksonomi med undtagelse af
naturgas, der som følge af Klimarådets anbefaling skal
tælles under de sorte aktiviteter trods EU's klassificering
(»EU-klassificeringssystem for grønne
investeringer«, Klimarådet, oktober 2022).
I den finansielle institutions klimaplan skal
det yderligere fremgå, hvordan den vil implementere
klimamålene i hele sin organisation, herunder
governancestruktur, intern kapacitet på klimaområdet,
lønbonuspolitikker og lobbyvirksomhed.
Afrapportering, offentliggørelse og
tilsyn
De finansielle institutioners klimaplaner skal
offentliggøres. Hermed styrkes forbrugernes mulighed for at
træffe et oplyst valg, hvori overvejelser om institutionens
klimaambitioner også kan inddrages. Institutionerne skal
årligt afrapportere om fremdrift i forhold til opfyldelsen af
deres mål til Finanstilsynet, som også skal være
tilsynsførende myndighed i forhold til klimaplanerne. I
lighed med den eksisterende finansiering af Finanstilsynet skal
tilsynets eventuelle merudgifter forbundet med klimaplanerne
finansieres af afgifter fra virksomheder under tilsyn af
Finanstilsynet. Når Finanstilsynet skal føre tilsyn
med området, skal tilsynet kunne gøre brug af de samme
sanktionsbeføjelser, som tilsynet kan i sit øvrige
arbejde - herunder påtaler og påbud.
Mulighed for lempeligere krav
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at kravet om obligatoriske klimaplaner vil
pålægge de finansielle institutioner en betydelig
byrde, som ikke alle institutioner vil have kapacitet til at leve
op til i første omgang. Derfor bør det overvejes,
hvorvidt det er muligt at justere kravene til klimaplanen,
således at mindre institutioner underlægges mere
lempelige krav end større institutioner.
Den umiddelbart forestående
administrative byrde ved klimaplaner bør dog ses i lyset af
risikoen for tab, som er forbundet med manglende grøn
omstilling af de finansielle institutioners aktiviteter.
Ifølge Nationalbanken risikerer institutioner og investorer
at tabe på lån og investeringer til store CO2-udledere, der ikke omstiller sig i tide.
(»Virksomheders klimakommunikation er ikke forbundet med
færre udledninger«, National Banken, oktober 2022).
Når fossile brændsler over tid bliver mindre
konkurrencedygtige vis-a-vis vedvarende energi, risikerer
institutioner og investorer at ende med strandede aktiver, hvilket
vil sige aktiver, som har tabt store dele af deres værdi.
IPCC peger i deres rapport fra 2022 på, at en
begrænsning af klimaforandringerne til en temperaturstigning
på 2 grader celsius vil resultere i strandede aktiver for
over fire billioner US dollars - og at en opfyldelse af
Parismålet om 1,5 grader celsius forventes at føre til
et beløb, der er signifikant højere (»Climate
change 2022 - mitigation of climate change«, IPCC, 2022).
Derfor er det ønskværdigt og, ikke mindst henset til
klimaforandringernes alvor, nødvendigt, at alle - både
store og små - finansielle institutioner over tid kommer med
i front på den grønne omstilling, og obligatoriske
klimaplaner er et nødvendigt skridt for at sikre dette.
Skriftlig fremsættelse
Signe Munk
(SF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
gøre det obligatorisk for danske finansielle institutioner
at udarbejde og offentliggøre klimaplaner.
(Beslutningsforslag nr. B 44)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.