Betænkning afgivet af Udvalget
vedrørende forslag til lov om administration af den
fælles landbrugspolitik m.v. den 21. december 2022
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i §
13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere
end 2 dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Ministeren for fødevarer, landbrug
og fiskeri har stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved
3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
er af den klare opfattelse, at dansk landbrug befinder sig i en
udfordrende brydningstid med stigende energiudgifter, stigende
renteudgifter og ligeledes en ny SVM-regering, der trods DD's
advarsler vil indføre en ny CO2-afgift på dansk
landbrugsproduktion - en afgift, som vil gøre udenlandske
landbrugsvarer mere økonomisk attraktive end tilsvarende
danskproducerede produkter. Ligeledes vil en ny CO2-afgift medføre betydelige tab af
danske arbejdspladser, primært i landets landdistrikter og
tilhørende tabt konkurrenceevne.
På den baggrund er det vigtigt, at vi
ikke forværrer situationen yderligere. DD stemmer for
lovforslaget, da det er afgørende, at vi ikke stiller danske
landmænd i en position, hvor de måske ikke vil kunne
få adgang til en række af de udbetalingsordninger, der
er målrettet landbruget. Samtidig mener DD, at det er
vigtigt, at vi i Danmark lever op til de forordninger, vi er
forpligtet til at leve op til. Endelig mener DD, at der indtil nu
er sket for lidt i forhold til de udtagninger af lavbundsjorder,
som blev aftalt for længe siden, og som er nødvendige,
hvis vi skal nå vores reduktionsmål. Så DD bakker
op om, at ministeren kan gennemføre projekter med udtagning
af kulstofrige lavbundsjorder, og noterer os i øvrigt den
vedtagne solnedgangsklausul omkring udløb af ministerens
udvidede kompetenceperiode frem til den 1. juli 2023.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at DF grundlæggende er modstander af den
fælles europæiske landbrugspolitik. DF mener, at
landbrugsstøtten gradvis bør afskaffes. Da der ikke
længere er behov for den, er det uhensigtsmæssigt at
bruge så mange penge på det. Samtidig forvrider
landbrugsstøtten markedskræfterne.
Når DF alligevel kan støtte
lovforslaget, skyldes det, at der er tale om et forslag, der skal
samle det lovgrundlag, som supplerer den Europæiske Unions
forordninger om den fælles landbrugspolitik i én ny
hovedlov, der udformes som en bemyndigelseslov. Videre skal
lovforslaget sikre hjemmel til udmøntning af »Aftale
om grøn omstilling af dansk landbrug«, som et bredt
flertal i Folketinget, herunder DF, blev enig om i oktober 2021.
Således bør danske landmænd, når
landbrugsstøtten på trods af DF's modstand stadig
eksisterer, selvfølgelig have adgang til den på lige
vilkår med landmænd i det øvrige EU.
Videre bemærker DF, at det generelt
er bekymrende, når lovgivning hastes igennem, men anerkender
begrundelserne for, at det er nødvendigt med en hurtig
proces. Det er således vigtigt, at der kan åbnes for
ansøgning til landbrugsstøtteordninger som planlagt,
så den enkelte landbruger ikke risikerer at lide tab.
Ligeledes er det vigtigt for erhvervet at kende de
rammevilkår, der gælder fra den 1. januar 2023.
På den baggrund kan Dansk Folkeparti
støtte lovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 16
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af
udvalget:
1) I
stk. 1 udgår »elektroniske
data,«.
[Lovteknisk ændring]
2) I
stk. 3 ændres »ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri og ministeren for
landdistrikter« til: »ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri eller ministeren for landdistrikter«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 28
3) I
stk. 1 udgår nr. 6, og i stedet indsættes:
»6)
undlader at afgive oplysninger, som den pågældende har
pligt til at afgive efter regler fastsat i medfør af §
10, stk. 1,
7) undlader at
opfylde en indberetningspligt efter regler fastsat i medfør
af § 10, stk. 2,«.
Nr. 7-9 bliver herefter nr. 8-10.
[Lovteknisk ændring]
Til § 30
4) I
stk. 1 indsættes efter
»2023«: », jf. dog stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
5) I
stk. 2 indsættes før
§ 32: »§ 31, nr. 01,«.
[Konsekvensændring]
Til § 31
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 19, nr. 5, affattes således:
»5) Klager
over afgørelser, der træffes efter de love på
fødevareområdet, landbrugsområdet og fiskeriets
område, som giver klageadgang til nævnet efter
bestemmelserne i denne lovs §§ 49-72, 74, 75, 77-89, 93
og 94, dyrevelfærdsloven og lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink.««
[Tilbagevenden til retstilstanden
før den 1. januar 2023]
Til § 35
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 35. I lov om
jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til
jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 31 af 4. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 2,
stk. 4, 1. pkt., affattes således:
»Formanden og viceformændene udpeges af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri og skal have
juridisk kandidateksamen eller tilsvarende juridiske
kvalifikationer af betydning for varetagelse af hvervet.«
2. § 2,
stk. 4, 1. pkt., affattes således:
»Formanden og viceformændene skal
være dommere, der udpeges af vedkommende
retspræsident.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 38
8) I
stk. 1 ændres »Loven«
til: »§§ 1-29«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-5, 7 og 8
Der er alene tale om ændringer af
lovteknisk karakter og dertilhørende
konsekvensændringer.
Til nr. 6
Som følge af den foreslåede
solnedgangsklausul i lovforslagets § 38, stk. 2,
ophører ændringerne i anden lovgivning den 1. juli
2023. Forslaget har således til formål at sikre
tilbagevenden til retstilstanden fra før den 1. januar
2023.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 43, som blev fremsat den 6. oktober 2022 af den
tidligere regering, men som bortfaldt ved folketingsvalget.
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2022 og var til 1. behandling den 20. december 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget
vedrørende forslag til lov om administration af den
fælles landbrugspolitik m.v.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til det tidligere fremsatte
lovforslaget nr. L 43 i folketingsåret 2022-23, 1. samling,
har været sendt i høring fra den 25. april 2022 til
den 20. maj 2022. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri har i forbindelse med genfremsættelsen af
lovforslaget den 19. december 2022 fremsendt høringssvar og
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Malte Larsen (S) Anders Kronborg
(S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S)
Kasper Roug (S) nfmd. Mette
Gjerskov (S) Annette Lind (S) Benny Engelbrecht (S) Erling Bonnesen
(V) Mads Fuglede (V) fmd. Peter
Juel-Jensen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Charlotte Bagge Hansen
(M) Monika Rubin (M) Hans Kristian Skibby (DD) Kristian
Bøgsted (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle (LA) Per
Larsen (KF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Filsø (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen
(EL) Christian Friis Bach (RV) Franciska Rosenkilde (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 5 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |