Skriftlig fremsættelse (26. april
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ejendomsskattelov
(Lovforslag nr. L 113)
I
forlængelse af forliget Et nyt
ejendomsvurderingssystem fra 2016 indgik den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre i 2017 forliget Tryghed om
boligbeskatningen (boligskatteforliget) om et nyt
boligbeskatningssystem fra 2021 med det formål at sikre, at
boligskatterne ikke stiger ved overgangen til og på grund af
det nye ejendomsvurderingssystem.
Som
følge af den daværende regerings eftersyn af
skattevæsenets it-problemer i efteråret 2019 blev
boligskatteomlægningen udskudt fra 2021 til 2024. I 2020
indgik forligspartierne bag bogligskatteforliget aftalen Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatningen (kompensationsaftalen), som indebar
tiltag, der skulle sikre, at udskydelsen af
boligskatteomlægningen ikke ville medføre
højere ejendomsskatter for ejendomsejerne frem mod 2024.
Forslaget til
ejendomsskattelov skal sammen med det samtidigt fremsatte forslag
til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal
indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love
implementere de resterende dele af boligskatteforliget og
kompensationsaftalen. Dele af boligskatteforliget og
kompensationsaftalen er allerede implementeret.
I forslag til
ejendomsskattelov foreslås at indføre de dele af
boligskatteforliget og kompensationsaftalen, der
vedrører:
- Lavere
satser for ejendomsværdiskat og grundskyld.
- Loft over
satser for grundskyld og dækningsafgift til og med 2028.
- En
rabatordning, hvorefter boligejere, der har overtaget deres bolig
inden 2024 tildeles en skatterabat, hvis boligejeren skal betale
mere i boligskat ved overgangen til de nye regler, end hvis de
gældende regler blev videreført til og med 2024.
- En permanent
indefrysningsordning, hvorefter boligejere kan tilvælge, at
samlede stigninger i ejendomsværdiskat og grundskyld bliver
indefrosset som et lån.
- En
moderniseret stigningsbegrænsningsordning, hvorefter
større stigninger i grundskyld af erhvervsejendomme m.v.
indfases over tid.
- Statens
overtagelse af opkrævning af grundskyld og
dækningsafgift fra kommunerne.
Med forslag
til ejendomsskattelov foreslås derudover at modernisere
reglerne på ejendomsbeskatningsområdet ved at gennem-
og sammenskrive gældende love på området.
Det
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023
og skal have virkning fra og med den 1. januar 2024.
Den sene
fremsættelse af lovforslaget og det samtidigt fremsatte
forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, lov om
kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre
love skyldes, at arbejdet med udformningen af lovforslagene har
være mere komplekst og tidskrævende end forventet. Det
er endvidere afgørende, at lovforslagene fremsættes i
denne samling med henblik på ikrafttrædelse omkring den
1. juli 2023, hvilket bl.a. skyldes, at implementeringen af det nye
boligbeskatningssystem kræver en række komplekse og
omfattende systemtilpasninger, som ikke vil kunne håndteres,
hvis administrationsgrundlaget ikke er tilvejebragt senest den 1.
juni 2023. Hvis lovforslagene vedtages senere, vil det
således medføre, at omlægningen af
boligbeskatningen den 1. januar 2024 må udskydes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings (hurtige og)
velvillige behandling.