L 118 Forslag til lov om ændring af årsregnskabsloven.

(Implementering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2101 for så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder og filialer m.v.).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 25-05-2023

Afgivet: 25-05-2023

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. maj 2023 (omtryk)

20222_l118_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. maj 2023

1. Ændringsforslag

Der er stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-13, 15, 19 og 20. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 14 og 16-18.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, M, DD, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (DF) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politisk bemærkning

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemærker, at dette lovforslag desværre er affødt af endnu et EU-direktiv, der pålægger de danske virksomheder en række byrder.

Danmarksdemokraterne finder det problematisk, at EU pålægger det danske erhvervsliv øgede administrative byrder i stedet for at sikre de optimale rammebetingelser for vækst og udvikling.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og ALT):

1) Som fodnote til lovforslagets titel indsættes:

»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2101 af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger for visse virksomheder og filialer, EU-Tidende 2021, nr. L 429, side 1.«

[Henvisning til direktiv]

2) I undertitlen ændres »indkomstskatteoplysninger« til: »selskabsskatteoplysninger«.

[Korrektion af lovforslagets undertitel]

Til § 1

3) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a udgår i § 137 c, stk. 1, », jf. dog stk. 2«.

[Lovteknisk rettelse]

4) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 c, stk. 2, »dens nettoomsætning« til: »dens årlige nettoomsætning«.

[Sproglig præcisering]

5) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 d, stk. 2, »modtage« til: »meddele«.

[Sproglig tilpasning]

6) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a indsættes i § 137 d, stk. 3, efter »ikke oplysningerne,«: »jf. stk. 2,«.

[Lovteknisk rettelse]

7) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 e, stk. 1, nr. 2, »filialens nettoomsætning« til: »filialens årlige nettoomsætning«.

[Sproglig præcisering]

8) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 e, stk. 2, »modtage« til: »meddele«.

[Sproglig tilpasning]

9) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a indsættes i § 137 e, stk. 3, efter »oplysningerne,«: »jf. stk. 2,«.

[Lovteknisk rettelse]

10) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 e, stk. 4, nr. 1, »nettoomsætningen« til: »den årlige nettoomsætning«, og »og rapporten udarbejdes efter stk. 1, nr. 1, litra a« ændres til: »jf. stk. 1, nr. 1, litra a,«.

[Sproglig præcisering og lovteknisk justering]

11) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 e, stk. 4, nr. 2, »og rapporten udarbejdes efter stk. 1, nr. 1, litra b« til: »jf. stk. 1, nr. 1, litra b,«.

[Lovteknisk justering]

12) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a indsættes i § 137 e, stk. 4, nr. 2 og 3, før »nettoomsætning«: »årlige«.

[Sproglig præcisering]

13) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 e, stk. 5, »Stk. 1 finder ikke anvendelse, hvis« til: »Filialen kan undlade at udarbejde en rapport, når«.

[Sproglig præcisering]

Af et mindretal (SF og EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

14) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a affattes § 137 g, stk. 1, nr. 4, således:

»4) De dattervirksomheder, der indgår i koncernregnskabet, hvis rapporten vedrører en koncern.«

[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og ALT):

15) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a indsættes i § 137 g, stk. 1, nr. 4, efter »skattejurisdiktioner«: »som offentliggjort i EU-Tidende«.

[Sproglig præcisering]

Af et mindretal (SF og EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

16) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a affattes § 137 g, stk. 3, således:

»Stk. 3. Oplysningerne efter stk. 2 skal præsenteres separat for aktiviteter for hvert land.«

[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]

17) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a udgår § 137 g, stk. 4.

Stk. 5 bliver herefter stk. 4.

[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]

18) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a affattes § 137 h, stk. 3, således:

»Stk. 3. Uanset stk. 1 kan oplysninger, der vedrører en skattejurisdiktion uden for EU/EØS, ikke udelades.«

[Udvidelse af åbenhedskravet til alle jurisdiktioner]

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og ALT):

19) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a indsættes i § 137 h, stk. 3, efter »skattejurisdiktioner«: »som offentliggjort i EU-Tidende«.

[Sproglig præcisering]

20) I det under nr. 3 foreslåede afsnit IX a ændres i § 137 j, stk. 4, »på Det Centrale Virksomhedsregister« til: »i Det Centrale Virksomhedsregister«.

[Sproglig præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at indsætte en note til lovforslagets titel med henblik på at foretage en henvisning til det direktiv, som lovforslaget har til formål at implementere.

Til nr. 2

Den foreslåede ændring har til formål at bringe lovforslagets undertitel i overensstemmelse med ordlyden af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2101, for så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysninger, som lovforslaget har til formål at implementere.

Til nr. 3

Der er tale om en lovteknisk ændring. Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås indsat et nyt § 137 c, stk. 2, hvorefter en virksomhed kan undlade at udarbejde en rapport, når dens nettoomsætning i 2 på hinanden følgende regnskabsår ikke længere overskrider 5,6 mia. kr. Idet bestemmelsen ikke er en undtagelse til § 137 c, stk. 1, som også foreslås indsat med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at henvisningen i § 137 c, stk. 1, til bestemmelsens stk. 2 af lovtekniske årsager bortfalder.

Til nr. 4, 7, 10 og 12

Der er tale om en sproglig præcisering af de i lovforslaget foreslåede affattelser af § 137 c, stk. 2, og § 137 e, stk. 4, nr. 1-3, som fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3. Med den foreslåede ændring foretages en sproglig præcisering af bestemmelsen, så det tydeliggøres, at der er tale om en årlig nettoomsætning. Med de foreslåede sproglige præciseringer bliver de foreslåede bestemmelsers formuleringer i overensstemmelse med den øvrige begrebsanvendelse i lovforslagets forslag til affattelser af § 137 c, stk. 1, og § 137 e, stk. 1, nr. 1, litra b, hvorefter nettoomsætningen allerede er anført som årlig.

Til nr. 5 og 8

Med forslaget foretages en sproglig tilpasning af bestemmelserne, idet det efter lovforslagets § 1, nr. 3, hvorefter bestemmelserne i § 137 d, stk. 2, og § 137 e, stk. 2, foreslås indsat, er dattervirksomheden, som skal modtage oplysninger fra modervirksomheden. I den forbindelse er det modervirksomheden, som efter de foreslåede bestemmelser skal meddele disse oplysninger til dattervirksomheden, hvorfor dette sprogligt tilpasses i disse forslag til bestemmelser.

Til nr. 6 og 9

Der er med forslaget tale om en præcisering af lovteknisk karakter, hvorefter der foreslås indsat en henvisning til stk. 2 i begge af de i lovforslaget foreslåede indsatte bestemmelser af henholdsvis § 137 d, stk. 3, og § 137 e, stk. 3. Med henvisningen til stk. 2 i begge bestemmelsers stk. 3 præciseres det således, at de oplysninger, der i lovforslagets forslag til § 137 d, stk. 3, og § 137 e, stk. 3, henvises til, som en modervirksomhed ikke måtte have meddelt til henholdsvis en dattervirksomhed og en filial af en udenlandsk virksomhed, nærmere fremgår af begge bestemmelsens stk. 2. Formålet med den her foreslåede ændring er således, at der i de i lovforslaget foreslåede bestemmelsers stk. 3 henvises tilbage til de samme bestemmelsers stk. 2.

Til nr. 11

Der er med forslaget tale om en lovteknisk tilpasning af henvisningen til lovforslagets affattelse af § 137 e, stk. 1, litra b.

Til nr. 13

Forslaget er en sproglig præcisering, hvorefter bestemmelsen i § 137 e, stk. 5, benytter samme terminologi som stk. 4.

Til nr. 14 og 16-18

De foreslåede ændringer har til formål at udvide åbenhedskravet til alle verdens lande og jurisdiktioner. De foreslåede ændringer medfører således, at åbenhedskravet ikke kun gælder for virksomheder, der er etableret i et EU-/EØS-land, eller som er anført i bilag I eller II til Rådets konklusioner om den reviderede EU-liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner.

Til nr. 15 og 19

Forslaget er en lovteknisk og sproglig præcisering, hvorefter der i bestemmelsen indsættes en henvisning til EU-Lovtidende, hvor EU's liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner er offentliggjort. Med den foreslåede lovtekniske tilpasning bringes henvisningen til EU-Lovtidende i overensstemmelse med bl.a. den lovtekniske henvisningsform, som også fremgår af lovforslagets affattelse af § 137 g, stk. 3, nr. 2 og 3, hvori der på tilsvarende vis benyttes samme henvisning til EU-Lovtidende.

Til nr. 20

Forslaget er en sproglig præcisering, hvorefter der i bestemmelsen § 137 j, stk. 4, benyttes en korrekt præposition.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2023 og var til 1. behandling den 11. maj 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 14. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 52. Den 26. april 2023 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Dennis Flydtkjær (DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1
Officielle noter