L 119 Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort.

(Forlængelse af forsøg med et socialt frikort og forhøjelse af beløbsgrænsen).

Af: Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-04-2023

Fremsættelse: 26-04-2023

Skriftlig fremsættelse (26. april 2023)

20222_l119_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. april 2023)

Social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt frikort og forhøjelse af beløbsgrænsen)

(Lovforslag nr. L 119)

Lovforslaget udmønter dele af Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2021-2024, indgået af Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance, samt Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2023-2026, indgået af Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og Danmarksdemokraterne, om at forlænge forsøgsperioden for ordningen med et socialt frikort til udgangen af 2024 med en forhøjet beløbsgrænse på 40.000 kr.

Lovforslaget har til formål at sikre, at de mest udsatte borgere i samfundet også kan få et socialt frikort i resten af 2023 og i 2024, hvilket er med til at understøtte borgernes muligheder for at deltage i og bidrage til samfundets arbejdsfællesskaber og derigennem opleve øget trivsel og værdi i hverdagen.

Det foreslås med lovforslaget, at beløbsgrænsen på 20.000 kr. årligt hæves til 40.000 kr. årligt, hvilket kan gøre ordningen mere attraktiv for både borgere og arbejdsgivere og være med til at sikre stærkere tilknytning til arbejdsmarkedet.

Det foreslås også, at kommunernes kontrol af borgerne videreføres, og at det i den forbindelse præciseres, hvilken forudgående periode kommunalbestyrelsen skal forholde sig til i forbindelse med henholdsvis visitation til ordningen og kontrol af borgerne.

Det foreslås desuden, at beløbsgrænsen på 40.000 kr. og målgruppekriteriet om en indtægtsgrænse på 10.000 kr. det forgangne år reguleres med satsreguleringsprocenten pr. 1. januar 2024, så værdien af ordningen ikke udhules over tid.

Ordningen med et socialt frikort er en social indsats, der giver udsatte mennesker mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet på særligt fleksible vilkår, som passer ind i deres liv. På den måde kan de være en del af arbejdsfællesskabet uden at betale skat af deres indkomst på op til 40.000 kr. årligt, eller få fradrag i indkomstafhængige offentlige ydelser.

Siden forsøgsperiodens start i 2019 er over 8.400 personer blevet visiteret til ordningen, og omkring 3.700 har haft en eller flere ansættelser med brug af frikortet.

Erfaring fra forsøgsperioden viser, at det sociale frikort giver øget trivsel og livskvalitet for de borgere, der anvender ordningen.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.