Fremsat den 26. april 2023 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsøg med
et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et
socialt frikort og forhøjelse af
beløbsgrænsen)
§ 1
I lov om forsøg med et socialt frikort,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 15. november 2019, som
ændret ved lov nr. 2217 af 29. december 2020 og lov nr. 1596
af 28. december 2022, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 ændres »2019 til
den 30. juni 2023« til: »2019-2024«.
2. I
§ 2, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »10.000 kr.«:
»(2023-niveau)«, og »forud for tilkendelsen
af socialt frikort« udgår.
3. I
§ 2, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »borgeren«: »i perioden
2019-2022«, og efter »kalenderår«
indsættes: »og i perioden 2023-2024 kan tjene op til
40.000 kr. (2023-niveau) skattefrit pr.
kalenderår«.
4. § 2,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
5. I
§ 2, stk. 4, 1. pkt., ændres
"en" til "én", og der indsættes efter
»2023«: »og 2024«.
6. I
§ 2 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Beløbet på 10.000 kr. i stk. 2, nr. 2, og
beløbet på 40.000 kr. i stk. 3 reguleres den 1. januar
2024 med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De beløb, der fremkommer
efter regulering, afrundes til nærmeste
kronebeløb.«
7. I
§ 5 indsættes efter
»denne lov«: »og afgørelser om
deaktivering, jf. § 2, stk. 4, 2. pkt.,«.
8. I
§ 6, stk. 2, ændres
»1. juli 2023« til: »1. januar 2025«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Partierne (Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet og Liberal Alliance) bag
"Aftalen om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2021-2024" og partierne (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal
Alliance og Danmarksdemokraterne) bag "Aftalen om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2023-2026" har afsat midler til at
forlænge forsøgsperioden for ordningen med et socialt
frikort i 2023-2024.
Folketinget vedtog i 2018 lov om forsøg med et socialt
frikort, jf. lov nr. 689 af 8. juni 2018. Loven trådte i
kraft den 2. januar 2019. I 2020 vedtog Folketinget lov om
ændring af lov om forsøg med et socialt frikort, der
forlængede forsøgsperioden i 2021-2022. I december
2022 vedtog Folketinget endnu en ændring af lov om
forsøg med et socialt frikort, der videreførte
ordningen i første halvår af 2023. Lovforslaget blev
hastebehandlet og i den forbindelse forsynet med en
solnedgangsklausul på 6 måneder.
På den baggrund fremsætter Regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) hermed lov om
ændring af lov om forsøg med et socialt frikort.
Formålet med dette lovforslag er at forlænge
forsøgsperioden for det sociale frikort med halvandet
år fra den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2024 samt
at hæve beløbsgrænsen for det sociale frikort
til 40.000 kr., så det i overensstemmelse med Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2023-2026 er
muligt for særligt socialt udsatte borgere at få gavn
af ordningen med et socialt frikort i hele 2023 og i 2024.
Regeringen vil desuden se på, hvordan ordningen kan
videreføres efter 2024.
Formålet med det sociale frikort er at understøtte,
at de mest udsatte og sårbare borgere i samfundet gives bedre
muligheder for at deltage i samfundets arbejdsfællesskaber,
bidrage hertil og opleve værdi herved i hverdagen. Med den
gældende ordning med et socialt frikort får borgere med
særlige sociale problemer, eksempelvis misbrug,
hjemløshed eller psykiske vanskeligheder, nemlig mulighed
for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit årligt, uden at
dette fradrages i andre offentlige ydelser. Med dette lovforslag
hæves beløbsgrænsen imidlertid, så
borgerne efter den 1. juli 2023 får mulighed for at tjene op
til 40.000 kr. årligt.
Hensigten med det sociale frikort er således at fjerne
barrierer og motivere de mest udsatte og sårbare borgere til
at engagere sig på arbejdsmarkedet under fleksible
vilkår, som er tilpasset den enkelte borgeres
præmisser. Med et socialt frikort kan borgerene selv finde en
arbejdsgiver, og efter aftale med vedkommende kan de være med
til at definere arbejdsmængden, så denne tilpasses den
enkelte borgers livsomstændigheder. Dette giver borgerne
mulighed for at arbejde, når de har lysten og ressourcerne
til det.
Ordningen foreslås videreført med en
forhøjet beløbsgrænse for det sociale frikort
på 40.000 kr. årligt. Derudover foreslås
ordningen videreført med enkelte mindre justeringer, der
indebærer, at beløbsgrænserne for henholdsvis
indtægt på det sociale frikort og indtægt
året før visitation reguleres med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Yderligere foreslås det, at det tydeliggøres, at
afgørelser om deaktivering af sociale frikort, som
kommunalbestyrelsen kan træffe efter en vurdering af, at en
given borger ikke længere opfylder målgruppekriterierne
for ordningen, kan påklages til Ankestyrelsen, samt at det
præciseres, hvilken forudgående periode
kommunalbestyrelsen skal forholde sig til i forbindelse med
kontrollen af, om borgerne stadig er i målgruppen for
ordningen.
2. Forlængelse af forsøg med et socialt
frikort
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om forsøg med et
socialt frikort, at borgere med særlige sociale problemer i
forsøgsperioden 2019 til 30. juni 2023 har ret til et
socialt frikort, såfremt betingelserne i lovens § 2 er
opfyldt.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at
målgruppen for ordningen er borgere med særlige sociale
problemer, der opfylder betingelserne for at modtage hjælp og
støtte efter afsnit V i lov om social service. Derudover er
det et krav, at borgerne hverken har været under
ordinær uddannelse eller har haft en arbejdsindkomst på
over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af et socialt frikort. Dertil skal borgerne opfylde
opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021.
Ifølge bemærkningerne til § 2 i lov om
forsøg med et socialt frikort er borgere med særlige
sociale problemer defineret som personer, der er socialt udsatte
(f.eks. på grund af hjemløshed eller misbrug) eller
har psykiske vanskeligheder (f.eks. angst eller depression), jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 161 som fremsat, side 9. Personer
med handicap (kognitivt eller fysisk) indgår således
ikke i definitionen, medmindre de har særlige sociale
problemer.
Efter lovens § 2, stk. 3, giver det sociale frikort
mulighed for, at borgere kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr.
kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for
virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten
fradrages i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser.
Det er, jf. § 2, stk. 1, i lov om forsøg med et
socialt frikort, kommunalbestyrelsen, der på baggrund af en
ansøgning fra en borger kan udstede et socialt frikort til
vedkommende. En afgørelse om afslag kan påklages til
Ankestyrelsen, jf. lovens § 5.
Det fremgår af § 2, stk. 4, at kommunalbestyrelsen i
første kvartal af 2023 kontrollerer, om borgerne, som
kommunen har udstedt sociale frikort til, stadig opfylder
betingelserne for at have et socialt frikort. Hvis en borger ikke
længere opfylder betingelserne for at have et socialt
frikort, skal kommunalbestyrelsen orientere borgeren herom og
deaktivere borgerens sociale frikort.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 5, at indtægt
på baggrund af et socialt frikort ikke skal indgå i
beregningen af borgerens betaling for botilbud efter kapitel 20 i
lov om social service, jf. § 163 i lov om social service, og
udslusningsbolig efter lov om almene boliger m.v., jf. § 163 a
i lov om social service.
Det sociale frikort skal således ikke have betydning for
borgerens ret til anden hjælp, som det også
fremgår af bemærkningerne til § 2, og et socialt
frikort erstatter ikke øvrig støtte og tilbud til
borgeren, hvilket fremgår af lovens § 2, stk. 6.
Det fremgår af lovens § 4, at indtægt på
baggrund af et socialt frikort skal indberettes af virksomheden til
it-løsningen Socialtfrikort.dk.
Det fremgår af § 5 stk. 2, i lov om forsøg med
et socialt frikort, at loven ophæves den 1. juli 2023.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
I begyndelsen af januar 2023 havde ca. 7.600 borgere et socialt
frikort. Heraf havde omkring 3.500 borgere anvendt deres sociale
frikort i forbindelse med en eller flere ansættelser siden
ordningens ikrafttræden den 1. januar 2019.
Ordningen har således vundet stor udbredelse i
løbet af forsøgsperioden, og tendensen er
stigende.
I 2020 gennemførte Ankestyrelsen "Evaluering af det
sociale frikort". Den viser, at det sociale frikort har en
række gevinster for både borgere og virksomheder, og at
samarbejdet mellem virksomhederne og de borgere, der har anvendt
det sociale frikort, generelt er velfungerende. Flere borgere
fremhæver øget trivsel, både fysisk og mentalt,
som en positiv følge af, at de har anvendt deres sociale
frikort i forbindelse med en ansættelse. Virksomhederne
oplever en stor værdi ved at se udsatte borgere udvikle sig
via beskæftigelse og ved, at der via frikortet skabes
øget kontakt mellem en marginaliseret samfundsgruppe og
virksomheder.
"Evaluering af det sociale frikort 2022", som Socialstyrelsen
har udarbejdet, tegner det samme billede af, at brugen af det
sociale frikort har positiv betydning for en borgers udvikling.
Evalueringen viser, at beskæftigelsen blandt borgere, der har
anvendt deres sociale frikort, er 9 pct. halvandet år efter
visitationstidspunktet, mens det tilsvarende er omkring 4 pct.
blandt dem, der ikke har anvendt deres sociale frikort.
På den baggrund er det Social-, Bolig- og
Ældreministeriets vurdering, at forsøgsperioden i
overensstemmelse med aftalen om at forlænge
forsøgsperioden for det sociale frikort i 2023-2024 med
fordel kan forlænges yderligere i perioden fra den 1. juli
2023 til og med den 31. december 2024.
I forlængelse heraf er det Social-, Bolig- og
Ældreministeriets vurdering, at beløbsgrænsen
på 20.000 kr. årligt i overensstemmelse med aftalen om
at hæve beløbsgrænsen for det sociale frikort
med fordel kan hæves til 40.000 kr. årligt med virkning
fra den 1. juli 2023.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at
der er behov for at foretage en årlig kontrol med alle
borgere med sociale frikort, så det sikres, at borgerne
fortsat lever op til betingelserne for at modtage et socialt
frikort i overensstemmelse med formålet med ordningen.
Med lov nr. 1596 af 28. december 2022 om ændring af lov om
forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af
forsøg med et socialt frikort og indførelse af
kontrol med sociale frikort) er det reguleret, at
kommunalbestyrelsen en gang i første kvartal af 2023 skal
kontrollere, om borgerne, som kommunen har udstedt sociale frikort
til, stadig opfylder betingelserne for at have et socialt
frikort.
Intentionen med indførelsen af kontrollen var bl.a., at
borgere, der har været under ordinær uddannelse eller
har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for det seneste
år forud for kontrollen, skal have deaktiveret deres sociale
frikort, fordi de ikke længere er i målgruppen for
ordningen. Det er kommunen, som skal foretage deaktiveringen via
Socialtfrikort.dk, hvor kommunerne også opretter sociale
frikort. Kommunen kan genaktivere et socialt frikort, hvis borgeren
igen opfylder samtlige målgruppekriterier og udtrykker
ønske om at få genaktiveret sit sociale frikort.
Når et socialt frikort er deaktiveret, vil det ikke
længere være muligt at indberette
lønindtægter på dette, hvormed den
pågældende borger ikke kan anvende sit sociale frikort,
før det evt. genaktiveres jf. ovenfor.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets vurdering, at
der er behov for at præcisere, at den forudgående
periode, som kommunalbestyrelsen skal forholde sig til i
forbindelse med kontrollen af, om borgerne stadig er i
målgruppen for ordningen, er det seneste år forud for
kontrollen.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at forsøgsperioden for det sociale
frikort forlænges med halvandet år. Det vil
medføre, at borgere med særlige sociale problemer
også vil kunne visiteres til og anvende et socialt frikort i
perioden fra den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2024.
Forslaget vil medføre, at borgere, der har et socialt
frikort den 30. juni 2023, automatisk vil få
videreført deres sociale frikort, så de vil kunne
anvende dette i hele 2023 og i 2024. Derudover vil borgere, der
ikke har et socialt frikort, men opfylder betingelserne efter
loven, kunne blive visiteret til et socialt frikort i den periode,
hvor forsøget med det sociale frikort forlænges. Dette
vil også gælde for borgere, der tidligere har haft et
socialt frikort, men som har fået deaktiveret dette, men
senere igen opfylder betingelserne for at få et socialt
frikort.
Det foreslås desuden, at beløbsgrænsen for
det sociale frikort hæves fra 20.000 kr. årligt til
40.000 kr. årligt. Som følge af forslaget vil borgere
med sociale frikort skattefrit kunne tjene op til 40.000 kr.
årligt via ordningen i henholdsvis 2023 og 2024.
Indtægt, der er opnået via ordningen i perioden 1.
januar 2023 til 30. juni 2023, vil skulle medregnes i
opgørelsen af de 40.000 kr. årligt i 2023.
Som følge af at loven foreslås videreført i
yderligere halvandet år, foreslås det, at kommunerne
også vil skulle foretage kontrol med borgere med sociale
frikort i første kvartal af 2024. Eftersom der ikke
før år 2023 har været foretaget kontrol med
borgere med sociale frikort, er der flere borgere med aktive
sociale frikort, som kan have rykket sig ud af målgruppen,
siden de blev visiteret til ordningen. Forslaget har således
til formål at sikre, at borgere med sociale frikort fortsat
er i målgruppen.
Som følge heraf vil risikoen for misbrug af ordningen
mindskes. Der vil samtidig være mindre risiko for
forskelsbehandling mellem borgere, hvilket der ellers er risiko
for, som følge af at nogle borgere, der siden visitationen
har bevæget sig ud af målgruppen, har og kan anvende et
socialt frikort, mens andre borgere i samme livssituation, som ikke
tidligere er blevet visiteret til et socialt frikort, ikke kan
få og anvende et socialt frikort.
Der foreslås endvidere en regulering af, hvilken
forudgående periode kommunalbestyrelsen skal forholde sig til
i forbindelse med henholdsvis visitation til ordningen med et
socialt frikort og kontrol af borgere med sociale frikort.
Forslaget skal sikre, at kommunernes kontrol i første
kvartal af 2024 virker efter hensigten og dermed fører til,
at borgere med sociale frikort, som ikke længere opfylder
målgruppekriterierne, herunder hverken har været under
ordinær uddannelse eller har haft en arbejdsindkomst på
over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
kontrollen, får deaktiveret deres sociale frikort.
Det foreslås desuden, at den foreslåede nye
beløbsgrænse på 40.000 kr. for den årlige
skattefri indtægt via frikortet og målgruppekriteriet
om en indtægtsgrænse på 10.000 kr. det forgangne
år reguleres med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent pr. 1. januar 2024, så værdien
af ordningen ikke udhules over tid.
3. Konsekvenser for FN's verdensmål
Lovforslaget forventes at have en positiv betydning for Danmarks
indfrielse af FN's verdensmål om dels at gennemføre
nationalt tilpassede sociale sikringssystemer og foranstaltninger
for alle (delmål 1.3) og dels målet om at enhver,
uanset alder, køn, handicap, race, etnicitet, oprindelse,
religion eller økonomisk eller anden status, i højere
grad inddrages i sociale, økonomiske og politiske
beslutninger (delmål 10.2).
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre kommunale og statslige
merudgifter.
De samlede offentlige merudgifter skønnes at være
ca. 10,0 mio. kr. i 2023 og 28,4 mio. kr. i 2024 (2023-pl). De
økonomiske konsekvenser af lovforslaget i forbindelse med
kommunal visitation, kontrol og klagesagsoplysning skal forhandles
med kommunerne.
Det vurderes, at lovforslaget har implementeringskonsekvenser i
form af visitering og klagesagsbehandling i kommunerne, hvis de
vælger at benytte ordningen, og i form af klagesagsbehandling
i Ankestyrelsen.
For så vidt angår visitation, vil kommunerne skulle
forholde sig hertil på samme måde, som de hidtil har
gjort det. Det indebærer, at borgere vil skulle visiteres til
det sociale frikort på baggrund af en konkret individuel
vurdering af, om den pågældende er i målgruppen
for ydelser og tilbud til voksne i lov om social service på
baggrund af særlige sociale problemer, samt om vedkommende
opfylder opholdskravet og hverken har været under
ordinær uddannelse eller har haft en arbejdsindkomst på
over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af et socialt frikort.
Kommunale sagsbehandlere vil således ved behandling af en
borgers ansøgning om et socialt frikort skulle tjekke
borgerens indkomst de forgangne 12 måneder, undersøge
om borgeren har været under uddannelse i samme periode, og om
vedkommende opfylder opholdskravet for ret til
uddannelseshjælp eller kontanthjælp i § 11 i lov
om aktiv socialpolitik. Dertil skal sagsbehandlerne vurdere, om
vedkommende opfylder betingelserne for at modtage hjælp eller
støtte efter afsnit V i lov om social service.
Det forventes, at kommunerne samlet set vil skulle visitere ca.
1.500 borgere til ordningen i andet halvår af 2023 og 4.200
borgere til ordningen i 2024.
Det forventes, at kommunerne vil skulle kontrollere ca. 10.800
borgere i første kvartal af 2024.
Lovforslaget vil ikke berøre regionerne og har derfor
hverken økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for regionerne.
De statslige udgifter indebærer blandt andet dækning
af skattemæssigt mindreprovenu og mindre fradrag i sociale
ydelser, drift af IT-løsningen, Socialtfrikort.dk, samt
formidling og forankring. Det sociale frikort har karakter af en
skatteudgift og vil indgå i Skatteministeriets
opgørelse over skatteudgifter.
Det vurderes, at udgifter på de loftsstyrede
udgiftsområder forventes at ligge inden for de statslige
udgiftslofter.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har herudover
overvejet, hvorvidt lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning.
Det vurderes, at princip nr. 1 om enkle og klare regler er
iagttaget i lyset af det overordnede formål, der
forfølges med lovforslaget, om at lave en
forsøgsordning med få regler og krav til
administration for både kommuner, erhvervsliv m.v. og
borgere.
Lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 2 om digital
kommunikation, da det med lovforslaget forventes, at borgerens
ansøgning om et socialt frikort vil ske digitalt, dog med
mulighed for ansøgning på blanket, der sendes til
kommunen. Borgeren får derudover svar på sin
ansøgning via Digital Post. Det forventes samtidig, at
kommunernes behandling af borgerens ansøgning skal ske
digitalt via kommunens ESDH-system. Ligeledes forventes det, at
sagsbehandlingen skal ske automatisk for så vidt angår
de dele af afgørelsen, der træffes efter objektive
kriterier, herunder vurderingen af om borgeren lever op til
indkomst-, uddannelses- og opholdskravet jf. § 2, stk. 2, nr.
2 og 3, i lov om forsøg med et socialt frikort. I den
forbindelse vil der i nogle tilfælde ske deling af
oplysninger på tværs af kommunale forvaltninger,
herunder f.eks. på tværs af social- og
beskæftigelsesforvaltninger. Kommunerne vil dermed foretage
automatiseret behandling af ansøgninger, dog suppleret af
manuel behandling for så vidt angår kriteriet, om at
borgeren skal være i målgruppen for afsnit V i lov om
social service, da det indebærer et fagligt skøn.
Dermed er lovforslaget også i overensstemmelse med princip
nr. 3 og nr. 4 om automatisk sagsbehandling og genbrug af data.
For så vidt angår princip nr. 5 om tryg og sikker
databehandling henvises til Folketingstidende 2020-2021,
tillæg A, L 91 som fremsat, hvor det reguleres, at
behandlingen af personoplysninger skal følge gældende
lov om behandlinger af personoplysninger og leve op til kravene
hertil.
Derudover er lovforslaget i overensstemmelse med princip nr. 6,
da den tekniske understøttelse af lovforslaget,
www.socialtfrikort.dk, er baseret på allerede eksisterende
offentlig infrastruktur, herunder NemID, MitID, Digital Post og i
nogle kommuners tilfælde borger.dk. Både kommuner,
virksomheder og borgere, der gør brug af ordningen, skal
anvende NemID eller MitID til at logge ind på
Socialtfrikort.dk, og borgere, der har ansøgt om et socialt
frikort, får svar på deres ansøgning via Digital
Post. I nogle tilfælde er det ligeledes muligt at
ansøge om et socialt frikort via borger.dk. Offentlig
infrastruktur benyttes derfor i løsningen.
Endelig vurderes det, at princip nr. 7 om forebyggelse af snyd
og fejl er efterlevet, idet kommunerne skal behandle borgerens
ansøgning om et socialt frikort med brug af relevante
offentlige registre, herunder indkomstregistret m.fl., mens
borgerne ikke selv skal angive, om de lever op til
målgruppekriterierne for ordningen.
Det sociale frikort er medvirkende til at socialt udsatte gives
bedre muligheder for at deltage i samfundets
arbejdsfællesskaber, bidrage hertil og opleve værdi i
hverdagen. Desuden skal det sociale frikort fjerne barrierer og
motivere borgere til at engagere sig på arbejdsmarkedet under
fleksible vilkår, som kan tilpasses den enkelte borgers
livsomstændigheder.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Da det er frivilligt at ansætte borgere via et socialt
frikort, har lovforslaget ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v., bortset fra for de
virksomheder, der vælger at benytte ordningen og dermed
ansætter en borger via det sociale frikort.
Med lovforslaget videreføres Socialtfrikort.dk, som
allerede er kendt og benyttet af virksomhederne.
Da skattefrihed og friholdelse for fradrag i offentlige
forsørgelsesydelser for en borger med et socialt frikort er
betinget af, at vederlaget indberettes af den udbetalende
arbejdsgiver via en særlig it-løsning, skal
arbejdsgiveren påtage sig de administrative forpligtelser,
der er forbundet hermed i lighed med, hvad der har været
gældende i den hidtidige forsøgsperiode.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgere.
Det sociale frikort er en frivillig ordning, som borgere kan
ansøge om at blive en del af. På baggrund af borgerens
ansøgning og en konkret, individuel vurdering af, om den
enkelte person er i målgruppen, skal kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om at tilbyde et socialt frikort.
Borgere, der har et socialt frikort den 30. juni 2023, får
automatisk videreført dette i andet halvår af 2023 og
i 2024 og skal derfor ikke foretage sig noget i forbindelse med
lovændringen.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. marts til
den 5. april 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, BL - Danmarks Almene
Boliger, Blå Kors, BoPaM (Børn og
Pårørende af Misbrugere; tidligere Landsforeningen til
pårørende for stofmisbrugere), Brugerforeningen for
aktive stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og
kulturchefforeningen, Center for Rusmiddelforskning, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Det Centrale Handicapråd, Den Sociale Udviklingsfond (SUF),
DI, FH Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA - Fag og
Arbejde, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Frelsens
Hær, FSD - Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen for ledere og chefer i
offentlige hjemløshedsindsatser (LOCHI), Gadejuristen,
Gadens Stemmer, Hjem til alle, HK Kommunal, HORESTA, Hus Forbi,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KABS -
behandlingscenter for stofbrugere, KFUK's Sociale Arbejde, KFUM's
Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Kofoeds Skole,
Kriminalforsorgen, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen
LEV, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen af Væresteder (LVS),
Landsforeningen Bedre Psykiatri, LOS - De private tilbud,
Mændenes Hjem, Projekt Udenfor, Reden Vesterbro, Røde
Kors, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer
for Hjemløse i Danmark, SAND - De Hjemløses
Landsorganisation, Selveje Danmark, SIND, SMVdanmark, Socialt
Lederforum, Socialt Udviklingscenter (SUS) og
Socialpædagogernes Landsforbund.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De samlede offentlige merudgifter
skønnes at være ca. 10,0 mio. kr. i 2023 og 28,4 mio.
kr. i 2024 (2023-pl). | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vurderes, at lovforslaget har
implementeringskonsekvenser i form af visitering og
klagesagsbehandling i kommunerne, hvis de vælger at benytte
ordningen, og i form af klagesagsbehandling i Ankestyrelsen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | For de virksomheder, der vælger at
benytte ordningen og dermed ansætte en borger med et socialt
frikort, vil der være visse administrative konsekvenser
forbundet med ansættelsen, herunder i forbindelse med
indberetning af lønudbetaling til it-løsningen,
Socialtfrikort.dk. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Borgere, der har et socialt frikort den
30. juni 2023, får automatisk videreført dette i andet
halvår af 2023 og i 2024 og skal derfor ikke foretage sig
noget i forbindelse med lovændringen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om forsøg med et
socialt frikort, at borgere med særlige sociale problemer i
en forsøgsperiode i 2019 til den 30. juni 2023 har ret til
at modtage et socialt frikort, hvis betingelserne i lovens § 2
er opfyldt.
Det foreslås, at "2019 til den 30. juni 2023" i § 1 ændres til "2019-2024".
Forslaget vil medføre, at borgere med særlige
sociale problemer, der opfylder betingelserne i § 2, i lov om
forsøg med et socialt frikort, også vil kunne
visiteres til og anvende et socialt frikort i andet halvår af
2023 og i 2024.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 2, nr. 2, i lov om
forsøg med et socialt frikort, at der kan udstedes et
socialt frikort til borgere med særlige sociale problemer,
som hverken har været under ordinær uddannelse eller
har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for det seneste
år forud for tilkendelsen af socialt frikort.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
2, nr. 2, efter "10.000 kr." indsættes
"(2023-niveau)".
Det foreslås desuden, at § 2,
stk. 2, nr. 2, ændres, således at
sætningen »forud for tilkendelsen af socialt
frikort« udgår.
Forslagene skal ses i lyset af dels lovforslagets § 1, nr.
6, hvor det foreslås, at der fremover skal foretages en
regulering bl.a. af indtægtsgrænsen i § 2, stk. 2,
nr. 2, i lov om forsøg med et socialt frikort. Dette
foreslås, for at ordningen ikke over tid udhules.
Derudover skal det ses i lyset af, at der med lov nr. 1596 af
28. december 2022 om ændring af lov om forsøg med et
socialt frikort (Forlængelse af forsøg med et socialt
frikort og indførelse af kontrol med sociale frikort) pr. 1.
januar 2023 er indsat et nyt § 2, stk. 4, i lov om
forsøg med et socialt frikort. Efter denne bestemmelse skal
kommunalbestyrelsen en gang i første kvartal af 2023
kontrollere, om borgerne, som kommunen har udstedt socialt frikort
til, stadig opfylder betingelserne for at have et socialt
frikort.
Hensigten med kontrollen er at sikre, at borgere med sociale
frikort fortsat er i målgruppen for ordningen og dermed
stadigvæk er særligt socialt udsatte og langt fra
uddannelse og beskæftigelse, som de var, da de blev visiteret
til ordningen. Det tydeliggøres med dette lovforslag, at der
for så vidt angår kontrollen af, om borgerne fortsat
lever op til målgruppekriteriet vedr. uddannelse og
indtægt, skal tages udgangspunkt i det seneste år forud
for kontroltidspunktet.
Forslaget vil medføre, at kommunerne fortsat i
forbindelse med visitation af borgere til ordningen skal
undersøge, om borgerne har været under ordinær
uddannelse eller har haft arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for
det seneste år forud for tilkendelsen af socialt frikort. Det
vil sige 12 måneder forud for visitationstidspunktet. For
så vidt angår undersøgelsen af, om borgerne
opfylder betingelserne for at modtage hjælp eller
støtte efter afsnit V i lov om social service og opfylder
opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik, skal
der i forbindelse med visitation til ordningen tages udgangspunkt i
borgernes situation på det pågældende
tidspunkt.
Forslaget vil desuden medføre, at kommunerne i
forbindelse med kontrol af, om borgere fortsat lever op til
kriterierne for ordningen, skal undersøge, om borgerne har
været under ordinær uddannelse eller har haft
arbejdsindkomst over 10.000 kr. inden for det seneste år
forud for kontrollen. Det vil sige 12 måneder forud for
kontroltidspunktet. For så vidt angår kontrollen af, om
borgerne fortsat opfylder betingelserne for at modtage hjælp
eller støtte efter afsnit V i lov om social service og
fortsat opfylder opholdskravet for ret til uddannelseshjælp
eller kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik,
skal der tages udgangspunkt i borgernes situation på
kontroltidspunktet.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 6.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2, stk. 3, i lov om forsøg
med et socialt frikort, at der ved et socialt frikort forstås
en mulighed for, at borgeren kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit
pr. kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde
for virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at
indtægten fradrages i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser. Det fremgår
desuden, at en borger, der har fået udstedt et socialt
frikort i perioden fra 2019 til den 30. juni 2023, kan tjene op til
20.000 kr. skattefrit i perioden fra den 1. januar 2023 til den 30.
juni 2023, jf. dog stk. 4.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
3, 1. pkt., efter "borgeren" indsættes "i perioden
2019-2022", og at der efter "kalenderår" indsættes "og
i perioden 2023-2024 kan tjene op til 40.000 kr. (2023-niveau)
skattefrit pr. kalenderår".
Forslaget skal ses i lyset af forslaget om at forlænge
forsøgsperioden med et socialt frikort til og med 2024,
forslaget om at hæve beløbsgrænsen for den
skattefri indtægt til 40.000 kr. årligt, samt forslaget
om at satsregulere bl.a. beløbsgrænsen, så
ordningen ikke udhules over tid. Formålet med forslaget er
således at regulere muligheden for også at anvende et
socialt frikort i andet halvår af 2023 og i 2024 og at
fastsætte beløbsgrænsen til 40.000 kr.
årligt i 2023-niveau.
Forslaget vil medføre, at borgere med sociale frikort
skattefrit vil kunne tjene op til 40.000 kr. årligt via
ordningen i henholdsvis 2023 og 2024. Indtægt, der er
opnået via ordningen i perioden 1. januar 2023 til 30. juni
2023, vil skulle tælle med i opgørelsen af de 40.000
kr. årligt i 2023.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 6.
Til nr. 4
Det fremgår af § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om
forsøg med et socialt frikort, at en borger, der har
fået udstedt et socialt frikort i perioden fra 2019 til den
30. juni 2023, kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i perioden
fra den 1. januar 2023 til den 30. juni 2023.
Det foreslås, at § 2, stk. 3, 2.
pkt., ophæves.
Da det med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at der
foretages en præcisering i § 2, stk. 3, 1. pkt.,
så det fremgår, at et socialt frikort giver borgere
mulighed for at tjene op til 40.000 kr. skattefrit pr.
kalenderår i hele perioden 2019-2024, er der ikke behov for
yderligere præcisering af, i hvilken periode borgere kan
anvende et socialt frikort.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 5
Det fremgår af § 2, stk. 4, i lov om forsøg
med et socialt frikort, at kommunalbestyrelsen en gang i
første kvartal af 2023 skal kontrollere, om borgerne, som
kommunen har udstedt socialt frikort til, stadig opfylder
betingelserne for at have et socialt frikort. Hvis en borger ikke
længere opfylder betingelserne for at have et socialt
frikort, skal kommunalbestyrelsen orientere borgeren herom og
deaktivere borgerens sociale frikort.
Det foreslås, at der i § 2, stk.
4, 1. pkt., foretages en
ændring, således at "en" ændres til "én",
og at der efter "2023" indsættes "og 2024".
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets §
1, nr. 1, hvor det foreslås, at forsøgsordningen med
et socialt frikort forlænges til og med 2024, hvorfor der er
behov for en bestemmelse, der regulerer kommunalbestyrelsernes
kontrol med borgere med sociale frikort i 2024.
Forslaget vil medføre, at kommunalbestyrelserne i
første kvartal af 2024 skal kontrollere, om borgerne, som
kommunen har udstedt sociale frikort til, stadig opfylder
betingelserne for at have et socialt frikort. Forslaget indeholder
desuden en sproglig korrekturrettelse uden materiel betydning.
Indtægt på baggrund af et socialt frikort skal ikke
indgå i beregningen af, om borgeren har haft arbejdsindkomst
over 10.000 kr. (2023-niveau) inden for det seneste år forud
for kontrollen.
Kommunerne vil i forlængelse af kontrollen skulle
deaktivere frikortet for borgere, som ikke længere opfylder
betingelserne for at få udstedt eller fortsat have et socialt
frikort. Dette vil skulle gøres via Socialtfrikort.dk, hvor
kommunerne også opretter sociale frikort. Kommunerne vil i
den forbindelse skulle orientere borgerne om, at deres sociale
frikort er blevet deaktiveret.
Såfremt en borger, der har fået deaktiveret sit
sociale frikort, på et senere tidspunkt igen opfylder
betingelserne for at få et socialt frikort, og udtrykker
ønske herom over for den visiterende kommune, har kommunen
mulighed for at genaktivere borgerens frikort.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om forsøg
med et socialt frikort, at der kan udstedes et socialt frikort til
borgere med særlige sociale problemer, som 1) opfylder
betingelserne for at modtage hjælp eller støtte efter
afsnit V i lov om social service, 2) hverken har været under
ordinær uddannelse eller har haft en arbejdsindkomst på
over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af et socialt frikort og 3) opfylder opholdskravet for
ret til uddannelseshjælp eller kontanthjælp i § 11
i lov om aktiv socialpolitik.
Ifølge § 2, stk. 3, 1. pkt., i lov om forsøg
med et socialt frikort skal der ved et socialt frikort
forstås en mulighed for, at borgeren kan tjene op til 20.000
kr. skattefrit pr. kalenderår ved ordinært og
ustøttet arbejde for virksomheder, offentlige myndigheder
m.v., uden at indtægten fradrages i
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser.
Det fremgår ikke af lov om forsøg med et socialt
frikort, at beløbene på 20.000 kr., som borgerne
maksimalt kan tjene via ordningen pr. kalenderår, og på
10.000 kr., som borgerne maksimalt må have haft som
arbejdsindkomst inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af socialt frikort, skal reguleres.
Det foreslås, at der i §
2 indsættes et nyt stk. 7,
"Stk. 7. Beløbet på 10.000 kr. i stk. 2, nr. 2, og
beløbet på 40.000 kr. i stk. 3 reguleres den 1. januar
2024 med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De beløb, der fremkommer efter
regulering, afrundes til nærmeste kronebeløb. "
Forslaget vil medføre, at beløbene reguleres med
satsreguleringsprocenten, således at værdien af
ordningen ikke udhules over tid.
Det bemærkes, at det med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås, at beløbsgrænsen på 20.000 kr.
årligt hæves til 40.000 kr. årligt. Det vil
således være beløbet på 10.000 kr. i
§ 2, stk. 2, nr. 2, i lov om forsøg med et socialt
frikort, og det foreslåede beløb på 40.000 kr. i
§ 2, stk. 3, i lov om forsøg med et socialt frikort,
der pr. 1. januar 2024 vil skulle reguleres med
satsreguleringsprocenten.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
Til nr. 7
Det fremgår af § 5 i lov om forsøg med et
socialt frikort, at kommunalbestyrelsens afgørelser om
afslag efter loven kan påklages til Ankestyrelsen efter
reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
Med lov nr. 1596 af 28. december 2022 om ændring af lov om
forsøg med et socialt frikort (Forlængelse af
forsøg med et socialt frikort og indførelse af
kontrol med sociale frikort) er der pr. 1. januar 2023 indsat et
nyt § 2, stk. 4, i lov om forsøg med et socialt
frikort. Efter denne bestemmelse skal kommunalbestyrelsen én
gang i første kvartal af 2023 kontrollere, om borgerne, som
kommunen har udstedt socialt frikort til, stadig opfylder
betingelserne for at have et socialt frikort. Hvis en borger ikke
længere opfylder betingelserne for at have et socialt
frikort, skal kommunalbestyrelsen orientere borgeren herom og
deaktivere borgerens sociale frikort.
Det foreslås, at der i §
5 efter "denne lov" indsættes "og afgørelser om
deaktivering, jf. § 2, stk. 4, 2. pkt.,".
Forslaget vil medføre, at det tydeliggøres, at
kommunalbestyrelsens deaktivering af en borgers sociale frikort er
en forvaltningsretlig afgørelse.
Det er Social-, Bolig- og Ældreministeriets opfattelse, at
en sådan afgørelse kan påklages til
Ankestyrelsen, jf. § 5 i lov om forsøg med et socialt
frikort. Da det fremgår af denne bestemmelse, at det er
kommunalbestyrelsens afslag efter loven, der kan påklages,
finder Social-, Bolig- og Ældreministeriet det dog
hensigtsmæssigt, at det præciseres, at bestemmelsen
også omfatter kommunalbestyrelsens afgørelser om
deaktivering af en borgers sociale frikort.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 8
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov om forsøg
med socialt frikort, at loven ophæves den 1. juli 2023.
Det foreslås, at "1. juli 2023" i lovens § 6, stk. 2, ændres til "1. januar
2025".
Forslaget vil medføre, at forsøgsperioden med et
socialt frikort forlænges til og med 2024 i overensstemmelse
med lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2023.
Da lov om forsøg med et socialt frikort, jf. § 8,
ikke gælder for Færøerne og Grønland og
ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil loven
ikke gælde for Færøerne og Grønland, og
loven vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsøg med et socialt
frikort, jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 15. november
2019, som ændret ved lov nr. 2217 af 29. december 2020 og lov
nr. 1596 af 28. december 2022, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Formålet med denne lov er, at borgere med særlige
sociale problemer i en forsøgsperiode i 2019 til den 30.
juni 2023 har ret til at modtage et socialt frikort, hvis
betingelserne i § 2 er opfyldt. | | 1. I § 1 ændres »2019 til den 30.
juni 2023« til: »2019-2024«. | | | | § 2.
--- | | | Stk. 2. Der kan
udstedes et socialt frikort til borgere med særlige sociale
problemer, som | | | 1) --- | | | 2) hverken har været under
ordinær uddannelse eller har haft arbejdsindkomst over 10.000
kr. inden for det seneste år forud for tilkendelsen af
socialt frikort og | | 2. I § 2, stk. 2, nr. 2, indsættes
efter »10.000 kr.«: »(2023-niveau)«, og
»forud for tilkendelsen af socialt frikort«
udgår. | 3) --- | | | Stk. 3. Ved et
socialt frikort forstås en mulighed for, at borgeren kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved
ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder,
offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten fradrages i
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser. En borger, der har fået udstedt et
socialt frikort i perioden fra 2019 til den 30. juni 2023, kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit i perioden fra den 1. januar
2023 til den 30. juni 2023, jf. dog stk. 4. | | 3. I § 2, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »borgeren«: »i perioden 2019-2022«,
og efter »kalenderår« indsættes: »og
i perioden 2023-2024 kan tjene op til 40.000 kr. (2023-niveau)
skattefrit pr. kalenderår«. 4. § 2, stk. 3, 2 pkt.,
ophæves. | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal en gang i første kvartal af 2023
kontrollere, om borgerne, som kommunen har udstedt socialt frikort
til, stadig opfylder betingelserne for at have et socialt frikort.
Hvis en borger ikke længere opfylder betingelserne for at
have et socialt frikort, skal kommunalbestyrelsen orientere
borgeren herom og deaktivere borgerens sociale frikort. | | 5. I § 2, stk. 4, 1. pkt., ændres
»en« til »én«, og der
indsættes efter »2023«: »og
2024«. | Stk. 5-6.
--- | | 6. I § 2 indsættes som stk. 7: | | | »Stk. 7.
Beløbet på 10.000 kr. i stk. 2, nr. 2, og
beløbet på 40.000 kr. i stk. 3 reguleres den 1. januar
2024 med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. De beløb, der fremkommer efter
regulering, afrundes til nærmeste
kronebeløb.« | | | | § 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om afslag efter denne lov
kan påklages til Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. | | 7. I § 5 indsættes efter »denne
lov«: »og afgørelser om deaktivering, jf. §
2, stk. 4, 2. pkt.,«. | | | | § 6.
--- | | | Stk. 2. Loven
ophæves den 1. juli 2023. | | 8. I § 6, stk. 2, ændres »1. juli
2023« til: »1. januar 2025«. |
|