Fremsat den 31. august 2023 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2025 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026
(Konsekvenser af 2030-planforløb og
regeringens forslag til finanslov for 2024 m.v.)
§ 1
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024, som ændret ved § 3 i lov nr.
885 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»552,1« til: »569,2«, »249,3«
ændres til: »254,7«, og »302,8«
ændres til: »314,5«.
§ 2
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022 og § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»560,3« til: »582,5«, »256,9«
ændres til: »269,0«, og »303,4«
ændres til: »313,5«.
§ 3
I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026 foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»567,4« til: »594,5«, »262,6«
ændres til: »279,9«, og »304,8«
ændres til: »314,6«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2024, 2025 og 2026, jf.
budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der som led
det mellemfristede 2030-planforløb er foretaget
ændringer i de flerårige finanspolitiske rammer.
Derudover afspejler ændringerne virkninger af indgåede
politiske aftaler samt regeringens øvrige prioriteringer
på finanslovforslaget for 2024 mv.
2. Ændring af
de gældende udgiftslofter for 2024-2026
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at
ændre de gældende statslige udgiftslofter for
2024-2026. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter
for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående
tabel og kan overordnet henføres til:
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af ændrede mellemfristede
rammer, jf. 2030-planforløb (august 2023).
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af indgåede politiske
aftaler.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2024.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af øvrige
korrektioner.
Tabel 1 viser de samlede ændringer (inkl. administrative
korrektioner på regeringens forslag til finanslov for
2024).
Tabel 1 Forslag til
ændring af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2024-2026 | | 2024 | 2025 | 2026 | Statsligt delloft for
driftsudgifter (mia. kr.) | 249,3 | 256,9 | 262,6 | Administrative korrektioner på FFL24
(mio. kr.) | 4.411,6 | 4.735,3 | 4.961,1 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL24 (mia.
kr.) | 253,7 | 261,6 | 267,6 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 1.028,4 | 7.396,0 | 12.331,5 | - heraf korrektioner
som følge af mellemfristet planlægning, jf.
2030-planforløb | 1.000,0 | 7.300,0 | 11.900,0 | - heraf korrektioner
som følge af politiske aftaler | 152,2 | 72,8 | 87,8 | - - heraf korrektioner
som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2024 mv. | -123,8 | 23,2 | 62,0 | - øvrige
korrektioner | 0,0 | 0,0 | 281,7 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 254,7 | 269,0 | 279,9 | | | | | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler (mia. kr.) | 302,8 | 303,4 | 304,8 | Administrative korrektioner på FFL24
(mio. kr.) | 10.356,9 | 10.334,4 | 10.396,7 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL24 (mia.
kr.) | 313,2 | 313,7 | 315,2 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 1.295,6 | -211,2 | -636,0 | - heraf korrektioner
som følge af mellemfristet planlægning, jf.
2030-planforløb | 1.286,1 | -252,7 | -691,7 | - heraf korrektioner
som følge af politiske aftaler | 2,9 | 15,0 | 28,4 | - heraf korrektioner
som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2024 mv. | 6,7 | 26,5 | 27,3 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 314,5 | 313,5 | 314,6 | | | | | Kommunalt udgiftsloft
(mia. kr.) | 287,8 | 287,8 | 287,8 | Administrative korrektioner på FFL24
(mio. kr.) | 17.662,0 | 17.662,0 | 17.662,0 | Gældende kommunalt
udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner på FFL24 (mia. kr.) | 305,5 | 305,5 | 305,5 | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter (mia. kr.) | 129,4 | 129,4 | 129,4 | Administrative korrektioner på FFL24
(mio. kr.) | 6.789,1 | 6.789,1 | 6.789,1 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL24 (mia.
kr.) | 136,2 | 136,2 | 136,2 | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver (mia. kr.) | 2,9 | 2,9 | 2,9 | Administrative korrektioner på FFL24
(mio. kr.) | 110,0 | 110,0 | 110,0 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL24 (mia.
kr.) | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet "Korrektioner af gældende udgiftslofter
på FFL24", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af ændrede mellemfristede rammer, jf.
2030-planforløb
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af den mellemfristede planlægning i
2030-planforløb (august 2023), hvor de finans- og
udgiftspolitiske rammer med lovforslaget afspejles i
udgiftslofterne.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter opjusteres med 1.000,0 mio. kr. i 2024
og 7.300,0 mio. kr. i 2025, 11.900,0 mio. kr. i 2026.
På den baggrund foreslås det
endvidere, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres
med 1.286,1 mio. kr. i 2024 og nedjusteres med hhv. 252,7 mio. kr.
i 2025 og 691,7 mio. kr. i 2026.
2.2.2. Korrektioner
som følge af indgåede politiske aftaler
Regeringen og folketingets partier har
indgået Aftale om rammerne for reform af
universitetsuddannelserne i Danmark, Aftale om rammerne for den
fremtidige indretning af postsektoren, og Tillægsaftale til
aftale om erstatning mv. til minkavlere og følgeerhverv
berørt af COVID-19. Endvidere indarbejdes konsekvenserne af
Aftale om forbedret arbejdsskadesystem (september 2022), der
samtidig indbudgetteres på regeringens finanslovforslag for
2024.
I Aftale om rammerne for reform af
universitetsuddannelserne i Danmark er der aftalt en række
initiativer på universitetsområdet, herunder mulighed
for flere internationale studerende, som medfører
øgede udgifter under delloft for
indkomstoverførelser, og har afledte effekter på de
offentlige indtægter i form af tilbageløb fra
SU-stipendier og øgede skatteindtægter fra
forøgelsen af den strukturel beskæftigelse.
I Aftale om rammerne for den fremtidige
indretning af postsektoren fra 1. januar 2024 er der aftalt
ændringer af reguleringen af det danske postmarked, som
medfører øgede momsindtægter fra postsektoren i
perioden 2024-2027.
I Tillægsaftale til aftale om erstatning
mv. til minkavlere og følgeerhverv berørt af COVID-19
af 25. januar 2021 er der aftalt en model for værdisikring af
erstatningen til minkavlere, som øger de forventede
erstatningsudbetalinger og skattebetalinger af disse.
I Aftale om forbedret arbejdsskadesystem
(september 2022) er der aftalt en række tiltag til at
forbedre arbejdsmarkedssystemet, som blandt andet finansieres ved
afgifter og bidrag fra virksomheder og offentlige
institutioner.
På baggrund af aftalerne foreslås
det, at delloftet for driftsudgifter samlet set opjusteres med
152,2 mio. kr. i 2024, 72,8 mio. kr. i 2025 og 87,8 mio. kr. i
2026. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
opjusteres med 2,9 mio. kr. i 2024, 15,0 mio. kr. i 2025 og 28,4
mio. kr. 2026.
2.2.3. Korrektioner
som følge af regeringens forslag til finanslov for 2024
m.v.
Regeringens finanslovforslag for 2024
indeholder prioriteringer med betydning for de fastsatte
udgiftslofter, herunder tilbagerulning af aftale om justering af
beskatningen af elbiler og plug-in hybridbiler mv. og fremrykning
af initiativ om effektiviseringstiltag i vejgodstransporten i
aftale om kilometerbaseret vejtransport.
På baggrund af prioriteringerne
foreslås det, at delloft for drift nedjusteres med 123,8 mio.
kr. i 2024 og opjusteres med hhv. 23,2 mio. kr. i 2025 og 62,0 mio.
kr. i 2026. Det statslige delloft for indkomstoverførsler
opjusteres med 6,7 mio. kr. i 2024, 26,5 mio. kr. i 2025 og 27,3
mio. kr. 2026.
2.2.4. Øvrige korrektioner
Det statslige delloft for drift korrigeres i
2026 som følge af tilbagerulning af Aftale om nyt
kontanthjælpssystem med plads til børnene efter
regeringsskiftet.
På den baggrund foreslås det at
delloft for drift opjusteres med 281,7 mio. kr. i 2026.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante
for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da ændringerne af
de gældende udgiftslofter blandt andet følger af
beslutninger, der er truffet i august 2023. Dertil kommer, at
forslaget endvidere tager højde for de administrative
korrektioner i medfør af budgetlovens § 8, der medtages
på finanslovforslaget. Det har således ikke
tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i
høring inden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen den 30. august sendt i høring med frist
den 28. september 2023 hos følgende myndigheder og
organisationer mv.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening, Formandskabet for De Økonomiske
Råd og Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser /merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2024, at det samlede statslige udgiftsloft er
552,1 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 249,3
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
302,8 mia. kr. i finansåret 2024.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 552,1 mia. kr. til 569,2 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 249,3 mia. kr. til 254,7
mia. kr. samt det statslige delloft for indkomstoverførsler
fra 302,8 mia. kr. til 314,5 mia. kr. for finansåret
2024.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 569,2
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 254,7
mia. kr. og at det statslige delloft for indkomstoverførsler
bliver 314,5 mia. kr. for finansåret 2024.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2025, at det samlede statslige udgiftsloft er
560,3 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 256,9
mia. kr., det statslige delloft for indkomstoverførsler er
303,4 mia. kr. i finansåret 2025.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 560,3 mia. kr. til 582,9 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 256,9 mia. kr. til 269,0
mia. kr., det statslige delloft indkomstoverførsler fra
303,4 mia. kr. til 313,5 mia. kr. i finansåret 2025.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 582,5
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 269,0
mia. kr., at det statslige delloft for indkomstoverførsler
bliver 313,5 mia. kr. for finansåret 2025.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2026, at det samlede statslige udgiftsloft er
567,4 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 262,2
mia. kr., det statslige delloft for indkomstoverførsler er
304,8 mia. kr. i finansåret 2026.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at ændre det samlede
statslige udgiftsloft fra 567,4 mia. kr. til 594,5 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter fra 262,2 mia. kr. til 279,9
mia. kr., det statslige delloft for indkomstoverførsler fra
304,8 mia. kr. til 314,6 mia. kr. i finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at det samlede statslige udgiftsloft bliver 594,5
mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter bliver 279,9
mia. kr., at det statslige delloft for indkomstoverførsler
bliver 314,6 mia. kr., for finansåret 2026.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2024-2026 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2027, til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2024 til 2027. Således fastsættes udgiftslofter i de
pågældende år svarende til finansårene i
finanslovforslaget.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2024,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter for den fireårige
periode.
Det foreslås, at loven ikke vil
gælde for Færøerne og Grønland, idet
hovedlovene ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024, som ændret ved § 3 i lov nr.
885 af 21. juni 2022 og § 2 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
foretages følgende ændring: | | | | §
2. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2024 fastsættes
til 552,1 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 249,3 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 302,8 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»552,1« til: »569,2«, »249,3«
ændres til: »254,7«, og »302,8«
ændres til: »314,5«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022 og § 3 i lov nr. 541 af 23. maj 2023,
foretages følgende ændring: | | | | §
3. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2025 fastsættes
til 560,3 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 256,9 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 303,4 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»560,3« til: »582,5«, »256,9«
ændres til: »269,0«, og »303,4«
ændres til: »313,5«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 540 af 23. maj 2023 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2026, foretages følgende
ændring: | | | | §
4. --- | | | Stk. 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 567,4 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 262,6 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 304,8 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»567,4« til: »594,5«, »262,6«
ændres til: »279,9«, og »304,8«
ændres til: »314,6«. |
|