Skriftlig fremsættelse (25. januar
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul
og koks m.v., lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov
om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love
(Forhøjelse af energiafgiften på fossile
brændsler for erhverv efter Aftale om grøn
skattereform af 8. december 2020 og omlægning af
pesticidafgiften efter Politisk aftale om
sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.).
(Lovforslag nr. L 15)
Lovforslaget er med enkelte justeringer en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 8 fra
folketingsåret 2022-23, 1. samling, og har samlet set til
formål at gøre Danmark grønnere ved at bidrage
til et bedre klima og miljø. Det skal ske ved at reducere
CO2-udledningen, mindske
sprøjtemidlers belastning af miljø og sundhed og
reducere luftforureningen ved mindre udledning af NOx.
Dette lovforslag omfatter således de
første skridt i retningen af en højere og mere
ensartet afgift på CO2e-udledninger med udgangspunkt i det
eksisterende afgiftssystem.
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 8. december
2020 Aftale om grøn
skattereform. Lovforslaget udmønter et element heraf
om forhøjelse af energiafgiften på fossile
brændsler for erhverv med 6 kr. pr. GJ (2021-niveau).
Forhøjelsen indfases fra 2023 til 2025. Lovforslaget skal
understøtte grøn omstilling af det danske
energiforbrug ved at gøre det dyrere for erhverv at anvende
fossile brændsler som en del af deres virksomhed.
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne
indgik den 10. februar 2022 Politisk aftale om
en sprøjtemiddelstrategi 2022-2026. Lovforslaget
udmønter den del af strategien, hvor pesticidafgiften
omlægges for at gøre det mere attraktivt at bruge
sprøjtemidler med lav belastning af miljø og
sundhed.
Det foreslås at indføre
CO2-afgift for en række varer,
der i dag ikke kan opkræves CO2-afgift af. Det er et vigtigt instrument
i reduktionen af CO2-udledninger, at
der fastsættes en CO2-afgiftssats for samtlige CO2-afgiftspligtige varer. Endvidere
foreslås det at ligestille konkurrenceforholdene mellem de
store og mindre energianlæg, der udleder NOx til luften ved
forbrænding. I dag er det udelukkende de mindre
energianlæg, der kan anvende afgiftsfritagelsen.
Endelig foreslås det at
genindføre en bestemmelse om afgiftspligt for overskudsvarme
fra energiprodukter, der anvendes til at producere tilsvarende
energiprodukter, i mineralolieafgiftsloven, der ved en lovteknisk
fejl i 2020 er blevet ophævet. Elementet har ikke været
i høring.
Lovforslaget skønnes samlet set at
indebære et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 260 mio. kr. i 2025. Varigt
skønnes et merprovenu på ca. 125 mio. kr.
Det foreslås, at loven med visse
undtagelser træder i kraft den 1. april 2023. Der er tale om
en fravigelse af de fælles ikrafttrædelsesdatoer. Det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt er fastsat ud fra,
at ændringerne bør gennemføres hurtigst muligt,
da det i de politiske aftaler er forudsat, at ændringerne
træder i kraft den 1. januar 2023, hvilket ikke har
været muligt grundet valget den 1. november 2022.
Afgiftsforhøjelsen for landbrug m.v. og mineralogiske
processer m.v. træder dog først i kraft den 1. januar
2025. Skatteministeren fastsætter desuden tidspunktet for
ikrafttræden af bestemmelsen vedrørende alternative
opgørelsesmetoder af CO2-afgiften.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.