Skriftlig fremsættelse (8. februar
2023)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning og lov om afgift af elektricitet
(Lovforslag nr. L 37)
Formålet med lovforslaget er at
understøtte den grønne omstilling frem mod 70
pct.-målsætningen i 2030 og videre mod
klimaneutralitet. Den grønne omstilling er i vidt omfang
afhængig af en omfattende elektrificering af det danske
samfund.
Lovforslaget vil blandt andet bidrage til
at styrke muligheden for effektivt at indpasse en øget
mængde vedvarende energi i elnettet ved at fremme en
fornuftig placering - og samplacering - af nyt elforbrug som
PtX-anlæg og varmepumper og ny grøn elproduktion fra
vind og sol. Det er vigtigt for at udnytte kapaciteten i elnettet
mere effektivt og for at elnettet kan følge med.
Lovforslaget indeholder således opfølgning på
PtX-aftalen fra marts 2022 om direkte linjer, geografisk
differentierede forbrugstariffer og lokal kollektiv tarifering.
Med lovforslaget gives der mulighed for at
netselskaberne og Energinet kan udvikle geografisk differentierede
forbrugstariffer for store elforbrugere (elkunder tilsluttet
elnettet på 10 kV spændingsniveau og opefter), og for
lokale sammenslutninger af netbrugere (lokal kollektiv
tarifering).
Med lovforslaget foreslås det
endvidere, at det bliver muligt at etablere kommercielt ejede
direkte elektricitetslinjer for elkunder og -producenter tilsluttet
elnettet på 10 kV spændingsniveau og opefter.
Formålet med direkte linjer er at sikre bedre
rammevilkår for grønne teknologier, fx
PtX-anlæg, og bidrage til øget indpasning af VE og
samtidig en mere effektiv udnyttelse af det kollektive net med
mulighed for sparede netinvesteringer.
Endvidere følger lovforslaget op
på "No new coal compact", som Danmark og 44 andre lande
tiltrådte på COP26 i november 2021. Med lovforslaget
bemyndiges ministeren til ved bekendtgørelse at
fastsætte
ikrafttrædelsesdato for forbud mod at
etablere nye produktionsanlæg, der anvender kul som
brændsel og tilladelse til væsentlig ændring af
produktionsanlæg, som medfører øget
forbrænding af kul.
Med lovforslaget foreslås det, at
definere VE-egenforbrugere i henhold til VE II-direktivet.
Derudover
lovfæstes regler for egenforbrugeres
adgang til at etablere internt net uden om det kollektive
elforsyningsnet.
Med lovforslaget foreslås det, at der
foretages en intern modregning for den sparede elafgift på
nye statslige solcelleanlæg. Det betyder, at staten bliver
ligestillet med kommuner og regioner i forhold til besparelse af
elafgift ved forbrug af egenproduceret elektricitet fra
solcelleanlæg.
Endeligt foreslås det at der
etableres en ny bemyndigelse til at fastsætte regler om
registrering af data for elproducerende anlæg,
energilageranlæg og elforbrugsanlæg i
Stamdataregistret. Formålet er at sikre, at der fremover
foreligger et tilstrækkeligt og samlet datagrundlag til brug
for sikring af elforsyningssikkerheden og planlægningen af
den grønne omstilling i energisektoren.
Lovforslagets del om direkte linjer
medfører nye opgaver for Energistyrelsen til bl.a.
myndighedsbehandling af ansøgninger om etablering.
Omkostninger til myndighedsbehandling af tilladelser til etablering
af direkte linjer vil blive finansieret ved
gebyropkrævning.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. april 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.