Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 4. maj 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringforslag
nr. 1, og Socialistisk Folkeparti har stillet ændringsforslag
nr. 2 til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, ALT, IA og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
SF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, LA, KF, EL, DF og SIU) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det af SF stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, det er vigtigt, at vi øger den
strafferetlige beskyttelse af børn, da især de
digitale muligheder har givet seriekrænkere og digitale
børnelokkere kronede dage og mulighed for at kontakte
hundredvis af ofre, som det eksempelvis har været
tilfældet i Brammingsagen og Vardesagen. I den ene sag havde
gerningsmanden kontaktet 115 drenge over hele landet. I den anden
sag omfattede anklageskriftet 169 forhold begået mod piger og
kvinder.
SF støtter lovforslaget, men
understreger, at den formelle retsbeskyttelse skal følges op
med retshåndhævelse og effektiv efterforskning. I
modsat fald kommer gerningsmændene ikke til at stå til
regnskab for den digitale vold, de udøver mod børn.
Vi så desværre i sagerne fra Sønderjylland, at
der gik meget lang tid, inden sammenhængen i sagerne blev
opdaget. Det skyldtes, at anmeldelserne strømmede ind i
forskellige politikredse, og der gik lang tid, inden man opdagede
mønsteret, og at det var den samme gerningsmand, der begik
ensartede forbrydelser.
SF anerkender, at mange af de forbrydelser,
der omfattes af lovforslaget, allerede kan straffes efter
gældende ret, men påpeger, at det i nogle
tilfælde har givet uensartet behandling, og at der i andre
sager har været huller i strafmulighederne. Og endelig har de
eksisterende paragraffer ikke altid afspejlet den alvorlighed, vi
ønsker.
Grooming:
SF finder, at børn ikke altid kan
gennemskue, hvad de udsættes for, når voksne plejer
relationer med dem på nettet, og hvor nogle voksne
desværre gør det, fordi de har seksuelle hensigter med
barnet. Dette kriminaliseres nu direkte som anbefalet af en
række børneorganisationer. Det bifalder SF, ligesom SF
er glade for, at der er blevet lyttet til behovet for den
længere forældelsesfrist, fordi ofrene ikke altid
opdager, at de har været udsat for noget kriminelt,
før længere op i livet, hvor de får en anden
modenhed og erfaring til at forstå, at det, de blev udsat
for, hverken var i orden eller lovligt.
Blufærdighedskrænkelse:
SF finder det rigtigt, at der rettes op
på skævheden i, at blufærdighedskrænkelse i
dag ikke er omfattet af den såkaldte lærerparagraf, som
forbyder lærere og andet personale med ansvar for børn
at have seksuelle relationer med børnene. Lovændringen
blev affødt af sagen om en 15-årig pige, som ikke
havde samleje med sin lærer, men blev udsat for
grænseoverskridende seksuel adfærd. Han sendte hende
stærkt seksualiserede beskeder og nøgenbilleder af sig
selv og berørte hende. SF mener, at det aldrig kan
være barnet eller den unges opgave at sige fra over for en
voksen. Det er og bliver den voksnes ansvar at afholde sig fra en
sådan kontakt. Derfor bør
blufærdighedskrænkelser også omfattes af den
såkaldte lærerparagraf.
Sextortion:
SF støtter, at sextortion skrives
ind i straffeloven. SF mener, sextortion er en ondsindet form for
afpresning, hvor ofrene afpresses til at gøre seksuelle ting
ved sig selv og ofte dokumentere det og sende det til
gerningsmanden. Men SF undrer sig over, at hurtcore, som ikke
nødvendigvis har et seksuelt motiv, men hvor det i stedet
handler om at ydmyge offeret ved at afpresse det til at foretage
nedværdigende handlinger mod sig selv, ikke bliver omfattet
af en selvstændig paragraf. Det stiller SF derfor
ændringsforslag om. Eksemplerne på hurtcore er nemlig
grove. F.eks. er offeret blevet tvunget til at stikke hovedet i
toilettet, mens der trækkes ud, at slikke på
toiletbrættet, at slå på sig selv eller at
gøre kvælningsforsøg på sig selv, mens
det blev filmet.
Religiøse lederes
manipulation af medlemmer af menigheden:
SF glæder sig over, at
religiøse lederes misbrug af et menighedsmedlems
afhængighedsforhold nu kriminaliseres. Forslaget stammer
oprindelig fra et beslutningsforslag fra SF, som blev vedtaget
enstemmigt i 2022. Forslaget blev til på baggrund af sagen om
en kvinde, der blev manipuleret til sex af præsten i en
frikirke, hvor det viste sig, at den slags ikke er ulovligt. SF
finder det rigtigt, at der indføres regler for
religiøse ledere som dem, der gælder for f.eks.
læger, psykologer og fysioterapeuter, som netop ikke kan have
den slags forhold til sårbare patienter, der er
afhængige af deres hjælp. Og der falder også
domme i ny og næ på den baggrund. For SF er det
indlysende, at der er en risiko for, at der kan opstå et
lignende afhængighedsforhold eller udnyttelse af en
sårbar troende i en hvilken som helst menighed, f.eks. i
forbindelse med sjælesorg eller livskriser. Sagen med
frikirken viste sig ikke at være den eneste, idet der
også har været en sag ved en folkekirke i
København med mange ofre. SF er derfor glad for, at vi nu
lukker dette lovgivningsmæssige vakuum og giver ofrene
retsbeskyttelse og rettigheder som ofre.
Derudover mener SF principielt, at det
bør kortlægges, hvilke andre erhverv der bør
omfattes af den samme regulering, som gælder for
religiøse lederes udnyttelse af menigheden. Dertil kommer,
at SF finder, at beskyttelsen for alle bør udvides til
også at omfatte f.eks. blufærdighedskrænkelse,
grooming og andre seksuelle overgreb end samleje, jf.
spørgsmål 6 til lovforslaget. Begrundelsen skal findes
i, at det er en normal reaktion - i 75 pct. af voldtægtssager
- at ofrene »fryser« og føler sig ude af stand
til at reagere, gøre modstand eller sige nej. SF forventer,
at noget lignende kan gør sig gældende for andre
seksuelle overgreb end samleje, hvorfor det kan være en
illusion, at det »voksne offer« kan gøre
modstand, idet offeret snarere bliver overrumplet eller paf eller
føler afmagt grundet et afhængighedsforhold.
Sugardating:
SF beklager, at der ikke sker en
lovændring vedrørende sugardating. Arbejdsgruppen bag
forslagene om beskyttelse mod seksuelle krænkelser
bekræfter, at der er tale om rufferi, hvis digitale platforme
tjener penge på, at der udbydes sex for penge på deres
platform. I aftalen blev der lovning på, at der skulle
knyttes aldersverficering til brugen af platformene, så vi
kan beskytte vores børn mod at falde i en selvskadende
prostitutionsfælde, men indtil videre er det ikke sket. SF
mener, at de platforme, som faciliterer sugardating, skal straffes
for rufferi, når de tjener på det, akkurat som i den
rigtige verden. Det savner SF dog en klar udmelding fra
justitsministeren om.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget tager dyb
afstand fra hurtcore, men kan ikke støtte det af SF stillede
ændringsforslag, da Justitsministeriet påpeger, at
handlingerne allerede er strafbare med en strafferamme på op
til 6 år, og at forholdene derned allerede er dækket
ind af eksisterende lovgivning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 225 udgår
»sådanne«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA, KF, EL, DF og SIU):
2)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
260 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Tvinges nogen til at foretage voldelige eller ydmygende handlinger
på sig selv, kan straffen stige til fængsel indtil 6
år.««
[Forhøjet strafferamme for
såkaldt hurtcore, dvs. tilfælde, hvor forurettede
tvinges til at foretage voldelige eller ydmygende handlinger
på sig selv]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring,
og forslaget indebærer således ikke
indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
der en forhøjet strafferamme på indtil 6 års
fængsel for såkaldt hurtcore, dvs. tilfælde, hvor
forurettede tvinges til at foretage voldelige eller ydmygende
handlinger på sig selv.
Ved »voldelige handlinger«
forstås handlinger, som er omfattet af straffelovens §
244 om ordinær vold eller § 245 om grov vold. Der vil
eksempelvis kunne være tale om, at forurettede tvinges til at
slå sig selv eller at skære i sig selv.
Ved »ydmygende handlinger«
forstås handlinger, der er egnede til at ydmyge forurettede.
Der vil eksempelvis kunne være tale om, at forurettede
tvinges til at slikke på et toiletbræt eller at stikke
hovedet i toilettet og skylle ud.
Det foreslås, at den forhøjede
strafferamme skal være fængsel indtil 6 år. Det
skyldes, at strafferammen skal kunne rumme en række
forskelligartede tilfælde, herunder overtrædelser, som
efter gældende ret kan straffes med fængsel indtil 6
år. En gerningsperson, som tvinger forurettede til at
udøve grov vold omfattet af straffelovens § 245
på sig selv, kan således efter omstændighederne i
dag straffes for medvirken til overtrædelse af § 245,
som har en strafferamme på fængsel indtil 6
år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. februar
2023 og var til 1. behandling den 28. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren genfremsendte den 24. februar 2023 dette udkast
til udvalget, jf. L 50 - bilag 2. Den 21. februar 2023 sendte
justitsministeren høringssvarene og en kommenteret
høringsoversigt til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret spørgsmål
1-6, mens spørgsmål 7-10 forventes besvaret forud for
2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels
Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid
Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl
(ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |