Skriftlig fremsættelse (22. februar
2023)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven og retsplejeloven (Initiativer mod digitale
krænkelser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af
tilsnigelse af samleje med voldtægt, religiøse lederes
udnyttelse af religiøs afhængighed med henblik
på at skaffe sig samleje m.v.)
(Lovforslag nr. L 50)
Digitale overgreb som f.eks. deling af
seksuelt eller andet krænkende materiale er i takt med den
digitale udvikling blevet et stigende problem og noget, som alt for
mange, særligt børn og unge, udsættes for.
Samtidig har internettet skabt platforme, der har gjort det meget
nemmere for voksne at komme i kontakt med sårbare børn
og unge med det formål at krænke dem seksuelt.
Herudover ses der eksempler på, at især børn og
unge udsættes for såkaldt sextortion, hvor de afpresses
gennem trusler om deling af nøgenbilleder eller
lignende.
Partierne bag »Aftale for politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023« var enige om
at styrke indsatsen mod den digitale kriminalitet, herunder at
igangsætte en undersøgelse af, om de nuværende
regler i straffeloven på området for digitale overgreb
er tilstrækkelige.
På den baggrund blev der i juni 2021
nedsat en arbejdsgruppe med deltagelse af repræsentanter fra
Justitsministeriet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, universiteterne,
Dommerforeningen, Advokatsamfundet og Danske Advokater, Red Barnet,
Digitalt Ansvar og Børns Vilkår. Arbejdsgruppen har
vurderet behovet for at ændre straffeloven som følge
af den digitale udvikling og er kommet med en række
anbefalinger til ændringer af straffeloven. Arbejdsgruppen
anbefaler, at der indføres en særskilt bestemmelse om
grooming, at straffelovens forbud mod seksuelle relationer med
personer under 18 år, som er betroet gerningspersonen til
undervisning, opdragelse eller lignende, udvides, så det
fremover også kommer til at omfatte
blufærdighedskrænkelse, at straffelovens bestemmelse om
andet seksuelt forhold end samleje udvides, så den fremover
også kommer til at omfatte seksuelle handlinger, som
gerningspersonen formår den forurettede til at udføre
på sig selv, herunder såkaldt sextortion, og at
terminologien i straffeloven ændres, så
»pornografisk materiale« fremover betegnes som
»seksuelt materiale«.
Ved aftale af 29. juni 2022 om initiativer
mod digitale krænkelser tilkendegav den daværende
regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige, Karina Adsbøl (UFG) og Peter Skaarup (UFG), at
parterne kunne tilslutte sig arbejdsgruppens anbefalinger.
Aftaleparterne var enige om, at aldersgrænsen for,
hvornår en person kan udsættes for grooming, bør
fastsættes til 18 år.
Lovforslaget har til formål at
gennemføre arbejdsgruppens anbefalinger til ændring af
straffeloven i overensstemmelse med aftalen af 29. juni 2022 om
initiativer mod digitale krænkelser. Lovforslaget har
endvidere til formål at foretage to øvrige
ændringer af straffelovens 24. kapitel om
seksualforbrydelser.
Det foreslås på denne baggrund
for det første, at der
indsættes en ny bestemmelse i straffeloven, som
kriminaliserer grooming. Ved grooming forstås den situation,
at en person opbygger et tillidsforhold til et barn eller en ung
med det formål at begå seksuelle overgreb mod den
pågældende eller at lokke barnet eller den unge til at
sende nøgenbilleder eller billeder af seksuel karakter. Der
lægges med forslaget op til, at strafferammen for
overtrædelse af den nye bestemmelse om grooming skal
være bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det foreslås for
det andet, i forlængelse af forslaget om
indførelse af en ny groomingbestemmelse, at forurettede i
sager om grooming skal have mulighed for at få beskikket en
bistandsadvokat, ligesom de skal have adgang til en vederlagsfri
samtale med en advokat både før politianmeldelse og
efter sagens afslutning. Endvidere foreslås det, at
forældelsesfristen i sager om grooming af en person under 15
år tidligst skal regnes fra den dag, hvor den forurettede
fylder 21 år.
For det tredje
foreslås det, at straffelovens bestemmelse om andet seksuelt
forhold end samleje udvides, så den fremover også
kommer til at omfatte seksuelle handlinger, som gerningspersonen
formår den forurettede til at foretage på sig selv.
Udvidelsen vil bl.a. indebære, at tilfælde af
såkaldt sextortion, hvor gerningspersonen - f.eks. under
trussel om deling af nøgenbilleder eller andet seksuelt
materiale - får den forurettede til at foretage seksuelle
handlinger på sig selv, fremover vil kunne straffes som andet
seksuelt forhold end samleje. Sådanne handlinger straffes i
dag i almindelighed som ulovlig tvang og
blufærdighedskrænkelse.
For det fjerde
foreslås det at udvide straffelovens forbud mod seksuelle
relationer med personer under 18 år, som er betroet
gerningspersonen til undervisning, opdragelse eller lignende,
så det fremover også kommer til at omfatte
blufærdighedskrænkelse. Ændringen vil
indebære, at det fremover bliver strafbart for en lærer
at udsætte en elev for en handling af
blufærdighedskrænkende karakter, uanset om eleven har
samtykket heri.
For det femte
foreslås det at modernisere sprogbrugen i en række af
straffelovens bestemmelser, så det, der i dag betegnes som
»pornografisk materiale«, fremover i almindelighed vil
skulle betegnes som »seksuelt materiale« eller -
navnlig for så vidt angår materiale med personer under
15 år - »overgrebsmateriale«.
For det sjette
foreslås det, at tilsnigelse af samleje med en person, der
forveksler gerningspersonen med en anden, sidestilles med
voldtægt, så tilsnigelse af samleje fremover også
karakteriseres som voldtægt. Dermed sikres det, at
strafferammen for voldtægt ved tilsnigelse fremover vil
være den samme som for voldtægt ved samleje uden
samtykke. Samtidig forudsættes det, at straffen for
tilsnigelse af samleje skærpes til det dobbelte af, hvad der
i dag efter retspraksis fastsættes for tilsnigelse af
samleje. Forurettede i sager om tilsnigelse af samleje vil tillige
få en forbedret retsstilling, bl.a. ved at få samme
adgang til bistandsadvokat som forurettede i
voldtægtssager.
Endelig foreslås det for det syvende at udvide straffelovens
forbud mod groft misbrug af en persons arbejdsmæssige,
økonomiske eller behandlings- eller plejemæssige
afhængighed til at skaffe sig samleje eller andet seksuelt
forhold med vedkommende. Det foreslås således, at det
skal være strafbart, hvis en religiøs leder groft
misbruger det afhængighedsforhold, som kan bestå mellem
den religiøse leder og et medlem af dennes menighed, til at
skaffe sig samleje med medlemmet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.