Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 29. marts 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri har stillet ændringsforslag nr. 2 og
3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af DD, LA og
KF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget ønsker at
styrke landmændenes retssikkerhed.
Landbrugsstøttereglerne er
komplicerede regler, og der er derfor risiko for, at myndighedernes
afgørelser med jævne mellemrum er forkerte. Det kan
likviditetsmæssigt være en stor belastning for
tilskudsmodtager at skulle tilbagebetale tilskud af ofte ikke
ubetydelig størrelse. DD, LA og KF mener, at der bør
skabes mulighed for, at tilbagebetalingskrav først
effektueres, når klagesagerne er endeligt afgjorte, for at
sikre, at landmænd ikke væltes økonomisk
på et forkert grundlag.
Derfor ønsker DD, LA og KF, at
klager over tilbagebetalingskrav kan få opsættende
virkning efter en konkret vurdering i sager, hvor klageren kan
sandsynliggøre, at der kan være tale om en forkert
afgørelse, og hvor der er risiko for uoprettelig skade, hvis
tilbagebetalingskravet effektueres.
Enhedslisten og
Dansk Folkeparti
Enhedslistens og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget noterer sig, at ministeren i svaret på
spørgsmål 1 tilkendegiver, at der ud fra § 3 i
lovforslaget kan etableres ordninger, der har til hensigt at
støtte eksempelvis opkøb af arealer til skovrejsning
eller at varetage grundvandsbeskyttelsen. EL og DF ser frem til, at
der via grønne finanslove eller andre aftaler kan
gennemføres store planer for langt mere skovrejsning og
sikring af rent drikkevand til de næste generationer.
EL og DF er betænkelige ved at afgive
mere magt til ministeren, men lægger vægt på, at
ministeren i svaret på spørgsmål 2 skriver:
»Udmøntningen af bemyndigelserne i CAP-loven vil
fortsat ske i overensstemmelse med den brede landbrugsaftale, som
skal understøtte den grønne omstilling i land- og
skovbrugssektoren. Bemyndigelserne i lovforslaget ændrer
således ikke på, at det fortsat er i forligskredsen,
der træffes beslutninger om forligs belagte emner inden for
rammerne af landbrugsaftalen.«
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget stemmer
for lovforslaget, fordi det er vigtigt med en effektiv lovgivning
til udmøntning af den danske landbrugspolitik og EU's
anvisninger på området.
Når det er sagt, er ALT ikke tilfreds
med de visioner, som den eksisterende danske landbrugspolitik
afspejler. Derfor er ALT heller ikke en del af landbrugsaftalen.
Både Klimarådet og Det Miljøøkonomiske
Råd påpeger i deres analyser, at landbrugsaftalen er
risikofyldt og utilstrækkelig i forhold til at nå
klimaaftalens reduktionsmål. Landbrugsaftalen løser
med andre ord ikke problemet.
Derudover ser vi i Alternativet et stort og
vigtigt potentiale i den europæiske landbrugsstøtte
til at drive en grøn omstilling af dansk landbrug. Det
kræver en grundlæggende anden fordeling end i dag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 27
Af et mindretal (DD,
LA og KF), tiltrådt af et mindretal (RV og DF):
1) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan ved klage
over afgørelser om tilbagebetalingskrav i særlige
tilfælde, hvor der er risiko for uoprettelig skade, hvis
tilbagebetalingskravet inddrives, tillægge klagen
opsættende virkning. Afgørelser om opsættende
virkning kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.«
[Opsættende virkning af klage
over tilbagebetalingskrav]
Til § 31
Af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
2) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 19 indsættes
som nr. 10:
»10)
Klager over afgørelser, der træffes efter lov om
Fonden for Plantebaserede Fødevarer.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 34
3) Nr. 1
affattes således:
»1. § 13 affattes således:
Ȥ 13. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om
betaling for omkostninger ved kontrolopgaver, der udføres
efter denne lov eller regler fastsat i medfør af denne lov
eller af Den Europæiske Unions forordninger om forhold, der
er omfattet af denne lov. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om betaling for særlige ydelser og ekspeditioner,
herunder autorisationer, certificeringer, godkendelser,
registreringer, tilladelser, undersøgelser, attestationer og
dispensationer m.v., der ydes i henhold til denne lov eller regler
fastsat i medfør af denne lov eller i henhold til Den
Europæiske Unions forordninger om forhold, der er omfattet af
denne lov.
Stk. 2.
Bestillinger på plantesundhedscertifikater for frø og
konsumvarer, der udføres til stater, der ikke er medlemmer
af Den Europæiske Union, kan mod betaling af et tillæg
til certifikatgebyret behandles forud for tidligere modtagne
bestillinger. I hastende tilfælde betales et tillæg
på 50 pct. af certifikatgebyret fastsat efter stk. 1. I meget
hastende tilfælde betales tillige et tillæg på
400 kr.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at betaling for kontrol,
der udføres efter lov om administration af den fælles
landbrugspolitik m.v., skal opkræves efter stk. 1, når
kontrollen indgår som en del af et overordnet
kontrolområde omfattet af denne lov.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om betaling for omkostninger
ved opgaver vedrørende opfølgende kontrol og
genkontrol efter konstatering af manglende overholdelse af pligt
til bekæmpelse af uønskede hjemmehørende
plantearter efter regler fastsat i medfør af § 12.
Stk. 5.
Ministeren kan i regler fastsat efter stk. 1 fastsætte
nærmere regler om den private juridiske persons
opkrævning af gebyr i forbindelse med opgaver henlagt i
medfør af § 22, stk. 3.««
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri bemyndiges til ved klage over
afgørelser om tilbagebetaling af støtte i
særlige tilfælde, hvor der er risiko for uoprettelig
skade, hvis tilbagebetalingskravet inddrives, at kunne træffe
afgørelse om, at klagen tillægges opsættende
virkning. Desuden foreslås det, at afgørelser om
opsættende virkning ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Hensigten med forslaget er, at
tilbagebetaling i særlige tilfælde først
opkræves, når en eventuel klagesag er afsluttet.
Forslaget indebærer, at en klage vil
kunne tillægges opsættende virkning efter en konkret
vurdering, hvis klager kan sandsynliggøre, at der foreligger
omstændigheder i den pågældende sag, som
underbygger, at første instansens afgørelse er
forkert, og hvor der samtidig er risiko for uoprettelig skade, hvis
tilbagebetalingskravet effektueres.
Hensigten med forslaget om, at
afgørelser om opsættende virkning ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed, er at forebygge
en forlængelse af sagsbehandlingstiden, der opstår, som
konsekvens af at der først vil skulle tages stilling til
klagen over afgørelse om opsættende virkning, inden
sagsbehandlingen af hovedsagen om klage kan påbegyndes.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringen af § 19 i lov om Miljø-
og Fødevareklagenævnet ved § 23 i lov nr. 192 af
28. februar 2023 om Fonden for Plantebaserede Fødevarer, som
blev vedtaget ved 3. behandling den 23. februar 2023.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring
foretages for at tydeliggøre bestemmelsens fremtidige fulde
ordlyd.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar
2023 og var til 1. behandling den 28. februar 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til det tidligere fremsatte
lovforslag nr. L 43 i folketingsåret 2022-23, 1. samling, har
været sendt i høring fra den 25. april 2022 til den
20. maj 2022. Det lovforslag blev genfremsat som lovforslag nr. L
10 i folketingsåret 2022-23, 2. samling. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri har i forbindelse med
genfremsættelsen af dette lovforslag den 23. februar 2023
genfremsendt høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til ministeren for fødvarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Annette Lind (S)
Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S)
Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Anni
Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen
(M) Peter Have (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD) Ole
Birk Olesen (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per Larsen
(KF) Peter Seier Christensen (NB) Peter Kofod (DF) Carl Valentin
(SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai
Villadsen (EL) Zenia Stampe (RV) Franciska Rosenkilde (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |