Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. maj 2023
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 2 ændringsforslag.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT og NB indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er et kæmpe svigt over for borgerne i Bording
og omegn, at regeringen ikke vil oprette et tredje udrejsecenter
for udviste kriminelle udlændinge. I stedet vil regeringen
kompensere naboerne til Kærshovedgård for den utryghed,
de lever med.
Danmarksdemokraterne vil gerne understrege,
at det selvfølgelig er rimeligt, at naboerne kompenseres,
når de hver eneste dag skal leve med utryghed, som de
kriminelle udlændinge skaber. Derfor kommer
Danmarksdemokraterne også til at stemme for lovforslaget.
Men samtidig vil DD gerne understrege, at
det på ingen måde er en holdbar løsning, og det
vil heller ikke medføre, at borgerne i Bording vil blive
udsat for mindre kriminalitet eller utryghed. Det skal der
gøres noget ved.
Derfor mener vi i Danmarksdemokraterne, at
der skal gøres meget mere for at sende kriminelle
udlændinge til deres hjemland. Samtidig skal der etableres et
nyt udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge, hvor de
kriminelle udlændinge kan opholde sig, indtil de sendes
tilbage til deres hjemland. Det nye udrejsecenter skal placeres et
sted, som er så afsondret som overhovedet muligt, så de
udviste kriminelle udlændinge ikke kan skabe utryghed og
begå kriminalitet i lokalområdet og resten af landet,
som der har været flere tilfælde af.
På den baggrund vil vi i
Danmarksdemokraterne opfordre regeringen til at indkalde
Folketingets partier til drøftelser med henblik på at
etablere et tredje udrejsecenter for udviste kriminelle
udlændinge, så vi kan hjælpe og aflaste borgerne,
der er naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård. Samtidig
skal det under disse drøftelser undersøges, hvad der
kan gøres for, at de kriminelle udlændinge i hurtigere
og i højere grad sendes tilbage til deres hjemland.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget har
forståelse for, at det kan opleves utrygt at være nabo
til Udrejsecenter Kærshovedgård. RV finder det
uhensigtsmæssigt, at så stor en gruppe er samlet
på samme center. RV så hellere, at opgaven med
indkvartering af udvisningsdømte og personer på
tålt ophold var fordelt på flere steder i landet.
Derudover er det yderst problematisk, at afviste
asylansøgere, herunder kvinder, som ikke har gjort noget
kriminelt, indkvarteres sammen med tidligere dømte og
personer på tålt ophold. Det er således en
afgørende forudsætning for RV's støtte til
lovforslaget, at der tages hensyn til særligt sårbare
personer, således at for eksempel kvinder, som alene er
afviste asylansøgere, indkvarteres under andre forhold end
de nuværende på Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, på trods af at DF allerhelst
så, at Kærshovedgård blev nedlagt og beboerne
enten blev anbragt bag lås og slå, indtil det er muligt
at hjemsende dem, eller alternativt anbragt på den nedlagte
flådestation Grønnedal på Grønland,
indtil hjemsendelse er mulig. Men økonomisk kompensation til
de omkringboende borgere er trods alt et skridt i retning mod at
anerkende, at beboerne på Kærshovedgård er til
voldsom gene for den lokale befolkning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1) I
paragraffen udgår »indtil«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
2) I
stk. 5 ændres »den
omfattede ejendom« til: »ejendommen«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en sproglig præcisering, hvorved ordet indtil udgår,
idet ordet kan give en opfattelse af, at der er tale om en variabel
tidsramme på 3 år, hvilket ikke er hensigten.
Der er med
forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i
bestemmelsen.
Til nr. 2
Det
foreslås, at »den omfattede ejendom« ændres
til »ejendommen«. Der er tale om en sproglig
præcisering.
Der er med
forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i
bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2023 og var til 1. behandling den 23. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 22. juli
2022 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 124
(folketingsåret 2021-22). Den 16. marts 2023 sendte
udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Camilla Fabricius (S) Fie Hækkerup (S) Kasper Sand Kjær
(S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads
Fuglede (V) Morten Dahlin (V) Erling Bonnesen (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Carl
Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Rosa Lund (EL) Christian Friis Bach (RV) Nanna
Høyrup (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |