Fremsat den 15. marts 2023 af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om kompensation til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård
Kapitel 1
Kompensation til ejere af boliger,
der ligger i nærheden af Udrejsecenter
Kærshovedgård
§ 1.
Der kan ydes kompensation til ejere af boliger, som ligger i
nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård.
Kompensationen kan ydes i form af udbetaling af et
engangsbeløb eller ved overtagelse af den ejendom, hvori
boligen indgår.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om udbetaling af engangsbeløb efter
stk. 1. Udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter herunder nærmere regler om kredsen af de
berettigede modtagere, størrelsen af engangsbeløbet,
udbetaling og frister.
Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om tilbud om overtagelse af en ejendom efter
stk. 1. Udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter herunder nærmere regler om kredsen af
berettigede modtagere, værdifastsættelsen af ejendommen
m.v., fremgangsmåden ved overtagelse og frister.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
endvidere regler om, at for landbrugsejendomme kan overtagelse,
såfremt ejeren ønsker det, også omfatte
eventuelle tilhørende jordstykker, driftsbygninger,
løsøre, beholdninger og produktionsdyr, og at for
øvrige ejendomme kan overtagelse, såfremt ejeren
ønsker det, også omfatte direkte tilstødende
matrikler med samme ejer.
§ 2.
Engangsbeløb udbetalt i medfør af § 1, stk. 1,
og regler fastsat efter § 1, stk. 2, indgår ikke ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og medfører ikke reduktion af sådanne
ydelser i indtil 3 år efter udbetaling af beløbet.
Kapitel 2
Kompetence- og klageregler
§ 3.
Ansøgning om udbetaling af engangsbeløb og anmodning
om overtagelse af en ejendom i medfør af § 1, stk. 1,
og regler fastsat efter § 1, stk. 2 og 3, indgives til
Udlændingestyrelsen, der herefter træffer
afgørelse.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
regler om, at ansøgning om udbetaling af engangsbeløb
og anmodning om overtagelse af en ejendom i medfør af §
1, stk. 1, og regler fastsat efter § 1, stk. 2 og 3, skal
indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som
Udlændingestyrelsen stiller til rådighed.
Stk. 3.
Udlændingestyrelsens afgørelser efter stk. 1 kan ikke
påklages.
Stk. 4.
Ekspropriationskommissionen, jf. § 6, stk. 1, i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom, fastsætter prisen for overtagelse af ejendomme m.v.
efter de regler, der fastsættes i medfør af § 1,
stk. 3. En ejer, der ønsker ejendommen overtaget, kan
indbringe ekspropriationskommissionens prisfastsættelse for
en taksationskommission, jf. § 7, stk. 2, i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. § 7 a i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 5. Er
betingelserne for overtagelse af en ejendom opfyldt, kan
Udlændingestyrelsen i overensstemmelse med de regler, der
fastsættes i medfør af § 1, stk. 3, overtage den
omfattede ejendom.
Kapitel 3
Ikrafttræden
§ 4.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Kapitel 4
Ændringer i anden
lovgivning
§ 5. I
ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar
2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 F, stk. 1, nr. 8, ændres
»helårsboliger og« til:
»helårsboliger, «.
2. I
§ 7 F, stk. 1, nr. 9, ændres
»drift af Flyvestation Skrydstrup. « til: »drift
af Flyvestation Skrydstrup og«.
3. I
§ 7 F, stk. 1, indsættes som
nr. 10:
»10)
engangsbeløb ydet til ejere af boliger, der ligger i
nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, i
medfør af § 1, stk. 1, og regler fastsat efter §
1, stk. 2, i lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård.«
4. I
§ 7 F, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter » Skrydstrup«: »eller i
medfør af § 1, stk. 1, og regler fastsat efter §
1, stk. 3, i lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård«.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Kompensationsordning til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård | | 2.1.1. | Gældende ret | | 2.1.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Skattemæssige forhold ved udbetaling
af kompensation | | 2.2.1. | Gældende ret | | 2.2.1.1. | Skattemæssig behandling af
engangsbeløb | | 2.2.1.2. | Skattemæssig behandling af statens
overtagelse af ejendomme | | 2.2.2. | Skatteministeriets og Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | | 3.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Indledning
Regeringen vil føre en stram, ansvarlig og konsekvent
udlændingepolitik, hvor der er styr på antallet af
flygtninge og indvandrere, som kommer til Danmark. Regeringens
udlændingepolitik baserer sig på grundpillerne i
udlændingelovgivningen, herunder reglerne for asyl,
familiesammenføring og princippet om midlertidighed.
Det er i den forbindelse en central del af
udlændingepolitikken, at afviste asylansøgere,
udvisningsdømte udlændinge og andre udlændinge
uden lovligt ophold udrejser af Danmark hurtigst muligt. Regeringen
finder det positivt, at der blandt Folketingets partier er bred
opbakning hertil.
Regeringen konstaterer derfor også med tilfredshed, at et
flertal i Folketinget i 2021 vedtog Danmarks første
hjemrejselov, der giver myndighederne flere værktøjer
til at sætte ind over for udlændinge uden lovligt
ophold. Opgaverne på hjemrejseområdet er endvidere
samlet hos én myndighed, Hjemrejsestyrelsen, hvis opgave er
at sørge for en fast hånd i ryggen på de
udlændinge, der skal rejse hjem.
Det er dog ikke alle udlændinge uden lovligt ophold, der
kan udsendes fra Danmark med det samme. Det skyldes i nogle
tilfælde Danmarks internationale forpligtelser og i andre
tilfælde udsendelsesvanskeligheder for visse
udlændinge, der nægter at medvirke til deres hjemrejse.
Det betyder, at nogle udlændinge uden lovligt ophold i en tid
vil opholde sig i Danmark. Disse personer vil i udgangspunktet
blive indkvarteret på et udrejsecenter, herunder
Udrejsecenter Kærshovedgård, der huser afviste
asylansøgere, der ikke medvirker til hjemrejsen,
udlændinge på tålt ophold, udviste kriminelle,
udlændinge udvist på grund af fare for statens
sikkerhed samt personer, der har fået frataget deres
opholdstilladelse eller opholdsret af hensyn til statens sikkerhed,
herunder fremmedkrigere.
På Udrejsecenter Kærshovedgård er der
således indkvarteret en persongruppe, som på grund af
sammensætningen og antallet adskiller sig fra de
øvrige udrejsecentre. Regeringen anerkender, at der derfor
er naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård, som i
særlig grad kan opleve at være påvirket af
udrejsecentrets beliggenhed.
Regeringen har på den baggrund et ønske om at give
lokalområdet omkring Udrejsecenter Kærshovedgård
en hjælpende hånd, da der er nogle mennesker i
lokalområdet, som i deres hverdag kan opleve at blive
påvirket af udrejsecentret og beboernes færden omkring
udrejsecentret, som i visse tilfælde kan opfattes som
utryghedsskabende.
Regeringen mener, at der er behov for at hjælpe
lokalsamfundet og naboerne omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård ved bl.a. at gennemføre
initiativet om økonomisk kompensation, så naboerne til
Udrejsecenter Kærshovedgård tilbydes kompensation for
den utryghed, de oplever på grund af naboskabet.
Med det formål foreslås en ny hovedlov, der skal
tilvejebringe grundlag for, at der kan ydes kompensation til
naboerne omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Den foreslåede økonomiske kompensation kommer i
forlængelse af etablering af en lokal tryghedsgruppe i
efteråret 2021, som på vegne af lokalbefolkningen skal
undersøge, drøfte og udpege initiativer, der kan
bidrage til at øge følelsen af tryghed i
lokalsamfundet omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Regeringen ønsker foruden initiativet i dette lovforslag at
sikre yderligere muligheder for at hjælpe lokalsamfundet og
naboerne og har samtidig en ambition om at reducere antallet af
beboere på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 25
(folketingsåret 2022-2023, 1. samling), der blev fremsat den
5. oktober 2022, dog med ændret forslag til dato for
ikrafttræden.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kompensationsordning til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård
2.1.1. Gældende ret
Der findes ikke i dag særlige regler om kompensation til
personer, som påvirkes af naboskab til et udrejsecenter. En
nabo, der f.eks. oplever gener i form af utryghed og usikkerhed som
følge af naboskab til Udrejsecenter
Kærshovedgård, vil derfor som udgangspunkt ikke
være berettiget til at modtage kompensation.
På andre områder findes der eksempler på, at
der er fastsat særlige regler om kompensation til naboer, der
oplever at være påvirket som følge af naboskab,
og hvor disse regler er blevet fastsat uden en juridisk
forpligtelse hertil. Det er f.eks. tilfældet med de regler,
der blev fastsat i medfør af lov nr. 881 af 16. juni 2020 om
udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup, hvor man bl.a.
ønsker at kompensere de naboer, der oplever støjgener
som følge af udbygningen af flyvestationen. Kompensation
efter denne lov blev dog fastsat med henblik på at kompensere
naboerne på baggrund af en objektiv konstaterbar
støjpåvirkning.
Kompensation til naboer, der i deres hverdag formodes at
føle sig påvirket som følge af naboskab til
Udrejsecenter Kærshovedgård, forudsætter derfor,
at der fastsættes særlige regler herom.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser
Udrejsecenter Kærshovedgård adskiller sig fra andre
udrejsecentre på særligt det parameter, at centret
benyttes til indkvartering af enlige personer uden lovligt ophold,
som er omfattet af følgende kategorier: 1) afviste
asylansøgere, der ikke medvirker til udrejsen, 2)
udlændinge på tålt ophold, samt 3) kriminelle
udviste og personer med en afgørelse efter
udlændingelovens §§ 21 b, stk. 1, eller 25
(fremmedkrigere og personer udvist pga. fare for statens
sikkerhed).
Udrejsecenter Kærshovedgård har således
indkvarteret en persongruppe, der navnlig på grund af
sammensætningen og antallet adskiller sig fra andre
udrejsecentre, herunder f.eks. udrejsecentre, hvor
børnefamilier uden lovligt ophold eller enlige personer uden
lovligt ophold, der medvirker til udrejsen, er indkvarteret, men
også andre typer af offentlige institutioner, som f.eks.
åbne fængsler eller sociale tilbud.
Udlændinge- og Integrationsministeriet anerkender, at der
er naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård, som i
særlig grad potentielt oplever en påvirkning i deres
hverdag på grund af, at de bor tæt på
udrejsecentret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker
derfor at etablere en særlig kompensationsordning for naboer
til Udrejsecenter Kærshovedgård. Der er tale om en
kompensationsordning, der vil blive unik for naboerne omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård. Kompensationsordningen er
således ikke et udtryk for, at naboer, der f.eks. er
bosiddende i nærheden af andre udrejsecentre eller andre
typer af offentlige institutioner, og som kan opleve en
følelse af utryghed, vil kunne være berettiget til
kompensation. Kompensationen skal derimod ses som et udtryk for en
håndsrækning til naboerne omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård, der igennem længere tid kan have
oplevet at være påvirket af en følelse af
utryghed som følge af den helt særlige personkreds,
der er indkvarteret på udrejsecentret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet anerkender, at
påvirkningen fra Udrejsecenter Kærshovedgård i
høj grad udgøres af en følelse af utryghed og
usikkerhed. Påvirkningen kan således ikke måles
ved objektivt konstaterbare faktorer. Kompensationen er
således ikke et udtryk for tabt værdi eller lignende.
Kompensationen skal derimod ses i lyset af, at det navnlig er de
naboer, der bor i nærheden af Udrejsecenter
Kærshovedgård, som kan opleve at være
påvirket af utryghed, herunder på baggrund af beboernes
færden ind og ud af udrejsecentret, som i visse
tilfælde kan opfattes som utryghedsskabende. Samtidig deler
nogle af naboernes ejendomme skel med udrejsecentret, ligesom
adgang til og fra nogle ejendomme forudsætter færdsel
meget tæt på udrejsecentret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker at
fastsætte en kompensationsordning, hvor kompensationen
fastsættes ud fra, hvor langt fra Udrejsecenter
Kærshovedgård naboernes beboelsesejendom ligger. Dette
er fastsat ud fra en betragtning om, at naboer, der bor i nær
tilknytning til Udrejsecenter Kærshovedgård - dvs. de
nærmeste naboer, der i deres dagligdag færdes tæt
på udrejsecentret - i højere grad potentielt kan
opleve at være påvirket af beboernes færden i
forhold til øvrige naboer, hvis beboelsesejendom ligger
længere væk fra udrejsecentret. Det er derfor
også Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering,
at kompensationens form og størrelse bør
afhænge af afstanden til udrejsecentret.
Det bemærkes, at det ikke er muligt for Udlændinge-
og Integrationsministeriet at vurdere, om den foreslåede
kompensationsordning står mål med den påvirkning,
naboerne oplever.
Ordningen er et udtryk for en anerkendelse af, at de
nærmeste naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård -
som ud fra en betragtning om, at disse naboer potentielt kan
være mest påvirket - er de naboer, hvis
matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra udrejsecentrets
midtpunkt, og som i deres dagligdag oplever den største
påvirkning fra beboernes færden. Det er
Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at de
naboer bør kunne få mulighed for at sælge deres
ejendom til staten, hvor ejendommen vurderes ud fra værdien i
handel og vandel, hvorved der ses bort fra naboskabet til
Udrejsecenter Kærshovedgård. Det er endvidere
ministeriets vurdering, at de nærmeste naboer som et
alternativ bør kunne vælge at modtage et
engangsbeløb. Engangsbeløbet vil f.eks. kunne
anvendes til at etablere relevante foranstaltninger med henblik
på at øge den enkelte nabos tryghed.
Ordningen er endvidere et udtryk for en anerkendelse af, at de
øvrige naboer til Udrejsecenter Kærshovedgård,
som ud fra en betragtning om, at disse naboer potentielt kan opleve
at være mere påvirkede af udrejsecentrets beliggenhed
og beboernes færden end øvrige beboere i
området, er de naboer, hvis matrikelgrænse ligger inden
for 1.500 meter fra udrejsecentrets midtpunkt. Det er
Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at disse
naboer bør kunne modtage et engangsbeløb, men at
størrelsen herpå bør være mindre for de
af naboerne inden for 1.500 meter, der bor længst fra
udrejsecentret og således ikke har deres daglige færd
helt op ad udrejsecentret for f.eks. at tilgå ejendommen.
Det er således Udlændinge- og
Integrationsministeriets vurdering, at naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård bør kunne kompenseres for den
omstændighed, at de ejer en ejendom og bor enten op ad eller
tæt på udrejsecentret, uanset at der ikke kan
konstateres objektivt målbare gener eller tab.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår, at
der skal kunne ydes kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Det foreslås i den forbindelse, at udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om kompensationen, således at der
etableres en ordning, der kompenserer naboer til Udrejsecenter
Kærshovedgård for den påvirkning, naboerne kan
opleve på grund af udrejsecentrets beliggenhed.
Det bemærkes, at naboer efter den foreslåede ordning
betragtes som personer, der ejer og er registreret med bopæl
i en bolig, hvis matrikelgrænse er 1.500 meter eller derunder
fra Udrejsecenter Kærshovedgård.
Med ordningen vil naboerne kunne ansøge om kompensation.
Kompensationens form og størrelse vil afhænge af, hvor
langt fra Udrejsecenter Kærshovedgård naboernes ejendom
ligger. Dette ud fra en betragtning om, at de naboer, hvis
beboelsesejendom ligger tættest på Udrejsecenter
Kærshovedgård, og hvis daglige færd omkring
ejendommen foregår meget tæt på udrejsecenteret,
i højere grad kan opleve at være påvirket af
utryghed, f.eks. på grund af beboernes færden, i
forhold til øvrige naboer, hvis beboelsesejendom ligger
længere væk fra udrejsecentret.
Naboerne skal være fysiske personer, dvs. private ejere af
beboelses- eller erhvervsejendomme, og opfylde betingelserne, jf.
nedenfor, for at kunne modtage kompensation. Juridiske personer,
f.eks. selskaber, vil således ikke være omfattet af
kompensationsordningen.
De nærmeste naboer - dvs. personer, der ejer og er
registreret med bopæl på en ejendom, hvis
nærmeste matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra
Udrejsecenter Kærshovedgård (zone 1) - vil blive
tilbudt muligheden for at sælge deres ejendom til staten
eller at modtage et engangsbeløb på 150.000 kr.
Personer, der ejer og er registreret med bopæl på en
ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er mellem 500 og
1.000 meter fra Udrejsecenter Kærshovedgård (zone 2),
vil blive tilbudt et engangsbeløb på 150.000 kr.
Personer, der ejer og er registreret med bopæl på en
ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er mellem 1.000
og 1.500 meter fra Udrejsecenter Kærshovedgård (zone
3), vil blive tilbudt et engangsbeløb på 50.000 kr.
Det forudsættes i den forbindelse, at afstanden vil tage
udgangspunkt i midtpunktet af Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Den foreslåede kompensationsordning vil forventeligt
omfatte omkring i alt 12 boliger, som enten er erhvervsejendomme
eller ejendomme, under forudsætning af, at de
pågældende ejendomme er ejet af private, dvs. fysiske
personer.
Det vil være en forudsætning for at blive tilbudt
kompensation, at man både ejer den omfattede beboelsesejendom
og er registreret med bopæl på ejendommen. Disse
betingelser vil skulle være opfyldt den 25. maj 2021, hvilket
er tidspunktet for den daværende regerings (S-regeringen)
beslutning om at stoppe planerne om etablering af Udrejsecenter
Holmegaard på Langeland, hvorefter det blev besluttet, at
dele af personkredsen, der er indkvarteret på Udrejsecenter
Kærshovedgård, ikke ville blive flyttet til et nyt
udrejsecenter, såvel som på tidspunktet for
ansøgning om engangsbeløb eller ved
fremsættelse af anmodning om overtagelse af ejendommen. Det
bemærkes i den forbindelse, at nærværende
lovforslag er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 25
(folketingsåret 2022-2023), der blev fremsat den 5. oktober
2022. Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår
på den baggrund, at der ikke ændres i de kriterier, som
vil ligge til grund for modtagelsen af økonomisk
kompensation.
For ejere, der ønsker at søge om overtagelse af
deres ejendom, vil det ligeledes være en betingelse, at man
opfylder betingelserne fra den 25. maj 2021 og frem til selve
overtagelsen af ejendommen. Ovenstående indebærer, at
der vil kunne være tilfælde, hvor en ejer er fraflyttet
sin bolig efter den 25. maj 2021, og hvor den
pågældende således ikke vil kunne opfylde
betingelserne for at modtage kompensation.
Det vil derimod ikke være en betingelse for at blive
tilbudt kompensation, at man kan påvise en påvirkning
af naboskabet til Udrejsecenter Kærshovedgård.
For udlejede boliger, hvor ejeren ikke er registreret med
bopæl på ejendommen, vil der ikke kunne ydes
kompensation.
Det vil være Udlændingestyrelsen, der træffer
afgørelse om, hvorvidt en beboelsesejendom er beliggende
inden for en af de fastsatte zoner, og om boligens ejer opfylder
betingelserne for at kunne være omfattet af
kompensationsordningen.
Ved tilbud om overtagelse af boliger på
landbrugsejendomme, dvs. virksomheder, vil overtagelsen,
såfremt ejeren af landbrugsejendommen ønsker det,
også kunne omfatte eventuelle tilhørende jordstykker,
driftsbygninger, løsøre, beholdninger og
produktionsdyr.
For øvrige boliger, herunder erhvervsejendomme, dvs.
virksomheder, vil tilbuddet om overtagelse - ud over den ejendom,
hvori boligen indgår - også kunne omfatte direkte
tilstødende matrikler til ejendommen med samme ejer,
såfremt ejeren ønsker det. For erhvervsejendomme kan
dette typisk dreje sig om produktionslokaler, værksteder,
lagerlokaler eller butikker m.v.
Udlændinge- og Integrationsministeriet foreslår
endvidere, at det vil være Udlændingestyrelsen, der
træffer afgørelse om, hvorvidt en ejendom, hvori
boligen indgår, er berettiget til overtagelse, jf. den
foreslåede § 3, stk. 1.
Selvom der ikke er tale om ekspropriation, vil overtagelsen
skulle ske på ekspropriationslignende vilkår, og det
foreslås derfor, at sagsbehandlingen for så vidt
angår den statslige overtagelse vil skulle varetages af en
ekspropriationskommission jf. den foreslåede § 3, stk.
4. Udlændingestyrelsen vil således, når styrelsen
har truffet afgørelse om, at en ejendom er berettiget til
overtagelse, skulle overdrage spørgsmålet om
prisfastsættelse af den omfattede ejendom til behandling af
en ekspropriationskommission, som vurderer ejendommen m.v. og
fastsætter den pris, som ejeren vil blive tilbudt ved
ønske om statslig overtagelse af ejendommen m.v.
Prisfastsættelsen af ejendomme m.v. vil skulle ske
uafhængigt af naboskabet til Udrejsecenter
Kærshovedgård, således at overtagelsesprisen vil
udgøre den aktuelle pris i handel og vandel og under
forudsætning af, at Udrejsecenter Kærshovedgård
ikke var beliggende i nærområdet.
Det foreslås endvidere, at ekspropriationskommissionens
tilbud skal kunne indbringes for en taksationskommission med
henblik på en uvildig prøvelse. Det vil være en
taksationskommission, som - uanset at der ikke er tale om
ekspropriation - nedsættes efter ekspropriationsproceslovens
§ 7, stk. 2, som i givet fald vil skulle prøve
ekspropriationskommissionens tilbud.
Der vil i forbindelse med de regler, der fastsættes efter
den foreslåede § 1, stk. 3, blive fastsat regler om, at
ekspropriationskommissionens tilbud bortfalder, hvis sagen
indbringes for en taksationskommission. Det vil betyde, at ejeren
af en ejendom derefter alene skal forholde sig til
taksationskommissionens tilbud. Der vil dermed ikke være
mulighed for at tage imod ekspropriationskommissionens oprindelige
tilbud, når sagen er indbragt for taksationskommissionen.
Det bemærkes, at sagerne vil være omfattet af
ekspropriationskommissionens og taksationskommissionens almindelige
prioritering af deres arbejde.
Såvel ekspropriationskommissionen som
taksationskommissionen vil være uafhængige instanser -
på samme måde, som kommissionerne er det, når de
behandler sager i medfør af ekspropriationsprocesloven. Det
betyder, at hverken Udlændinge- og Integrationsministeriet
eller Udlændingestyrelsen vil få indflydelse på,
hvordan kommissionerne vurderer de enkelte ejendomme, eller
på, hvordan prisen fastsættes i de enkelte
tilfælde.
Det bemærkes endvidere, at kompensation til
erhvervsejendomme vil være betinget af, at støtten kan
tildeles i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Vurderes det, at kompensationen vil udgøre
statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, vil
kompensation alene kunne tildeles efter reglerne om de
minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr.
1407/2013/EU med senere ændringer, Europa-Kommissionens
forordning nr. 717/2014/EU ned senere ændringer eller
Europa-Kommissionens forordning nr. 1408/2013/EU med senere
ændringer).
Ansøgning om engangsbeløb eller fremsættelse
af anmodning om overtagelse af ejendommen skal ske senest et halvt
år efter lovforslagets ikrafttræden, dvs. senest den
31. december 2023. Der vil dog under særlige
omstændigheder kunne dispenseres fra
ansøgningsfristen, herunder i det tilfælde, at en ejer
af en bolig, der har fremsat anmodning om overtagelse af
ejendommen, får afslag på anmodningen kort tid inden
fristens udløb, og hvor ejeren herefter indgiver
ansøgning om udbetaling af engangsbeløb kort tid
efter fristens udløb.
Det bemærkes, at har en ejer af en bolig fået
udbetalt engangsbeløb, og ønsker ejeren i stedet, at
der skal ske overtagelse af ejendommen, vil tilbuddet om
overtagelse skulle reduceres med det udbetalte
engangsbeløb.
Det foreslås endvidere, at engangsbeløb udbetalt
efter kompensationsordningen ikke vil skulle indgå ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og at engangsbeløbet ikke vil medføre
reduktion af sådanne ydelser.
Udbetaling af engangsbeløb vil således ikke
få betydning for hverken retten til offentlige ydelser eller
størrelsen af de offentlige ydelser.
Det foreslås, at engangsbeløb udbetalt efter
kompensationsordningen undtages for fradrag i offentlige ydelser i
tre år, fra beløbet er modtaget.
Det er vurderingen, at en tidsbegrænsning er
nødvendig, da en tidsubegrænset undtagelse på
sigt vil medføre en unødig kompliceret administration
i kommunerne, og da en tidsubegrænset særregel
således ikke vil være foreneligt med ambitionerne om et
mere enkelt og forståeligt kontanthjælpssystem. En
tidsubegrænset særregel vil tillige ikke være
foreneligt med den grundlæggende betingelse om, at
kontanthjælpssystemet er det underste økonomiske
sikkerhedsnet.
Det er ligeledes vurderingen, at en tidsbegrænsning vil
være rimelig, da der er tale om en økonomisk
håndsrækning, der ikke bør undtages for reglerne
om tildeling og reduktion af offentlige ydelser for altid.
Der henvises til den foreslåede §§ 1-3 og
bemærkningerne hertil.
2.2. Skattemæssige forhold ved udbetaling af
kompensation
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Skattemæssig behandling af
engangsbeløb
Offentlig støtte er som udgangspunkt skattepligtig
indkomst, medmindre der er særskilt hjemmel til
skattefritagelse, f.eks. i ligningsloven.
2.2.1.2. Skattemæssig behandling af statens overtagelse
af ejendomme
Fortjeneste ved afståelse af fast ejendom er som
udgangspunkt skattepligtig. Der skal dog ikke betales skat ved
afståelse af et en- eller tofamilieshus eller ejerlejlighed,
hvis ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes
husstand i en del af eller hele den periode, hvori ejeren har ejet
ejendommen.
Med hensyn til en- og tofamilieshuse gælder efter
ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, denne fritagelse
kun, såfremt ejendommens samlede grundareal er mindre end
1.400 m2, eller der ifølge offentlig myndighedsbestemmelse
ikke kan udstykkes grund til selvstændig bebyggelse, eller
udstykning ifølge erklæring fra Skatteforvaltningen
vil medføre en væsentlig værdiforringelse af
restarealet eller den bestående bebyggelse.
Ved salg af landbrugsejendomme vil den del af fortjenesten, der
vedrører stuehuset med tilhørende grund og have, ikke
være skattepligtig. Det er en betingelse, at
landbrugsejendommen er omfattet af ejendomsvurderingslovens §
3, stk. 1, nr. 2, og at ejendommen tjener eller har tjent til bolig
for ejeren eller dennes husstand. Tilsvarende gælder for den
del af fortjenesten, som vedrører ejerboligen, ved
afståelse af en ejendom, der indeholder en eller to
selvstændige lejligheder, hvor ejendommen både tjener
eller har tjent til bolig for ejeren og i væsentligt omfang
benyttes erhvervsmæssigt. Fortjenesten ved salg af den
øvrige del af en landbrugsejendom eller en ejendom, der i
væsentligt omfang benyttes erhvervsmæssigt, er
skattepligtig.
Ejeren af en erhvervsejendom kan under visse betingelser
vælge mellem at lade sig beskatte ved afståelsen af
ejendommen eller at udskyde beskatningen til en senere
afståelse ved at modregne fortjenesten i anskaffelsessummen
for en nyerhvervet ejendom.
Fortjeneste opnået ved ekspropriation af ejendomme eller
overdragelse på ekspropriationslignende vilkår er
skattefri, mens tab behandles som andre typer tab. Det er alene
ejendomsavancen, der er skattefri.
Genvundne afskrivninger (eller tab) ved salg af bygninger eller
installationer, der er afskrevet på efter afskrivningslovens
§§ 14 eller 15, regnes efter afskrivningslovens § 21
med ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
salgsåret.
Fortjeneste eller tab ved salg af afskrivningsberettigede
driftsmidler, der er omfattet af afskrivningsloven, regnes fuldt ud
med ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
salgsåret, hvis aktiverne indgår i den skattepligtiges
erhvervsvirksomhed.
Ved salg af en landbrugsejendom vil ejendommen også typisk
have foderbeholdninger, salgsbeholdninger og husdyr.
Foderbeholdninger m.v. indgår i den faste ejendoms
ejendomsværdi ud over selve bygningerne, jorden og
øvrigt tilbehør til den faste ejendom. Når en
foderbeholdning afstås, indgår den indtægt, som
den erhvervsdrivende erhverver ved salg af foderbeholdninger m.v.,
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, fordi
foderbeholdninger m.v. skattemæssigt overgår til at
være solgte salgsbeholdninger ved salget.
Salgsbeholdninger er de mængder af vegetabilsk produktion,
som på statustidspunktet tilhører landbrugeren, og som
er bestemt til salg. Det er de beholdninger, som overstiger normale
driftsbeholdninger, der ikke skal anvendes til ejendommens
besætning, og som derfor skal sælges.
Når en salgsbeholdning sælges, skal indtægten
indgå ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Ved salg af husdyr skal indtægten indgå i
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Ved landbrugeres
salg af dyr omfattet af lov om den skattemæssige behandling
af husdyrbesætninger sker værdiansættelsen af
anskaffelsessummen efter denne lov. For andre husdyr sker
værdiansættelsen efter reglerne i lov om
skattemæssig opgørelse af varelagre m.v. Der kan
være tale om, at husdyrene efter lov om den
skattemæssige behandling af husdyrbesætninger er blevet
nedskrevet med skattemæssig virkning i året før
afståelsesåret. En sådan nedskrivning skal
indkomstbeskattes i salgsåret og er uafhængig af
eventuelt salg af husdyr.
2.2.2. Skatteministeriets og Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er hensigten, at kompensation til ejere af boliger i
nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård efter den
foreslåede ordning skal være skattefri for
modtageren.
Det foreslås derfor, at der indsættes en bestemmelse
i ligningslovens § 7 F, stk. 1, om, at engangsbeløb,
der ydes til boligejere i medfør af § 1, stk. 1, og
regler fastsat efter § 1, stk. 2, i lov om kompensation til
naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, skal
være skattefri for modtageren.
Derudover foreslås det i ligningslovens § 7 F, stk.
3, at fortjeneste ved salg af ejendomme m.v. til staten i
medfør af § 1, stk. 1, og regler fastsat efter §
1, stk. 3, i lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård, ikke skal medregnes ved opgørelse
af den skattepligtige indkomst.
Med forslaget vil den fortjeneste ved salg af en boligejendom,
der ikke allerede efter gældende regler er fritaget for
beskatning, blive skattefritaget. For landbrugsejendomme, hvor der
er en bolig, vil det typisk dreje sig om fortjeneste ved salg af
driftsbygninger, landbrugsjord, driftsmidler, beholdninger og
produktionsdyr. For andre erhvervsejendomme kan det typisk dreje
sig om produktionslokaler, værksteder, lagerlokaler eller
butikker m.v.
I de situationer, hvor der opgøres et tab ved
afståelsen, der kan fratrækkes ved
indkomstopgørelsen efter skattelovgivningens almindelige
regler, vil dette tab fortsat kunne fratrækkes. Tilsvarende
gør sig gældende i situationer, hvor der modtages
erstatning i anledning af ekspropriation, dvs. at tab ved
afståelsen kan fratrækkes ved
indkomstopgørelsen, uanset om en eventuel fortjeneste i
anledning af ekspropriationen er skattefri.
Skattefritagelsen vil efter forslaget ikke skulle omfatte
genvundne afskrivninger eller tab ved et salg. Genvundne
afskrivninger eller tab ved et salg af bygninger og installationer
opgøres efter afskrivningslovens § 21. Den del af
fortjenesten ved salg, der svarer til forskellen mellem den
afskrevne værdi og afståelsessummen, vil derfor fortsat
være skattepligtig.
For bygninger og installationer vil det dreje sig om ejendomme
og installationer, hvorpå der er afskrevet efter
afskrivningslovens §§ 14 eller 15. Den foreslåede
beskatning vil herved svare til den beskatning, der ville
være sket ved salg af en landbrugsejendom eller anden
erhvervsejendom på ekspropriationslignende vilkår.
Driftsmidler afskrives efter afskrivningslovens kapitel 2. I
forhold til driftsmidler vil der efter forslaget skulle sondres
mellem de genvundne afskrivninger og den realiserede gevinst
på driftsmidlet. Den realiserede gevinst vil efter forslaget
være skattefri, mens der vil skulle ske beskatning af
eventuelle genvundne afskrivninger.
Skattefritagelsen vil efter forslaget heller ikke skulle omfatte
en genanbragt fortjeneste fra afståelse af en tidligere
afstået erhvervsejendom. Tilsvarende gælder også
for fortjeneste, der er indvundet ved modtagelse af en
erstatningssum i anledning af ekspropriation, jf. § 11, stk.
2, i lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af fast
ejendom (herefter ejendomsavancebeskatningsloven).
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes samlet set at have betydelige
økonomiske konsekvenser af midlertidig karakter for det
offentlige.
Økonomiske konsekvenser
ifm. udbetaling af
engangsbeløb
Lovforslaget medfører, at personer, der ejer og er
registreret med bopæl på en ejendom i zone 1, bl.a. vil
blive tilbudt et engangsbeløb på 150.000 kr. Det er
Udlændinge- og Integrationsministeriets umiddelbare
vurdering, at tre naboer i zone 1 vil kunne være berettiget
til udbetaling af et engangsbeløb på 150.000 kr. Det
samlede maksimale beløb for zone 1 forventes hermed at
udgøre 450.000 kr.
Lovforslaget medfører endvidere, at personer, der ejer og
er registreret med bopæl på en ejendom i zone 2, vil
blive tilbudt et engangsbeløb på 150.000 kr. Det er
Udlændinge- og Integrationsministeriets umiddelbare
vurdering, at fire naboer i zone 2 vil kunne være berettiget
til udbetaling af et engangsbeløb på 150.000 kr. Det
samlede maksimale beløb for zone 2 forventes hermed at
udgøre 600.000 kr.
Ydermere vil personer, der ejer og er registreret med
bopæl på en ejendom i zone 3, blive tilbudt et
engangsbeløb på 50.000 kr. Det er Udlændinge- og
Integrationsministeriets umiddelbare vurdering, at fem naboer i
zone 3 vil kunne være berettiget til udbetaling af et
engangsbeløb på 50.000 kr. Det samlede maksimale
beløb for zone 3 forventes hermed at udgøre 250.000
kr.
Økonomiske konsekvenser
ifm. overtagelse af
ejendomme
Lovforslaget medfører også, at de tre naboer til
Udrejsecenter Kærshovedgård i zone 1, som umiddelbart
vurderes at være omfattet af kompensationsordningen, tilbydes
muligheden for at sælge deres ejendom til
Udlændingestyrelsen, der køber ejendommen på
vegne af staten. Der lægges op til, at anmodningen fra
naboerne om overtagelse af ejendom vil skulle ske senest seks
måneder efter, at ordningen er trådt i kraft, dvs.
senest den 31. december 2023. Det vil i medfør af § 3,
stk. 4, være en ekspropriationskommission, der vurderer
ejendomsværdierne i handel og vandel for de tre ejendomme,
der umiddelbart vurderes omfattet, og som tilsammen har en
offentlig ejendomsvurdering af et betydeligt omfang.
Det vil være Udlændingestyrelsen, der i praksis
erhverver ejendomme over finanslovens § 14.32.01. Det
forudsættes, at Udlændingestyrelsen herefter vil
indskyde ejendommene i Statens Ejendomssalg A/S (Freja).
Udlændingestyrelsen vil med indskud af ejendommene i Freja
modtage den bogførte værdi. Efter ejendommene er
indskudt, står Freja herefter for videresalg.
Indskud af ejendomme i Freja kræver, at ejendommene
repræsenterer en positiv apportindskudsværdi i henhold
til selskabsloven, og indskud kræver ligeledes
Finansudvalgets tilslutning til et aktstykke i henhold til
budgetvejledningen samt godkendelse af Frejas bestyrelse.
De konkrete økonomiske konsekvenser i forbindelse med
statens overtagelse af ejendomme kan ikke afdækkes forud for
ekspropriationskommissionens vurdering og det senere
ejendomsindskud.
Det bemærkes, at statens overtagelse af ejendomme
forventes at medføre væsentlige midlertidige
merudgifter for Udlændingestyrelsen som led i køb og
efterfølgende midlertidigt ejerskab af evt. ejendomme.
På Udlændinge- og Integrationsministeriets område
forventes lovforslaget derudover at medføre merudgifter hos
Udlændingestyrelsen til implementering og administration af
kompensationsordningen, jf. lovforslagets punkt 2.1.3., svarende
til op til 0,7 mio. kr. i 2023.
Lovforslaget indebærer i medfør af § 3, stk.
4, at en ekspropriationskommission vil skulle prisfastsætte
ejendomme i zone 1, der ønskes overtaget. Lovforslaget
indebærer desuden, at ekspropriationskommissionens tilbud
skal kunne indbringes for en taksationskommission.
Der vil være udgifter forbundet hermed, herunder til
dækning af sædvanlige udgifter til honorar til
kommissionsformænd og -medlemmer til almindelig takst,
udgifter til arbejde udført af ledende landinspektør,
sekretariatsbistand, diæter, kørsel,
mødelokaler m.v.
De samlede udgifter vil blive finansieret af finanslovens §
14.32.05, hvoraf maksimalt 4,85 mio. kr. i perioden 2023-2025 kan
anvendes til udgifter forbundet med ordningen. Eventuelle
merudgifter til ordningen påregnes håndteret via
finanslovens § 35. Generelle reserver. Efter fradrag af
direkte salgsudgifter og efter nulstilling af ejendommens
bogførte værdi tilgår eventuelle
nettoindtægter vedrørende ejendomssalg, i forbindelse
med statens overtagelse af ejendomme, statskassen.
Udbetalingen af engangsbeløb gøres med
lovforslaget skattefri, hvilket er en afvigelse fra de almindelige
skatteregler på området. Desuden skattefritages den
fortjeneste ved salg af en boligejendom, der ikke allerede er
fritaget for beskatning. Sidstnævnte drejer sig for
landbrugsejendomme, hvor der er en bolig, om fortjeneste ved salg
af driftsbygninger, landbrugsjord, driftsmidler, beholdninger og
produktionsdyr. Disse skattefritagelser har karakter af en
skatteudgift, der henset til det beskedne mindreprovenu ikke vil
indgå i Skatteministeriets opgørelse over
skatteudgifter.
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes samlet set at have mindre
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vil medføre, at Udlændingestyrelsen
vil skulle administrere den foreslåede kompensationsordning
for naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Lovforslaget vil som nævnt desuden indebære, at en
ekspropriationskommission vil skulle prisfastsætte ejendomme
i zone 1, der ønskes overtaget i, og at
ekspropriationskommissionens tilbud skal kunne indbringes for en
taksationskommission. Den foreslåede kompensationsordning
vurderes derfor at indebære administrative omkostninger for
de nævnte myndigheder.
Udgifter forbundet med implementeringen afholdes inden for
Udlændinge- og Integrationsministeriets økonomiske
ramme på finansloven, jf. afsnit 3.1.
Forslaget har ikke implementeringsmæssige konsekvenser for
skatteforvaltningen.
Af særlige overvejelser angående de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning kan det i forhold til princip 2
om digital kommunikation bemærkes, at kommunikationen med
borgere, der ansøger om kompensation efter den
foreslåede kompensationsordning, vil ske via Digital Post.
Kommunikation med borgere, der er fritaget for Digital Post, vil
ske på anden vis, f.eks. ved fysisk post. Dette princip
vurderes på den baggrund efterlevet.
Hvad angår princip 3 om bl.a. objektive kriterier
bemærkes det, at vurderingen af, hvem der kan ydes
kompensation til, vil ske på baggrund af objektive
betingelser, jf. afsnit 2.1.3, og dette princip vurderes derfor
efterlevet. Det bemærkes i denne forbindelse, at
Udlændinge- og Integrationsministeriet til brug for
sagsbehandlingen af ansøgninger om kompensation har anmodet
Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur om at kvalificere,
hvad der er midtpunktet af Udrejsecenter Kærshovedgård,
og dernæst hvilke matrikler og dertilhørende adresser
der omfattes af zonerne angivet i afsnit 2.1.3.
Hvad angår princip 4 om bl.a. genbrug af data og princip 5
om tryg og sikker databehandling bemærkes det, at ordningen
vil blive administreret med udgangspunkt i data, som det offentlige
allerede indsamler, herunder person- og geodata, og at denne
databehandling vil ske inden for rammerne af
databeskyttelseslovgivningen. Disse principper vurderes
således efterlevet.
Endelig bemærkes det, at også principperne 1, 6 og 7
er indgået i overvejelserne og vurderes efterlevet.
Det vurderes på baggrund af ovenstående, at
lovforslaget følger principperne om digitaliseringsklar
lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget forventes at have mindre økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget giver hjemmel til udstedelse af
bekendtgørelser, som indebærer administrative
konsekvenser for erhvervslivet, jf. lovforslagets § 1, stk. 2.
De administrative konsekvenser består i, at ejere af boliger,
herunder ejere af erhvervsejendomme, omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård, vil kunne ansøge om udbetaling af
engangsbeløb. Taget de få omfattede virksomheder i
betragtning vurderes lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser
indledningsvis at medføre administrative konsekvenser for
under 4 mio. kr. Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) bemærker dog alligevel, at fremtidige
bekendtgørelser, som følger af
bemyndigelsesbestemmelsen, vil skulle sendes til OBR i
præhøring, så vidt muligt seks uger før
den offentlige høring, så vurderingen af
bemyndigelsesbestemmelsens administrative konsekvenser kan blive
konsolideret.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om kompensation for oplevede gener som
følge af naboskab til Udrejsecenter
Kærshovedgård. Der vil i den forbindelse blive fastsat
regler, som indebærer, at den omfattede personkreds bl.a. vil
skulle indgive en ansøgning og indhente relevant
dokumentation til brug herfor.
Den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler
om kompensation vurderes dog at have positive konsekvenser for de
borgere, som omfattes af kompensationsordningen.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Kompensation til erhvervsejendomme, jf. den foreslåede
§ 1 og afsnit 2.1.3, er betinget af, at støtten kan
tildeles i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Vurderes det, at kompensationen vil udgøre
statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, kan
kompensation kun tildeles efter reglerne om de
minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr.
1407/2013/EU med senere ændringer, Europa-Kommissionens
forordning nr. 717/2014/EU med senere ændringer eller
Europa-Kommissionens forordning nr. 1408/2013/EU med senere
ændringer).
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag nr. L 25
(folketingsåret 2022-2023, 1. samling), dog med ændret
forslag til dato for ikrafttræden. Lovforslaget har ikke
været sendt i høring i forbindelse med
genfremsættelsen.
Et udkast til lovforslag nr. L 25 har i perioden fra den 22.
juli 2022 til den 22. august 2022 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International,
Andelsboligforeningernes fællesrepræsentation,
Bedsteforældre for Asyl, Boligselskabernes Landsforening,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Danske Rederier, DFUNK - Dansk
Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Advokater, Danske Udlejere, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke
i Danmark, Det Nationale Integrationsråd, DIGNITY - Dansk
Institut Mod Tortur, EjendomDanmark, Finans Danmark,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Landsstyre), HK/Danmark,
Indvandrermedicinsk klinik - Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, KL - Kommunernes Landsforening,
Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes
Internationale Liga for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen),
Københavns Byret, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Lejernes Hus, Mellemfolkeligt Samvirke, Plums
Fond for fred, økologi og bæredygtighed (tidl.
Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret,
Præsidenten for Østre Landsret, Refugees Welcome,
Retspolitisk Forening, Røde Kors, SOS Racisme,
Udlændingenævnet, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser, 3F, 3F Privat Service og Hotel og Restauration (3F
PSHR).
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at have
betydelige økonomiske konsekvenser for det offentlige, som
håndteres inden for de eksisterende rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at have
begrænsede implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at have
begrænsede økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes samlet set at have
begrænsede administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vurderes at have positive
konsekvenser for de borgere, som omfattes af
kompensationsordningen. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Kompensation til erhvervsejendomme, jf.
den foreslåede § 1, stk. 1, og regler fastsat efter
§ 1, stk. 2 og 3, er betinget af, at støtten kan
tildeles i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.
Vurderes det, at kompensationen vil udgøre
statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, kan
kompensation kun tildeles efter reglerne om de
minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr.
1407/2013/EU med senere ændringer, Europa-Kommissionens
forordning nr. 717/2014/EU med senere ændringer eller
Europa-Kommissionens forordning nr. 1408/2013/EU med senere
ændringer). | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås med § 1, stk.
1, at der kan ydes kompensation til ejere af boliger, der
ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård,
og at kompensationen kan ydes i form af udbetaling af et
engangsbeløb eller ved overtagelse af den ejendom, hvori
boligen indgår.
Det foreslåede indebærer, at der vil kunne ydes
kompensation til personer, der ejer en bolig i nærheden af
Udrejsecenter Kærshovedgård, og at denne kompensation
vil kunne ydes gennem udbetaling af et engangsbeløb eller
ved overtagelse af ejendommen, hvori boligen indgår.
Det foreslås med stk. 2, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om udbetaling af engangsbeløb efter den
foreslåede stk. 1. Udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter herunder nærmere
regler om kredsen af de berettigede modtagere, størrelsen af
engangsbeløbet, udbetaling og frister.
Bestemmelsen indebærer, at udlændinge- og
integrationsministeren vil blive bemyndiget til at udstede en
bekendtgørelse, der fastsætter detaljerede regler om
udbetaling af engangsbeløb til ejere af boliger, der er
beliggende i nærheden af Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Bekendtgørelsen vil skulle fastsætte kredsen af de
ejere af boliger, der under visse forudsætninger er
berettigede til udbetaling af et engangsbeløb. Det
forudsættes, at der vil skulle tilbydes et
engangsbeløb til ejere af boliger i nærmere fastsatte
zoner med udgangspunkt i midtpunktet af Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Det forudsættes således, at udbetaling af
kompensation vil skulle ske efter en differentieret ordning,
hvorefter engangsbeløbets størrelse vil afhænge
af afstanden til centeret.
En ejendom vil være omfattet af en af de fastsatte zoner,
hvis matriklen for en beboelsesejendom ligger inden for den enkelte
zone. Det vil være afstanden til den nærmeste
matrikelgrænse for den matrikel, hvor beboelsesejendommen er
beliggende, der fastsætter, om matriklen er beliggende inden
for en zone.
Det forudsættes, at der i bekendtgørelsen vil blive
fastsat regler om, at personer, der ejer og er registreret med
bopæl på en ejendom, hvis nærmeste
matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra midtpunktet af
Udrejsecenter Kærshovedgård, vil være omfattet af
zone 1. Det forudsættes endvidere, at der fastættes
regler om, at personer, der ejer og er registreret med bopæl
på en ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er
mellem 500 og 1.000 meter (begge tal inklusive) fra midtpunktet af
Udrejsecenter Kærshovedgård, vil være omfattet af
zone 2, mens personer, der ejer og er registreret med bopæl
på en ejendom, hvis nærmeste matrikelgrænse er
over 1.000 og til og med 1.500 meter fra midtpunktet af
Udrejsecenter Kærshovedgård, vil være omfattet af
zone 3.
Det forudsættes endvidere, at det fastsættes regler
om, at personer, der ejer og er registreret med bopæl
på en ejendom, der er omfattet af zone 1 eller 2, under visse
forudsætninger vil kunne få udbetalt et
engangsbeløb på 150.000 kr., mens personer, der ejer
og er registreret med bopæl på en ejendom, der er
omfattet af zone 3, under visse forudsætninger vil kunne
få udbetalt et engangsbeløb på 50.000 kr.
Det vurderes således, at de naboer, der bor i zone 1 og
zone 2, i højere grad potentielt kan opleve at være
påvirket af beboernes færden i forhold til naboerne i
zone 3, hvis beboelsesejendom ligger længere væk fra
udrejsecentret, og vil derfor blive tilbudt et større
engangsbeløb.
De nærmere fastsatte zoner vil tage udgangspunkt i
midtpunktet af Udrejsecenter Kærshovedgård.
Der vil desuden blive fastsat regler om, at udbetaling af
engangsbeløb forudsætter, at vedkommende ejer en bolig
og samtidig er registreret med bopæl på den ejendom,
hvor boligen er beliggende. Det vil endvidere være en
forudsætning, at den pågældende beboelsesejendom
er beliggende på en matrikel inden for en af de angivne
zoner. Det vil f.eks. ikke være tilstrækkeligt, at en
person ejer en matrikel uden bebyggelse, der ligger inden for
zonen, eller at pågældende lejer en bolig på en
omfattet matrikel. For udlejede boliger, hvor ejeren ikke er
registreret med bopæl på ejendommen, vil der ligeledes
ikke kunne ske udbetaling af kompensation.
Der vil derudover også blive fastsat regler om, at
udbetaling af engangsbeløb forudsætter, at
betingelserne om ejerskab og bopælsregistrering var opfyldt
den 25. maj 2021, dvs. på tidspunktet for den daværende
regerings (S-regeringen) beslutning om at stoppe planerne om
etablering af Udrejsecenter Holmegaard på Langeland,
såvel som betingelserne vil skulle være opfyldt
på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om
udbetaling af engangsbeløb. Dette indebærer, at en
ejer, som er fraflyttet sin bolig efter den 25. maj 2021, eller en
ejer, der ikke længere er registreret med bopæl, ikke
vil kunne opfylde betingelserne for at få udbetalt
engangsbeløb.
Det vil derimod ikke være en betingelse for at blive
tilbudt udbetaling af engangsbeløb, at man kan påvise
en påvirkning af naboskabet til Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Udbetaling af engangsbeløb til erhvervsejendomme vil
være betinget af, at kompensation i form af udbetaling af
engangsbeløb kan tildeles i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Vurderes det, at udbetalingen af
engangsbeløbet vil udgøre statsstøtte efter
EUF-traktatens artikel 107, stk. 1, vil kompensationen alene kunne
tildeles efter reglerne om de minimis-støtte
(Europa-Kommissionens forordning nr. 1407/2013/EU med senere
ændringer, Europa-Kommissionens forordning nr. 717/2014/EU
med senere ændringer eller Europa-Kommissionens forordning
nr. 1408/2013/EU med senere ændringer).
Det foreslås, at det vil være
Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse om,
hvorvidt der kan ydes kompensation. Der henvises til
bemærkningerne til den foreslåede § 3, stk. 1.
Det forudsættes, at en ejer af en bolig, der både er
omfattet af regler fastsat i medfør af den foreslåede
stk. 2 og regler fastsat i medfør af den foreslåede
stk. 3, ikke vil kunne få udbetalt et engangsbeløb,
hvis der samtidig er fremsat anmodning om overtagelse af den
ejendom, hvori boligen indgår.
En ejer af en bolig vil således alene kunne kompenseres i
form af enten et engangsbeløb eller ved tilbud om
overtagelse af den ejendom, hvori boligen indgår. Er der sket
udbetaling af et engangsbeløb, og ønsker ejeren i
stedet at anmode om overtagelse af ejendommen, vil det udbetalte
engangsbeløb blive modregnet i overtagelsestilbuddet.
Det forudsættes, at dette vil fremgå af de regler,
der fastsættes i bekendtgørelsen.
Endelig vil der i bekendtgørelsen blive fastsat regler
om, at en ansøgning om engangsbeløb skal indgives
senest seks måneder efter ordningens ikrafttræden.
Indgives en ansøgning om udbetaling af engangsbeløb
efter seks måneder efter ordningens ikrafttræden, vil
anmodningen som udgangspunkt ikke kunne efterkommes.
Ansøgningen vil således skulle indgives senest den 31.
december 2023. Der vil dog under særlige omstændigheder
kunne dispenseres fra fristen, herunder i det tilfælde, at en
ejer af en bolig har fremsat anmodning i medfør af regler
fastsat efter § 1, stk. 3, og meddeles afslag på
anmodningen kort tid inden fristens udløb, og hvor ejeren
herefter indgiver ansøgning i medfør af regler
fastsat efter § 1, stk. 2, kort tid efter fristens
udløb.
Det foreslås med stk. 3, at
udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om tilbud om overtagelse af en ejendom efter
stk. 1. Udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter herunder nærmere regler om kredsen af
berettigede modtagere, værdifastsættelsen af ejendommen
m.v., fremgangsmåden ved overtagelse og frister.
Udlændinge- og integrationsministeren fastætter
endvidere regler om, at for landbrugsejendomme vil overtagelse,
såfremt ejeren ønsker det, også kunne omfatte
eventuelle tilhørende jordstykker, driftsbygninger,
løsøre, beholdninger og produktionsdyr, og at for
øvrige ejendomme vil overtagelse, såfremt ejeren
ønsker det, også kunne omfatte direkte
tilstødende matrikler med samme ejer.
Bestemmelsen indebærer, at udlændinge- og
integrationsministeren vil blive bemyndiget til at udstede en
bekendtgørelse, der fastsætter de detaljerede regler
om tilbud om overtagelse af ejendommen, hvor beboelsesejendommen er
beliggende i en nærmere fastsat zone.
Det bemærkes, at den nærmere fastsatte zone vil tage
udgangspunkt i midtpunktet af Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Det forudsættes, at der i bekendtgørelsen vil blive
fastsat regler om, at personer, der ejer og er registreret med
bopæl på en ejendom, hvis nærmeste
matrikelgrænse er mindre end 500 meter fra midtpunktet af
Udrejsecenter Kærshovedgård, vil kunne blive tilbudt
overtagelse af ejendommen.
Det vurderes således, at de naboer, der bor i nær
tilknytning til Udrejsecenter Kærshovedgård - dvs. de
nærmeste naboer, der i deres dagligdag færdes tæt
på udrejsecentret - i højere grad potentielt kan
opleve at være påvirket af beboernes færden i
forhold til øvrige naboer, hvis beboelsesejendom ligger
længere væk fra udrejsecentret. De allernærmeste
naboer inden for 500 meter vil derfor blive tilbudt overtagelse af
den ejendom, hvori boligen indgår.
Det forudsættes, at der i bekendtgørelsen vil blive
fastsat regler om, at tilbud om overtagelse af boliger på
landbrugsejendomme, vil skulle omfatte den samlede landbrugsejendom
samt eventuelle tilhørende jordstykker, som er registreret
til landbrugsejendommen. Ejeren af boligen på
landbrugsejendommen vil dog kunne vælge, at tilhørende
jordstykker ikke skal omfattes af tilbuddet om overtagelse. Ejeren
vil endvidere kunne vælge, at tilbuddet om overtagelse
også skal omfatte driftsbygninger, løsøre,
beholdninger og produktionsdyr. Det indebærer, at for boliger
på landbrugsejendomme vil ejendommen også omfatte
eventuelle tilhørende jordstykker, som er registreret til
landbrugsejendommen, og at ejeren af boligen på
landbrugsejendommen vil kunne vælge, om tilhørende
jordstykker skal omfattes af tilbuddet om overtagelse, ligesom
ejeren vil kunne vælge, om tilbuddet om overtagelse
også skal omfatte driftsbygninger, løsøre,
beholdninger og produktionsdyr.
Det forudsættes endvidere, at der vil blive fastsat regler
om, at for øvrige boliger, herunder erhvervsejendomme, vil
overtagelse, såfremt ejeren ønsker det, også
kunne omfatte direkte tilstødende matrikler med samme ejer.
Det indebærer, at for øvrige boliger omfatter
ejendommen også eventuelle direkte tilstødende
matrikler med samme ejer, og at ejeren af boligen vil kunne
vælge, om tilstødende matrikler skal omfattes af
tilbuddet om overtagelse. For erhvervsejendomme vil dette typisk
dreje sig om produktionslokaler, værksteder, lagerlokaler
eller butikker m.v.
Der vil videre blive fastsat regler om, at tilbud om overtagelse
forudsættes at skulle ske til ejendommens værdi i
handel og vandel, dvs. ud fra de forhold, som gør sig
gældende på tidspunktet for
ekspropriationskommissionens eller taksationskommissionens
afgivelse af tilbud, idet der dog vil skulle ses bort fra den
eventuelle værdinedgang eller værditilvækst, som
måtte skyldes, at ejendommen ligger i nær tilknytning
til Udrejsecenter Kærshovedgård.
Der vil desuden blive fastsat regler om, at tilbud om
overtagelse af en ejendom forudsætter, at man både ejer
den omfattede beboelsesejendom og er registreret med bopæl
på ejendommen.
Der vil derudover også blive fastsat regler om, at tilbud
om overtagelse af en ejendom forudsætter, at betingelserne om
ejerskab og bopælsregistrering var opfyldt den 25. maj 2021,
dvs. på tidspunktet for den daværende regerings
(S-regeringen) beslutning om at stoppe planerne om etablering af
Udrejsecenter Holmegaard på Langeland, såvel som
betingelserne vil skulle være opfyldt på tidspunktet
for fremsættelse af anmodning om overtagelse af ejendommen.
Det bemærkes, at det ligeledes vil være en betingelse,
at ejeren opfylder betingelserne, frem til der sker overtagelse af
ejendommen. Det indebærer, at en ejer, som er fraflyttet sin
bolig efter den 25. maj 2021, eller en ejer, som ikke længere
er registreret med bopæl på ejendommen, ikke vil kunne
opfylde betingelserne for at få overtaget ejendommen.
Det vil derimod ikke være en betingelse for at kunne
få overtaget en ejendom, at man kan påvise en
påvirkning af naboskabet til Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Det forudsættes endvidere, at en ejer af en bolig, der
både er omfattet af regler fastsat i medfør af den
foreslåede stk. 2 og regler fastsat i medfør af den
foreslåede stk. 3, ikke vil kunne få udbetalt et
engangsbeløb, hvis der samtidig er fremsat anmodning om
overtagelse af den ejendom, hvori boligen indgår.
En ejer af en bolig vil således alene kunne kompenseres i
form af enten et engangsbeløb eller ved tilbud om
overtagelse af den ejendom, hvori boligen indgår. Er der sket
udbetaling af et engangsbeløb, og ønsker ejeren i
stedet at anmode om overtagelse af ejendommen, vil det udbetalte
engangsbeløb blive modregnet i overtagelsestilbuddet.
Det forudsættes, at dette vil fremgå af de regler,
der fastsættes i bekendtgørelsen.
Tilbud om overtagelse af ejendomme vil, når der er tale om
erhvervsejendomme, være betinget af, at kompensationen i form
af overtagelse kan ske i overensstemmelse med EU's
statsstøtteregler. Vurderes det, at overtagelsen vil
udgøre statsstøtte efter EUF-traktatens artikel 107,
stk. 1, kan kompensationen kun tildeles efter reglerne om de
minimis-støtte (Europa-Kommissionens forordning nr.
1407/2013/EU med senere ændringer, Europa-Kommissionens
forordning nr. 717/2014/EU med senere ændringer eller
Europa-Kommissionens forordning nr. 1408/2013/EU med senere
ændringer).
Det foreslås, at det vil være
Udlændingestyrelsen, der træffer afgørelse om,
hvorvidt der kan ydes kompensation. Der henvises til
bemærkningerne til § 3, stk. 1.
Det forudsættes, at det i bekendtgørelsen
fastsættes, at fremsættelse af anmodning om overtagelse
af ejendom vil skulle ske senest seks måneder efter
ordningens ikrafttræden. Fremsættes en anmodning om
overtagelse af ejendommen efter seks måneder fra ordningens
ikrafttræden, vil anmodningen som udgangspunkt ikke kunne
efterkommes. Ansøgningen vil således skulle indgives
senest den 31. december 2023. Der vil dog under særlige
omstændigheder kunne dispenseres fra fristen, herunder i det
tilfælde, at en ejer af en bolig har fremsat anmodning i
medfør af regler fastsat efter § 1, stk. 3, og meddeles
afslag på anmodningen kort tid inden fristens udløb,
og hvor ejeren herefter indgiver ansøgning i medfør
af regler fastsat efter § 1, stk. 2, kort tid efter fristens
udløb.
Endelig indebærer bestemmelsen, at udlændinge- og
integrationsministeren vil få bevillingsmæssig hjemmel
til at afholde de udgifter, der vil være forbundet med denne
del af kompensationsordningen.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at
engangsbeløb udbetalt i medfør af § 1, stk. 1,
og regler fastsat efter § 1, stk. 2, ikke indgår ved
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og engangsbeløbet medfører ikke reduktion
af sådanne ydelser i indtil tre år efter udbetaling af
beløbet.
Det foreslåede indebærer, at engangsbeløbet,
som udbetales i medfør af § 1, stk. 1, og regler
fastsat efter § 1, stk. 2, ikke vil skulle indgå i
vurderingen af, om en person har ret til ydelser fra det
offentlige, og engangsbeløbet vil ikke medføre, at
der vil skulle ske reduktion af sådanne ydelser i indtil tre
år efter udbetaling af beløbet.
I kontanthjælpssystemet vil det f.eks. betyde, at
engangsbeløb udbetalt til ejere af boliger i nærheden
af Udrejsecenter Kærshovedgård ikke vil blive fradraget
efter reglerne for fradrag for indtægter i lov om aktiv
socialpolitik § 30, stk. 1, og ej heller vil skulle
indgå i formuevurderingen ved vurderingen af, om en person
har ret til ydelser i kontanthjælpssystemet.
Bestemmelsen gælder alle offentlige ydelser, og der ses
bort fra beløbets udbetaling i en tidsbegrænset
periode på tre år, efter beløbet er udbetalt,
hvorefter udbetalingen betragtes som almindelig formue.
Til §
3
Det foreslås i § 3, stk.
1, at ansøgning om udbetaling af engangsbeløb
og anmodning om overtagelse af ejendomme i medfør af §
1, stk. 1, og regler fastsat efter § 1, stk. 2 og 3, indgives
til Udlændingestyrelsen, der herefter træffer
afgørelse.
Forslaget indebærer, at ansøgning om udbetaling af
engangsbeløb i medfør af § 1, stk. 1, og regler
fastsat efter § 1, stk. 2, og anmodning om overtagelse af
ejendomme i medfør af § 1, stk. 1, og regler fastsat
efter § 1, stk. 3, vil skulle indgives til
Udlændingestyrelsen. Det vil herefter være
Udlændingestyrelsen, der vil skulle træffe
afgørelse om, hvorvidt der kan ydes kompensation i
medfør af § 1, stk. 1, og regler fastsat efter §
1, stk. 2 og 3.
Det vil således være Udlændingestyrelsen, der
vil skulle påse, hvorvidt en beboelsesejendom er beliggende i
en af de zoner, som fastsættes nærmere i medfør
af den foreslåede § 1, stk. 2 og 3, og i givet fald,
hvilken zone beboelsesejendommen er beliggende i.
Det vil endvidere være Udlændingestyrelsen, der vil
skulle træffe afgørelse om, hvorvidt ejeren af den
pågældende bolig opfylder betingelserne for at kunne
ydes kompensation. Betingelserne fastsættes nærmere i
medfør af den foreslåede § 1, stk. 2 og 3. Der
henvises til bemærkningerne hertil.
Det foreslås i stk. 2, at
udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
regler om, at ansøgning om udbetaling af engangsbeløb
og anmodning om overtagelse af ejendom i medfør af § 1,
stk. 1, og regler fastsat efter § 1, stk. 2 og 3, skal
indgives ved anvendelse af den digitale løsning, som
Udlændingestyrelsen stiller til rådighed.
Det foreslåede indebærer, at udlændinge- og
integrationsministeren vil kunne fastsætte nærmere
regler om, at ejere af boliger, som ligger i nærheden af
Udrejsecenter Kærshovedgård, ved indgivelse af
ansøgning om udbetaling af engangsbeløb eller ved
anmodning om overtagelse af ejendom skal anvende den digitale
selvbetjeningsløsning, som Udlændingestyrelsen
anviser.
Det foreslåede indebærer endvidere, at der kan
fastsættes regler om, at Udlændingestyrelsen kan afvise
ansøgninger, der ikke indgives via den digitale
selvbetjening.
Hvis Udlændingestyrelsen finder, at der foreligger
særlige forhold, der gør, at en ejer af en bolig, som
ligger i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård,
ikke må forventes at kunne anvende den digitale
selvbetjening, herunder hvis den pågældende er fritaget
fra digital post, skal Udlændingestyrelsen dog acceptere, at
ansøgningen indgives på en anden måde end ved
digital selvbetjening.
Det foreslås i stk. 3, at
Udlændingestyrelsens afgørelser efter stk. 1 ikke kan
påklages.
Det foreslåede indebærer, at
Udlændingestyrelsens afgørelse om, hvorvidt der kan
ydes kompensation i medfør af den foreslåede § 1,
stk. 1, og de regler, der fastsættes efter den
foreslåede § 1, stk. 2 og 3, ikke vil kunne indbringes
for en anden administrativ myndighed.
Udlændingestyrelsens afgørelse om, hvorvidt en
beboelsesejendom og boligens ejer er omfattet af de regler, der
fastsættes i medfør af den foreslåede § 1,
stk. 2 og 3, vil være truffet på baggrund af objektive
konstaterbare forhold.
Det foreslås i stk. 4, at
ekspropriationskommissionen, jf. § 6, stk. 1, i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom, fastsætter prisen for overtagelse af ejendomme m.v.
efter de regler, der fastsættes i medfør af § 1,
stk. 3. Det foreslås endvidere, at en ejer, der ønsker
ejendommen overtaget, kan indbringe ekspropriationskommissionens
prisfastsættelse for en taksationskommission, jf. § 7,
stk. 2, i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom. Endelig foreslås det, at
§ 7 a i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom finder tilsvarende anvendelse.
Det foreslåede indebærer, at
ekspropriationskommissionen, som nedsættes efter § 6,
stk. 1, i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom (ekspropriationsprocesloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008 med senere
ændringer, vil skulle vurdere ejendommen og fastsætte
den pris, som ejeren tilbydes, hvis ejeren ønsker statslig
overtagelse af ejendommen. Bestemmelsen indebærer endvidere,
at ekspropriationskommissionen vil skulle behandle sager om
overtagelse af boliger i zonen efter nærmere regler, der
fastsættes i medfør af det foreslåede § 1,
stk. 3.
Ekspropriationskommissionens tilbud vil efter bestemmelsen kunne
indbringes for en taksationskommission med henblik på en
uvildig prøvelse. Det vil alene være ejeren, der kan
indbringe ekspropriationskommissionens tilbud for en
taksationskommission. Det vil være en taksationskommission,
der nedsættes efter ekspropriationsproceslovens § 7,
stk. 2, som vil skulle prøve ekspropriationskommissionens
tilbud.
Ekspropriationskommissionen og taksationskommissionen vil skulle
behandle sager om overtagelse af ejendomme m.v. efter nærmere
regler, der fastsættes i medfør af § 1, stk. 3.
Det vil således ikke være ekspropriationsproceslovens
regler, der finder anvendelse ved kommissionernes behandling af
sagerne. Der henvises til bemærkningerne til § 1, stk.
3.
Det forudsættes, at der i medfør af den
foreslåede § 1, stk. 3, vil skulle fastsættes
regler om, at ekspropriationskommissionens tilbud bortfalder, hvis
sagen indbringes for en taksationskommission. Det indebærer,
at ejeren af en ejendom i givet fald alene vil skulle forholde sig
til taksationskommissionens tilbud. Der vil således ikke
være mulighed for at tage imod ekspropriationskommissionens
oprindelige tilbud. Ejeren vil dog ikke være forpligtet til
at acceptere et tilbud, uanset at sagen er indbragt for
ekspropriationskommissionen eller taksationskommissionen.
Det bemærkes, at ekspropriationskommissionen såvel
som taksationskommissionen vil være uafhængige
instanser - på samme måde, som kommissionerne er det,
når de behandler sager i medfør af
ekspropriationsprocesloven.
Med den foreslåede stk. 5,
foreslås det, at såfremt betingelserne for overtagelse
af en ejendom er opfyldt, kan Udlændingestyrelsen i
overensstemmelse med de regler, der fastsættes i
medfør af § 1, stk. 3, overtage den omfattede
ejendom.
Baggrunden for forslaget er, at det er
Udlændingestyrelsen, der tilvejebringer og driver
indkvarteringssteder for udlændinge, der bl.a. afventer
udsendelse, jf. udlændingelovens § 42 a, stk. 5.
Udlændingelovens § 42 a, stk. 5, giver imidlertid alene
Udlændingestyrelsen mulighed for at tilvejebringe ejendomme
med henblik på indkvartering, og Udlændingestyrelsen
vil efter bestemmelsen således ikke kunne overtage ejendomme
med henblik på at kompensere ejere af boliger, der ligger i
nær tilknytning til et indkvarteringssted.
Det foreslåede indebærer således, at det vil
være Udlændingestyrelsen, der vil skulle opkøbe
ejendomme med henblik på at kompensere ejere af boliger, der
ligger i nær tilknytning til Udrejsecenter
Kærshovedgård.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2023.
Det foreslåede indebærer, at den foreslåede
ordning om kompensation til ejere af boliger, som er placeret i
nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård,
træder i kraft den 1. juli 2023.
Ejere af boliger, som er placeret i nærheden af
Udrejsecenter Kærshovedgård, vil således kunne
søge om at få udbetalt engangsbeløb på
baggrund af regler fastsat i medfør af § 1, stk. 2,
efter lovens ikrafttræden.
Ejere af boliger, som er placeret i nær tilknytning til
Udrejsecenter Kærshoved, vil således kunne
fremsætte anmodning om overtagelse af en ejendom på
baggrund af regler fastsat i medfør af § 1, stk. 3,
efter lovens ikrafttræden.
Det forudsættes i den forbindelse, at regler fastsat i
medfør af lovens § 1, stk. 2 og stk. 3, vil skulle
træde i kraft samtidig med denne lov.
Dette indebærer bl.a., at ejere af boliger vil kunne
indgive en ansøgning om kompensation fra den 1. juli 2023 og
seks måneder frem, dvs. at ansøgningen vil skulle
være indgivet senest den 31. december 2023. Der vil dog under
særlige omstændigheder kunne dispenseres fra fristen.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, stk. 2 og stk.
3.
Det bemærkes, at lovforslagets § 5 vedrører en
lov, som ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Lovforslagets § 5 gælder således
ikke for Færøerne og Grønland og vil heller
ikke kunne sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Til §
5
Til nr. 1 og 2
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 1, skal en række
tilskud og beløb ikke medregnes til den skattepligtige
indkomst. Det gælder bl.a. tilskud efter lov om statstilskud
til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer
i helårsboliger, og kompensation i form af et
engangsbeløb og dækning af omkostninger til
støjisolering ydet i forbindelse med støjgener fra
Flyvestation Skrydstrup efter regler fastsat i medfør af
§ 11, stk. 1, i lov om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup.
Det foreslås i ligningslovens §
7 F, stk. 1, nr. 8, at ændre
»helårsboliger og« til:
»helårsboliger,«, og i § 7 F, stk. 1, nr. 9, at ændre
»drift af Flyvestation Skrydstrup.« til: »drift
af Flyvestation Skrydstrup, og«.
Det foreslåede er alene lovtekniske
konsekvensændringer som følge af den foreslåede
skattefritagelse af kompensation til boligejere i nærheden af
Udrejsecenter Kærshovedgård i ligningslovens § 7
F, stk. 1, nr. 10, jf. lovforslagets § 5, nr. 3.
Til nr. 3
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse f.eks. i
ligningsloven.
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 1, skal en række
tilskud og beløb ikke medregnes til den skattepligtige
indkomst.
Det foreslås, at der i ligningslovens § 7 F, stk. 1, indsættes et nyt
nr. 10, hvorefter engangsbeløb
ydet til ejere af boliger, der ligger i nærheden af
Udrejsecenter Kærshovedgård i medfør af §
1, stk. 1, og regler fastsat efter § 1, stk. 2, i lov om
kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård, ikke skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Det foreslåede indebærer, at Udlændinge- og
Integrationsministeriet vil kunne udbetale et engangsbeløb
til ejere af boliger, som ligger i nærheden af Udrejsecenter
Kærshovedgård, skattefrit for modtageren.
Til nr. 4
Fortjeneste ved afståelse af fast ejendom er som
udgangspunkt skattepligtig. Der skal dog ikke betales skat ved
afståelse af et en- eller tofamilieshus eller ejerlejlighed,
hvis ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes
husstand i en del af eller hele den periode, hvori ejeren har ejet
ejendommen.
Ved salg af landbrugsejendomme vil den del af fortjenesten, der
vedrører stuehuset med tilhørende grund og have, ikke
være skattepligtig. Det er en betingelse, at
landbrugsejendommen tjener eller har tjent til bolig for ejeren
eller dennes husstand. Tilsvarende gælder for den del af
fortjenesten, som vedrører ejerboligen, ved afståelse
af en ejendom, der indeholder en eller to selvstændige
lejligheder, hvor ejendommen både tjener eller har tjent til
bolig for ejeren og i væsentligt omfang benyttes
erhvervsmæssigt. Fortjenesten ved salg af den øvrige
del af en landbrugsejendom eller en ejendom, der i væsentligt
omfang benyttes erhvervsmæssigt, er skattepligtig.
Ejeren af en erhvervsejendom kan under visse betingelser
vælge mellem at lade sig beskatte ved afståelsen af
ejendommen eller at udskyde beskatningen til en senere
afståelse ved at modregne fortjenesten i anskaffelsessummen
for en nyerhvervet ejendom.
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 3, skal gevinst ved salg
til staten af ejendomme efter § 11, stk. 2, i lov om udbygning
af drift af Flyvestation Skrydstrup ikke medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Skattefritagelsen
omfatter ikke eventuelle genvundne afskrivninger eller genanbragt
fortjeneste fra afståelse af en erhvervsejendom efter
ejendomsavancebeskatningslovens §§ 6 A, 6 C eller 10.
Bestemmelserne i ejendomsavancebeskatningslovens 11, stk. 2, 2.-5.
pkt., om fortjeneste opnået ved ekspropriation m.v. finder
tilsvarende anvendelse.
Det foreslås at ændre bestemmelsen, så den
også omfatter gevinst ved salg til staten af ejendomme, som
staten overtager i medfør af § 1, stk. 1, og regler
fastsat efter § 1, stk. 3, i lov om kompensation til naboer
omkring Udrejsecenter Kærshovedgård. Det vil betyde, at
gevinst ved salg til staten af ejendomme med boliger i
nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård ikke vil
skulle medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Skattefritagelsen vil ikke omfatte eventuelle genvundne
afskrivninger.
Tilsåede marker, skov, markanlæg m.v. vil som en del
af en fast ejendom blive omfattet af den foreslåede
skattefritagelse.
Det er alene ejendomme, der anvendes til beboelse, der vil kunne
overdrages til staten i medfør af den foreslåede
§ 1, stk. 1, og regler fastsat efter den foreslåede
§ 1, stk. 3, i lov om kompensation til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til § 1.
Hvis ejeren af den pågældende ejendom m.v., der
bliver overtaget af staten i medfør af den foreslåede
§ 1, stk. 1, og regler fastsat efter den foreslåede
§ 1, stk. 3, i lov om kompensation til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård, anvender ejendommen
erhvervsmæssigt og anvender reglerne i
virksomhedsskatteloven, vil det skattefrie beløb indgå
i virksomhedsordningen og blive behandlet efter
virksomhedsordningens regler. Det svarer til de gældende
regler for ekspropriationserstatninger.
Efter forslaget skattefritages den fortjeneste ved salg af en
boligejendom, der ikke allerede er fritaget for beskatning. Den
foreslåede skattefritagelse vil for landbrugsejendomme
også omfatte fortjeneste ved salg af driftsbygninger, jord,
driftsmidler, beholdninger og produktionsdyr. For andre
erhvervsejendomme omfatter skattefritagelsen også fortjeneste
ved salg af produktionsbygninger, værksteder, lager- og
udstillingsbygninger samt varelagre.
I de situationer, hvor der opgøres et tab ved
afståelsen, der kan fratrækkes ved
indkomstopgørelsen efter skattelovgivningens almindelige
regler, vil dette tab fortsat kunne fratrækkes. For
erstatning, der modtages i anledning af ekspropriation,
gælder tilsvarende, at tab ved afståelse kan
fratrækkes ved indkomstopgørelsen, uanset om en
eventuel fortjeneste i anledning af ekspropriation er
skattefri.
Den foreslåede skattefritagelse vil efter stk. 3, 2. pkt.,
ikke omfatte genvundne afskrivninger eller en genanbragt
fortjeneste fra afståelse af en erhvervsejendom. Der kan
være tale om genvundne afskrivninger ved salg af både
ejendomme, installationer og driftsmidler. Genvundne afskrivninger
er udtryk for, at der er afskrevet og dermed opnået fradrag
for en værdinedgang, der ikke konkret kan konstateres i
forbindelse med salget. Afskrivninger er således skematiske,
og de kan derfor give en overkompensation i forhold til den reelle
nedslidning.
For bygninger og installationer drejer det sig om ejendomme og
installationer, hvorpå der er afskrevet efter
afskrivningslovens §§ 14 eller 15. De foreslåede
regler for bygninger og installationer svarer til de regler, der
gælder ved salg af en erhvervsejendom, hvis ejendommen var
afstået på ekspropriationslignende vilkår.
Driftsmidler afskrives efter afskrivningslovens kapitel 2. I
forhold til driftsmidler vil der efter det foreslåede skulle
sondres mellem de genvundne afskrivninger og den realiserede
gevinst på driftsmidlet. Den realiserede gevinst vil efter
forslaget være skattefri, men der vil skulle ske beskatning
af eventuelle genvundne afskrivninger.
Den foreslåede skattefritagelse foreslås også
at skulle omfatte fortjeneste i relation til foder- og
salgsbeholdninger, produktionsdyr og varelagre m.v.
Når en foderbeholdning m.v. afstås, indgår den
indtægt, som erhvervsdrivende erhverver ved salg af
foderbeholdninger m.v., ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, fordi foderbeholdninger m.v. skattemæssigt
overgår til at være solgte salgsbeholdninger.
Salgsbeholdninger er de mængder af vegetabilsk produktion,
som på statustidspunkt tilhører landbrugerne, og som
er bestemt til salg. Ved salg skal indtægten normalt
indgå ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Fortjeneste ved afståelse af husdyr er skattefri. Tab vil
indgå ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
For husdyr omfattet af lov om skattemæssig behandling af
husdyrbesætninger vil fortjeneste eller tab opgøres
efter denne lov.
Skattefriheden vil ikke omfatte den nedskrivning på
husdyr, som måtte være foretaget efter lov om
skattemæssig behandling af husdyrbesætninger i
året før salgsåret, og som skal
indkomstbeskattes i salgsåret. Fortjeneste eller tab ved
afståelse af andre husdyr vil skulle opgøres efter
reglerne i lov om skattemæssig opgørelse af varelagre
m.v.
Skattefritagelsen vil heller ikke omfatte genanbragt fortjeneste
fra afståelse af en erhvervsejendom efter
ejendomsavancebeskatningslovens §§ 6 A, 6 C eller 10.
Tilsvarende gælder også for fortjeneste, der er
indvundet ved modtagelse af en erstatningssum i anledning af
ekspropriation efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11.
Hvis der er genanbragt fortjeneste i ejendommen, vil
fortjenesten skulle opgøres efter reglerne i
ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 2, 2-5. pkt. Det
betyder, at den genanbragte fortjeneste beskattes i det
indkomstår, hvor staten overtager den ejendom, hvor
fortjenesten er genanbragt. Den skattepligtige fortjeneste
opgøres med de tillæg og nedslag efter
ejendomsavancebeskatningsloven, som erhvervsejendommen ville
være berettiget til, hvis fortjenesten var blevet beskattet
på tidspunktet for afståelse af erhvervsejendommen. I
stedet for at medregne fortjenesten ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst kan den skattepligtige vælge at
udskyde beskatningen ved at genanbringe fortjenesten i en ny
ejendom efter reglerne i ejendomsavancebeskatningslovens
§§ 6 A eller 6 C.
Efter ligningslovens § 7 F, stk. 3, finder reglerne i
ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 2, 2-5. pkt.,
tilsvarende anvendelse. Det er de regler, der er gældende for
ejendomme, der eksproprieres m.v., og hvor der er genanbragt
fortjeneste efter ejendomsavancebeskatningslovens §§ 6 A,
6 C eller 10. Med den foreslåede udvidelse af bestemmelsen
vil dette fremover også gælde for ejendomme med boliger
i nærheden af Udrejsecenter Kærshovedgård, der
sælges til staten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i de almindelige
bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 5 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7
F | | | Til den skattepligtige indkomst
medregnes ikke: | | | 1)-7) … | | | 8) tilskud efter lov om statstilskud til
renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer i
helårsboliger og | | 1. I § 7 F, stk. 1, nr. 8, ændres
"helårsboliger og" til: "helårsboliger,". | 9) kompensation i form af et fast
beløb og dækning af omkostninger til
støjisolering ydet i forbindelse med støjgener fra
Flyvestation Skrydstrup efter regler fastsat i medfør af
§ 11, stk. 1, i lov om udbygning og drift af Flyvestation
Skrydstrup. | | 2. I § 7 F, stk. 1, nr. 9, ændres
"drift af Flyvestation Skrydstrup. " til: "drift af Flyvestation
Skrydstrup og". 3. I § 7 F, stk. 1, indsættes som nr. 10: | Stk. 2.
… | | "10) kompensation i form af et
engangsbeløb ydet til ejere af | Stk. 3.
Gevinst ved salg til staten af ejendomme m.v. efter § 11, stk.
2, i lov om udbygning og drift af Flyvestation Skrydstrup skal ikke
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Skattefritagelsen efter 1. pkt. omfatter ikke eventuelle genvundne
afskrivninger eller genanbragt fortjeneste fra afståelse af
en erhvervsejendom efter §§ 6 A, 6 C eller 10 i
ejendomsavancebeskatningsloven. Bestemmelserne i
ejendomsavancebeskatningslovens § 11, stk. 2, 2.-5. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse. | | boliger, der ligger i nærheden af
Udrejsecenter Kærshovedgård i medfør af §
1, stk. 1, og regler fastsat efter § 1, stk. 2, i lov om
kompensation til naboer omkring Udrejsecenter
Kærshovedgård. " 4. I § 7 F, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter "Skrydstrup": "eller i medfør af § 1, stk. 1, og
regler fastsat efter § 1, stk. 3, i lov om kompensation til
naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård". | | | |
|