Ændringsforslag stillet den 25. maj
2023
Til § 1
Af transportministeren:
1) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
78, stk. 4, ændres »oplysninger, som
indberettes« til: »indberetninger«, og som 2. pkt. indsættes:
»Andre ansatte på Transportministeriets
ressortområde er omfattet af forpligtelsen i 1. pkt., i det
omfang de er bekendt med indholdet af sådanne
indberetninger.««
[Præcisering af bestemmelse
om tavshedspligt for ansatte i Trafikstyrelsen og udvidelse af
bestemmelse om tavshedspligt for andre ansatte på
Transportministeriets område]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter jernbanelovens § 78, stk. 4, er
ansatte i Trafikstyrelsen og eventuelle tilkaldte sagkyndige under
ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtet til
over for uvedkommende at hemmeligholde oplysninger, som indberettes
efter stk. 1-3 eller efter regler fastsat i medfør af stk.
5.
Med den foreslåede ændring i
§ 78, stk. 4, 1. pkt., hvorved »oplysninger, som
indberettes« ændres til »indberetninger«,
foreslås det præciseret, at det kun er selve
indberetningen, der er omfattet af tavshedspligtsbestemmelsen.
Præciseringen har til formål at
sikre, at offentligheden fortsat vil kunne modtage information om
ulykker og forløbere for ulykker samt
sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder på
jernbaneområdet fra Trafikstyrelsen, selv om oplysningerne,
der kan belyse disse, eventuelt også måtte indgå
i eller kunne udledes af en indberetning i henhold til
jernbanelovens § 78, stk. 1-3, eller efter regler fastsat i
medfør af stk. 5. Det er samtidig fortsat et centralt
hensyn, at § 78, stk. 4, bidrager til at sikre, at der er
mulighed for at indberette uden frygt for, at uvedkommende
får adgang til indberetterens identitet.
Der foreslås endvidere indsat et nyt
2. pkt. i § 78, stk. 4, hvorved det fastsættes, at andre
ansatte på Transportministeriets område omfattes af
forpligtelsen i 1. pkt., i det omfang de pågældende er
bekendt med indholdet af en indberetning efter stk. 1-3 eller
regler fastsat i medfør af stk. 5.
For at være omfattet af bestemmelsen
i 2. pkt. forudsættes det, at andre ansatte på
Transportministeriets område har adgang til selve
indberetningen, der er tilgået eller vil skulle tilgå
Trafikstyrelsen.
Ved Transportministeriets område
forstås myndigheder, organisationer og virksomheder under
Transportministeriet, som er omfattet af reglerne i
offentlighedsloven, herunder bl.a. Banedanmark, DSB og Sund &
Bælt Holding A/S med dertilhørende
datterselskaber.
Formålet med indsættelsen af et
nyt 2. pkt. er at sikre, at hensynene bag § 78, stk. 4, ikke
prisgives, ved at der ved indgivelse af en anmodning om aktindsigt
i henhold til offentlighedsloven til en af de nævnte organer
på Transportministeriets område kan opnås
kendskab til indberetninger, som ansatte i Trafikstyrelsen ellers
er forpligtet til at hemmeligholde over for uvedkommende.
Det er vigtigt at fremhæve, at det
foreslåede 2. pkt. ikke vil udelukke de ansatte hos
eksempelvis Banedanmark og DSB fra muligheden for at udtale sig om
ulykker m.v.
I forbindelse med den strafferetlige
vurdering af et eventuelt brud på tavshedspligten for
sådanne andre ansatte på Transportministeriets
område (dvs. andre ansatte end ansatte i Trafikstyrelsen) vil
det være afgørende at vurdere, om den
pågældende er bekendt med indholdet i indberetningen og
har haft til hensigt at videregive fortrolige oplysninger fra
indberetningen, herunder oplysninger om indberetteren.
Bestemmelsen i jernbanelovens § 78,
stk. 4, vil - med den foreslåede ændring af 1. pkt. og
indsættelsen af et nyt 2. pkt. - herefter for det
første sikre, at de virksomheder eller enkeltpersoner, der
indberetter data om ulykker og forløbere for ulykker eller
øvrige sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder
på jernbanen, ikke behøver at overveje form og indhold
ved indberetningen, idet det dermed sikres, at indberetningen vil
blive hemmeligholdt og ikke bragt til uvedkommendes (herunder
offentlighedens) kendskab. Dette er i særdeleshed relevant at
sikre, fordi nogle af de uregelmæssigheder, forløbere
til ulykker og ulykker, som forventes indberettet, er opstået
med kun den person til stede, som har været impliceret i
uregelmæssigheden m.v. Således er hemmeligholdelse af
indberetterens identitet, herunder oplysninger, som kan
muliggøre identifikation af indberetter, en væsentlig
forudsætning for effektivt at kunne varetage hensynene bag
§ 78, stk. 4. Forslaget vil for det andet sikre, at
tavshedspligten ikke fører til, at der vil skulle ske
hemmeligholdelse af flere oplysninger end nødvendigt ud fra
hensynet til det ligeledes højt vægtede behov for
offentliggørelse af information om ulykker m.v. såvel
som til offentlighedens berettigede interesse i at kunne opnå
indsigt i forvaltningens virksomhed.
Det bemærkes i den forbindelse, at
bestemmelsen i jernbanelovens § 78, stk. 4, er en
såkaldt særlig bestemmelse om tavshedspligt, som
medfører, at indberetninger efter § 78, stk. 1-3, og
efter regler fastsat i medfør af § 78, stk. 5, vil
være undtaget fra retten til aktindsigt i henhold til
offentlighedslovens § 35. Det omfatter ligeledes
aktindsigtsanmodninger, der går på at be- eller
afkræfte eksistensen af indberetninger. Behandlingen af
anmodninger om aktindsigt i øvrige dokumenter og
oplysninger, som er indgået i håndteringen af
indberetninger, vil skulle ske i medfør af de øvrige
bestemmelser i offentlighedsloven.