Skriftlig fremsættelse (23. marts
2023)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, hjemrejseloven, straffeloven og forskellige
andre love og ophævelse af lov om videreførelse af
visse rettigheder i forbindelse med Det Forenede Kongeriges
udtræden af Den Europæiske Union uden en aftale
(Ændring af visse regler om hjælp til hjemrejse, adgang
til hjemrejsestøtte og administrativ
frihedsberøvelse, implementering af bestemmelse i
statsborgerretskonventionen, gennemførelse af
rådsafgørelse om Kroatiens fulde optag i
Schengensamarbejdet, ophævelse af revisionsbestemmelser,
ophævelse af Brexit-borgerloven m.v.)
(Lovforslag nr. L 72)
Lovforslaget
er et samlelovforslag, der har til formål at
gennemføre en række ændringer og
præciseringer af regler i udlændingeloven,
hjemrejseloven, straffeloven og forskellige andre love samt
ophævelse af Brexit-borgerloven.
Den 8.
december 2022 blev et forslag til en rådsafgørelse
vedtaget på et EU-ministerrådsmøde,
således at Kroatien kan påbegynde fuld anvendelse af
Schengenreglerne. Der foreslås en ændring af
udlændingelovens § 2 a, stk. 2, som følge af
Kroatiens fulde optag i Schengensamarbejdet, således at de
nuværende særlige forhold for Kroatien i
udlændingeloven ophæves.
Der
lægges endvidere op til at indføre nye regler om
hjælp til hjemrejse og om at ændre de gældende
regler om hjemrejsestøtte. Hjælp til hjemrejse vil
kunne være et effektivt motivationsfremmende middel i forhold
til at fremme visse udlændinges samarbejde med myndighederne
om hjemrejsen. Samtidig vil et mindre støttebeløb
kunne gøre en tilbagevenden til hjemlandet lidt mere
attraktiv for udlændinge og fremme lysten til selv at
træffe beslutningen om at udrejse. Reglerne om
hjemrejsestøtte foreslås ændret, så
udlændinge, som er visumfrie i kraft af deres
statsborgerskab, under visse betingelser vil kunne få
hjemrejsestøtte, hvis deres opholdstilladelse nægtes
forlænget eller inddrages.
På
baggrund af at statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1,
litra f, ikke er implementeret fuldt ud, lægges der derudover
op til, at bestemmelsen implementeres i lov om dansk
indfødsret, således at børn kan anses for ikke
at have erhvervet dansk statsborgerskab på noget tidspunkt,
når det konstateres, at et forhold, der lå til grund
for et barns erhvervelse af dansk statsborgerskab, ikke
længere foreligger, medmindre barnet derved vil blive
statsløst eller er fyldt 18 år.
Folketinget vedtog i marts 2019 lov om
videreførelse af visse rettigheder for herboende britiske
statsborgere (Brexit-borgerloven). Brexit-borgerloven skulle tage
hånd om et scenarie, hvor der ikke blev vedtaget en aftale,
og hvor herboende briter derfor ville miste deres opholdsgrundlag,
når EU-reglerne om fri bevægelighed ophørte med
at finde anvendelse for dem. Loven indeholder en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Da der imidlertid blev opnået enighed om
en udtrædelsesaftale, der sikrer fortsatte opholdsrettigheder
mv. for herboende britiske statsborgere, er loven ikke sat i kraft.
Loven foreslås på den baggrund ophævet.
Det
følger af § 3, stk. 2, i lov nr. 1191 af 8. juni 2021
om indførelse af mulighed for overførsel af
asylansøgere til asylsagsbehandling og eventuel beskyttelse
i tredjelande, at udlændinge- og integrationsministeren
fremsætter forslag om revision af loven, hvis loven ikke
inden udgangen af 2022 er trådt i kraft. Det fremgår af
bemærkningerne til lovens § 3, at det forventes, at
loven sættes i kraft, når Danmark har indgået en
overenskomst eller et hertil svarende arrangement med et
tredjeland. Danmark har imidlertid ikke på nuværende
tidspunkt indgået en overenskomst eller et hertil svarende
arrangement med et tredjeland. Det foreslås derfor, at der
foretages en revision af loven, og at revisionsbestemmelsen i loven
ophæves som følge af, at forpligtelsen til at
fremsætte forslag om revision opfyldes.
Endelig
indeholder lovforslaget forslag om en række mindre
justeringer af teknisk karakter i hjemrejseloven,
udlændingeloven og straffeloven, herunder bestemmelserne om
administrativ frihedsberøvelse, for bl.a. at rette op
på en utilsigtet udvidelse af reglerne om
frihedsberøvelse med henblik på overførsel
efter reglerne i Dublinforordningen samt at foretage en række
præciseringer som følge af EU-Domstolens dom i sag
C-718/19, Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 15. maj
2023.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.