Skriftlig fremsættelse (29. marts
2023)
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi (Udbetaling af støtte og
opkrævning af betaling for elektricitet produceret på
udbudte havvindmølleparker og implementering af dele af VE
II-direktivet).
(Lovforslag nr. L 81)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lov om fremme af vedvarende energi. Den ene del
med henblik på at udmønte dele af fire politiske
aftaler fra 2018 til 2022 om udbygning af Danmarks
havvindskapacitet, den anden del med henblik på at
gennemføre og muliggøre gennemførelse af dele
af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2018/2001/EU af 11.
december 2018 om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder
(omarbejdning), herefter benævnt VE II-direktivet.
Lovforslaget skal blandt andet ses i lyset
af den massive udbygning af havvind, der er blevet besluttet i de
seneste år og de ambitiøse målsætninger,
der er sat på området. For at muliggøre de
politiske ambitioner er der behov for løbende at se
på, hvordan processerne vedrørende havvindsudbygningen
kan smidiggøres. Med lovforslaget understøttes en
hurtigere implementering og afklaring af rammerne for nye udbud af
havvindmølleparker. Lovforslaget vil ikke i sig selv
forkorte udbudsprocessen, men vil eliminere risikoen for, at et
udbud bliver forsinket grundet forsinkelser i lovprocessen med at
sikre hjemmel til støtte- og betalingsmodeller for
individuelle havvindmølleparker.
Lovforslaget vil give de fornødne
hjemler til, at der kan udbetales støtte og opkræves
betaling for elektricitet produceret på fremtidige udbudte
havvindmølleparker, samt at der kan fastsættes
betingelser og nærmere vilkår for udbetaling af
støtte eller opkrævning af betaling for elektricitet
produceret på fremtidige udbudte havvindmølleparker i
de konkrete udbudsmaterialer. Lovforslaget vil medføre, at
klima-, energi- og forsyningsministeren bliver bemyndiget til at
kunne udbetale støtte samt opkræve betaling for
fremtidige udbudte havvindmølleparker. Der er dog tradition
for, at der ligger forlig bag beslutningen om nye udbud af
havvindmølleparker i Danmark og rammerne herfor. Der
forventes, som hidtidigt, inddragelse af aftaleparterne i
forbindelse med fastsættelse af støtte- og
betalingsmodeller, ligesom udbetaling af evt. støtte
kræver bevilling på finansloven.
Herudover indebærer lovforslaget, at
flere artikler vedrørende begrebsdefinitioner samt
støtteordninger i VE II-direktivet implementeres i dansk
ret. Herunder en forpligtelse for klima-, energi- og
forsyningsministeren til årligt at offentliggøre en
langsigtet plan med forventede støttetildeling, samt hvert
femte år at foretage en vurdering af effektiviteten af
støtteordninger til elektricitet fra vedvarende
energikilder.
Lovforslaget vil ikke i sig selv have
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige. Lovforslaget vurderes både indirekte at
kunne medføre udgifter og indtægter for staten alt
efter hvilke modeller, der fremadrettet besluttes for de fremtidige
udbudte havvindmølleparker. De indirekte økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i forbindelse med forslagets del
vedrørende havvind forventes samlet at være positive.
Således forventes en sidegevinst ved etableringen af de
fremtidige havvindmølleparker i form af jobskabelse i
Danmark.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. juli 2023 med undtagelse af enkelte elementer, som
implementerer dele af VEII-direktivet, som foreslås at
træde i kraft 1. juni 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.