Fremsat den 29. marts 2023 af Digitaliseringsministeren (Marie Bjerre)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videreanvendelse
af den offentlige sektors informationer
(Indskrænkning af lovens
anvendelsesområde i henhold til åbne
data-direktivet)
§ 1
I lov om videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1764 af 26.
august 2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 2, nr. 1, udgår
"eller".
2. I
§ 2, stk. 2, nr. 2, ændres
"rettighed. " til: "rettighed,".
3. I
§ 2, stk. 2, indsættes som
nr. 3-5:
»3)
hvortil adgang er udelukket eller begrænset fra aktindsigt
eller udelukket eller begrænset begrundet i beskyttelse af
følsomme oplysninger vedrørende kritisk
infrastruktur,
4) hvortil
adgang er udelukket eller begrænset under henvisning til
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger, eller
5)
bestående af logoer, emblemer og insignier.«
§ 2
Loven træder i kraft den 24. september
2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Indskrænkning af lovens
anvendelsesområde i henhold til åbne
data-direktivet
2.1. Gældende ret
2.1.1. EU-ret
2.1.2. PSI-loven
2.1.3. Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
Formålet med lovforslaget er at sikre overensstemmelse
mellem anvendelsesområderne for henholdsvis lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1764 af 26. august 2021 (PSI-loven) og
Europa-Parlamentet og Rådets forordning 2022/868/EU om
europæisk datastyring (datastyringsforordningen),
således, at der ikke kan opstå tvivl om, hvorvidt det
er PSI-lovens eller datastyringsforordningens krav, der
gælder for et givet datasæt.
PSI-loven implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/1024 af 20. juni 2019 (åbne data-direktivet) om
åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer. Åbne data-direktivet indeholder en række
undtagelser, som ikke alle er blevet medtaget i PSI-loven. Dermed
er visse dokumenter og datasamlinger, som er undtaget fra
åbne data-direktivet omfattet af PSI-lovens krav.
Datastyringsforordningen som
træder i kraft den 24. september 2023 stiller betingelser for
videreanvendelse af data som offentlige myndigheder er i besiddelse
af, og som er beskyttet af hensyn til forretningshemmelighed,
statistisk fortrolighed, beskyttelse af tredjeparters
intellektuelle ejendomsret eller beskyttelse af personoplysninger,
der er undtaget fra åbne data-direktivet. Eftersom
datastyringsforordningen stiller krav til dokumenter og
datasamlinger, som er undtaget fra åbne data-direktivet, men
som ikke er undtaget fra PSI-loven, vil sådanne datasæt
være omfattet af både PSI-loven og
datastyringsforordningen med mindre PSI-loven ændres. Det
foreslås derfor, at PSI-loven ændres ved at
tilføje de undtagelser fra åbne data-direktivet, som
endnu ikke er indført i loven.
2. Indskrænkning af lovens
anvendelsesområde i henhold til åbne
data-direktivet
2.1. Gældende ret
2.1.1. EU-ret
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1024 af 20.
juni 2019 (åbne data-direktivet) kræver, at EU's
medlemslande i national lovgivning indfører bestemmelser
vedrørende vilkårene for videreanvendelse af
offentlige data.
Det fremgår af åbne data-direktivets artikel 1, at
direktivet sigter på at fremme anvendelsen af offentlige data
og stimulere innovation inden for produkter og tjenester ved at
fastsætte et sæt minimumsregler for videreanvendelse og
ordninger til i praksis at fremme videreanvendelsen af eksisterende
dokumenter, som medlemsstaternes offentlige myndigheder og visse
offentlige virksomheder er i besiddelse af.
Af åbne data-direktivets artikel
1, stk. 2, fremgår, at en række dokumenter og
datasamlinger er undtaget fra direktivets krav. Af disse har fem
undtagelser hidtil ikke været medtaget i PSI-loven. Det
drejer sig om henholdsvis:
- dokumenter og
datasamlinger såsom følsomme data, som er udelukket
fra aktindsigt i henhold til medlemsstaternes regler herom,
herunder af hensyn til beskyttelse af den nationale sikkerhed (dvs.
statens sikkerhed), forsvaret eller den offentlige sikkerhed,
statistisk fortrolighed eller kommerciel fortrolighed (herunder
forretnings-, erhvervs- og virksomhedshemmeligheder), jf. artikel
1, stk. 2, litra d,
- dokumenter og
datasamlinger, hvortil adgang er udelukket eller begrænset
begrundet i følsomme oplysninger vedrørende
beskyttelse af kritisk infrastruktur som defineret i artikel 2,
litra d), i direktiv 2008/114/EF, jf. åbne data-direktivets
artikel 1, stk. 2, litra e,
- dokumenter og
datasamlinger, hvortil adgang er begrænset i henhold til
medlemsstaternes aktindsigtsordninger, herunder tilfælde,
hvor borgere eller juridiske enheder skal dokumentere en
særlig interesse for at få aktindsigt i dokumenterne,
jf. artikel 1, stk. 2, litra f,
- logoer, emblemer
og insignier, jf. artikel 1, stk. 2, litra g, samt
- dokumenter,
hvortil adgang er udelukket eller begrænset i henhold til
aktindsigtsordningerne, under henvisning til beskyttelse af
personoplysninger, og dele af dokumenter, der i henhold til disse
ordninger er adgang til, som indeholder personoplysninger, hvis
videreanvendelse ifølge lovgivningen er uforenelig med
lovgivningen om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger eller underminerer beskyttelsen af
privatlivets fred og den enkeltes integritet, navnlig i henhold til
EU-retten eller national ret vedrørende beskyttelse af
personoplysninger, jf. artikel 1, stk. 2, litra h.
Åbne data-direktivet
regulerer:
- Behandling af
anmodninger om videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger.
- Hvilke formater,
dokumenter og datasamlinger skal tilgængeliggøres
i.
- Omfang af og
grænser for betaling for adgang til dokumenter og
datasamlinger i form af gebyrer.
- Ligebehandling af
dataanvendere.
- Begrænsning
af eneretsaftaler om videreanvendelse af data.
- Dokumentation af
dokumenter og datasamlinger i form af metadata.
-
Tilgængeliggørelse af forskningsdata.
- Særlige
krav til datasæt af høj værdi.
Europa-Parlamentet og Rådets forordning 2022/868/EU om
europæisk datastyring (datastyringsforordningen) træder
i kraft d. 24. september 2023. Datastyringsforordningen stiller
betingelser for videreanvendelse af bestemte kategorier af
offentlige data. Det drejer sig om data, som offentlige myndigheder
er i besiddelse af, og som er beskyttet af hensyn til kommerciel
fortrolighed, herunder forretnings-, erhvervs- og
virksomhedshemmeligheder, statistisk fortrolighed, beskyttelse af
tredjeparters intellektuelle ejendomsret eller beskyttelse af
personoplysninger, for så vidt som sådanne data falder
uden for anvendelsesområdet for direktiv (EU) 2019/1024, jf.
datastyringsforordningens artikel 3, stk. 1, litra d.
Datastyringsforordningen stiller i
lighed med åbne data-direktivet krav til
- Behandling af
anmodninger om videreanvendelse af dokumenter og datasamlinger.
- Omfang af og
grænser for betaling for adgang til dokumenter og
datasamlinger i form af gebyrer.
- Ligebehandling af
dataanvendere.
- Begrænsning
af eneretsaftaler om videreanvendelse af data
- Dokumentation af
dokumenter og datasamlinger i form af metadata.
Det vil sige, at datastyringsforordningen regulerer de samme
forhold ved videreanvendelse af offentlige dokumenter og
datasamlinger som åbne data-direktivet med undtagelse af
direktivets krav til formater, forskningsdata og datasæt af
høj værdi, som ikke behandles af forordningen. Idet
datastyringsforordningens anvendelsesområde er defineret ud
fra undtagelserne i åbne data-direktivet, vil et konkret
dokument eller datasamling enten være omfattet af den ene
eller den anden retsakt men ikke dem begge. Da åbne
data-direktivets krav er implementeret i dansk ret igennem
PSI-loven, er der i forbindelse med datastyringsforordningens
ikrafttrædelse behov for at indskrænke PSI-lovens
anvendelsesområde med de undtagelser, som fremgår af
åbne data-direktivet.
2.1.2. PSI-loven
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1024 af 20.
juni 2019 (åbne data-direktivet) er gennemført i dansk
ret ved lov nr. 843 af 10. maj 2021 om ændring af
PSI-loven.
Efter § 2, stk. 1, omfatter PSI-loven dokumenter og
datasamlinger, som offentlige myndigheder, herunder offentlige
biblioteker, museer og arkiver, er i besiddelse af.
Efter § 2, stk. 2, omfatter PSI-loven ikke dokumenter og
datasamlinger, der er tilvejebragt eller kvalitetsforbedret som led
i offentlige myndigheders kommercielle aktiviteter, eller hvortil
tredjemand besidder en immateriel rettighed.
Efter § 2, stk. 3, finder PSI-loven ikke anvendelse
på programvirksomhed i tv- og radioorganer, som er
pålagt en public service-forpligtelse, uddannelses- og
forskningsinstitutioner, jf. dog § 11 a, og
kulturinstitutioner, jf. dog stk. 1.
Efter § 2 a, stk. 1, omfatter PSI-loven også
videreanvendelse af eksisterende dokumenter og datasamlinger, som
offentlige virksomheder er i besiddelse af.
Efter § 2 a, stk. 2 og 3, omfatter PSI-loven endvidere ikke
dokumenter og datasamlinger, som offentlige virksomheder er i
besiddelse af, og som er tilvejebragt uden for
anvendelsesområdet for leveringen af tjenesteydelser af almen
interesse som fastsat ved lov eller andre retsforskrifter eller
vedrører aktiviteter, der er direkte udsat for konkurrence
og derfor undtaget fra reglerne for offentlige udbud. Loven
omfatter kun offentlige virksomheders aktiviteter, der ligger inden
for områder, som er underlagt reglerne for offentlige udbud,
og hvor offentlige virksomheder handler som operatører af
offentlige tjenester, fungerer som luftfartsselskaber eller handler
som EU-redere.
2.1.3. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Datastyringsforordningen stiller i lighed med åbne
data-direktivet ikke krav om, at offentlige dokumenter og
datasamlinger skal gøres tilgængelige for
videreanvendelse. Såvel datastyringsforordningen som
PSI-loven, der implementerer åbne data-direktivet i dansk ret
stiller krav til, hvordan offentlige dokumenter og datasamlinger
gøres tilgængelige, hvis de stilles til
rådighed.
Åbne data-direktivet og datastyringsforordningen finder
anvendelse på forskellige dokumenter og datasamlinger, men
stiller begge krav om begrænsning af gebyrer og
eneretsaftaler og krav til dokumentation af de tilgængelige
datasæt og om ligebehandling af dataanvendere for de
datasæt som de regulerer.
Kravene i åbne data-direktivet og datastyringsforordningen
er ikke enslydende, idet datastyringsforordningen eksempelvis
tillader højere gebyrer men samtidig kræver kortere
løbetid på eventuelle eksklusivaftaler. Derfor er der
behov for klarhed om, hvilket af de to regelsæt, henholdsvis
PSI-loven og datastyringsforordningen, der er gældende i
hvilke tilfælde.
Af de fire kategorier af offentlige dokumenter og datasamlinger,
der er omfattet af datastyringsforordningen, er det kun dokumenter
og datasamlinger, hvortil tredjeparter har intellektuelle
rettigheder, som aktuelt er undtaget fra PSI-lovens
anvendelsesområde. Dette indebærer, at
datastyringsforordningens kommende krav til de øvrige tre
kategorier af dokumenter og datasamlinger kan resultere i en
uklarhed om, hvorvidt et givet datasæt er omfattet af
PSI-loven eller af datastyringsforordningen i tilfælde af
tilgængeliggørelse til videreanvendelse.
Nærværende lovforslag har til formål at sikre, at
de undtagelsesbestemmelser, der følger af åbne
data-direktivet, men som ikke er indført i PSI-loven,
indføres i PSI-loven, således at dokumenter og
datasamlinger omfattet af datastyringsforordningen ikke samtidig
kan være omfattet af PSI-loven.
Lovforslaget indfører derfor de undtagelsesbestemmelser
fra anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/1024 af 20. juni 2019 (åbne
data-direktivet) om åbne data og videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer, som ikke allerede fremgår
af PSI-loven.
Det foreslås således, at PSI-lovens
anvendelsesområde ændres ved udvidelse af
undtagelsesbestemmelserne i § 2, stk. 2, således at
PSI-lovens anvendelsesområde defineres med alle de samme
undtagelser, der omtales i åbne data-direktivet.
Ændringen indebærer, at visse dokumenter og
datasamlinger, der hidtil har været omfattet af loven, i
fremtiden vil være undtaget. Det drejer sig om logoer,
emblemer og insignier eller andre dokumenter og datasamlinger,
hvortil adgang er begrænset eller udelukket, da de indeholder
følsomme oplysninger vedrørende beskyttelse af
kritisk infrastruktur eller er undtaget for aktindsigt under
henvisning til beskyttelse af personoplysninger, jf.
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning har
været overvejet i forbindelse med udformningen af
lovforslaget, og de vurderes at være fulgt i relevant
omfang.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at lovforslaget følger principperne for
agil erhvervsrettet regulering, da lovforslaget er udarbejdet,
så det tager højde for, om der er et samspil med andre
reguleringsområder og dermed gør det nemmere for
virksomheder at anvende nye teknologier og forretningsmodeller.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indfører undtagelser fra Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne
data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(åbne data-direktivet) i PSI-loven.
Lovforslaget sikrer overensstemmelse mellem PSI-loven og
datastyringsforordningen ved at sikre, at der ikke er overlap
mellem de to retsakters anvendelsesområder.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra 5. januar 2023 til
2. februar 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og
Undervisningsministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet,
Forsvarsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, Kulturministeriet, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Miljøministeriet,
Skatteministeriet, Transportministeriet, Uddannelses- og
Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Økonomiministeriet, Social-, Bolig-
og Ældreministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet, ATP, Danmarks
Statistik, Dansk IT, Dansk Standard, Forum for digital sikkerhed,
DI Digital, DKCERT, FDIH - Foreningen for Danske Internethandel,
Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Landsforeningen
Ældre Sagen, Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, IBIZ-Center, IT-Brancheforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, IT-Politisk Forening, Landbrugsrådet,
Rådet for Digital Sikkerhed, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsrevisionen, KL - Kommunernes Landsforening, KOMBIT,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Prosa, Forbundet af
IT-Professionelle, Dataetisk Råd og Danske Universiteter.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indfører undtagelser
fra Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1024 af 20.
juni 2019 om åbne data og videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer (åbne data-direktivet), som er en
omarbejdning af Europa-Parlamentets og Rådets direktiver
2013/37/EU af 26. juni 2013 og 2003/98/EF af 17. november 2003 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer i
PSI-loven. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1.
Det fremgår af PSI-lovens § 2, hvilke dokumenter og
datasamlinger, der er undtaget fra lovens anvendelsesområde.
Efter bestemmelsens stk. 1, nr. 1, er dokumenter og datasamlinger,
der er tilvejebragt eller kvalitetsforbedret som led i offentlige
myndigheders kommercielle aktiviteter undtaget fra PSI-loven. Det
betyder, at dokumenter og datasamlinger relateret til
indtægtsdækket virksomhed eller anden kommerciel
aktivitet ikke er omfattet af loven.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 2, stk. 2, nr. 1,
at ordet »eller« udgår.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse, som følge
af den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede udvidelse
af listen over undtagelser.
Til nr. 2.
Det fremgår af PSI-lovens § 2, hvilke data, der er
undtaget fra lovens bestemmelser. Efter bestemmelsens stk. 1, nr.
2, er dokumenter og datasamlinger, hvortil tredjemand besidder en
immateriel rettighed undtaget fra PSI-loven.
Det betyder, at PSI-lovens krav ikke kan tilsidesætte
tredjemands immaterielle rettigheder.
Det følger af den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 2, stk. 2, nr. 2,
at tegnsætningen ændres så underpunktet afsluttes
med et komma i stedet for et punktum.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse som følge
af den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede udvidelse
af listen over undtagelser.
Til nr. 3.
Efter gældende ret er ikke alle undtagelsesbestemmelser
fra åbne data-direktivet indført i PSI-loven. Fem af
åbne data-direktivets tolv undtagelsesbestemmelser er
således ikke indeholdt i den gældende PSI-lov. Det
drejer sig om undtagelser for dokumenter og datasamlinger
såsom følsomme data, som er udelukket fra aktindsigt i
henhold til medlemsstaternes regler herom, herunder af
følgende hensyn til beskyttelse af den nationale sikkerhed
(dvs. statens sikkerhed), forsvaret eller den offentlige sikkerhed,
statistisk fortrolighed eller kommerciel fortrolighed (herunder
forretnings-, erhvervs- og virksomhedshemmeligheder) , jf.
åbne data-direktivets artikel 1, stk. 2, litra d, samt
dokumenter og datasamlinger, hvortil adgang er udelukket eller
begrænset begrundet i beskyttelse af følsomme
oplysninger vedrørende kritisk infrastruktur som defineret i
artikel 2, litra d), i direktiv 2008/114/EF, jf. åbne
data-direktivets artikel 1, stk. 2, litra e. Desuden undtager
direktivet dokumenter og datasamlinger, hvortil adgang er
begrænset i henhold til medlemsstaternes
aktindsigtsordninger, herunder tilfælde, hvor borgere eller
juridiske enheder skal dokumentere en særlig interesse for at
få aktindsigt i dokumenterne, jf. åbne data-direktivets
artikel 1, stk. 2, litra f, foruden logoer, emblemer og insignier,
jf. åbne data-direktivets artikel 1, stk. 2, litra g, samt
dokumenter, hvortil adgang er udelukket eller begrænset i
henhold til aktindsigtsordningerne, under henvisning til
beskyttelse af personoplysninger, og dele af dokumenter, der i
henhold til disse ordninger er adgang til, som indeholder
personoplysninger, hvis videreanvendelse ifølge lovgivningen
er uforenelig med lovgivningen om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger eller underminerer
beskyttelsen af privatlivets fred og den enkeltes integritet,
navnlig i henhold til EU-retten eller national ret
vedrørende beskyttelse af personoplysninger, jf. åbne
data-direktivets artikel 1, stk. 2, litra h.
I § 2, stk. 2, nr. 3,
foreslås det, at loven ikke omfatter dokumenter og
datasamlinger, hvortil adgang er udelukket eller begrænset
fra aktindsigt eller udelukket eller begrænset begrundet i
beskyttelse af følsomme oplysninger vedrørende
kritisk infrastruktur.
Med forslaget vil PSI-loven ikke omfatte dokumenter og
datasamlinger, som er undtaget fra aktindsigt i henhold til
forvaltningslovens §§ 12-15 b og offentlighedslovens
§§ 19-35.
De efter forvaltningsloven undtagne data omfatter myndigheders
interne arbejdsdokumenter, statsrådsprotokoller, referater af
møder mellem ministre og dokumenter, der udarbejdes af en
myndighed til brug for sådanne møder, dokumenter, der
udveksles i forbindelse med, at en myndighed udfører
sekretariatsopgaver for en anden myndighed, brevvekslinger med
sagkyndige til brug i retssager eller ved overvejelse af, om
retssag bør føres samt dokumenter og datasamlinger,
der skal beskyttes på grund af afgørende hensyn til
statens sikkerhed, rigets forsvar eller hensyn til rigets
udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre
lande eller internationale organisationer, i det omfang
fortrolighed følger af EU-retslige eller folkeretlige
forpligtelser eller lignende. Endvidere undtages dokumenter og
datasamlinger, hvor hensyn til retshåndhævelse,
offentligt tilsyn m.v. vejer tungere end hensynet til indsigt.
I henhold til offentlighedsloven er det desuden muligt at
undtage dokumenter og datasamlinger, der er omfattet af de i
offentlighedslovens §§ 19-35 nævnte undtagelser.
Det drejer sig blandt andet om dokumenter og datasamlinger
vedrørende sager inden for strafferetsplejen, sager om
lovgivning, herunder bevillingslove, før lovforslag er
fremsat for Folketinget, sager om ansættelse eller
forfremmelse i det offentliges tjeneste, sager om førelse af
en kalender, interne dokumenter og ministerbetjening samt i det
omfang, det er af væsentlig betydning for statens sikkerhed
eller rigets forsvar. Derudover hjemler offentlighedsloven
undtagelse af dokumenter og datasamlinger som indeholder
oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske,
forhold og tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller
om drifts- eller forretningsforhold eller lignende for så
vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den
person eller virksomhed, oplysningerne angår, at
oplysningerne ikke videregives.
Eftersom der i PSI-loven er hjemmel til at kræve betaling
for det merarbejde, der måtte kræves for at stille
dokumenter og datasamlinger til rådighed for
videreanvendelse, forventes det ikke, at der vil ske afvisning af
adgang til dokumenter og datasamlinger med henvisning til
afgræsningen i offentlighedslovens § 11.
I tillæg til reglerne i forvaltningsloven og
offentlighedsloven kan undtagelser fra aktindsigt i henhold til
sektorspecifik lovgivning medføre, at dokumenter og
datasamlinger er undtaget fra PSI-lovens krav.
Det foreslås endvidere at undtage oplysninger, der skal
holdes fortrolige af hensyn til beskyttelse af kritisk
infrastruktur. Med dette menes eksempelvis oplysninger, der er
klassificeret i henhold til EPCIP-direktivet som implementeret i
dansk ret igennem bekendtgørelse nr. 7 af 06/01/2011 om
kritisk europæisk infrastruktur på vejområdet,
bekendtgørelse nr. 1726 af 22/12/2010 om europæisk
kritisk infrastruktur på havneområdet,
bekendtgørelse nr. 1461 af 14/12/2010 om europæisk
kritisk infrastruktur på jernbaneområdet samt
bekendtgørelse nr. 11 af 07/01/2011 om identifikation og
udpegning af europæisk kritisk infrastruktur på
energiområdet og vurdering af behovet for bedre beskyttelse.
Disse bekendtgørelser tildeler de relevante ressortministre
hjemmel til at klassificere oplysninger som
beskyttelsesværdige af hensyn til driften af den respektive
kritiske infrastruktur. Desuden vil undtagelsen omfatte dokumenter
og datasamlinger omtalt i Telesikkerhedsloven (lov nr. 1156 af
08/06/2021 om leverandørsikkerhed i den kritiske
teleinfrastruktur).
Med forslaget vil videreanvendelse af offentlige data, der er
undtaget fra aktindsigt, herunder af hensyn til beskyttelse af
kritisk infrastruktur, ikke være omfattet af loven. Det
betyder, at loven ikke giver ret til at videreanvende data, som
vurderes at have betydning for eksempelvis rigets sikkerhed eller
at skulle behandles fortroligt af andre væsentlige
samfundshensyn.
I § 2, stk. 2, nr. 4,
foreslås det, at loven ikke omfatter dokumenter og
datasamlinger, hvortil adgang er udelukket eller begrænset
under henvisning til beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger.
Med forslaget indføres åbne data-direktivets
undtagelse vedrørende persondata, således at
PSI-lovens krav ikke gælder for persondata, og loven
ændrer ikke på databeskyttelseslovens rammer for adgang
til videreanvendelse af persondata. Adgang til dokumenter og
datasamlinger vil fortsat skulle tage hensyn til anden EU-retlig og
national regulering herunder databeskyttelsesforordningen m.v.
På den baggrund bemærkes det, at
ændringslovforslaget skal ske inden for rammerne
gældende EU-regulering og national ret om beskyttelse af
personoplysninger. Det betyder, at enhver behandling af
personoplysninger, som sker i medfør af loven, skal ske
inden for rammerne af EU's databeskyttelsesforordning og den
supplerende danske databeskyttelseslov.
I § 2, stk. 2, nr. 5,
foreslås det, at loven ikke omfatter logoer, emblemer og
insignier.
Det foreslåede betyder, at videreanvendelse ikke vil
omfatte logoer, emblemer og insignier. Det betyder, at loven ikke i
sig selv giver ret til at videreanvende offentlige myndigheder og
virksomheders logoer, emblemer og insignier, såsom
byvåben, virksomhedslogoer mv.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 24.
september 2023.
PSI-loven, og dermed de i nærværende lovforslag
foreslåede ændringer, kan ved kongelig anordning
sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger. ◊
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | § 2. --- Stk. 2. Loven omfatter ikke dokumenter
og datasamlinger, 1) der er tilvejebragt eller
kvalitetsforbedret som led i offentlige myndigheders kommercielle
aktiviteter, eller 2) hvortil tredjemand besidder en
immateriel rettighed. Stk. 3. --- | | I lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer, jf. lovbekendtgørelse nr.
1764 af 26. august 2021, foretages følgende
ændringer: Stk. 2. Loven omfatter ikke dokumenter
og datasamlinger, 1) der er tilvejebragt eller
kvalitetsforbedret som led i offentlige myndigheders kommercielle
aktiviteter, 2) hvortil tredjemand besidder en
immateriel rettighed, 3) hvortil adgang er udelukket eller
begrænset fra aktindsigt eller udelukket eller
begrænset begrundet i beskyttelse af følsomme
oplysninger vedrørende kritisk infrastruktur, 4) hvortil adgang er udelukket eller
begrænset under henvisning til beskyttelse af
personoplysninger, eller 5) bestående af logoer, emblemer
og insignier.« |
|