Skriftlig fremsættelse (7. februar
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Beslutningsforslag om dansk
udtrædelse af Energichartertraktaten (ECT).
(Beslutningsforslag nr. B 109)
Regeringen vurderer, at ECT er
utidssvarende samt at der ikke er udsigt til, at en
tilstrækkelig ambitiøs modernisering vil blive
vedtaget og træde i kraft blandt ECT's parter.
Energichartertraktaten (ECT) er en
multilateral handels- og investeringsaftale, der blev underskrevet
i 1994 og trådte i kraft i 1998. ECT har til formål at
sikre rammevilkår, der gør det attraktivt for private
investorer at investere i landene på energiområdet. Som
noget særligt giver ECT udenlandske investorer direkte adgang
til at anlægge voldgiftssager mod værtsstaten, hvis den
pågældende investor mener, at vedkommendes rettigheder
er blevet krænket. ECT har været anvendt i forhold til
investeringer indenfor både vedvarende og fossil energi.
EU er selvstændigt kontraherende part
i ECT sammen med Euratom, 23 EU-medlemsstater (pr. 1. januar 2024)
samt 22 ikke EU-lande.
I 2019 tog EU initiativ til at
iværksætte forhandlinger om en modernisering af ECT, da
det var EU's opfattelse, at ECT ikke fungerede
hensigtsmæssigt. I juni 2022 blev de tekniske forhandlinger
herom afsluttet. ECT's medlemskreds tog formelt stilling til
moderniseringsforslaget den 22. november 2022. Blandt EU's
medlemslande kunne man imidlertid ikke opnå kvalificeret
flertal til støtte for moderniseringen. På EU's
foranledning blev vedtagelsen af moderniseringen derfor udskudt
på ubestemt tid.
På baggrund af den interne uenighed i
EU fremlagde Europa-Kommissionen den 7. juli 2023 forslag til
rådsafgørelser om godkendelse af hhv. EU's og
Euratom's udtræden af ECT. Forslagene begrundes med, at
Europa-Kommissionen vurderer, at EU/Euratom og medlemsstaterne ikke
kan forblive parter til den ikke-moderniserede ECT, idet den ikke
er i overensstemmelse med EU's investeringspolitik og -lovgivning
eller EU's energi- og klimapolitik.
Regeringen ønsker, at Danmark
udtræder af ECT, i tillæg til at EU udtræder.
Regeringens ønske skal blandt andet ses i lyset af, at
eksempler fra andre lande har vist, at den ikke-moderniserede ECT
kan stå i vejen for tiltag, der fremmer den grønne
omstilling. Regeringen anerkender endvidere, at der er behov for
investeringsbeskyttelse, men vurderer, at der er andre redskaber,
som kan bidrage til dette, bl.a. bilaterale
investeringsbeskyttelsesaftaler og nationale regler om
ekspropriation. ECT vurderes derfor at spille en mindre rolle for
udenlandske investorers beslutning om at investere i Danmark.
Samtidig har ECT kun været bragt i anvendelse af danske
investorer i udlandet i fire tilfælde og vurderes derfor ikke
at være væsentlig for danske investorer. Der har hidtil
kun været én sag mod Danmark, som fortsat er
verserende, og som bunder i gennemførsel af en
EU-forordning. Samtidig lægges der op til, at regeringen
arbejder for en kollektiv EU-udtræden, som også
anbefalet af Kommissionen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
beslutningsforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale beslutningsforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.