Fremsat den 27. februar 2024 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg fra det
fyldte 18. år
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag, der indfører en blød model af aktivt
fravalg fra det fyldte 18. år som samtykkemodel til
organdonation i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
1. Indledning
Alt for mange danskere dør, mens de
står på ventelisten til at modtage et nyt organ.
Organtransplantationen er for de berørte danskere
håbet om et forbedret og længere liv med venner og
familie. For mange er en transplantation det eneste håb for
at holde sig i live. Derfor er andelen, som afviser at modtage et
donororgan, forsvindende lille.
Ved udgangen af 2023 stod 442 danskere
på aktiv venteliste til et organ. Ud af dem ventede 373
på en nyre. 28 patienter døde i 2023, mens de stod
på venteliste til et nyt organ.
Manglen på organer skyldes dog ikke, at
befolkningen er imod organdonation. Tværtimod er det op mod
84 pct. af danskerne, som har en positiv holdning til
organdonation. Alligevel er det under en tredjedel af danskerne
over 15 år, der har registreret deres stilling til
organdonation i det nationale register.
Gennem tiden har der været
iværksat handleplaner, informationsindsatser,
påmindelser og digitale tiltag til at få danskerne til
at tage stilling til organdonation. Det har bidraget til at
få flere danskere til at tage stilling til organdonation i
det nationale register. Men vi er fortsat meget langt fra
mål. Vi skal fortsat tilskynde flere til at tage stilling via
påmindelser, digitale tiltag mv., og regeringen er optaget af
at gøre endnu mere. Men det kan ikke stå alene. Det er
ikke et spørgsmål om at gøre én ting,
men mange ting, så vi får flere til at tage aktivt
stilling til organdonation.
For selvom flere danskere end tidligere fik et
livsvigtigt organ sidste år, må vi erkende, at vi
stadig ikke er i mål. Det nuværende system for
organdonation er ikke tilstrækkeligt. Det har vi en politisk
forpligtelse til at gøre noget ved. Folk ønsker at
modtage organer, hvis de er meget syge, mens alt for få har
tilmeldt sig som organdonorer. Det har hver dag konsekvenser for
syge danskere, der venter på et organ.
Derfor ønsker regeringen at
indføre en blød model af aktivt fravalg til
organdonation, så alle danskere i udgangspunktet registreres
som organdonor. Det betyder, at den nuværende samtykkemodel
vendes om, så alle danskere fra det fyldte 18. år
automatisk bliver tilmeldt som organdonor i registeret. Vi
ønsker at sende et signal om, at vi som danskere vil
være med til at redde liv, når de fleste også
ønsker at modtage et livredende organ, hvis den ulykkelige
situation, hvor det er nødvendigt, skulle opstå.
Regeringen ønsker, at en blød
model af aktivt fravalg først træder i kraft fra det
fyldte 18. år, svarende til hvornår en person er
myndig, men hvor 15-17-årige, som i dag, fortsat har mulighed
for selv at registrere sin stillingtagen til organdonation.
Det vil selvfølgelig stadig være
muligt at registrere, at man ikke ønsker at være
organdonor i overensstemmelse med de valgmuligheder, der er i dag,
herunder muligheden for at svare "ved ikke". Ligesom de
pårørende altid vil blive spurgt, hvis den
afdøde ikke har bekræftet sit valg i
Organdonorregistret eller har svaret 'ved ikke', som i dag.
På den måde respekteres den enkeltes ret til
selvbestemmelse. Ingen vil blive tvunget til at være
organdonor. Der vil aldrig blive udtaget organer, hvis ikke den
afdøde eller de pårørende har givet
samtykke.
Alle borgere vil få tilsendt brev om
ændring af samtykkemodellen og opfordring til at registrere
sin stillingtagen. Hvis man ikke aktivt har taget stilling forud
for ændringen af samtykkemodellen, vil man blive registreret
som organdonor. Pårørende vil dog altid blive spurgt,
hvis den afdødes stilling ikke er kendt.
Det nye forslag vil være med til at
starte samtalen om organdonation - i samfundet og mellem
pårørende. Når vi rejser debatten, er der flere
danskere, der forholder sig til organdonation. Dermed er
håbet også, at forslaget vil være med til at
lette situationen for pårørende og de
sundhedsprofessionelle, fordi flere danskere vil tage aktivt
stilling til organdonation.
2. Modeller
for organdonation i Europa
I regeringen ønsker vi ikke at se
passivt til, mens vi i Danmark halter efter resten af Europa,
når det kommer til organdonation. Langt størstedelen
af EU-landene har allerede indført aktivt fravalg til
organdonation. Og de højeste donorrater i Europa ses i
overvejende grad i de lande, der har indført aktivt fravalg.
I Danmark er vi blandt de få lande i Europa, hvor
udgangspunktet stadig er, at man ikke automatisk er organdonor.
3. Kommunikation omkring ændring af
samtykkemodellen
En ændring af samtykkemodellen for
organdonation vil ikke ske over natten. Det er vigtigt, at
befolkningen får god tid til at blive oplyst og gøre
sig overvejelser om organdonation, før ordningen
træder i kraft. Regeringen ønsker derfor, at alle
borgere bliver grundigt informeret om ændringen i registeret,
og hvordan den enkelte kan angive sit valg.
Derfor foreslår regeringen, at der forud
for en ændring af samtykkemodellen kommunikeres bredt til
alle omkring ændringen via informationsindsatser. Der
foreslås oplysningskampagner bredt i samfundet og en fortsat
og styrket indsats med påmindelser osv. i borgerens
møde med det offentlige. Og alle over 18 år modtager
et brev, som beskriver den nye tilgang til organdonation.
Det foreslås derfor, at der
afsættes et halvt år fra lovændringen er vedtaget
til ikrafttrædelse, mhp. bred befolkningsrettet
informationsindsats forud for implementering af en blød
model af aktivt fravalg.
4. Økonomiske konsekvenser og videre
proces
En ændring af samtykkemodellen
medfører udgifter for 6,1 mio. kr. i 2024, 9,4 mio. kr. i
2025 og 1,5 mio. kr. i 2026 til etablering af modellen samt
udgifter til styrket informationsindsats, oplysning og
påmindelser. Udgifterne finansieres delvist gennem generelle
reserver og delvist gennem Indenrigs- og Sundhedsministeriets egen
ramme. Hertil kommer evt. afledte konsekvenser for kapaciteten, som
vil kunne drøftes med regionerne ift. den samlede
økonomi.
En forudsætning for vedtagelse af
forslaget vil være en efterfølgende vedtagelse af
ændring af sundhedsloven.