Betænkning afgivet af Udvalget for
Digitalisering og It den 6. december 2023
1. Ændringsforslag
Udvalget har stillet 1
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, DD, KF, EL, RV og DF) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse med
det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA og ALT) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 1. (eneste) behandling.
Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget og ændringsforslaget ved 1.
(eneste) behandling af beslutningsforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne
Socialdemokratiets, Venstres og
Moderaternes medlemmer af udvalget konstaterer, at mange af
borgeforslagets problemstillinger også indgår i
anbefalingerne fra regeringens ekspertgruppe om techgiganter.
Reguleringen af techgiganter er i høj grad baseret på
EU-regulering. Det fremgår af borgerforslaget, at en
række af forslagene i borgerforslaget er inspireret af
lovgivning i Frankrig, Tyskland, Storbritannien og USA. Den
omfattende EU-regulering betyder imidlertid, at Frankrig og
Tyskland siden har meddelt, at de vil tilpasse deres lovgivning
efter meddelelse fra Europa-Kommissionen. Partierne noterer sig, at
regeringen vil arbejde for at styrke disse hensyn inden for den
nuværende EU-regulering og i kommende initiativer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af udvalget:
1) 3.
afsnit udgår, og i stedet indsættes:
»Folketinget pålægger
regeringen at adressere borgerforslagets ønske om at
begrænse indhentning af data fra børn ved at
hæve aldersgrænsen for, hvornår man kan give
samtykke til behandling af personoplysninger i forbindelse med
udbud af informationssamfundstjenester fra 13 til 15 år.
Folketinget konstaterer desuden, at de
øvrige foreslåede ændringer er reguleret af
EU-retsakter, og at der derfor er begrænset manøvrerum
for, at Folketinget kan fastsætte national lovgivning.
Folketinget har derfor ikke konkret forholdt sig til, om det er
ønskeligt at indføre disse tiltag. Det gælder
forslagene om følgende:
1) Forbud mod
såkaldt adfærdsbaseret markedsføring til
børn.
2) Forbud mod
manipulerende designpraksisser, der kan påvirke børn
til at se upassende indhold eller fastholde deres
opmærksomhed mod deres vilje.
3) Krav om, at
techvirksomheder gennemfører og offentliggør en
såkaldt Children᾽s Impact Assessment efter engelsk
forbillede før lanceringen af en større ny service
eller et produkt målrettet børn og unge.
4) Krav om, at
techfirmaer offentliggør deres dataindsamlingspraksis,
indholdsmoderationspraksis og algoritmiske brug, herunder hvilke
datatyper og -mængder der indsamles og bruges til algoritmisk
forstærkning eller targeting.
5) Krav om
klare, præcise og letforståelige politikker og
procedurer for moderation af indhold og appeller af
indholdsbeslutninger.
6) Forbud mod
enhver algoritmisk proces, der resulterer i ulovlig
forskelsbehandling i henhold til gældende lovgivning.
7) Krav om, at
techfirmaer blokerer mindreåriges adgang til sociale
medieplatforme såsom Instagram, TikTok og Snapchat, medmindre
de har udtrykkelig tilladelse fra deres forældre.
8) Krav om, at
techfirmaer blokerer adgangen til pornografisk materiale for
mindreårige.
Folketinget konstaterer, at regeringen
støtter intentionerne bag borgerforslaget og vil adressere
hensynene bag nr. 1-8 ovenfor i europæisk
regulering.«
[Præcisering af, at det er
borgerforslagets første punkt, som umiddelbart kan
gennemføres i dansk lov]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres det, at regeringen alene pålægges at
adressere hensynene bag borgerforslagets punkt 1 om at mindske
indsamling af data fra børn ved at hæve
aldersgrænsen for, hvornår man kan give samtykke til
behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester fra 13 år til 15 år. Det
skyldes, at det ikke vil være i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningen at gennemføre det
foreslåede forbud mod indsamling af data fra børn
under 16 år i dansk ret. Samtidig bemærkes det, at
regeringen støtter intentionerne bag det samlede
borgerforslag og i øvrigt vil adressere hensynene bag
forslagets punkt 2 til 7 (nr. 1-6 i ændringsforslaget) i
europæisk regulering.
Borgerforslagets punkt 2 til 6 (nr. 1-5 i
ændringsforslaget) er i væsentlig udstrækning
allerede blevet gennemført i europæisk regulering, da
forordningen om digitale tjenester trådte i kraft for de 17
største onlineplatforme, og de to største
onlinesøgemaskiner den 25. august 2023, eksempelvis i
forhold til indholdsmoderation, forbud mod målrettet
markedsføring til mindreårige baseret på
profilering og begrænsninger for manipulerende
designpraksisser. Desuden reguleres borgerforslagets punkt 8 og 9
(nr. 7 og 8 i ændringsforslaget) ligeledes i forordningen om
digitale tjenester, hvor det fremgår, at store
onlineplatforme skal iværksætte målrettede
foranstaltninger til beskyttelse af børns rettigheder og
eksempelvis kan indføre værktøjer til
alderskontrol. Forordningen vil medføre fuld harmonisering,
og det vil derfor ikke umiddelbart være muligt for Danmark at
lave yderligere forpligtelser end dem, der fastlægges i
forordningen.
Det vurderes, at det ikke vil være
hensigtsmæssigt eller effektivt at indføre
borgerforslagets punkt 7 (nr. 6 i ændringsforslaget) om
forbud mod algoritmiske processer, der forskelsbehandler, i dansk
lovgivning, da der i forordningen om kunstig intelligens, når
forordningen er trådt i kraft, stilles krav til kunstig
intelligens-systemer, der anvendes på
højrisikoområder, for netop at sikre, at de ikke
resulterer i ulovlig forskelsbehandling. Det vurderes at være
en mere proportionel og effektiv tilgang end et rent dansk forbud.
Forordningen vil medføre fuld harmonisering, og det vil
derfor ikke umiddelbart være muligt for Danmark at lave
yderligere forbud end dem, der fastlægges i forordningen.
Regeringen arbejder i de igangværende
forhandlinger i EU om forordningen om kunstig intelligens for, at
der indføres regulering, som forpligter udbydere af kunstig
intelligens-systemer inden for højrisikoanvendelse til at
undersøge og håndtere risikoen for bias i deres
systemer, der kan føre til forskelsbehandling.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev første
gang fremsat den 17. maj 2023 som B 120 (folketingsåret
2022-23, 2. samling). B 120 var til 1. behandling den 25. maj 2023
og blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Digitalisering og It.
Beslutningsforslaget blev den 5. oktober
genfremsat som B 15 og henvist direkte til udvalgsbehandling i
Udvalget for Digitalisering og It.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 8 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til B 120 (Folketingsåret 2022-23,
2. samling) og 1 spørgsmål til B 15 til
digitaliseringsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S)
Ida Auken (S) Tanja Larsson (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted
(S) Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen
(S) Louise Schack Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans
Andersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jeppe Søe (M)
nfmd. Rasmus Lund-Nielsen (M)
Betina Kastbjerg (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Alexander Ryle
(LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Mona Juul (KF) Lise Bertelsen
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) fmd. Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Stinus
Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |