Fremsat den 1. marts 2024 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afvikling af EU's rejsecirkus
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for en ændring af EU-traktaten, som indebærer
en afvikling af EU-Parlamentets rejsecirkus mellem Bruxelles og
Strasbourg.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 42,
folketingsåret 2018-19 (1. samling) med justeringer i
forslaget og bemærkningernes formuleringer. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 42, tillæg B, betænkning over B 42,
og tillæg F, møde 47, kl. 14:04, og møde 67,
kl. 10:13.
Det er en hån mod skatteyderne, at
EU-Parlamentet i årtier har skullet flytte mellem de to byer
med store finansielle og miljømæssige omkostninger til
følge. Rejsecirkusset kan kun afskaffes ved en ændring
af EU's traktatgrundlag. Dette kræver enstemmighed blandt
alle 27 medlemslande.
Forslaget har til formål at
pålægge den danske regering at rejse kravet og arbejde
for, at EU-traktaten ændres med henblik på at afskaffe
EU-Parlamentets rejsecirkus og erstatte det med ét samlet
hjemsted for EU-Parlamentets møder og funktioner i
Bruxelles.
Om rejsecirkusset
Da Strasbourg er EU-Parlamentets officielle
hjemsted, skal de 12 månedlige plenarmøder af 4 dages
varighed afholdes her (protokol om fastlæggelse af hjemstedet
for Den Europæiske Unions institutioner og for visse af
Unionens organer, kontorer, agenturer og tjenester, bilag til
Lissabontraktaten, 2009). Det betyder, at EU-Parlamentet flytter
fra Bruxelles til Strasbourg 12 gange om året. Da
EU-Parlamentet holder sommerferie i august, er en samling dog
flyttet til september/oktober, hvorfor EU-Parlamentet flytter frem
og tilbage to gange på 1 måned. EU-Parlamentets bygning
i Strasbourg står således tom omkring 317 dage om
året.
Omkostningerne forbundet med flytningen er
massive. 2.500-4.000 mennesker, heriblandt over 700
EU-parlamentarikere, deres assistenter, embedsmænd og tolke,
rejser hver måned de ca. 400 kilometer fra Bruxelles til
Strasbourg.
Derudover flyttes der til hvert
plenarmøde plastikkasser med en vægt på flere
ton. EU's revisionsret (ECA) opgjorde i 2014, at man kunne spare
omkring 850 mio. kr. om året ved at have ét
mødested i Bruxelles. Hvis det derudover lykkes at
sælge EU-Parlamentets bygning i Strasbourg, ville det give en
engangsudbetaling på ca. 4,5 mia. kr. (»Analysis of
potential savings to the EU budget if European Parliament
centralised its operations«, Den Europæiske
Revisionsret, juli 2014, og »Auditors put price tag on EU
Parliament »travelling circus««, Euractiv, den 1.
august 2014).
Miljøbelastningen ved rejsecirkusset er
også stor. Det vurderes, at rejsecirkusset betyder en ekstra
udledning af op til 19.000 t CO₂. Det svarer til 4.900
flyrejser tur-retur fra Berlin til New York eller
CO₂-udledningen fra 11.300 familiebiler om året
(Europa-Parlamentets beslutning af 20. november 2013 om
fastlæggelse af hjemstedet for Den Europæiske Unions
institutioner (2012/2308(INI)). Allerede tilbage i 1981 vedtog man
i EU-Parlamentet en betænkning med et ønske om et
enkelt hjemsted (Europa-Parlamentets beslutning om hjemstedet for
Det Europæiske Fællesskabs institutioner, særlig
for Europa-Parlamentet, EF-Tidende C 234, den 14. september 1981,
s. 22).
Dette ønske er siden hen blevet
bekræftet ved flere afstemninger i EU-Parlamentet, senest i
2019 (Europa-Parlamentets beslutning af 28. november 2019 om klima-
og miljøkrisen (2019/2930(RSP)). I 2011 forsøgte
EU-Parlamentet ligeledes at vedtage, at de to årlige
plenarsamlinger i Strasbourg i oktober blev afholdt inden for samme
uge for på den måde at reducere antallet af flytninger,
men den beslutning blev underkendt af EU-Domstolen i 2012, efter at
Frankrig og Luxembourg rejste sagen (Europaudvalget, EU-note E 12,
folketingsåret 2012-13).
Der er ingen tvivl om, at der er et stort
flertal for at afskaffe rejsecirkusset, både blandt medlemmer
af EU-Parlamentet, medlemslandenes regeringer og borgerne i EU. En
undersøgelse fra 2014 viste således, at et stort
flertal af befolkningerne i fem EU-lande, Sverige, Tyskland,
Frankrig, Italien og Polen, ønskede rejsecirkusset
afskaffet. Tilsammen udgør de fem befolkninger ca. 50 pct.
af EU᾽s indbyggertal (»Undersøgelse: Flest vil
have ét hjem til EU-Parlamentet«, fyens.dk, den 3.
juli 2014). Til trods for at der igennem årene har
været talrige traktatændringer, har det ikke
ført til, at rejsecirkusset er blevet afskaffet. Hvis
EU-Parlamentets rejsecirkus skal droppes, kræver det en
ændring af EU-traktatgrundlaget.
Dette beslutningsforslag betyder, at den
danske regering i Ministerrådet skal rejse kravet om at
ændre EU-traktaten og afskaffe rejsecirkusset og erstatte det
med ét samlet hjemsted for EU-Parlamentets møder og
funktioner i Bruxelles.
Forslagsstillerne håber på denne
måde, at dette kan bidrage til at lægge pres på,
at flyttecirkusset kan blive afskaffet en gang for alle.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afvikling af EU's rejsecirkus.
(Beslutningsforslag nr. B 150)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.