B 150 Forslag til folketingsbeslutning om afvikling af EU's rejsecirkus.

Udvalg: Europaudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 01-03-2024

Fremsat den 1. marts 2024 af Søren Søndergaard (EL), Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL), Runa Friis Hansen (EL), Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL) og Victoria Velasquez (EL)

20231_b150_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 1. marts 2024 af Søren Søndergaard (EL), Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL), Runa Friis Hansen (EL), Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Søren Egge Rasmussen (EL) og Victoria Velasquez (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om afvikling af EU's rejsecirkus

Folketinget pålægger regeringen at arbejde for en ændring af EU-traktaten, som indebærer en afvikling af EU-Parlamentets rejsecirkus mellem Bruxelles og Strasbourg.

Bemærkninger til forslaget

Beslutningsforslaget er en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 42, folketingsåret 2018-19 (1. samling) med justeringer i forslaget og bemærkningernes formuleringer. Der henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling, tillæg A, B 42, tillæg B, betænkning over B 42, og tillæg F, møde 47, kl. 14:04, og møde 67, kl. 10:13.

Det er en hån mod skatteyderne, at EU-Parlamentet i årtier har skullet flytte mellem de to byer med store finansielle og miljømæssige omkostninger til følge. Rejsecirkusset kan kun afskaffes ved en ændring af EU's traktatgrundlag. Dette kræver enstemmighed blandt alle 27 medlemslande.

Forslaget har til formål at pålægge den danske regering at rejse kravet og arbejde for, at EU-traktaten ændres med henblik på at afskaffe EU-Parlamentets rejsecirkus og erstatte det med ét samlet hjemsted for EU-Parlamentets møder og funktioner i Bruxelles.

Om rejsecirkusset

Da Strasbourg er EU-Parlamentets officielle hjemsted, skal de 12 månedlige plenarmøder af 4 dages varighed afholdes her (protokol om fastlæggelse af hjemstedet for Den Europæiske Unions institutioner og for visse af Unionens organer, kontorer, agenturer og tjenester, bilag til Lissabontraktaten, 2009). Det betyder, at EU-Parlamentet flytter fra Bruxelles til Strasbourg 12 gange om året. Da EU-Parlamentet holder sommerferie i august, er en samling dog flyttet til september/oktober, hvorfor EU-Parlamentet flytter frem og tilbage to gange på 1 måned. EU-Parlamentets bygning i Strasbourg står således tom omkring 317 dage om året.

Omkostningerne forbundet med flytningen er massive. 2.500-4.000 mennesker, heriblandt over 700 EU-parlamentarikere, deres assistenter, embedsmænd og tolke, rejser hver måned de ca. 400 kilometer fra Bruxelles til Strasbourg.

Derudover flyttes der til hvert plenarmøde plastikkasser med en vægt på flere ton. EU's revisionsret (ECA) opgjorde i 2014, at man kunne spare omkring 850 mio. kr. om året ved at have ét mødested i Bruxelles. Hvis det derudover lykkes at sælge EU-Parlamentets bygning i Strasbourg, ville det give en engangsudbetaling på ca. 4,5 mia. kr. (»Analysis of potential savings to the EU budget if European Parliament centralised its operations«, Den Europæiske Revisionsret, juli 2014, og »Auditors put price tag on EU Parliament »travelling circus««, Euractiv, den 1. august 2014).

Miljøbelastningen ved rejsecirkusset er også stor. Det vurderes, at rejsecirkusset betyder en ekstra udledning af op til 19.000 t CO₂. Det svarer til 4.900 flyrejser tur-retur fra Berlin til New York eller CO₂-udledningen fra 11.300 familiebiler om året (Europa-Parlamentets beslutning af 20. november 2013 om fastlæggelse af hjemstedet for Den Europæiske Unions institutioner (2012/2308(INI)). Allerede tilbage i 1981 vedtog man i EU-Parlamentet en betænkning med et ønske om et enkelt hjemsted (Europa-Parlamentets beslutning om hjemstedet for Det Europæiske Fællesskabs institutioner, særlig for Europa-Parlamentet, EF-Tidende C 234, den 14. september 1981, s. 22).

Dette ønske er siden hen blevet bekræftet ved flere afstemninger i EU-Parlamentet, senest i 2019 (Europa-Parlamentets beslutning af 28. november 2019 om klima- og miljøkrisen (2019/2930(RSP)). I 2011 forsøgte EU-Parlamentet ligeledes at vedtage, at de to årlige plenarsamlinger i Strasbourg i oktober blev afholdt inden for samme uge for på den måde at reducere antallet af flytninger, men den beslutning blev underkendt af EU-Domstolen i 2012, efter at Frankrig og Luxembourg rejste sagen (Europaudvalget, EU-note E 12, folketingsåret 2012-13).

Der er ingen tvivl om, at der er et stort flertal for at afskaffe rejsecirkusset, både blandt medlemmer af EU-Parlamentet, medlemslandenes regeringer og borgerne i EU. En undersøgelse fra 2014 viste således, at et stort flertal af befolkningerne i fem EU-lande, Sverige, Tyskland, Frankrig, Italien og Polen, ønskede rejsecirkusset afskaffet. Tilsammen udgør de fem befolkninger ca. 50 pct. af EU᾽s indbyggertal (»Undersøgelse: Flest vil have ét hjem til EU-Parlamentet«, fyens.dk, den 3. juli 2014). Til trods for at der igennem årene har været talrige traktatændringer, har det ikke ført til, at rejsecirkusset er blevet afskaffet. Hvis EU-Parlamentets rejsecirkus skal droppes, kræver det en ændring af EU-traktatgrundlaget.

Dette beslutningsforslag betyder, at den danske regering i Ministerrådet skal rejse kravet om at ændre EU-traktaten og afskaffe rejsecirkusset og erstatte det med ét samlet hjemsted for EU-Parlamentets møder og funktioner i Bruxelles.

Forslagsstillerne håber på denne måde, at dette kan bidrage til at lægge pres på, at flyttecirkusset kan blive afskaffet en gang for alle.

Skriftlig fremsættelse

Søren Søndergaard (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om afvikling af EU's rejsecirkus.

(Beslutningsforslag nr. B 150)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.