Fremsat den 1. marts 2024 af Rosa Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at styrke politiets indsats mod
hadforbrydelser
Folketinget
pålægger regeringen i indeværende
folketingssamling at tage initiativ til og iværksætte
de fornødne tiltag for at sikre følgende:
1) Rigspolitiet
får pligt til at registrere en sag som en potentiel
hadforbrydelse, når en forurettet anmelder en sag som en
hadforbrydelse.
2) Rigspolitiet
sikrer, at det i anmeldelseskvitteringen fremgår at den
forurettede har anmeldt en forbrydelse som en hadforbrydelse.
3)
Justitsministeriet skal udarbejde en undersøgelse af
mødet mellem politiet og ofre for hadforbrydelser med
henblik på at øge viden om hadforbrydelser og styrke
ofrenes retssikkerhed.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Forslaget er en tilpasset udgave af
borgerforslaget med titlen »Styrk politiets indsats mod
hadforbrydelser! «, stillet den 18. august 2023, der
opnående knap 8.0000 støtter, inden fristen
udløb den 14. februar 2024.
I Danmark bliver minoriteter dagligt udsat for
vold, hærværk, chikane, trusler og hadefulde ytringer.
Ifølge Justitsministeriets offerundersøgelse oplever
op mod 29.000 personer årligt at blive udsat for en
hadforbrydelse i Danmark (»Udsathed for vold og andre former
for kriminalitet. Offerundersøgelserne 2005-2022«,
Justitsministeriets Forskningskontor, 2023). Desværre bliver
ekstremt få af disse forbrydelser anmeldt og registreret som
en hadforbrydelse hos politiet. I 2021 blev der kun registreret 521
hadforbrydelser hos politiet (»Hadforbrydelser i 2021 -
Rigspolitiets årsrapport vedrørende
hadforbrydelser«, Rigspolitiet, 2023).
Samtidig har vi set en stigning i antallet af
hadforbrydelser, siden krigen brød ud i Gaza i oktober
2023.
Indhold
Formålet med dette beslutningsforslag er
at styrke politiets indsats mod hadforbrydelser, ved at der bl.a.
bliver indført en mere systematisk registrering af
hadforbrydelser hos politiet i Danmark. Det vil sikre et bedre
anmeldelsessystem for minoriteter, der udsættes for
hadforbrydelser. Det er vigtigt at anmelde hadforbrydelser,
så omfanget bliver kendt og episoderne kan bekæmpes og
forebygges.
Minoriteter i Danmark er beskyttet mod
hadforbrydelser og hadefulde ytringer i straffelovens § 81,
nr. 6, og § 266 b, stk. 1 (også kendt som
racismeparagraffen). Hadforbrydelser kan komme til udtryk som bl.a.
vold, hærværk, tyveri og hadefulde ytringer. Det er
kriminelle handlinger, der er motiveret af fordomme eller had mod
personer på grund af offrets religion, etnicitet, seksuelle
orientering, kønsidentitet, kønsudtryk,
kønskarakteristika eller handicap, og det er det
såkaldte hadmotiv, der kendetegner en hadforbrydelse.
Hadforbrydelser registreres ikke hos politiet,
hvis hverken politiet eller ofrene selv ved, at der eksisterer en
særlig beskyttelse i straffeloven. Inden for de seneste
år er lovgivningen på området blevet udvidet til
også at beskytte mennesker med handicap (gældende pr.
1. maj 2021) og omfatte hadmotiverede forbrydelser, der er
målrettet en persons kønsudtryk, kønsidentitet
eller kønskarakteristika (gældende pr. 1. januar
2022). Kendskab til lovgivning og rettigheder blandt politifolk og
minoritetspersoner er imidlertid en forudsætning for, at
lovgivningen kan få effekt og få flere til at anmelde
hadforbrydelser.
Justitsministeriets årlige
offerundersøgelse viser, at i perioden 2020-2022 oplyste 0,6
pct. af de adspurgte, at de inden for det seneste år har
været udsat for hærværk, vold og/eller hadefulde
ytringer på internettet, der ifølge offeret skyldes
racisme, offerets seksuelle orientering eller kønsidentitet
(at man udsættes, fordi man f.eks. er homoseksuel,
transperson eller lgbti-person i øvrigt) og/eller
religiøse overbevisning. Dette svarer til, at 20.000-29.000
personer i befolkningen i alderen 16-74 år årligt
oplever at blive udsat for de nævnte hadforbrydelser
(»Udsathed for vold og andre former for kriminalitet
Offerundersøgelserne 2005-2022«), Justitsministeriets
Forskningskontor 2023. Endvidere fremgår det, at i 2020-2022
oplyser 0,5 pct. af respondenterne, at de har oplevet at blive
udsat for hadefulde ytringer på internettet inden for det
seneste år. Dette svarer til, at 18.000-24.000 personer i
befolkningen i alderen 16-74 år årligt udsættes
for hadefulde ytringer på internettet.
I 2021 blev der kun registreret 521
hadforbrydelser hos politiet. Det fremgår af Rigspolitiets
seneste årsrapport vedrørende hadforbrydelser
(»Hadforbrydelser i 2021 - Rigspolitiets årsrapport
vedrørende hadforbrydelser«, Rigspolitiet, 2023. Det
tyder på, at der er et stort mørketal for
hadforbrydelser, som ikke bliver anmeldt og registreret hos
politiet.
I Danmark er politiet ikke forpligtet til at
registrere, hvorvidt offeret selv vurderer, om forbrydelsen har et
hadmotiv. Det er demotiverende for det enkelte offer og skaber
usikkerhed om, om sagen er registreret som en hadforbrydelse. Det
skal laves om ved at styrke politiets indsats mod
hadforbrydelser.
Ifølge Institut for
Menneskerettigheders udgivelse »Had mod minoriteter -
Fortællinger om had i hverdagen«, august 2022, er en
del af forklaringen på, hvorfor flere ikke anmelder
hadforbrydelser, at der er en manglende tro på, at en
anmeldelse vil nytte, at det kan være med til at bringe en i
en mere sårbar situation som minoritet, og at det kan
være forbundet med skam.
For en del af ofrene for hadforbrydelser
skyldes den manglende anmeldelse af en hadforbrydelse også en
manglende tillid til politiet, og derfor anmelder de ikke episoden.
Mørketallet tyder på problemer med praksis omkring
håndteringen af anmeldelser af hadforbrydelser. Tallene viser
også, at de ofre, der anmelder en hadforbrydelse, risikerer,
at deres anmeldelse kun bliver registreret som f.eks. en
voldshandling og ikke også som en hadforbrydelse, på
trods af at der var et hadefuldt motiv bag volden. Det bidrager til
store mørketal på området.
I England registreres en forbrydelse som en
hadforbrydelse, hvis offret eller enhver anden oplever, at de selv
eller en anden er blevet udsat for en forbrydelse på grund af
had eller fjendtlighed, som skyldes offrets race, religion,
seksuelle orientering, handicap eller kønsidentitet.
Forbrydelsen registreres eller markeres herefter som en
hadforbrydelse i politiets systemer (»Registrering af
hadforbrydelser skal styrkes. Analysenotat«, Institut for
Menneskerettigheder, 2023).
I Sverige skal politiet, i forbindelse med at
der optages rapport ved anmeldelse, angive, hvorvidt der kan
være tale om en potentiel hadforbrydelse. I 2020 blev 6.301
sager registreret som en hadforbrydelse, og efterfølgende
blev der i 54 pct. af sagerne identificeret et hadmotiv. Selv
når man korrigerer for befolkningernes størrelse,
registreres der betydelig flere hadforbrydelser i Sverige end i
Danmark (»Registrering af hadforbrydelser skal styrkes.
Analysenotat«, Institut for menneskerettigheder, 2023).
På den baggrund finder
forslagsstillerne, at der er behov for at se nærmere på
anmeldernes møde med politiet og på at ændre de
nuværende processer for modtagelse og registrering af
anmeldelser om hadforbrydelser, for sikre en effektiv indsats mod
hadforbrydelser.
Skriftlig fremsættelse
Rosa Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
styrke politiets indsats mod hadforbrydelser.
(Beslutningsforslag nr. B 159)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.