Fremsat den 1. marts 2024 af Mette Thiesen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om frakendelse af statsborgerskab ved
personfarlig kriminalitet eller narkokriminalitet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af kalenderåret at have gennemført
love, der sikrer, at statsborgerskab frakendes i de tilfælde,
hvor en person begår alvorlig personfarlig kriminalitet eller
narkokriminalitet.
Bemærkninger til forslaget
Vold, bandekriminalitet og grove forbrydelser
får i dag kun en notits i avisen. Vi har simpelt hen
vænnet os til det. I Dansk Folkeparti kalder vi det
hverdagsterroren. Det gør vi, fordi den afstumpede vold
efterhånden er blevet så almindelig. Vi ser den af og
til beskrevet i lokalaviser og i nogle af de større dagblade
som B. T. og Ekstra Bladet, mens de »pæne« aviser
ikke tør beskrive det, der foregår.
Selv efter en dom kan det til tider være
svært at finde ud af, hvem gerningsmændene er. Vi har
offentlig retspleje i Danmark, men aviserne vil ofte slet ikke
beskrive gerningsmændenes ophav i de tilfælde, hvor de
kommer fra Mellemøsten. Nogle gange bliver de endda
beskrevet som danskere, hvis de er så heldige, at en af deres
forældre fik foræret statsborgerskab for årtier
siden. Tallene ændres og smukkeseres. Københavns
Politi udgiver ikke engang en døgnrapport. Det er der nok
også en grund til. Så var man jo nødt til at
skrive bare en smule om, hvad der foregår af
bandeaktiviteter, knivstikkerier m.v.
Mange af disse mennesker, som er involveret i
den kriminelle underverden, ville kunne udvises og evt. få
frataget deres statsborgerskab, hvis regeringen viste vilje. De
grinagtig milde domme for selv grove forbrydelser betyder dog, at
regeringen ikke mener, at selv en dom for voldtægt,
bandevold, knivstikkerier, bedrageri m.v. er tungtvejende nok. Der
skal åbenbart mere til.
Regeringsgrundlaget
Det fremgår samtidig af
regeringsgrundlaget »Ansvar for Danmark« fra 2022, at
de snævre rammer for at kunne frakende kriminelle
udlændinge deres statsborgerskab og de begrænsede
muligheder for at udvise kriminelle udlændinge er
uhensigtsmæssige og udgør en udfordring, jf. punkt
6.3. Regeringen erklærer i regeringsgrundlaget, at den vil
gå, så langt den kan inden for konventionerne.
Regeringen vil endda udfordre konventionerne. Regeringen vil udpege
en konventionsambassadør, som skal undersøge, hvordan
og hvorledes man kan ændre de mest uhensigtsmæssige
ting i konventionerne.
Men det kræver mere end staffage og
paroler at sætte en ny kurs. Det kræver handling og en
villighed til at gå den vej, man prædiker. Her har
regeringen til stor skuffelse for forslagsstillerne ikke
leveret.
Der er selvfølgelig intet sket endnu
her knap halvandet år senere. Der er ikke udpeget nogen
ambassadør. Der er ikke taget initiativ til at stramme
reglerne for, hvem der kan blive danske statsborgere. Der er ikke
gjort noget for at udvise hårdkogte udenlandske kriminelle.
Regeringen har ingen tegn givet om, hvad der skal til, før
man vil overveje at indlede en sag om frakendelse af
statsborgerskab for alvorlig personfarlig kriminalitet.
Højesteret
Tværtimod har statens øverste
anklager, Rigsadvokaten, nægtet at indbringe
spørgsmålet om frakendelse af statsborgerskab for
Højesteret i relation til en sag om bandeknivstikkeri, hvor
der blev afsagt dom den 12. december 2023, jf. IFU alm. del - svar
på spm. 53, folketingsåret 2023-24. Hvis regeringen
ønskede at gå til grænsen, så ville man
naturligvis forsøge at få afklaret, om vi kan udvise
og frakende personer med ret til statsborgerskab andetsteds deres
danske statsborgerskab, ikke mindst når der er tale om
medlemmer af bander. Men det vil regeringen ikke. Regeringen vil
ikke engang have, at Højesteret tager stilling til det.
Derfor mener forslagsstillerne også, at
det er trættende at høre fra forskellige ministre, at
statsborgerskab er noget, man gør sig fortjent til. Hvorfor
mister man det så ikke, hvis man begår alvorlig
personfarlig kriminalitet eller undergraver vores samfund som
bandemedlem? Hvorfor skal Danmark være socialkontor for andre
landes borgere, når de begår personfarlig kriminalitet,
i stedet for at vi blot siger: »Det fungerede ikke for os.
Tak for denne gang«?
Samtidig undrer det forslagsstillerne, at
regeringen slet ikke kontrollerer, om ansøgere er
dømt for kriminalitet. I dag er det nemlig sådan, at
ministeriet kun går 10 år tilbage, på trods af at
der er en klar politisk aftale om, at man ikke skal kunne
ansøge om dansk statsborgerskab, hvis man nogensinde er
idømt fængselsstraf. Men netop sådan en
ansøger forsøgte regeringen at give statsborgerskab i
efteråret, indtil Dansk Folkeparti gjorde ministeriet
opmærksom på det.
Én ting er, at vi ikke kender alle
menneskers fortid - og måske slet ikke, hvis de har
begået noget kriminelt i hjemlandet - men er der nogen som
helst undskyldning for ikke at handle over for de mennesker, som vi
kan se forbryder sig mod den samfundskontrakt, vi har i Danmark, og
som begår alvorlig kriminalitet, efter at de har fået
dansk statsborgerskab?
Det mener forslagsstillerne ikke. Vi mener
derimod, at regeringen hurtigst muligt bør tage deres eget
regeringsgrundlag seriøst og arbejde for at udfordre disse
konventioner. Det er på høje tid, at vi får et
opgør med dem.
Regeringen skylder vælgerne og det
danske samfund at gøre fremskridt, så vi kan frakende
kriminelle deres danske statsborgerskab, hvis de begår
personfarlig kriminalitet. Forslagsstillerne mener, at
udlændinge, der har begået personfarlig kriminalitet,
skal have frakendt deres danske statsborgerskab og udvises af
Danmark. Vi mener, at personfarlig kriminalitet altid er
tungtvejende nok en grund til at tage sådan et skridt.
Statsborgerretskonventionen
Én af grundene til, at vi ikke kan
frakende statsborgerskab, selv ved, hvad mange ville betegne som
grov kriminalitet, skyldes statsborgerretskonventionen, som Danmark
har ratificeret (bekendtgørelse nr. 17 af 12. juni 2003 af
europæisk konvention af 6. november 1997 om statsborgerret).
For at undgå at havne i den situation, hvor en naturaliseret
udlænding nærmest skal slå nogen ihjel,
før staten kan frakende personen sit erhvervede
statsborgerskab, har lande, som vi normalt sammenligner os med,
herunder Belgien, Frankrig, Storbritannien, Irland, Italien og
Spanien, nægtet at ratificere statsborgerretskonventionen.
Ifølge et landesvar, som er gengivet i svaret på spm.
4 til L 230 fra folketingsåret 2020-21, mener disse lande, at
konventionen er for indskrænkende i forhold til landenes
muligheder for at fratage statsborgerskab. Det antyder vores
regering også at konventionen er, men den vil imidlertid ikke
udtræde af den.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at vi
ikke kan vente længere. Vi er nødt til at komme
videre. Vi kunne eventuelt gøre det ved at tildele
statsborgerskab i en prøveperiode, hvor man får
frakendt statsborgerskabet, hvis man begår personfarlig
kriminalitet eller narkokriminalitet, altså at
statsborgerskabet gøres betinget af, at den nye statsborger
ikke begår personfarlig kriminalitet eller
narkokriminalitet.
Det kunne også være ved en aftale
om, at visse typer af kriminalitet skal føre til frakendelse
af det danske statsborgerskab efter endelig dom. Kan Folketinget
give statsborgerskab ved lov, kan Folketinget naturligvis
også ophæve sådan en lov eller den paragraf med
hensyn til den person, som har begået den personfarlige
kriminalitet. Forslaget gælder naturligvis også de
personer, som på snedig vis har fået foræret
statsborgerskab gennem deres forældre som såkaldte
bipersoner.
Det er vigtigt for den danske nations sikkerhed, at det er
muligt at tage statsborgerskabet fra personer, der begår
alvorlig personfarlig kriminalitet eller narkokriminalitet, og i
særlig høj grad fra de mennesker, som jo allerede har
eller har ret til statsborgerskab andetsteds. Det vil skabe
større tryghed for alle danskere, og det vil uden tvivl have
en præventiv virkning.
Derfor ønsker forslagsstillerne, at
regeringen inden udgangen af 2024 tager initiativ til at
gennemføre den lovgivning, det kræver for at fratage
statsborgerskabet fra personer, der begår personfarlig
kriminalitet eller narkokriminalitet.
Stiller Folketingets partier
spørgsmål ved behovet for beslutningsforslaget og for
muligheden for at gøre noget ved problemet, fremhæver
vi her fem eksempler.
Dom ét
Her blev afsagt dom af Østre Landsret
den 27. november 2020 i S-2276-20 på fængsel i 5
år og 6 måneder for voldtægt og mishandling til
en irakisk statsborger, der havde fået tildelt dansk
indfødsret ved lov.
Dom to
Her blev afsagt dom af Retten i Lyngby den 12.
september 2022 i SS 3618/2021 mod en 32-årig tyrkisk mand for
voldtægt af en 14-årig pige, der bl.a. fik en kniv for
halsen og blev truet med, at hendes far og hest ville blive
slået ihjel. Den domfældte havde fået dansk
indfødsret ved lov.
Dom tre
Her blev afsagt dom af Retten i Odense den 25.
april 2023 i SS 2-567/2022 mod en 44-årig somalisk mand, der
blev idømt 10 års fængsel for overgreb, herunder
at sælge sin 12-årige datter til en 75-årig mand
på et marked under en genopdragelsesrejse i Afrika med
henblik på tvangsægteskab. Den domfældte havde
fået dansk indfødsret tildelt ved lov.
Dom fire
Her blev afsagt dom af Retten i Næstved
den af 27. april 2023 i SS 949/2023, hvor en iraker, der havde
fået tildelt dansk indfødsret som biperson, blev
idømt fængsel i 2 år og 9 måneder for
systematisk og kontinuerlig mishandling, grov vold, ulovlig tvang,
psykisk vold, trusler og stalking begået mod sin
kæreste, der bl.a. fik stukket en træpind i
øjet, så hun blev blind.
Dom fem
Her blev afsagt dom af Retten i Aarhus den 22.
juni 2023, hvor et afghansk medlem af bandegrupperingen
Sort-på-Sort den 15. januar 2023 i butikslokalet på en
tankstation i Åbyhøj, i forening med ikke under ti
uidentificerede medgerningsmænd, der indfandt sig i
butikslokalet iført maskering og medbringende våben i
form af knive, macheter og økser, stak et medlem af den
rivaliserende bandegruppering Brabrandgruppen i ryggen med en kniv,
for hvilket det afghanske bandemedlem blev idømt 3 års
fængsel. Blot 4 måneder før han fyldte 18
år, fik bandemedlemmet tildelt dansk indfødsret ved
lov.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
frakendelse af statsborgerskab ved personfarlig kriminalitet eller
narkokriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 191)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.