Fremsat den 15. november 2023 af Pelle Dragsted (EL),
Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Søren Søndergaard (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om en dansk tiltræden til det
forstærkede samarbejde i EU om en skat på finansielle
transaktioner
Folketinget pålægger regeringen at
meddele Rådet og Europa-Kommissionen, at Danmark formelt
tilslutter sig det forstærkede samarbejde i EU, der er skabt
med henblik på at indføre en skat på finansielle
transaktioner.
Bemærkninger til forslaget
Dette forslag er en delvis
genfremsættelse af et beslutningsforslag fremsat af
Socialistisk Folkeparti i 2016 (folketingsåret 2016-17, nr. B
24).
En række medlemslande i EU er gået
sammen om at etablere et forstærket samarbejde omkring
indførelsen af en skat på finansielle transaktioner,
en såkaldt financial transaction tax (FTT).
Europa-Kommissionen fremlagde i 2011 forslag om at indføre
en FTT i EU (Europa-Kommissionens forslag KOM (2011) 0594 af 28.
september 2011). Da der ikke kunne opnås enighed blandt
medlemslandene i Rådet, tog 11 medlemslande (Belgien,
Estland, Frankrig, Grækenland, Italien, Portugal, Slovakiet,
Slovenien, Spanien, Tyskland og Østrig) i 2013 initiativ til
et såkaldt forstærket samarbejde (jf. art. 20 i TEU)
med henblik på at indføre en FTT i disse lande
(»Financial Transaction Tax (FTT) in »An Economy that
Works for People«, Legislative Train Schedule, European
Parliament, den 20. oktober 2023, og Europa-Kommissionens forslag
KOM (2013) 0071 af 14. februar 2013). Den daværende
SRSF-regering valgte at lade Danmark stå uden for det
forstærkede samarbejde (»Regeringen klemt i debat om
international finansskat«, Information.dk, den 9. februar
2012).
Forhandlingerne i det forstærkede
samarbejde pågår fortsat. I den forbindelse diskuteres
der to mulige modeller for en finansskat. Den første er
Europa-Kommissionens model, som i hovedtræk går ud
på at indføre en afgift på 0,1 pct. på
finansielle transaktioner på handler med værdipapirer
og andre finansielle instrumenter (f.eks. transaktioner med aktier,
obligationer, investeringsbeviser og derivater). Afgiften skal,
efter to beskatningsprincipper (etableringsprincippet og
udstedelsesprincippet), pålægges finansielle
transaktioner, hvor mindst én af deltagerne i transaktionen
er en finansiel institution m.v., der anses for etableret i et
land, der deltager i det forstærkede samarbejde
(Europa-Kommissionens forslag KOM (2013) 0071 af 14. februar 2013).
Den anden model er den såkaldte franske model, der er opkaldt
efter den FTT-model, som Frankrig nationalt har indført. Den
franske model indebærer en afgift på 0,2 pct., som
gælder for børsnoterede virksomheder med en
markedsværdi på mere end 1 mia. euro, der køber
og sælger aktier. Den franske model dækker altså
ikke handler med obligationer og derivater (»First compromise
text on financial transaction tax based on French model«,
Europe Daily Bulletin No. 12261, den 24. maj 2019, og
»Germany presents a proposal for a final text on financial
transaction tax«, Europe Daily Bulletin No. 12387, den 11.
december 2019).
Forslagsstillernes ræsonnement for at
indføre en skat på finansielle transaktioner er, at
finanssektoren i høj grad har været med til at
fremkalde økonomiske kriser, men at regningen for disse i
høj grad bæres af regeringer og civilbefolkningen.
Finanssektoren skal i højere grad bidrage i betragtning af
omkostningerne i forhold til håndtering af økonomiske
kriser, hvortil finanssektoren er underlagt en stærk
underbeskatning. En finansskat ville kunne bidrage til at
sænke spekulative handler, samtidig med at det ville give et
provenu, som ville kunne bruges på vores velfærd,
f.eks. på at forbedre forholdene på hospitalerne,
styrke trivslen blandt unge, øge forholdene i
ældreplejen, skattelettelser i bunden og meget mere.
Finansministeriet har tidligere i et svar til
Folketinget oplyst, at en FTT i Danmark efter Europa-Kommissionens
model vil indbringe et varigt årligt provenu på 8,1
mia. kr., mens det efter den franske model ville indbringe et
varigt årligt provenu mellem 300 og 800 mio. kr., jf.
Skatteudvalget, alm. del - svar på spørgsmål
315, folketingsåret 2020-21.
I 2019 udtalte daværende finansminister
Nicolai Wammen (S), at »Regeringen går ind for en
finansiel transaktionsskat på europæisk plan«
(»Danmark samarbejder med ti lande tæt på aftale
om finansskat«, Finanswatch.dk, den 9. september 2019).
Danmark har imidlertid aldrig formelt tilsluttet sig det
forstærkede samarbejde, hvilket er en vigtig
forudsætning for at sikre, at initiativet bliver til
virkelighed.
Et forstærket samarbejde kræver
minimum deltagelse af ni EU-lande. I det forstærkede
samarbejde om FTT er man gået fra 11 til 10 deltagerlande, da
Estland forlod samarbejdet i 2016. Flere lande har siden truet med
at forlade samarbejdet som f.eks. Østrig i 2020
(»Without a new proposal on FTT, Austria threatens to
withdraw from enhanced cooperation«, Europe Daily
Bulletin No. 12408, den 22. januar 2020). Danmarks formelle
deltagelse kan derfor få afgørende betydning for, om
samarbejdet bliver til noget. Samtidig er det åbenlyst, at
virkningen af FTT bliver større, jo flere lande der deltager
i samarbejdet.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
dansk tiltræden til det forstærkede samarbejde i EU om
en skat på finansielle transaktioner.
(Beslutningsforslag nr. B 59)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.