Fremsat den 15. november 2023 af Søren Søndergaard (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Runa Friis Hansen (EL),
Anne Hegelund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL) og Victoria Velasquez (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om lange dyretransporter
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for EU-regler, som sikrer, at slagtedyr og dyr til
opdræt maksimalt må transporteres i 8 timer, og som
sikrer, at de enkelte EU-lande får mulighed for nationalt at
vedtage strammere regler af hensyn til dyrevelfærden. Indtil
sådanne regler indføres i EU, pålægges
regeringen at indføre nationale regler i Danmark,
således at slagtedyr og dyr til opdræt maksimalt
må transporteres i 3 timer.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag B 66,
folketingsåret 2018-19, 1. samling. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2018-19, 1. samling,
tillæg A, B 66 som fremsat).
Hvert år bliver millioner af levende dyr
transporteret rundt imellem EU-landene med henblik på bl.a.
avl, opfedning og slagtning. Det gælder bl.a. grise,
kyllinger, køer, kalve og heste, som sendes til slagtning i
særlig Polen og Tyskland.
Dyrs lidelser under transport er
veldokumenterede. For hver ekstra time, de transporteres, bliver de
mere stressede og får flere smerter, og de interne kampe
mellem dyrene om plads og adgang til mad og vand tager til.
Dødeligheden for både kvæg og grise stiger
på transporter på over 8 timer. Undersøgelser
har påvist seks gange så høj dødelighed
for kødkvæg på transporter på over 300 km
og en femdobling i antallet af dødsfald hos slagtesvin
(»Stop lange dyretransporter«, Dyrenes Beskyttelse, den
20. juni 2017).
Reglerne om dyretransport findes i forordning
(EF) nr. 1/2005 om beskyttelse af dyr under transport og dermed
forbundne aktiviteter. Denne indeholder ingen fast grænse
for, hvor længe dyr i EU må transporteres.
Der har gennem tiden været en
række forsøg på at presse EU til at stramme
reglerne, så de lange dyretransporter forbydes. Både i
2012 og 2017 lykkedes det en række
dyrevelfærdsorganisationer at indsamle mere end 1 million
underskrifter fra borgere i Europa, som ønskede at få
Europa-Kommissionen til at fremsætte et forslag om forbud
imod dyretransporter på over 8 timer (»En million
europæere siger fra over for lange dyretransporter«,
politiken.dk, den 2. januar 2012).
Det er lykkedes at få EU-Kommissionen
til at love at fremsætte et forslag til revision af
EU-reglerne om dyretransporter inden udgang af 2023
(EU-Kommissionens arbejdsprogram 2024). Det er vigtigt, at den
danske regering i de kommende forhandlinger vil arbejde på at
sikre et maksimum på, hvor lang tid levende dyr kan
transporteres i EU, og at det samtidig gøres muligt for de
enkelte lande at kunne gå foran ved at vedtage endnu
strammere regler.
Det er dog endnu for tidligt at sige, om en
revision af EU-reglerne om dyretransporter vil føre til et
stop for lange dyretransporter, ligesom tidshorisonten for en
revision af reglerne kan være meget lang. Allerede tilbage i
2004 stemte den danske regering imod de EU-regler, som tillader de
lange dyretransporter. Danmark blev dog stemt ned, da Danmark var
det eneste land, som modsatte sig reglerne (»Danmark stemt
ned i EU«, ritzau.dk, den 22. november 2004). I dag,
næsten 20 år efter, er der endnu ikke fundet en
løsning på problemet. Forslagsstillerne mener derfor,
at Danmark bør indføre nationale regler på
området sideløbende med arbejdet med at få
ændret EU-reglerne.
Nationale regler
Alene i Danmark er transporten af grise gennem
årene steget eksplosivt. I 1990 eksporterede danske
svineproducenter således knap 9.000 levende grise til
udlandet. I 2020 var det antal steget til over 15 millioner grise.
I 2023 blev der således for første gang eksporteret
flere grise, end der blev slagtet i Danmark (»Der eksporteres
flere grise end der slagtes«, Nyt fra Danmark Statistik nr.
314, den 11. september 2023).
Den Europæiske Revisionsret har peget
på, at forskellige omkostningsniveauer forbundet med
slagtning i de forskellige EU-lande er en drivende faktor for de
lange dyretransporter, idet virksomheder kan maksimere deres
indtjening ved at få dyrene slaget i det land med de laveste
lønomkostninger (»Transport af levende dyr i EU:
udfordringer og muligheder«, Den Europæiske
Revisionsret, Analyse 03, 2023). De lange dyretransporter koster
på den måde også arbejdspladser i Danmark.
Tidligere har Danish Crown lukket slagterier i Danmark og flyttet
produktionen til udlandet med henvisning til
konkurrencesituationen. I juni 2023 lukkede Danish Crown bl.a. sit
slagteri i Sæby, hvor 800 medarbejdere blev afskediget. For
at beskytte arbejdspladser i Danmark og for at sikre bedre
dyrevelfærd ønsker forslagsstillerne derfor, at
Danmark indfører nationale regler, der indebærer, at
man i kommercielt øjemed maksimalt må transportere
levende dyr 3 timer eller til nærmeste slagteri. Myndigheder
skal dog kunne give dispensation i særlige tilfælde,
når det handler om avlsdyr, forskning og arbejde med bevaring
af truede dyrearter. Denne tidsgrænse kan ikke
forlænges ved ophold i samlestalde og lign. Forslagsstillerne
er opmærksomme på, at sådanne nationale regler
kan være i strid med EU-retten, men mener, at Danmark
bør være villig til at tage den nødvendige
procesrisiko, idet forslagsstillerne bemærker, at det
tidligere er lykkedes Danmark at presse ændringer igennem i
EU-systemet ved at udfordre eksisterende EU-regler.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om lange
dyretransporter.
(Beslutningsforslag nr. B 62)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.