Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 15. maj 2024
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, KF og DF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling. Flertallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse. Mindretallet vil stemme
imod det stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse ved 2. (sidste)
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at efter førstebehandlingen i
Folketingssalen stod det klart, at der blandt flere af Folketingets
partier var bred opbakning til forslaget om at forbyde bomtrawl,
bortset fra den del af forslaget, der handlede om de danske Natura
2000-områder, fordi dette ville påvirke det danske
hesterejefiskeri, som foregår med bomtrawl i områder i
Vadehavet, som er omfattet af Natura 2000-beskyttelse.
Enhedslisten valgte derfor sammen med
Liberal Alliance at stille et ændringsforslag, hvorefter
forbuddet mod bomtrawl ikke skal gælde
hesterejefiskeriet.
Enhedslisten finder det glædeligt, at
ministeren vil tage initiativ til en teknisk gennemgang for
udvalget af rapporterne udarbejdet af Aalborg Universitet fra
forskningsprojektet i Jammerbugt om, hvordan fiskeri med bomtrawl
påvirker havmiljøet.
Enhedslisten finder det også
glædeligt, at ministeren på baggrund af forskernes
resultater vil udarbejde en konkret handlingsplan for, hvordan vi
kommer videre med at få forbudt bomtrawl i EU, og EL ser frem
til at blive inddraget i forbindelse med handlingsplanen.
Enhedslisten noterer sig imidlertid med
ærgrelse, at ministeren allerede forud for arbejdet med
handlingsplanen afviser, at regeringen vil bruge det danske
formandskab i EU i andet halvår af 2025 til at arbejde for et
forbud mod bomtrawl i EU. Ministeren skriver som begrundelse i svar
på spørgsmål nr. 5, »at det forventes, at
formandskabet fremstår neutralt og tilsidesætter egne
interesser«.
Enhedslisten er uenig i ministerens
vurdering af, at et forbud mod bomtrawl er en dansk »egen
interesse«, idet et forbud mod bomtrawl vil være til
gavn for naturen og biodiversiteten i havet i hele EU, som
EU-medlemslandene i fællesskab har forpligtet sig til at
beskytte og genoprette.
Enhedslisten opfordrer derfor ministeren
til at bruge alle muligheder for at arbejde for et EU-forbud mod
bomtrawl, ligesom ministeren opfordres til løbende at holde
Folketinget opdateret på fremdrift i EU-sporet.
Ministeren skriver i sit svar på
spørgsmål nr. 55, at der »er behov for at
præcisere, at Danmark ikke alene kan indføre nationale
regler om et forbud mod fiskeri med bomtrawl, der gælder for
andre landes fiskerfartøjer i danske farvande. Her skal de
vedtages inden for rammerne af EU's fælles
fiskeripolitik.«
På den baggrund noterer Enhedslisten
sig med glæde, at regeringen vil gennemføre et forbud
mod tunge bomtrawl gældende danske fartøjers fiskeri i
dansk farvand.
Det ærgrer imidlertid Enhedslisten,
at regeringen ikke er villig til at afprøve muligheden for
at indføre hasteforanstaltninger, når det gælder
noget så vigtigt som vores hårdt pressede havnatur og
-miljø. De marine Natura 2000-områder er alle i
ugunstig tilstand, og med alt, hvad vi ved om krisen for dansk
havmiljø, kan der set med Enhedslistens øjne ikke
være tvivl om, at der er tale om en alvorlig trussel.
Enhedslisten håber derfor, at
regeringen i forbindelse med gennemgangen af forskningsprojektet i
Jammerbugt vil genoverveje sin vurdering af muligheden for at
indføre hasteforanstaltninger.
Enhedslisten håber endvidere, at
ministeren vil tage initiativ til at undersøge og
kortlægge de ødelæggelser, der er sket i Natura
2000-områderne i Nordsøen og Skagerrak som
følge af fiskeri med bomtrawl, og at ministeriet tager
initiativ til en redegørelse til Folketinget, hvor
ministeriet estimerer den forringelse af områderne, der er
sket, siden ministeriet i 2017 påbegyndte arbejdet for at
få beskyttet områder mod bomtrawl.
Enhedslisten mener helt generelt, at den
danske regerings tilgang til beskyttelsen af vores havnatur og
-miljø er alt for fodslæbende og uambitiøs.
Enhedslisten har derfor både i denne og tidligere
folketingsperioder stillet flere forslag til at henholdsvis
nedbringe udledningerne af kvælstof og beskytte beskyttede
havområder mod bundslæbende fiskeri. EL noterer sig, at
andre EU-lande er længere fremme end Danmark, når det
glæder beskyttelsen af havnaturen. Senest har
Grækenland således vedtaget et forbud mod
bundslæbende fiskeri i beskyttede havområder. Det er
Enhedslistens håb, at også den danske regering snart
vil være med til endelig at sætte naturen først
ved at vedtage trawlforbud i beskyttede havområder, og at det
senest sker i forbindelse med forhandlingerne om fremtidens fiskeri
på baggrund af Fiskerikommissionens anbefalinger.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal (LA
og EL), tiltrådt af et mindretal
(RV og ALT):
1)
Efter 1. afsnit indsættes som nyt afsnit:
»Forbuddet mod bomtrawl skal ikke
gælde hesterejefiskeri.«
[Fortsat mulighed for
hesterejefiskeri]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres, at forbuddet mod fiskeri med bomtrawl ikke skal
omfatte fiskeri efter hesterejer.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 15.
november 2023 og var til 1. behandling den 18. januar 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 7 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
56 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Torsten Schack
Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby
(DD) fmd. Kristian Bøgsted
(DD) Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF)
Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |