Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 19. marts 2024
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninge
Ændringsforslag
Til § 1
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 1,
ændres i 1. og 2. pkt. »om at« til: »om,
at myndigheder under Transportministeriet og efter forhandling med
den relevante minister myndigheder under andre ministerier
kan«.
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelser, for så vidt angår, hvem der
kan stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API)
eller anden platform til rådighed for operatører og
ejere af offentligt tilgængelige ladepunkter og
tankstandere]
2) I
den under nr. 11 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 2,
indsættes i 1. pkt. efter
»Transportministeriet kan«: »videregive,«,
i 2. pkt. indsættes efter
»ministerier kan«: »videregive,«, og i
3. og 4.
pkt. ændres »indsamling, udstilling, opbevaring
og videregivelse« til: »videregivelse, indsamling,
udstilling, opbevaring og distribution«.
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelser, for så vdt angår de
dataopgaver, som myndigheder under Transportministeriet og efter
forhandling med den relevante minister myndigheder under andre
ministerier kan varetage]
3) Nr.
15 og 16 udgår, og i
stedet indsættes:
»15. § 20, stk. 3-6 og 8, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk.
3.«
[Regelforenkling af gældende
overgangsregler for betalingsløsninger på
ladeinfrastruktur]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af § 12, stk. 1, 1.
pkt., i lov nr. 412 af 4. april 2022 om infrastruktur for
alternative drivmidler til transport (herefter AFI-loven), at
transportministeren kan fastsætte regler om, at ejere af
tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for brugere,
ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer og
operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal
offentliggøre og videregive brugerrelevante oplysninger og
egenskabsdata om tankstationer, herunder data om priser, geografisk
placering, effekt, stiktyper, adgang til brug af betalingskort,
skiltning med ad hoc-pris for opladning og den samlede
købspris, tilgængelighed og driftsstatus.
Europa-Parlamentets og Rådet
forordning (EU) 2023/1804 af 13. september 2023 om etablering af
infrastruktur for alternative drivmidler og ophævelse af
direktiv 2014/94/EU (herefter AFI-forordningen) indeholder i
artikel 20 bestemmelser om, hvilke data operatører af
offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere eller
ejere af disse standere skal stille til rådighed. Endvidere
indeholder AFI-forordningens artikel 20 krav om, at
dataudvekslingen mellem operatører af offentligt
tilgængelige ladepunkter og tankstandere og databrugere skal
ske via en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) og
indsendelse af oplysninger om denne API til de nationale
adgangspunkter.
AFI-forordningens artikel 20 og
dertilhørende delegerede retsakter og
gennemførelsesretsakter og den delegerede forordning (EU)
2022/670 vurderes dermed at udgøre reguleringsgrundlaget for
dataudvekslingen. Som anført i punkt 3.6.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger er det imidlertid
Transportministeriets opfattelse, at der kun vil være et
mindre rum for nationalt at vedtage eller fastsætte
supplerende regler, som vil skulle understøtte
tilgængeliggørelsen af drivmiddeldata.
Det er med lovforslaget foreslået, at
AFI-lovens § 12, stk. 1, nyaffattes.
Med det med lovforslaget foreslåede
§ 12, stk. 1, 1. og 2. pkt., foreslås det, at
transportministeren kan fastsætte regler om at stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden
platform til rådighed for operatører og ejere af
offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere til
alternative drivmidler, med henblik på at operatørerne
og ejerne af ladepunkter og tankstandere skal stille en række
statiske og dynamiske datatyper til rådighed efter
AFI-forordningens artikel 20.
Med det fremsatte lovforslag er det ikke
eksplicit anført i det foreslåede § 12, stk. 1,
1. og 2. pkt., hvem det er, som transportministeren kan
fastsætte regler om kan stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden
platform til rådighed for operatører og ejere af
offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstandere.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 1, at i de under lovforslagets § 1,
nr. 11, foreslåede § 12, stk. 1, 1. og 2. pkt., at
ændre »om at« til »om, at myndigheder under
Transportministeriet og efter forhandling med den relevante
minister myndigheder under andre ministerier kan«.
Med ændringsforslaget vil det blive
tydeliggjort, at det er myndigheder under Transportministeriet og
efter forhandling med den relevante minister myndigheder under
andre ministerier.
Ændringsforslaget er i
overensstemmelse med hensigten med det fremsatte lovforslag. Samme
formulering er anvendt i lovforslagets § 1, nr. 11.
Til nr. 2
Det fremgår af § 12, stk. 2, i
AFI-loven, at transportministeren kan fastsætte regler om, at
videregivelse, distribution og udstilling af data efter stk. 1 kan
ske til og af myndigheder under Transportministeriet eller efter
forhandling med den relevante minister til og af myndigheder under
andre ministerier.
Som anført i bemærkningerne
til ændringsforslagets nr. 1 er det Transportministeriets
opfattelse, at der i tilknytning til AFI-forordningen vil
være et mindre rum for nationalt at vedtage eller
fastsætte supplerende regler, som vil kunne
understøtte tilgængeliggørelsen af
drivmiddeldata.
Det er med lovforslaget foreslået, at
AFI-lovens § 12, stk. 2, nyaffattes.
Med det med lovforslaget foreslåede
§ 12, stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at
transportministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder
under Transportministeriet kan indsamle, udstille, opbevare og
distribuere data, som omfattes af AFI-forordningens artikel 20,
stk. 2, som led i at stille en
applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller anden
platform til rådighed, jf. stk. 1.
Med det med lovforslaget foreslåede
§ 12, stk. 2, 2. pkt., foreslås det videre, at
transportministeren desuden efter forhandling med den relevante
minister kan fastsætte regler om, at myndigheder under andre
ministerier kan indsamle, udstille, opbevare og distribuere data,
som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at
stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade eller anden
platform til rådighed, jf. stk. 1.
Med det med lovforslaget foreslåede
§ 12, stk. 2, 3. pkt., foreslås det endvidere, at
transportministeren kan fastsætte regler om indsamling,
udstilling, opbevaring og videregivelse af andre data om og fra den
offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur.
Med det med lovforslaget foreslåede
§ 12, stk. 2, 4. pkt., foreslås det endelig, at
transportministeren efter forhandling med den relevante minister
kan fastsætte regler om indsamling, udstilling, opbevaring og
videregivelse af andre data om og fra den offentligt
tilgængelige drivmiddelinfrastruktur.
Med det fremsatte lovforslag følger
det ved en fejl ikke af det foreslåede § 12, stk. 2, 1.
og 2. pkt., at transportministeren ud over at fastsætte
regler om, at myndigheder under Transportministeriet og efter
forhandling med den relevante minister myndigheder under andre
ministerier kan indsamle, udstille, opbevare og distribuere data,
som omfattes af AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som led i at
stille en applikationsprogrammeringsgrænseflade (API) eller
anden platform til rådighed, også kan fastsætte
regler om, at operatører og ejere af offentligt
tilgængelige ladepunkter og tankstandere skal videregive
sådanne data.
Med det fremsatte lovforslag følger
det ved en fejl endvidere ikke af det foreslåede § 12,
stk. 2, 3. og 4. pkt., at transportministeren og efter forhandling
med den relevante minister ud over at kunne fastsætte regler
om indsamling, udstilling, opbevaring og videregivelse af andre
data om og fra den offentligt tilgængelige
drivmiddelinfrastruktur også skal kunne fastsætte
regler om distribution af sådanne data.
Det foreslås derfor med
ændringsforslag nr. 2, at i de under lovforslagets § 1,
nr. 11, foreslåede § 12, stk. 2, 3. og 4. pkt., i 1.
pkt. efter »Transportministeriet kan« at indsætte
»videregive,«, i 2. pkt. efter »ministerier
kan« at indsætte »videregive,« og i 3. og
4. pkt. at ændre »indsamling, udstilling, opbevaring og
videregivelse« til »videregivelse, indsamling,
udstilling, opbevaring og distribution«.
Med ændringsforslaget vil der
således i de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i
§ 12, stk. 2, blive skabt parallelitet mellem på den ene
side de opgaver, som transportministeren og efter forhandling med
den relevante minister, myndigheder under andre ministerier, kan
fastsætte regler om i forhold til data, som omfattes
AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, og på den anden side de
opgaver, der kan fastsættes regler om i forhold til data om
og fra den offentligt tilgængelige drivmiddelinfrastruktur,
herunder infrastruktur til transmission af fossile drivmidler.
Til nr. 3
AFI-loven trådte i kraft den 6. april
2022, jf. lovens § 20, stk. 1.
AFI-lovens § 20, stk. 3-5, indeholder
overgangsregler, i forhold til hvornår reglerne i lovens
§§ 7-9 om betalingsløsninger har virkning.
Reglerne i AFI-lovens §§ 7-9 omhandler krav til
betalingsløsninger. Lovens § 7, stk. 1, indeholder krav
til betalingsinstrumenter for offentligt tilgængelige
ladepunkter. Krav til betalingsinstrument for offentligt
tilgængelige ladepunkter med en effekt på under 50 kW
er også reguleret i AFI-lovens § 7, stk. 2 og 3, §
8, stk. 1, og § 9, stk. 1, og regler udstedt i medfør
af lovens § 8, stk. 2 og 3, og § 9, stk. 2.
Det fremgår af AFI-lovens § 20,
stk. 3, at hvis en forvaltningsmyndighed har givet tilladelse eller
tilsagn om tilskud til etablering af et offentligt
tilgængeligt ladepunkt inden lovens ikrafttræden eller
etableringen af et offentligt tilgængeligt ladepunkt er
omfattet af en aftale indgået af staten inden lovens
ikrafttræden, finder AFI-lovens §§ 7-9 alene
anvendelse for et sådant ladepunkt, såfremt ladepunktet
etableres den 1. juli 2022 eller derefter, jf. dog lovens §
20, stk. 4 og 5.
Af AFI-lovens § 20, stk. 4,
fremgår det, at for et offentligt tilgængeligt
ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som er etableret inden den
1. juli 2022 som følge af en tilladelse givet af en
forvaltningsmyndighed eller som følge af en aftale
indgået med staten, har AFI-lovens §§ 7-9 virkning
fra det tidspunkt, hvor aftalen eller tilladelsen udløber,
dog senest den 1. januar 2026.
Videre følger det af AFI-lovens
§ 20, stk. 5, at for et offentligt tilgængeligt
ladepunkt, der er omfattet af stk. 3, og som er etableret inden den
1. juli 2022 som følge af et tilsagn om tilskud givet af en
forvaltningsmyndighed, har AFI-lovens §§ 7-9 virkning fra
det tidspunkt, hvor ladepunktet omfattes af en ny tilladelse eller
aftale om ret til at virke som operatør af ladepunktet, dog
senest den 1. januar 2026.
Det følger videre af AFI-lovens
§ 20, stk. 6, at for et offentligt tilgængeligt
ladepunkt, der er omfattet af en tilladelse eller et tilsagn om
tilskud givet af en forvaltningsmyndighed inden lovens
ikrafttræden eller af en aftale indgået af staten inden
lovens ikrafttræden, kan transportministeren med virkning fra
den 1. januar 2026 fastsætte regler om rimelige og
ikkediskriminerende priser.
Endelig følger det af AFI-lovens
§ 20, stk. 8, at regler fastsat i medfør af § 2,
stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537 af 19. december 2017 om
infrastruktur for alternative drivmidler forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af denne lovs §§ 10-12 eller 15.
I lyset af de nævnte overgangsregler
i AFI-lovens § 20, stk. 3-5, er det afgørende, i
relation til om lovens regler om betalingsløsninger i
§§ 7-9 finder anvendelse, hvorvidt et offentligt
tilgængeligt ladepunkt er etableret efter lovens
ikrafttræden den 6. april 2022, men inden den 1. juli 2022,
eller om ladepunktet er etableret efter den 1. juli 2022.
AFI-forordningen indeholder i artikel 5
krav til betalingsløsninger for offentlige
tilgængeligt ladepunkter. For nærmere om
AFI-forordningens artikel 5 henvises til punkt 3.4.1 i de
almindelige bemærkninger i det fremsatte lovforslag.
Da AFI-forordningen indeholder regler om
betalingsløsninger, er det i det fremsatte lovforslag
foreslået, at AFI-lovens §§ 7-9 ophæves, jf.
§ 1, nr. 9, i det fremsatte lovforslag.
Dele af overgangsreglerne i AFI-lovens
§ 20, stk. 3-5, angår forhold, som også vil
være reguleret i AFI-forordningen. Som følge heraf er
det med det fremsatte lovforslag foreslået at ændre i
de nævnte overgangsregler. Med de foreslåede
overgangsregler vil betalingsløsninger for offentligt
tilgængelige ladepunkter med en effekt på under 50 kW
og på eller over 50 kW være reguleret i AFI-loven. I
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
§ 2, stk. 6, i det fremsatte lovforslag vil der imidlertid for
offentligt tilgængelige ladepunkter også skulle
fastsættes supplerende overgangsregler for ladepunkter med en
effekt på under 50 kW.
Med henblik på at forenkle
overgangsreglerne for offentligt tilgængelige ladepunkter
foreslås det med ændringsforslag nr. 3, at AFI-lovens
§ 20, stk. 3-5, ophæves, og at overgangsregler om
betalingsinstrumenter i stedet reguleres samlet ved
bekendtgørelse og derved forenkles. Som anført i det
fremsatte lovforslag foreslås der ikke overgangsregler i
tilknytning til forslaget om ophævelse af AFI-lovens §
7, stk. 4 og 5, om indgåelse af aftaler om
længerevarende aftaleforhold og krav om opladning på ad
hoc-basis.
Overgangsreglerne om krav til
betalingsinstrumenter vil blive fastsat i medfør af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 2, stk. 6, i det
fremsatte lovforslag. Det er hensigten, at transportministerens
beføjelser vil blive delegeret til
Færdselsstyrelsen.
Som nævnt ovenfor indeholder
AFI-lovens § 20, stk. 6, en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter transportministeren med virkning fra den 1. januar 2026
kan fastsætte regler om rimelige og ikkediskriminerende
priser, få så vidt angår offentligt
tilgængelige ladepunkter, der er omfattet af en tilladelse
eller et tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed inden
lovens ikrafttræden eller af en aftale indgået af
staten inden lovens ikrafttræden.
I bemærkningerne til § 1, nr.
16, i det fremsatte lovforslag er der redegjort nærmere for
indholdet af AFI-lovens § 20, stk. 6.
Bemyndigelsesbestemmelsen i AFI-lovens
§ 20, stk. 6, har ikke været udmøntet. Som
følge af AFI-forordningens krav om sikring af rimelige og
ikkediskriminerende priser i artikel 5, stk. 3, og det forhold, at
forordningen ikke indeholder overgangsregler, er det
Transportministeriets opfattelse, at bemyndigelsen ikke kan
opretholdes, idet det fra den 13. april 2024 vil være
forordningen, der finder anvendelse.
I det fremsatte lovforslag foreslås
det derfor, at stk. 6 i AFI-lovens § 20 ophæves.
Da AFI-lovens § 20, stk. 3-5, med
dette ændringsforslag foreslås ophævet,
foreslås det af lovtekniske grunde at samle ændringerne
af AFI-lovens § 20 i ændringsforslag nr. 3, herunder
forslaget om ophævelse af AFI-lovens § 20, stk. 6.
Som nævnt ovenfor følger det
af AFI-lovens § 20, stk. 8, at regler fastsat i medfør
af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537 af 19. december 2017 om
infrastruktur for alternative drivmidler forbliver i kraft, indtil
de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i
medfør af denne lovs §§ 10-12 eller 15.
I bemærkningerne til § 1, nr.
16, i det fremsatte lovforslag er der redegjort nærmere for
baggrunden for, at det foreslås, at AFI-lovens § 20,
stk. 8, kan ophæves. Der vurderes således ikke
længere at være behov for at opretholde bestemmelsen i
§ 20, stk. 8. Som også anført ovenfor
foreslås det af lovtekniske grunde at samle de
foreslåede ændringer af AFI-lovens § 20 i
ændringsforslag nr. 3, herunder forslaget om ophævelse
af AFI-lovens § 20, stk. 8.
I lyset af ovenstående foreslås
det med ændringsforslag nr. 3, at nr. 15 og 16 i det
fremsatte lovforslag udgår, og at der i stedet
indsættes et nr. 15, hvormed det foreslås, at §
20, stk. 3-6 og 8, ophæves. Ændringsforslaget vil
betyde, at AFI-lovens gældende § 20, stk. 7, bliver
§ 20, stk. 3.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar
2024 og var til 1. behandling den 22. februar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Transportministeren afholdt den 20. februar
2024 en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 8. december 2023 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 84. Den 7. februar 2024 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen
(V) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd. Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mai Mercado (KF) Kim Edberg Andersen
(DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |