L 119 Forslag til lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love.

(Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel, betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer, godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 21-03-2024

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 21. marts 2024

20231_l119_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 21. marts 2024

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA og DF) indstiller de under A, B og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA og DF) indstiller de under B og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemærker, at Danmarksdemokraterne alene er betænkelige ved de planlagte afgiftsforhøjelser på tobak. Her er der aftalt i »En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol«, at afgiften skal forøges tilsvarende på røgfrie tobaksprodukter. Men der ses i dette lovforslag en stigning på 149 pct. mod 82 pct. Danmarksdemokraterne vil derfor stille ændringsforslag til 2. behandling uden for betænkning, der har til formål at sikre, at afgiften på røgfri tobak kun forhøjes svarende til afgiftsforhøjelsen på nikotinposer.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter (Afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak og justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker)« omfattende § 3, § 12, stk. 3 og 7-9, og § 13.

B. »Forslag til lov om ændring af momsloven (Særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel og betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, § 12, stk. 4-6, og § 13.

C. »Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven og forskellige andre love (Godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status m.v.)« omfattende §§ 2 og 4-11, § 12, stk. 1, 2, 4, 10 og 11, og § 13.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 3

2) I den under nr. 6 foreslåede ændring af § 22, stk. 1, nr. 2, ændres »3-10 og stk. 11, 1. pkt.« til: »3-10 eller stk. 11, 1. pkt.«

[Ændring af ord]

Til § 12

3) I stk. 3 ændres »§ 3« til: »Loven«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 1

4) Efter nr. 4 indsættes:

»01. I § 16, stk. 1, ændres »§ 21, stk. 1« til: »§ 20 a, stk. 1«.

02. I § 16, stk. 4, ændres »§§ 17, 18 og 19-21 d« til: »§§ 17-20 og 21-21 d«.«

[Konsekvensændringer som følge af lovforslagets § 1, nr. 5 og 6]

5) Nr. 21 affattes således:

»21. I § 49, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 48« til: »§ 71 e, stk. 1 og 2,«, og i § 50, 1. pkt., og §§ 50 b og 50 c ændres »§ 48« til: »§ 71 e, stk. 1 og 2«.«

[Lovteknisk ændring]

Til § 12

6) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. Loven træder i kraft den 1. juli 2024, jf. dog stk. 5.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

7) Stk. 5 affattes således:

»Stk. 5. § 1, nr. 1, 2, 4, 01, 02, 5-10, 17-21 og 25-27, træder i kraft den 1. januar 2025.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 4]

d

Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag

Til § 9

8) Nr. 1 affattes således:

»1. I § 1, stk. 1, 2. pkt., ændres »position 2203 og 2206« til: »position 2203 og varer henhørende under position 2206, der indeholder en blanding af øl og ikkealkoholholdige drikkevarer,«.«

[Sproglig ændring]

Til § 12

9) Stk. 1 affattes således:

»Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 4.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

10) Stk. 4 affattes således:

»Stk. 4. §§ 2 og 4-9 træder i kraft den 1. juli 2024.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget i tre separate lovforslag.

Det ene lovforslag (A) vedrører afgiftsforhøjelser på nikotinprodukter og røgfri tobak samt justering af overgangsregler ved afgiftsforhøjelser på røgfri tobak, nikotinprodukter og nikotinholdige væsker.

Det andet lovforslag (B) vedrører særordningen for små virksomheder på momsområdet, justering af momsreglerne om leveringssted for visse virtuelt leverede ydelser, ophævelse af særlig momsregel ved el- og gashandel og betalingsfrist for køb og indførsel af visse køretøjer.

Det tredje lovforslag (C) vedrører godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status.

Til nr. 2

Der er tale om en ændring af ordet og i bestemmelsen, der erstattes af ordet eller. Herefter er det ikke nødvendigt, at stk. 11, 1. pkt., er overtrådt, for at en overtrædelse af § 13 d, stk. 1 eller 3-10, kan straffes.

Til nr. 3

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 4

Hovedreglen for leveringsstedet (det sted, hvor momsen skal betales) for ydelser solgt til afgiftspligtige personer er i henhold til momslovens § 16, stk. 1, her i landet, når den afgiftspligtige person har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet og ydelsen leveres hertil. Det er dog anført, at der for ydelser nævnt i momslovens § 16, stk. 2 og 3, § 18, § 19, stk. 1, § 21, stk. 2, og §§ 21 a og 21 b gælder særlige regler for leveringsstedet.

I § 21, stk. 1, er leveringsstedet for adgang til arrangementer inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lign., herunder messer og udstillinger, og ydelser i tilknytning hertil, der leveres til en afgiftspligtig person, her i landet, når disse arrangementer rent faktisk finder sted her.

Det er med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslået at indsætte en ny paragraf 20 a, hvor stk. 1 svarer til den gældende regel i § 21, stk. 1.

Med ændringsforslaget foreslås det i lovforslagets § 1 at indsætte et nyt nummer 01, hvor det foreslås i § 16, stk. 1, at ændre »§ 21, stk. 1« til »§ 20 a, stk. 1«.

Der er tale om en konsekvensændring af henvisningen i § 16, stk. 1, som følge af lovforslagets § 1, nr. 5.

Hovedreglen for leveringsstedet for ydelser solgt til ikkeafgiftspligtige personer er i henhold til momslovens § 16, stk. 4, her i landet, når sælger har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvorfra ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet og ydelsen leveres herfra. Det er dog anført, at der for ydelser nævnt i momslovens § 16, stk. 5 og 6, og §§ 17, 18, og 19-21 d gælder særlige regler for leveringsstedet.

I § 21, stk. 2, er leveringsstedet i forbindelse med aktiviteter inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lign., herunder messer og udstillinger, og ydelser som arrangør af sådanne aktiviteter, der leveres til en ikkeafgiftspligtig person, her i landet, når disse aktiviteter rent faktisk udøves her.

Med ændringsforslaget foreslås det i lovforslagets § 1 at indsætte et nyt nummer 02, hvor det foreslås i § 16, stk. 4, at ændre »§§ 17, 18 og 19-21 d« til »§§ 17-20 og 21-21 d«.

Til nr. 5

Der foreslås en lovteknisk ændring af lovforslagets § 1, nr. 21, vedrørende momslovens § 49, stk. 1, 1. pkt., da der mangler et komma. Forslagene til ændringer vedrørende § 50, 1. pkt., og §§ 50 b og 50 c i lovforslagets § 1, nr. 21, er uændrede.

Til nr. 6

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 7

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

Der foreslås herudover, at § 1, nr. 01 og 02, der foreslås indsat med ændringsforslag nr. 4, skal træde i kraft den 1. januar 2025.

Til nr. 8

Der er tale om en sproglig ændring, der er foranlediget af et manglende komma. Da indsættelsen af det manglende komma gav en uhensigtsmæssig sætningsopbygning, foreslås bestemmelsen nyaffattet.

Til nr. 9

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 10

Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om deling af lovforslaget i tre lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til 1. behandling den 13. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring som to udkast til lovforslag. Skatteministeren sendte den 18. december 2023 et udkast til lovforslag om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven og forskellige andre love til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 84. Den 16. januar 2024 sendte skatteministeren et udkast til lovforslag om ændring af momsloven og lov om forskellige forbrugsafgifter til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 112. Den 27. februar 2024 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret spørgsmål nr. 1-12. Udvalget forventer at svarene på spørgsmål nr. 13-15 oversendes til udvalget inden 2. behandling.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Tina Cartey Hansen (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5