Fremsat den 4. oktober 2023 af Justitsministeren
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af
straf m.v.
(Afskæring af
voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med
fodlænke)
§ 1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 201 af 28. februar 2023, som
ændret ved § 5 i lov nr. 331 af 28. marts 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 48, stk. 2, nr. 3,
indsættes efter »jf. stk. 3,«: »jf. dog
stk. 4,«.
2. I
§ 48 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Vilkår som nævnt i stk. 2, nr. 3, kan ikke
fastsættes for indsatte, der er idømt
fængselsstraf eller forvaring for overtrædelse af
straffelovens § 216 eller § 225, jf. §
216.«
3. I
§ 50 a, stk. 1, indsættes
efter »udslusningsfængsel,«: »jf. dog stk.
5,«.
4. I
§ 50 a indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Indsatte, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216 eller § 225, jf. § 216, kan ikke
udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning
og kontrol efter stk. 1.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
5. I
§ 78 a, stk. 1, indsættes
efter »lovens §§ 78 b-78 f«: », jf. dog
stk. 2 og 3«.
6. I
§ 78 a indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 kan ikke meddeles personer, der er
dømt for overtrædelse af straffelovens § 216
eller § 225, jf. § 216.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 6, finder ikke anvendelse på ansøgninger efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, der er indgivet før
lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 6, finder ikke anvendelse for personer, der før lovens
ikrafttræden er påbegyndt afsoning med fodlænke
efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4. Loven finder
ikke anvendelse for personer, der før lovens
ikrafttræden har opnået tilladelse til udstationering
til egen bopæl efter straffuldbyrdelseslovens § 48, stk.
2, nr. 3, eller straffuldbyrdelseslovens § 50 a, medmindre
tilladelse til udstationering tilbagekaldes efter lovens
ikrafttræden. For sådanne personer finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkt | | 2.1. | Afskæring af
voldtægtsdømte personers mulighed for at afsone med
fodlænke | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | 2.1.1.1 | Afsoning på bopælen med
fodlænke ("front door"-fodlænke) | | | | 2.1.1.2 | Udstationering til egen bopæl med
fodlænke ("back door"-fodlænke) | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Voldtægt er en grov krænkelse af den seksuelle
selvbestemmelsesret, der kan have langvarige og negative
konsekvenser for den forurettede. Derfor er det vigtigt for
regeringen, at både gerningspersonen og den forurettede
mærker, at samfundet ser med stor alvor på
forbrydelsen.
Der er set eksempler på, at voldtægtsdømte i
dag afsoner hele deres dom for voldtægt eller dele heraf med
fodlænke på bopælen. Det er vigtigt, at den
forurettede kan føle sig tryg og vide sig sikker på,
at der sættes hårdt og konsekvent ind over for
gerningspersonen i voldtægtssager. Det kan samtidig virke
krænkende på den forurettedes retsfølelse, at
gerningspersonen får lov at afsone sin voldtægtsdom med
fodlænke på bopælen.
Således fremgår det af regeringens politiske
grundlag fra december 2022 "Ansvar for Danmark", at det ikke skal
være muligt at afsone en dom for voldtægt med
fodlænke. Regeringen ønsker på denne måde
at sikre, at afsoningsformen for voldtægtsdømte i
højere grad afspejler forbrydelsens alvor.
Det foreslås på denne baggrund, at
voldtægtsdømte personer afskæres muligheden for
at afsone med fodlænke.
Det foreslås for det første, at
voldtægtsdømte afskæres muligheden for at afsone
hele deres straf med fodlænke på egen bopæl.
Det foreslås for det andet, at voldtægtsdømte
afskæres muligheden for at blive udstationeret med
fodlænke.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Afskæring af voldtægtsdømte
personers mulighed for at afsone med fodlænke
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 20, stk. 1,
at fængselsstraf fuldbyrdes i fængsel eller i
arresthus.
I medfør af § 20, stk. 2, kan fængselsstraf
dog i særlige tilfælde fuldbyrdes i kriminalforsorgens
udslusningsfængsler og i institutioner mv. uden for
kriminalforsorgen efter reglerne i lovens § 78.
Endvidere følger det af straffuldbyrdelseslovens §
20, stk. 3, at fængselsstraf i særlige tilfælde
kan fuldbyrdes på den dømtes bopæl under
intensiv overvågning og kontrol (fodlænke).
Der findes to typer fodlænkeafsoning. For det
første såkaldt "front door"-fodlænke som
indebærer, at den dømte afsoner hele sin straf
på egen bopæl. For det andet såkaldt "back
door"-fodlænke, der anvendes som led i udslusningen, hvor den
indsatte udstationeres med fodlænke i den sidste del af
afsoningen. Reglerne herom findes i henholdsvis
straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a og kapitel 9 og regler
udstedt i medfør heraf.
2.1.1.1. Afsoning på bopælen med fodlænke
("front door"-fodlænke)
Med virkning fra den 1. juli 2005 blev der i
straffuldbyrdelsesloven indsat et særligt kapitel (kapitel 13
a) om fuldbyrdelse af straf på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol. Reglerne om denne afsoningsform blev
indført ved lov nr. 367 af 25. maj 2005 om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf under
intensiv overvågning og kontrol samt begrænset
fællesskab for »negativt« stærke indsatte
m.v.). Fodlænkeordningen er siden udvidet flere gange og
giver i dag mulighed for at afsone idømt fængselsstraf
i indtil 6 måneder med fodlænke under en række
nærmere angivne betingelser.
Det fremgår således af straffuldbyrdelseslovens
§ 78 a, stk. 1, at justitsministeren eller den, der bemyndiges
dertil, efter ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 6 måneder, kan meddele
tilladelse til, at straffen udstås på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol (såkaldt "front
door"-fodlænke) efter reglerne i lovens §§ 78 b-78
f.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
tilladelse til strafudståelse på bopælen
udelukkende kan meddeles personer, der er idømt en ubetinget
fængselsstraf, jf. Folketingstidende 2004-05, A, side
459.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk.
2, at personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 14
dage for overtrædelse af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer, ikke kan gives tilladelse til
strafudståelse på bopælen med fodlænke,
medmindre straffen tillige er idømt for overtrædelse
af anden lovgivning og den eller de skete overtrædelser af
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer ikke har
været af væsentlig betydning for straffens
længde.
Straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 1, nr. 1-3,
indeholder grundbetingelserne for, at der kan meddeles tilladelse
til strafudståelse på bopælen. Det er herefter en
betingelse, at den dømte har egnede bolig- og
beskæftigelsesforhold, ligesom samboende over 18 år
skal meddele samtykke til, at straffen kan fuldbyrdes på den
fælles bopæl.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3, kan
tilladelse til strafudståelse på bopælen
nægtes, bl.a. hvis særegne hensyn til
retshåndhævelsen undtagelsesvis kræver dette. Det
fremgår af bemærkningerne til straffuldbyrdelseslovens
§ 78 b, stk. 3, at begrundelsen for bestemmelsen er, at det
efter Justitsministeriets opfattelse ikke kan udelukkes, at der kan
forekomme enkeltstående tilfælde, hvor den
pådømte kriminalitet er af en sådan karakter, at
afsoning af dommen i fodlænke vil være uforeneligt med
hensynet til retshåndhævelsen, selv om den
idømte fængselsstraf ikke overstiger 6 måneder.
Der er tale om en yderst snæver mulighed for afvisning, som
ikke tænkes anvendt, medmindre der er tale om, at
særegne retshåndhævelseshensyn kræver, at
straffen ikke afsones i fodlænke, jf. Folketingstidende
2012-13, A, L 133 som fremsat, side 32.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3, nægtes
tilladelse desuden meddelt, hvis afsoning med fodlænke som
følge af den dømtes forhold ikke findes
hensigtsmæssig, herunder hvis der er grund til at antage, at
den dømte ikke vil overholde de vilkår, som
gælder for fuldbyrdelse på bopælen, f.eks. hvis
der skønnes at være risiko for, at den dømte
vil begå ny kriminalitet.
2.1.1.2. Udstationering til egen bopæl med fodlænke
("back door"-fodlænke)
Udstationering er en udgangsform, hvor den indsatte opholder sig
uden for fængsel og arrest i arbejds- eller
undervisningstiden og i fritiden, herunder om natten. Ophold kan
f.eks. finde sted i kriminalforsorgens udslusningsfængsler
eller på egen bopæl, evt. med fodlænke.
Udstationering til kriminalforsorgens udslusningsfængsler
eller til eget hjem med fodlænke blev med virkning fra den 1.
juli 2022 gjort til et normalt led i afsoningen for dømte
med en tidsbestemt fængselsstraf på mere end 6
måneder.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 50 a, at
kriminalforsorgen bestemmer, om indsatte, der er idømt
tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6 måneder, kan
udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning
og kontrol (såkaldt "back door"-fodlænke) eller til
udslusningsfængsel, når en tredjedel af straffen er
udstået, der ikke skønnes at være risiko for
misbrug af udstationeringen, og hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udstationering.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
der i vurderingen af misbrugsrisikoen og hensynet til
retshåndhævelsen bl.a. vil skulle indgå
kriminalitetens art og straffens længde, evt. tidligere
straffe, evt. disciplinærsager under afsoning, udelukkelse
fra fællesskab, overførsel fra åbent til lukket
fængsel, stofmisbrug samt udgangsmisbrug med deraf
følgende udgangskarantæne, jf. Folketingstidende
2021-22, A, L 180 som fremsat, side 126.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 2, kan
udstationering tidligst ske 8 måneder før forventet
prøveløsladelse.
Udstationering til egen bopæl under intensiv
overvågning og kontrol forudsætter, at der er sikret
den indsatte passende beskæftigelse og underhold, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 3. Udstationering
forudsætter desuden, at den indsattes boligforhold er af en
sådan beskaffenhed, at udstationeringen kan
gennemføres, og at personer over 18 år, der har samme
bopæl som den indsatte, meddeler samtykke dertil, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 4.
Det er forudsat i bemærkningerne til
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, at udstationering skal ske
til egen bopæl med fodlænke, medmindre det vurderes
mere formålstjenligt, at udstationering sker til et af
kriminalforsorgens udslusningsfængsler. Det kan eksempelvis
være tilfælde, hvor den indsatte ikke har egnet
bopæl, eller hvor personer i indsattes husstand ikke vil give
samtykke til, at der sker udstationering til egen bopæl med
fodlænke, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 180 som
fremsat, side 125.
Det er ligeledes forudsat i bemærkningerne til
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, at bestemmelsen er forudsat
at skulle anvendes i lyset af de kapacitetsmæssige forhold i
kriminalforsorgen. Udstationering til udslusningsfængsel
forudsætter således, at der er den fornødne
kapacitet i et af kriminalforsorgens udslusningsfængsler, jf.
Folketingstidende 2021-22, A, L 180 som fremsat, side 126.
Der er desuden mulighed for udgang i form af udstationering med
fodlænke på bopælen efter
straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3.
Således følger det af reglerne i
straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, at tilladelse
til udgang kan betinges af, at den indsatte undergiver sig intensiv
overvågning og kontrol på bopælen (elektronisk
fodlænke). Det er forudsat i bemærkningerne til
bestemmelsen, at udgang i givet fald skal ske i form af
udstationering, og at udstationering til fodlænkeafsoning
på egen bopæl efter bestemmelsen kan finde sted i et
tidsrum af maksimalt 6 måneder op til
løsladelsestidspunktet, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L
133 som fremsat, side 19.
Bestemmelsen kan anvendes, hvis en række særlige
hensyn og betingelser gør sig gældende, og den
indsatte ikke opfylder betingelserne for udstationering efter
straffuldbyrdelseslovens § 50 a.
De indsatte, der ikke opfylder betingelserne for udstationering
efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a, er bl.a. indsatte, der
er 1) idømt en tidsbestemt straf indtil 6 måneders
fængsel, 2) idømt en tidsbestemt straf på over 6
måneders fængsel og som ikke forventes at blive
prøveløsladt, samt 3) idømt forvaring eller
livstid. Muligheden for udgang i form af udstationering til egen
bopæl med fodlænke i medfør af
straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, ses dog ikke at
have været anvendt i praksis overfor livstids- og
forvaringsdømte.
Straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, kan f.eks.
anvendes, hvis særlige omstændigheder taler for, at det
er nødvendigt at give en indsat tilladelse til udgang i form
af udstationering, inden en tredjedel af straffen er udstået.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at
særlige omstændigheder kan være hensyn til den
indsattes familieforhold, afsoningsforløb eller
resocialisering, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 133 som
fremsat, side 30.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Voldtægt er en alvorlig forbrydelse, og afsoningsformen
for personer, der er dømt for voldtægt, bør i
højere grad afspejle forbrydelsens grove karakter.
Det er bl.a. afspejlet i regeringens politiske grundlag fra
december 2022 "Ansvar for Danmark", hvor det fremgår, at det
ikke skal være muligt at afsone en dom for voldtægt med
fodlænke.
Justitsministeriet finder, at initiativet i regeringsgrundlaget
bør gennemføres ved at foretage ændringer i
straffuldbyrdelseslovens regler om henholdsvis afsoning og
udstationering til egen bopæl med fodlænke.
Det er Justitsministeriets vurdering, at initiativet bør
omfatte personer, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216 (voldtægt) og § 225, jf. §
216 (voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje).
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås en ændring af reglerne i
straffuldbyrdelsesloven, som indebærer, at
voldtægtsdømte afskæres muligheden for at afsone
med henholdsvis "front door"-fodlænke og "back
door"-fodlænke.
Det foreslås for det første, at der indsættes
et nyt stykke i straffuldbyrdelseslovens § 78 a som stk. 3,
hvorefter tilladelse til strafudståelse på
bopælen med fodlænke ikke kan meddeles personer, der er
dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 om
voldtægt og straffelovens § 225, jf. § 216 om
voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje.
Den foreslåede ordning vil medføre, at personer,
der idømmes en fængselsstraf i indtil 6 måneder
for voldtægt, herunder ved andet seksuelt forhold end
samleje, ikke vil kunne opnå tilladelse til at afsone
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Voldtægtsdømte personer kan således ikke
meddeles tilladelse til at afsone med fodlænke, selvom
personen i øvrigt opfylder betingelserne herfor i
straffuldbyrdelseslovens § 78 b.
Det foreslås for det andet, at der indsættes et nyt
stykke i straffuldbyrdelseslovens § 50 a som stk. 5, hvorefter
udstationering til egen bopæl under intensiv
overvågning og kontrol ikke kan meddeles indsatte, der er
dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 om
voldtægt og straffelovens § 225, jf. § 216 om
voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje.
Den foreslåede ordning vil medføre, at indsatte,
der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6
måneder for voldtægt, herunder ved andet seksuelt
forhold end samleje, ikke kan udstationeres til egen bopæl
med fodlænke.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre på, at
udstationering fortsat skal være et normalt led i afsoningen
for indsatte med en tidsbestemt fængselsstraf på mere
end 6 måneder. Kriminalforsorgen vil således efter den
foreslåede ordning fortsat have mulighed for at bestemme, at
voldtægtsdømte kan udstationeres til
udslusningsfængsel, når betingelserne herfor er
opfyldt, herunder at en tredjedel af straffen er udstået,
når der ikke skønnes at være risiko for misbrug
af udstationeringen, og når hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udstationering. Udstationering til udslusningsfængsel vil som
hidtil tidligst kunne ske 8 måneder før forventet
prøveløsladelse.
Det foreslås for det tredje, at der indsættes et nyt
stykke i straffuldbyrdelseslovens § 48 som stk. 4, hvorefter
vilkår om at undergive sig intensiv overvågning og
kontrol (fodlænke) som betingelse for udgang ikke kan
fastsættes for indsatte, der er idømt
fængselsstraf eller forvaring for overtrædelse af
straffelovens § 216 om voldtægt og straffelovens §
225, jf. § 216 om voldtægt ved andet seksuelt forhold
end samleje.
Den foreslåede ordning vil finde anvendelse overfor de
voldtægtsdømte personer, der ikke er omfattet af
anvendelsesområdet for straffuldbyrdelseslovens § 50 a.
De indsatte, der ikke opfylder betingelserne for udstationering
efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a, er bl.a.
voldtægtsdømte personer, der er 1) idømt en
tidsbestemt straf indtil 6 måneders fængsel, 2)
idømt en tidsbestemt straf på over 6 måneders
fængsel og som ikke forventes at blive
prøveløsladt, samt 3) idømt forvaring eller
livstid.
Den foreslåede ordning vil indebære, at
voldtægtsdømte ikke længere kan opnå
tilladelse til udgang i form af udstationering med vilkår om
at undergive sig intensiv overvågning og kontrol
(fodlænke).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr.
1-6, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre et øget
belæg i kriminalforsorgen svarende til ca. to fængsels-
og arrestpladser samt ca. ti pladser i udslusningsfængsel.
Udgifterne hertil håndteres inden for kriminalforsorgens
eksisterende økonomiske ramme.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. juni 2023
til den 18. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Aarhus Retshjælp, Aarhus Universitet - Juridisk Institut,
Advokatnævnet, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty
International, Danmarks Jurist- og Økonomforbund
(DJØF), Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Sociale Retshjælps Fond, Det Kriminalpræventive
Råd, DIGNITY, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerforeningen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Folketingets Ombudsmand, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvokater,
Fængselsforbundet, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK
Landsklubben Kriminalforsorgen, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Københavns
Retshjælp, Københavns Universitet - Det Juridiske
Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Landsklubben af Socialrådgivere ansat i
Kriminalforsorgen, Odense Retshjælp,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark,
Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Socialt Udsatte, Socialstyrelsen, Syddansk Universitet - Juridisk
Institut, Aarhus Retshjælp.
Samme udkast til lovforslag har desuden i perioden fra den 22.
august 2023 til den 5. september 2023 været sendt i
høring hos Færøernes Hjemmestyre via
Rigsombudsmanden på Færøerne.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
et øget belæg i kriminalforsorgen svarende til ca. to
fængsels- og arrestpladser samt ca. ti pladser i
udslusningsfængsel. Udgifterne hertil håndteres inden
for kriminalforsorgens eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at der i straffuldbyrdelseslovens § 48,
stk. 2, nr. 3, indsættes en henvisning til
undtagelsesbestemmelsen i stk. 4.
Dette skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1,
nr. 2, hvor det foreslås at indsætte et nyt stykke i
straffuldbyrdelseslovens § 48 som stk. 4.
Til nr. 2
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2,
nr. 3, at tilladelse til udgang kan betinges af en række
vilkår, som findes formålstjenlige for at undgå
misbrug, herunder at den indsatte under udgangen undergiver sig
intensiv overvågning og kontrol på bopælen.
Det foreslås at indsætte et nyt stykke i
straffuldbyrdelseslovens § 48 som stk.
4, hvorefter vilkår om fodlænke ikke kan
fastsættes for personer, der er idømt
fængselsstraf eller forvaring for overtrædelse af
straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216.
Den foreslåede ordning vil finde anvendelse over for de
voldtægtsdømte personer, der ikke er omfattet af
anvendelsesområdet for straffuldbyrdelseslovens § 50 a.
Med forslaget afskæres således
voldtægtsdømtes mulighed for udgang i form af
udstationering med fodlænke bl.a. for så vidt
angår voldtægtsdømte personer, der er 1)
idømt en tidsbestemt straf indtil 6 måneders
fængsel, 2) idømt en tidsbestemt straf på over 6
måneders fængsel og som ikke forventes at blive
prøveløsladt, samt 3) idømt forvaring eller
livstid.
Den foreslåede ændring vil indebære, at denne
gruppe af voldtægtsdømte ikke længere kan
opnå tilladelse til udgang i form af udstationering med
vilkår om at undergive sig intensiv overvågning og
kontrol (fodlænke).
Til nr. 3
Det foreslås, at der i straffuldbyrdelseslovens § 50
a, stk. 1, indsættes en henvisning til
undtagelsesbestemmelsen i stk. 5.
Dette skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1,
nr. 4, hvor det foreslås at indsætte et nyt stykke i
straffuldbyrdelseslovens § 50 a som stk. 5.
Til nr. 4
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk.
1, at kriminalforsorgen bestemmer, om indsatte, der er idømt
tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6 måneder, kan
udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning
og kontrol eller til udslusningsfængsel, når en
tredjedel af straffen er udstået, der ikke skønnes at
være risiko for misbrug af udstationeringen, og hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udstationering.
Det foreslås at indsætte et nyt stykke i
straffuldbyrdelseslovens § 50 a som stk.
5, hvorefter udstationering til egen bopæl under
intensiv overvågning og kontrol efter stk. 1 ikke kan
meddeles indsatte, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i
mere end 6 måneder for voldtægt, herunder ved andet
seksuelt forhold end samleje, ikke kan udstationeres til egen
bopæl med fodlænke.
Den foreslåede ændring ændrer ikke på,
at udstationering skal være et normalt led i afsoningen for
indsatte med en tidsbestemt fængselsstraf på mere end 6
måneder. Kriminalforsorgen vil således efter den
foreslåede ordning fortsat have mulighed for at bestemme, at
voldtægtsdømte indsatte kan udstationeres til
udslusningsfængsel, når en tredjedel af straffen er
udstået, der ikke skønnes at være risiko for
misbrug af udstationeringen, og hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod
udstationering. Udstationering til udslusningsfængsel vil som
hidtil tidligst kunne ske 8 måneder før forventet
prøveløsladelse.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i straffuldbyrdelseslovens § 78
a, stk. 1, indsættes en henvisning til
undtagelsesbestemmelserne i stk. 2 og 3.
Dette skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1,
nr. 6, hvor det foreslås at indsætte et nyt stykke i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a som stk. 3.
Til nr. 6
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk.
1, at der efter ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 6 måneder, kan meddeles
tilladelse til, at straffen udstås på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol efter reglerne i lovens
§§ 78 b-78 f.
Det foreslås at indsætte et nyt stykke i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a som stk.
3, hvorefter tilladelse efter stk. 1 ikke kan meddeles
personer, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216.
Den foreslåede ændring vil indebære, at
personer, der idømmes en fængselsstraf i indtil 6
måneder for voldtægt, herunder ved andet seksuelt
forhold end samleje, ikke vil kunne opnå tilladelse til at
afsone på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol, selvom personen i øvrigt opfylder betingelserne i
straffuldbyrdelseslovens § 78 b.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den
1. januar 2024.
Det foreslås i stk. 2, at lovens § 1, nr. 6, ikke
finder anvendelse på ansøgninger efter
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, der er indgivet før
lovens ikrafttræden. Sådanne ansøgninger vil
skulle behandles efter de hidtil gældende regler.
Ansøgninger efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a,
som er indgivet før lovens ikrafttræden vil
således skulle afgøres efter reglerne på
ansøgningstidspunktet.
Det foreslås i stk. 3, at lovens § 1, nr. 6, ikke
finder anvendelse for personer, der før lovens
ikrafttræden er påbegyndt afsoning med fodlænke
efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Personer, der før lovens ikrafttræden, er
påbegyndt afsoning med fodlænke, vil således
kunne fortsætte deres afsoning med fodlænke efter de
hidtil gældende regler.
Det foreslås i stk. 4, at loven ikke finder anvendelse for
personer, der før lovens ikrafttræden, har
opnået tilladelse til udstationering til egen bopæl
efter straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, eller
straffuldbyrdelseslovens § 50 a, medmindre tilladelse til
udstationering tilbagekaldes efter lovens ikrafttræden. For
sådanne personer finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Personer, der før lovens ikrafttræden, har
opnået tilladelse til udstationering til egen bopæl med
fodlænke, vil således kunne
fortsætte/påbegynde deres udstationering efter de
hidtil gældende regler. Hvis kriminalforsorgen derimod
tilbagekalder en tilladelse til udstationering med fodlænke,
f.eks. på grund af vilkårsovertrædelse, vil
personen fremadrettet være omfattet af de nye regler.
Det bemærkes, at der i en længere forudgående
periode kan være foretaget indledende sagsskridt ift. den
indsattes udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 48,
stk. 2, nr. 3, eller straffuldbyrdelseslovens § 50 a. Dette
vil imidlertid ikke have indvirkning på, hvilke regler den
indsatte er omfattet af. Har kriminalforsorgen således
foretaget indledende sagsskridt i forhold til en vurdering af, om
den indsatte kan udstationeres, men uden at der er truffet
afgørelse om udstationering, vil den indsatte fra 1. januar
2024 være omfattet af de nye regler. Det vil i praksis
betyde, at den indsatte fra denne dato alene vil kunne
udstationeres til et udslusningsfængsel.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Straffuldbyrdelsesloven kan ikke sættes i kraft for
Grønland. For Grønland findes de gældende
regler om fuldbyrdelse af straf i kriminallov for
Grønland.
Det bemærkes, at de gældende regler om fuldbyrdelse
af straf for Færøerne findes i lov for
Færøerne om fuldbyrdelse af straf m.v.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 201 af 28. februar 2023, som
ændret ved § 5 i lov nr. 331 af 28. marts 2023,
foretages følgende ændringer: | | | | § 48.
--- Stk. 2.
Tilladelsen kan endvidere betinges af andre vilkår, som
findes formålstjenlige for at undgå misbrug, herunder
at den indsatte under udgangen 1) ledsages af personale fra
kriminalforsorgsområdet, 2) overnatter i arresthus, fængsel
eller en af kriminalforsorgens udslusningsfængsler, | | | 3) undergiver sig intensiv overvågning
og kontrol på bopælen, jf. stk. 3, | | 1. I 48, stk. 2, nr. 3, indsættes efter
»jf. stk. 3,«: »jf. dog stk. 4,« | 4) med mellemrum giver møde hos
kriminalforsorgen eller hos politiet eller undergiver sig lignende
kontrolforanstaltninger og 5) undergiver sig vilkår som
nævnt i straffelovens § 57. Stk. 3.
--- | | | | | 2. I § 48 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Vilkår som nævnt i stk. 2, nr. 3, kan ikke
fastsættes for indsatte, der er idømt
fængselsstraf eller forvaring for overtrædelse af
straffelovens § 216 og § 225, jf. §
216.« | | | | § 50 a.
Kriminalforsorgen bestemmer, om indsatte, der er idømt
tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6 måneder, kan
udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning
og kontrol eller til udslusningsfængsel, når 1) en tredjedel af straffen er
udstået, 2) der ikke skønnes at være
risiko for misbrug af udstationeringen og 3) hensynet til retshåndhævelsen
ikke i øvrigt taler imod udstationering. Stk.
2-4. --- | | 3. I § 50 a, stk. 1, indsættes efter
»udslusningsfængsel,«: »jf. dog stk.
5,« | Stk. 5. §
46, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse. | | 4. I § 50 a indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: »Stk. 5.
Indsatte, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216 eller § 225, jf. § 216, kan ikke
udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning
og kontrol efter stk. 1« Stk. 5 bliver herefter stk. 6. | | | | § 78 a.
Justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, kan efter
ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 6 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i lovens §§
78 b-78 f. | | 5. I § 78 a, stk. 1, indsættes efter
»lovens §§ 78 b-78 f«: »jf. dog stk. 2
og 3« | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter regler om den administrative
behandling af ansøgninger om strafudståelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Justitsministeren kan i forbindelse hermed bestemme, at der kun
tillægges ansøgninger indgivet inden udløbet af
bestemte frister opsættende virkning, således at
straffuldbyrdelsen udsættes. En ansøgning kan dog ikke
tillægges opsættende virkning, hvis
politidirektøren har underrettet kriminalforsorgen om, at
hensynet til politiets forebyggende virksomhed skønnes at
kræve, at den dømte påbegynder
straffuldbyrdelsen uden at afvente behandlingen af en sådan
ansøgning. | | 6. I § 78 a indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 kan ikke meddeles personer, der er
dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 og
§ 225, jf. § 216.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | |
|