Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 8. maj 2024
1. Ændringsforslag
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances,
Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF, og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances,
Det Konservative Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at regeringen og SF med dette
lovforslag ønsker at udvide den igangværende
FE-undersøgelseskommissions mandat. Men DD, LA, KF, EL og
ALT mener, at både den igangværende
FE-undersøgelse og den foreslåede udvidelse af
undersøgelsen har klare mangler, fordi selve
undersøgelseskommissoriet er lukket og afgrænset for
smalt, hvilket risikerer at medføre, at FE-sagen aldrig
bliver ordentligt belyst.
DD, LA, KF, EL og ALT mener, at det er
vigtigt, at der er tillid til vores efterretningstjenester og vores
myndigheder i Danmark. For at opretholde tilliden hertil mener DD,
LA, KF, EL og ALT, at det er afgørende, at hele FE-sagen
kulegraves, så centrale spørgsmål ikke kan
stå uafklarede hen.
Derfor finder DD, LA, KF, EL og ALT
grundlag for, at der stilles en række ændringsforslag
om den igangværende FE-undersøgelse og den
foreslåede udvidelse af undersøgelsen. Det er for DD,
LA, KF, EL og ALT afgørende, at undersøgelsen af
FE-sagen udvides og åbnes op.
For det første foreslår DD,
LA, KF, EL og ALT derfor, at det ikke kun skal undersøges,
om der blev »varetaget usaglige hensyn« i forbindelse
med tjenestefritagelsen af ledende medarbejdere i Forsvarets
Efterretningstjeneste og i håndteringen af straffesagerne mod
Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen, men at
undersøgelsen skal omfatte alle typer af fejl og
forsømmelser.
For det andet foreslår DD, LA, KF, EL
og ALT, at tilrettelæggelsen af undersøgelsens indhold
skal udvides, så undersøgelsen skal afdække,
hvem der traf beslutningerne i hele FE-forløbet, herunder om
hjemsendelse af ledende medarbejdere, hvad grundlaget var for
beslutningerne, og hvem der blev orienteret om og/eller indgik i
drøftelser om de pågældende beslutninger i hele
FE-sagen.
For det tredje mener DD, LA, KF, EL og ALT,
at det er vigtigt i forbindelse med en eventuel placering af
ansvaret for FE-sagen, at den allerede foreslåede udvidelse
af forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven omfatter
alt materiale, som man finder undervejs i undersøgelsen.
Derfor foreslår DD, LA, KF, EL og ALT, at
forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven udvides til
at omfatte alt materiale.
For det fjerde mener DD, LA, KF, EL og ALT,
at det er afgørende, at undersøgelsen af hele
FE-sagen forankres i Folketinget. Derfor foreslår DD, LA, KF,
EL, DF og ALT, at undersøgelseskommissionen omdannes til en
granskningskommission.
For det femte mener DD, LA, KF, EL og ALT
også, at udvidelsen af FE-undersøgelsen ikke kun skal
gælde for Claus Hjort Frederiksen og Lars Findsen. Derfor
foreslår DD, LA, KF, EL og ALT, at udvidelsen skal
gælde for alle personer, imod hvem der har været rejst
sager, som efterfølgende er blevet opgivet af myndighederne,
i hele FE-sagen.
Desuden ønsker DD, LA, KF, EL og ALT
at sikre, at hele undersøgelsen af FE-sagen sker under
størst mulig åbenhed.
Endelig bemærker DD, LA, KF, EL og
ALT, at regeringen og SF havde alle muligheder for at udvide den
igangværende FE-undersøgelseskommission i et
nødvendigt omfang. Derfor mener DD, LA, KF, EL og ALT, at
det er regeringens og SF's ansvar, hvis FE-sagen aldrig bliver
ordentligt belyst. Dette ansvar mener DD, LA, KF, EL og ALT
særlig skal ses, i lyset af at den overvejende
forudsætning for, at SF indgik en aftale med regeringen om at
udvide FE-undersøgelseskommissionen i så lille et
omfang, var, at regeringen havde et indenrigspolitisk flertal,
hvilket ikke længere gør sig gældende.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (DD,
LA, KF, EL og ALT):
1)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. Overalt i loven ændres
»undersøgelseskommission« til:
»granskningskommission«,
»Undersøgelseskommission« til:
»Granskningskommission«,
»undersøgelseskommissionen« til:
»granskningskommissionen«, og
»undersøgelseskommissions« til:
»granskningskommissions«.
02. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»justitsministeren« til: »Folketinget«.
03. § 1,
stk. 2, 1. pkt., affattes således:
»Folketinget udpeger en person, der
som udspørger i overensstemmelse med
granskningskommissionens bestemmelser tilrettelægger og
foretager afhøringer i granskningskommissionen.«
04. I
§ 1, stk. 3, ændres
»Justitsministeren« til:
»Folketinget«.«
[Omdannelse af
undersøgelseskommissionen til en granskningskommission]
2)
Efter nr. 1 indsættes:
»05. § 3, stk. 1, 2. pkt., affattes
således:
»Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge alle typer af fejl og forsømmelser i
myndigheders og ministres handlinger og involveringer i forbindelse
med tjenestefritagelsen.««
[Udvidelse af undersøgelsen
af tjenestefritagelsen]
3) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
3 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Kommissionen skal i den forbindelse undersøge alle typer af
fejl og forsømmelser i forbindelse med
efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskning og retsforfølgning mod alle personer, imod
hvem der har været rejst sager, som efterfølgende er
blevet opgivet af myndighederne, i det samlede
FE-kompleks.««
[Udvidelse af undersøgelsen
af straffesagerne]
4) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 3
indsættes efter det foreslåede stk. 2 som nyt
stykke:
»Stk. 3.
Undersøgelseskommissionen skal som led i sin
undersøgelse efter stk. 1 og 2 afdække, hvem der traf
beslutningerne i hele FE-forløbet, herunder om hjemsendelse
af ledende medarbejdere, hvad grundlaget var for beslutningerne, og
hvem der blev orienteret om og/eller indgik i drøftelser om
de pågældende beslutninger i hele FE-sagen.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 4-6.
[Tilrettelæggelse af
undersøgelsens indhold]
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»06. I §
14, stk. 1, 2. pkt., ændres
»justitsministeren« til:
»Folketinget«.«
[Omdannelse af
undersøgelseskommissionen til en granskningskommission]
6)
Efter nr. 6 indsættes:
»07. I §
22, stk. 1, 3. pkt., ændres
»Justitsministeren« til:
»Folketinget«.«
[Omdannelse af
undersøgelseskommissionen til en granskningskommission]
7) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
22, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »§ 3,
stk. 1«: »og 2«, og
»justitsministeren« ændres til: »Udvalget
vedrørende Efterretningstjenesterne«.«
[Omdannelse af
undersøgelseskommissionen til en granskningskommission]
8)
Efter nr. 7 indsættes:
»08. § 22, stk. 2, 3. pkt.,
ophæves.«
[Omdannelse af
undersøgelseskommissionen til en granskningskommission]
9) I
det under nr. 8 foreslåede kapitel 8 a ændres i § 22 a
»undersøgelseskommissionens undersøgelse, jf.
§ 3, stk. 1 og 2,« til: »i alt materiale, som
omfattes af undersøgelseskommissionens
undersøgelse«.
[Udvidelse af
forældelsesfrist]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ad nr. 01
Med ændringsforslaget forslås
det, at »undersøgelseskommission« i ordets
forskellige variationer overalt i loven ændres til
»granskningskommission«.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at kommissionen nedsættes i form af en
granskningskommission i stedet for en
undersøgelseskommission.
Ændringsforslaget indebærer, at
undersøgelseskommissionen vil blive omdannet til en
granskningskommission.
Ad nr. 02
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 1, stk. 1, 1. pkt., i
FE-undersøgelseskommissionsloven ændres, således
at det er Folketinget - i stedet for justitsministeren - der
udpeger de 3 medlemmer til granskningskommissionen.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at kommissionen nedsættes i form af en
granskningskommission i stedet for en
undersøgelseskommission.
Ad nr. 03
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 1, stk. 2, 1. pkt., i
FE-undersøgelseskommissionsloven ændres, således
at det er Folketinget - i stedet for justitsministeren - der
udpeger den person, der som udspørger i overensstemmelse med
granskningskommissionens bestemmelser tilrettelægger og
foretager afhøringer i kommissionen.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at kommissionen nedsættes i form af en
granskningskommission i stedet for en
undersøgelseskommission.
Ad nr. 04
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 1, stk. 3, i FE-undersøgelseskommissionsloven
ændres, således at det er Folketinget - i stedet for
justitsministeren - der sørger for, at fornøden
sekretariatsbistand og anden praktisk bistand stilles til
rådighed for granskningskommissionen.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at kommissionen nedsættes i form af en
granskningskommission i stedet for en
undersøgelseskommission.
Til nr. 2
Det fremgår af
FE-undersøgelseskommissionslovens § 3, stk. 1, at
undersøgelseskommissionen har til opgave at undersøge
forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af ledende
medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), der fandt
sted i august 2020. Kommissionen skal i den forbindelse
undersøge, om der i forbindelse med tjenestefritagelsen blev
varetaget usaglige hensyn.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovens § 3, stk. 1, 2. pkt., ændres,
således at undersøgelsen ikke er afgrænset til
at undersøge, om der i forbindelse med tjenestefritagelsen
blev varetaget usaglige hensyn. Undersøgelsen af
tjenestefritagelsen vil således skulle omfatte alle typer af
fejl og forsømmelser ved myndigheders og ministres
handlinger og involveringer i forbindelse med
tjenestefritagelsen.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at det foreslåede § 3, stk. 2, i lovforslagets
§ 1, nr. 2, ændres, så undersøgelsen ikke
er afgrænset til at undersøge, om der i forbindelse
med efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn. Undersøgelsen af tjenestefritagelsen vil
således skulle omfatte alle typer af fejl og
forsømmelser ved myndigheders og ministres handlinger og
involveringer i forbindelse med tjenestefritagelsen. Endvidere
foreslås det, at undersøgelsen ikke er begrænset
til kun at omfatte straffesagerne mod Claus Hjort Frederiksen og
Lars Findsen, men også omfatter alle personer, imod hvem der
har været rejst sager, som efterfølgende er blevet
opgivet af myndighederne, i det samlede FE-kompleks, herunder en
63-årig tidligere medarbejder i Politiets
Efterretningstjeneste (PET).
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der indsættes en bestemmelse i
FE-undersøgelseskommissionslovens § 3, stk. 3,
hvorefter det fastslås, at undersøgelseskommissionen
som led i sin undersøgelse efter stk. 1 og 2 skal
afdække, hvem der traf beslutningerne i hele
FE-forløbet, herunder om hjemsendelse af ledende
medarbejdere, hvad grundlaget var for beslutningerne, og hvem der
blev orienteret om og/eller indgik i drøftelser om de
pågældende beslutninger i hele FE-sagen.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at kommissionens tilrettelæggelse af
undersøgelsen skal ske på en sådan måde,
at ovennævnte forhold afdækkes.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 14, stk. 1, 2. pkt., i
FE-undersøgelseskommissionsloven ændres, således
at det er Folketinget - i stedet for justitsministeren - der
fastsætter salær eller godtgørelse, hvis der
på tidspunktet for kommissionens afslutning endnu ikke er
truffet afgørelse om fastsættelse af salær eller
godtgørelse.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 22, stk. 1, 3. pkt., i
FE-undersøgelseskommissionslovens ændres,
således at det er Folketinget - i stedet for
justitsministeren - der offentliggør beretningen efter
lovens § 22, stk. 1.
Beretningen skal udarbejdes og
offentliggøres i en form, som ikke indeholder informationer,
der vil kunne skade forholdet til fremmede magter, statens
sikkerhed eller tredjemand.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at kommissionen nedsættes i form af en
granskningskommission i stedet for en
undersøgelseskommission.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget foreslås
det, at det foreslåede § 22, stk. 2, 1. pkt., i
lovforslagets § 1, nr. 7, ændres, således at det
er granskningskommissionen frem for
undersøgelseskommissionen, som vil skulle afgive en eventuel
yderligere beretning, som ikke offentliggøres, såfremt
kommissionen vurderer, at den beretning, der er omtalt i stk. 1,
ikke kan udformes således, at den indeholder en
tilstrækkelig redegørelse for de
spørgsmål, som undersøgelseskommissionen skal
undersøge efter § 3, stk. 1 og 2. Det følger
endvidere af ændringsforslaget, at en sådan beretning
vil skulle afgives til Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne frem for til justitsministeren.
Det forudsættes, at udvalgets adgang
til beretningen sker under sikkerhedsmæssigt betryggende
rammer.
Det forudsættes, at der i alle
tilfælde vil være fuld offentlighed om resultatet af
kommissionens eventuelle ansvarsvurderinger.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at kommissionen nedsættes i form af en
granskningskommission i stedet for en
undersøgelseskommission.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 22, stk. 2, 3. pkt., i
FE-undersøgelseskommissionsloven, hvorefter
justitsministeren giver Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne adgang til beretningen, ophæves.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 7, hvorefter granskningskommissionen vil
skulle afgive en eventuel beretning efter lovens § 22, stk. 2,
til Folketingets Udvalg vedrørende
Efterretningstjenesterne.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede § 22 a i lovforslagets § 1,
nr. 8, ændres, således at udvidelsen af
forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven omfatter alt
materiale, som omfattes af undersøgelseskommissionens
undersøgelse.
Ændringen vil betyde, at ministres
eventuelle strafansvar for alt materiale, som omfattes af
undersøgelseskommissionens undersøgelse, ikke
forældes, før tidligst 6 måneder efter at
undersøgelseskommissionen har afgivet sin beretning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2024 og var til 1. behandling den 9. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 10. januar 2024 dette udkast til
udvalget, jf. UFO alm. del - bilag 31. Den 20. marts 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget, jf. L 133 - bilag 1.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Søren Gade (V) fmd. Leif Lahn Jensen (S) nfmd. Jeppe Søe (M) Karsten
Hønge (SF) Karina Adsbøl (DD) Rasmus Horn Langhoff
(S) Benny Engelbrecht (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Jens Joel
(S) Lea Wermelin (S) Mogens Jensen (S) Lars Christian Lilleholt (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Henrik Frandsen (M) Peter Skaarup (DD)
Lise Bech (DD) Ole Birk Olesen (LA) Mai Mercado (KF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Trine Pertou Mach (EL) Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT)
Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |