Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. maj 2024
Forslag
til
Lov om visse medietjenesteudbyderes bidrag til
fremme af dansk kultur (kulturbidragsloven)1)
Kapitel 1
Formål,
anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Formålet med denne lov er at fremme dansk audiovisuelt
indhold, herunder produktion af nye danske film, serier og
dokumentarprogrammer.
§ 2.
Denne lov finder anvendelse på medietjenesteudbydere, der er
etableret i Danmark, og som udbyder on demand, audiovisuelle
medietjenester, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 2. Loven
finder endvidere anvendelse på medietjenesteudbydere, der er
etableret i en anden EU-medlemsstat, og som udbyder on demand,
audiovisuelle medietjenester, der er målrettet publikum i
Danmark, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 3. Loven
gælder ikke medietjenesteudbydere, der har en årlig
omsætning på under 15 mio. kr., eller hvis publikum
udgør under 1 pct. af det samlede antal brugere af on
demand, audiovisuelle medietjenester på det danske
marked.
Stk. 4. Loven
gælder ikke medietjenester, der udbydes som led i
udøvelse af public service-virksomhed, jf. § 11 i lov
om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., eller i medfør af
reguleringen i den EU-medlemsstat, hvor udbyderen af den on demand,
audiovisuelle medietjeneste er etableret.
Stk. 5. Loven
gælder ikke medietjenesteudbydere, der alene udbyder
medietjenester til biblioteks- eller undervisningsformål.
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) Audiovisuel
medietjeneste: En tjeneste, hvor hovedformålet med tjenesten
eller en del af den, der kan adskilles herfra, er at udbyde
informerende, underholdende eller oplysende billedprogrammer til
almenheden via elektroniske kommunikationsnet som defineret i lov
om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester.
2) On demand,
audiovisuel medietjeneste: En audiovisuel medietjeneste, der
udbydes af en medietjenesteudbyder, med henblik på at
programmer kan modtages på et brugervalgt tidspunkt og
på den enkelte brugers anmodning på grundlag af et
programkatalog udvalgt af medietjenesteudbyderen.
3)
Medietjenesteudbyder: Den fysiske eller juridiske person, der har
det redaktionelle ansvar for valget af audiovisuelt indhold i en
audiovisuel medietjeneste, og som bestemmer, hvordan det
audiovisuelle indhold tilrettelægges.
4)
Bidragspligtig omsætning: En medietjenesteudbyders
nettoindtægter i Danmark, som hidrører fra den on
demand, audiovisuelle medietjenestes
tilgængeliggørelse af audiovisuelt indhold.
Indtægter, der relaterer sig til
tilgængeliggørelse af sports- eller nyhedsprogrammer,
indtægter hidrørende fra lineær
programvirksomhed, der er gjort tilgængelig via den on
demand, audiovisuelle medietjeneste, og indtægter fra
videredistribution af andre medietjenesteudbyderes on demand,
audiovisuelle medietjenester udgør ikke en del af den
bidragspligtige omsætning.
Kapitel 2
Kulturbidrag
§ 4.
En medietjenesteudbyder skal betale et årligt bidrag på
2 pct. af sin bidragspligtige omsætning i Danmark, jf. dog
§ 5, stk. 3.
Stk. 2. En
medietjenesteudbyder, der investerer under 5 pct. af sin
bidragspligtige omsætning i Danmark i nyt dansk indhold, skal
i tillæg til bidraget efter stk. 1 betale et årligt
bidrag på 3 pct. af sin bidragspligtige omsætning i
Danmark, jf. dog § 5, stk. 3. En medietjenesteudbyder kan
fordele investeringerne i nyt dansk indhold over en 3-årig
periode som gennemsnit.
Stk. 3. Som
investeringer i nyt dansk indhold kan medregnes alle investeringer
i produktion og koproduktion af nye film, serier og dokumentarer,
jf. stk. 4.
Stk. 4.
Investeringer anses som foretaget i nyt dansk indhold, når 75
pct. af produktionsmaterialet for europæisk producerede film,
serier eller dokumentarer er på dansk.
§ 5.
Slots- og Kulturstyrelsen opkræver bidrag efter § 4,
stk. 1 og 2, årligt bagudrettet på baggrund af
medietjenesteudbydernes opgørelser over det seneste
kalenderårs bidragspligtige omsætning i Danmark.
Stk. 2. Slots-
og Kulturstyrelsen opkræver bidrag efter § 4, stk. 2,
bagudrettet ved udløbet af den 3-årige periode.
Stk. 3.
Finansielt bidrag efter artikel 13, stk. 2, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om samordning
af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om
udbud af audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle
medietjenester), som medietjenesteudbydere etableret i Danmark
betaler af den bidragspligtige omsætning til en anden
EU-medlemsstat, fradrages bidrag efter § 4, stk. 1 og 2.
Fradragsbeløbet kan dog ikke overstige det
bidragsbeløb, medietjenesteudbyderen skal betale efter
§ 4, stk. 1 og 2.
Stk. 4. Betales
bidrag ikke af medietjenesteudbyderen, overgives det til
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Stk. 5.
Kulturministeren kan efter forhandling med skatteministeren
fastsætte nærmere regler om inddrivelse af bidraget,
herunder regler om rykkerprocedure for betaling, forrentning og
betalingsfrist.
§ 6.
Provenuet af kulturbidraget fordeles efter fradrag af
omkostningerne forbundet med ordningens administration mellem
public service-puljen og støtte til dansk film.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
fordelingen mellem public service-puljen og støtte til dansk
film.
Kapitel 3
Registrering,
indberetning af oplysninger og tilsyn
§ 7.
En medietjenesteudbyder skal registrere sig hos Slots- og
Kulturstyrelsen.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
registreringen af en medietjenesteudbyder, herunder om krav til
registreringens form, procedure og indhold og frister for
registreringen.
§ 8.
En medietjenesteudbyder skal én gang om året
indberette en opgørelse over det seneste kalenderårs
bidragspligtige omsætning i Danmark til Slots- og
Kulturstyrelsen. Det skal af opgørelsen tydeligt
fremgå, fra hvilken on demand, audiovisuel medietjeneste den
bidragspligtige omsætning hidrører.
Stk. 2. En
medietjenesteudbyders opgørelse skal følge den
regnskabspraksis, der er anvendt ved virksomhedens seneste
godkendte regnskab. Har medietjenesteudbyderen ikke tidligere
udarbejdet et godkendt regnskab, skal opgørelsen af
omsætningen ske i overensstemmelse med
årsregnskabsloven eller en godkendt regnskabsstandard, som er
tilladt af et godkendt regnskabsorgan i en anden EU-medlemsstat,
hvor medietjenesteudbyderen er registreret.
Stk. 3. Den
indberettede opgørelse skal ledsages af en erklæring
afgivet med høj grad af sikkerhed af en uafhængig
godkendt revisor.
Stk. 4. En
medietjenesteudbyder, der udbyder mere end én on demand,
audiovisuel medietjeneste, kan indberette én samlet
erklæring, jf. stk. 3, for disse.
Stk. 5.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
indberetning af opgørelser over den bidragspligtige
omsætning, herunder om indberetningens form, procedure og
indhold, frister for indberetningen og krav til
revisorerklæringer.
§ 9.
En medietjenesteudbyder skal én gang om året
indberette en opgørelse over investeringer i nyt dansk
indhold, jf. § 4, stk. 2, i det seneste kalenderår til
Slots- og Kulturstyrelsen.
Stk. 2. En
medietjenesteudbyder, som fordeler investeringer over 3-årige
perioder, jf. § 4, stk. 2, 2. pkt., skal indsende en
hensigtserklæring om det forventede investeringsniveau
for den 3-årige investeringsperiode. Ligeledes skal
opgørelser over investeringer i nyt dansk indhold for de op
til 3 seneste kalenderår indberettes til Slots- og
Kulturstyrelsen.
Stk. 3. En
indberettet opgørelse, jf. stk. 1 og stk. 2, 2. pkt., skal
ledsages af en erklæring afgivet med høj grad af
sikkerhed af en uafhængig godkendt revisor.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
indberetning af opgørelser over investering i nyt dansk
indhold, herunder om indberetningens form, fastsættelse af
den 3-årige investeringsperiode, procedure og indhold,
frister for indberetningen og krav til erklæringer efter stk.
2, 1. pkt., og stk. 3.
§
10. Slots- og Kulturstyrelsen fører tilsyn med og
træffer afgørelser efter denne lov og regler udstedt i
medfør heraf.
Stk. 2. En
medietjenesteudbyder skal inden for en frist fastsat af Slots- og
Kulturstyrelsen give Slots- og Kulturstyrelsen de oplysninger,
udlevere de dokumenter m.v. og afgive de skriftlige udtalelser, som
forlanges af styrelsen i forbindelse med udøvelse af
tilsynsforpligtelsen.
Stk. 3.
Afgørelser truffet af Slots- og Kulturstyrelsen i henhold
til denne lov eller regler udstedt i medfør heraf kan
indbringes for Radio- og tv-nævnet, senest 4 uger efter at
styrelsens afgørelse er meddelt medietjenesteudbyderen.
Radio- og tv-nævnet kan tillægge klager indbragt for
nævnet opsættende virkning. Nævnets
afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
medietjenesteudbyderes afgivelse af oplysninger, udlevering af
dokumenter m.v. og afgivelse af skriftlige udtalelser, herunder
erklæring fra revisor om egne arbejdsgange og egen
uafhængighed, opgørelse over omsætning,
beregning af bidragspligtig omsætning og opgørelse og
beregning af investering i dansk indhold.
§
11. Kulturministeren kan fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation til og fra Slots- og Kulturstyrelsen om
forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør af denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at myndigheder kan
udstede afgørelser og andre dokumenter efter denne lov eller
efter regler udstedt i medfør af denne lov uden underskrift,
med maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet
underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller
dokumentet.
Kapitel 4
Straffebestemmelser
§
12. Med bøde straffes den, der forsætligt eller
groft uagtsomt overtræder § 4, stk. 1 og 2, § 7,
stk. 1, § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, eller § 10, stk.
2.
Stk. 2. I
forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes
straf af bøde for den, der forsætligt eller groft
uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 5
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
13. Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2.
Kulturbidrag, jf. § 4, stk. 1 og 2, opkræves
første gang til betaling i 2025 på baggrund af
medietjenesteudbydernes opgørelser over den bidragspligtige
omsætning i Danmark i kalenderåret 2024.
Kapitel 6
Ændringer
i anden lovgivning
§ 14. I
lov om radio- og fjernsynsvirksomhed m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1350 af 4. september 2020, som
ændret ved lov nr. 2212 af 29. december 2020 og lov nr. 1595
af 28. december 2022, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9 a, stk. 1, indsættes
efter »stk. 2«: »og stk. 4«.
2. I
§ 9 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Uanset stk. 1 kan medietjenesteudbydere, der hører under et
andet lands myndighed inden for Den Europæiske Union eller
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, og
som leverer en audiovisuel medietjeneste, pålægges at
bidrage finansielt til fremstilling af europæiske programmer
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om samordning af visse love og administrative bestemmelser i
medlemsstaterne om udbud af audiovisuelle
medietjenester.«
3.
Efter § 42 a indsættes:
Ȥ 42 b. Radio- og
tv-nævnet kan behandle klager over Slots- og Kulturstyrelsens
afgørelser truffet efter kulturbidragsloven eller regler
fastsat i medfør heraf.«
Kapitel 7
Territorial
gyldighed
§
15. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2018/1808/EU af 14. november 2018 om
ændring af direktiv 2010/13/EU om samordning af visse love og
administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud af
audiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle
medietjenester) i betragtning af de ændrede markedsforhold,
EU-Tidende 2018, nr. L 303, side 69. Loven har som udkast
været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure
med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).