L 165 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og lov om varmeforsyning.

(Bemyndigelse til at supplere og gennemføre EU-regler om fremme af vedvarende energi, herunder om at fastsætte regler om fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler, og justering af rammer for etablering af vedvarende energi-anlæg på havet uden for udbud).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 23-05-2024

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 23. maj 2024

20231_l165_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 23. maj 2024

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder et om deling af lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (S, V, SF, M og RV) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA, KF og EL) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til vedtagelse med de til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DD og ALT) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de til det under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (DF) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til lovforslag A og B. Mindretallet vil stemme for de til de under A og B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Tilkendegivelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren

Implementering af VEIII-direktivet

Jeg vil gerne over for udvalget understrege, at VEIII-direktivet og implementeringen heraf ikke ændrer ved, at gældende EU-krav til miljø- og naturbeskyttelse fortsat skal overholdes.

Fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur

Udpegningen af netfremskyndelsesområder bør fremme netinfrastruktur, som er nødvendig for at integrere vedvarende energi, så vedvarende energi-projekter fremadrettet ikke bliver forsinket på grund af manglende adgang til transmissionsnettet. Eventuelle netfremskyndelsesområder vil i første omgang blive udpeget til de vigtigste store elinfrastrukturprojekter med udgangspunkt i »Energinets Langsigtede Udviklingsplan 2024«. Jeg vil inddrage de partier, der støtter lovforslaget, i forslag til rammer for netfremskyndelsesområderne.

Jeg vil også gerne tilkendegive, at regeringen først vil se på at benytte bestemmelsen om fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur, da et tilstrækkeligt elnet er en central forudsætning for den elektrificering, Danmark står over for, udbygningen af elproduktionen fra havvind og ambitionen om at sikre rammevilkår, der kan muliggøre en markedsdrevet firedobling af elproduktionen fra vind og sol på land.

Det indgår i lovforslaget, at fremskyndelsesområderne til VE-anlæg alene kan udpeges i områder, hvor projekterne ikke forventes at få væsentlig indvirkning på miljøet. I denne forbindelse udelukkes bl.a. Natura 2000-områder og vigtige trækruter for fugle. Fremskyndelsesområder til elinfrastruktur skal fortrinsvis placeres i områder, hvor projekterne ikke forventes at få en væsentlig indvirkning på natur og miljø. I tilfælde af påvirkning skal den afbødes eller kompenseres.

Udmøntning af bestemmelserne i lovforslagets § 3, stk. 3-5

Jeg vil gerne inddrage partierne i det videre arbejde med bekendtgørelserne, som forelægges partierne efter høring, og i det videre arbejde med de kommende fremskyndelsesområder for VE-anlæg.

Implementering af nødretsforordningen - lovforslagets § 3, stk. 3

Det indgår ligeledes i lovforslaget, at anvendelsen af nødretsforordningens artikel 6 gøres frivillig for opstillerne, således at den kun anvendes i tilfælde, hvor det vurderes at sikre en hurtigere myndighedsbehandling, og hvor det på grundlag af eksisterende data er muligt at fastsætte passende og forholdsmæssige afbødningsforanstaltninger til sikring af artsbeskyttelsen.

4. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter L 165 B med klima-, energi- og forsyningsministerens tilkendegivelse. Ministerens tilkendegivelse ser SF som rammen for udmøntningen af lovforslaget, hvor især hensynet til værdifuld natur er særlig vigtigt for SF.

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at partiet er imod lovforslag L 165 A, som lukker åben dør-ordningen, uden at der er truffet beslutning om, at der skal arbejdes for en ny ordning efter regeringens beslutning om at lukke døren for kystnære møller. EL noterer sig, at der måske vil komme en drøftelse efter analysen om godt købmandskab. EL ønsker, at kommuner og folkelige initiativer som f.eks. Bornholms Havvind kan realisere lokale kystnære havvindmøller ud fra lokale ønsker.

5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Justering af rammer for etablering af vedvarende energi-anlæg på havet uden for udbud)« omfattende § 1, nr. 6-17, 19, 21 og 23, og § 7.

B. »Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, biobrændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i bygninger og forskellige andre love (Bemyndigelse til at supplere og gennemføre EU-regler om fremme af vedvarende energi, herunder til at fastsætte regler om fravigelse af visse miljø- og naturbeskyttelsesregler m.v.)« omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-5, 18, 20 og 22, §§ 2-6 og § 7, stk. 1.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 1

2) I den under nr. 14 foreslåede § 22 a ændres i stk. 3 »de i stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til test af vedvarende energi på havet omfattet af stk. 1.«

[Sproglig præcisering]

3) Efter nr. 19 indsættes:

»01. I § 50 c, stk. 1, og § 50 d, stk. 1, udgår »jf. § 23, stk. 4,«.«

[Konsekvensrettelse af, at § 23, stk. 4, ophæves med det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16]

Til § 7

4) I stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 1, nr. 6-19,« til: »Loven«.

[Konsekvens af ændringsforslag om deling af lovforslaget og ændring af henvisning]

5) I stk. 2, 2. pkt., indsættes efter »for sådanne«: »ansøgninger og«.

[Sproglig præcisering]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 1

6) I den under nr. 3 foreslåede ændring af § 3 indsættes i stk. 4, nr. 1, efter »afgørelser«: », regler om klageadgang«.

[Præcisering]

7) I den under nr. 18 foreslåede affattelse af § 27 ændres »§§ 22 a, stk. 1 og 25« til: »§ 22 a, stk. 1, og § 25«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 6

8) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 4 b ændres »Den Europæiske Unions direktiver og beslutninger« til: »EU-direktiver«.

[Sproglig ensretning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget i to lovforslag.

Det ene lovforslag (A) vedrører ændringer i lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Lovforslaget følger op på den statsstøtteretlige vurdering og bringer således VE-lovens regler i overensstemmelse med EU-retten ved at lukke for muligheden for at ansøge om og få meddelt forunders‍øgelsestilladelse til et nyt kommercielt projekt under åben dør-ordningen. Lovforslaget sikrer samtidig de lovmæssige rammer omkring de projekter og ansøgninger, der kan fortsætte, herunder mindre testprojekter på havet.

Lovforslag (B) vedrører ændringer i VE-loven, biobrændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og lov om Energinet. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at gennemføre og fastsætte supplerende bestemmelser til EU-regler om fremme af vedvarende energi, når sådanne regler går på tværs af ressortområder.

Da lovforslaget ændrer i mere end fem love, vil det lovteknisk være mest korrekt i lovforslagets titel at nævne de vigtigste love, der ændres, og indsætte: »og forskellige andre love« frem for at nævne alle love, som ændres.

Ligeledes er det fundet hensigtsmæssigt at ændre i lovforslagets undertitel for at tydeliggøre, at lovforslagets ikke giver bemyndigelse til at supplere EU-regler, men til at fastsætte supplerende regler til EU-regler. Dette kan være nødvendigt af hensyn til forordningers anvendelse i national ret.

Der indsættes endvidere et m.v. i lovforslagets undertitel for at tydeliggøre, at undertitlen ikke er udtømmende for lovforslagets indhold, da lovforslaget eksempelvis også rummer bestemmelser, som har til formål at gennemføre regelforenkling af gennemførelsen af naturbeskyttelsesdirektiverne for elproduktionsanlæg og elforsyningsnet på havet. Som det fremgår af bemærkningerne i lovforslagets punkt 2.3.3, er der alene tale om en regelforenkling, som ikke vil medføre indholdsmæssige ændringer i retstilstanden. Regelforenklingen er nødvendiggjort af, at fravigelsesbestemmelser, som følger af VEIII-direktivet, gennemføres ved bekendtgørelse.

Til nr. 2

Det foreslås, at der i den under nr. 14 foreslåede § 22 a, stk. 3, ændres »de i stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til test af vedvarende energi på havet omfattet af stk. 1.«

Ændringsforslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at værditabsordningen, salgsoptionsordningen, VE-bonusordningen og grøn pulje ikke vil være gældende for testprojekter, som fremadrettet vil være omfattet af den foreslåede § 22 a, dvs. projekter, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren kan udstede tilladelse til test af vedvarende energi-anlæg på havet med henblik på forskning, udvikling eller demonstration af nye projekter, teknologier og processer i et område på op til 15 km fra kyststrækningen i et tidsrum på op til 3 år.

Til nr. 3

Det følger af VE-lovens § 50 c, stk. 1, at denne bestemmelse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet produceret af havvindmøller omfattet af § 25, jf. § 23, stk. 4, landvindmøller og solcelleanlæg bortset fra anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.

Det følger af VE-lovens § 50 d, stk. 1, at denne bestemmelse omhandler udbud af pristillæg for elektricitet produceret på havvindmøller omfattet af § 25, jf. § 23, stk. 4, landvindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker bortset fra anlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation.

Med ændringsforslaget foreslås det, at »jf. § 23, stk. 4,« udgår af VE-lovens § 50 c, stk. 1, og § 50 d, stk. 1.

Ændringen er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås, at VE-lovens § 23, stk. 4, ophæves. Ændringen medfører ikke materielle ændringer.

Til nr. 4

Det foreslås, at der i § 7, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 1, nr. 6-19,« til »Loven«. Ændringen foreslås, for det første fordi den foreslåede § 1, nr. 18, ved en fejl er omfattet af overgangsreglen i § 7, stk. 2. For det andet foreslås ændringen, som følge af at lovforslaget foreslås delt i to lovforslag.

Til nr. 5

Det følger af det foreslåede § 7, stk. 2, 1. pkt., at § 1, nr. 6-19, hverken finder anvendelse på ansøgninger om forundersøgelsestilladelse efter § 22, jf. § 23, stk. 4, i VE-loven, som Energistyrelsen har modtaget før lovens ikrafttræden, eller på projekter, hvor der er udstedt forundersøgelsestilladelse efter § 22, jf. § 23, stk. 4, i VE-loven før lovens ikrafttræden.

Med ændringsforslaget foreslås det, at der i § 7, stk. 2, 2. pkt., efter »for sådanne« indsættes »ansøgninger og«.

Forslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at de hidtil gældende regler både vil finde anvendelse for ansøgninger og projekter, der vil være omfattet af § 7, stk. 2, 1. pkt.

Til nr. 6

Det fremgår af den foreslåede bemyndigelseshjemmel i § 3, stk. 3, jf. stk. 4, nr. 1, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan gennemføre eller fastsætte supplerende bestemmelser til EU-regler, som kan vedrøre tilladelsesprocessen for vedvarende energi-anlæg og netinfrastruktur, herunder regler om tidsfrister for myndighedernes sagsbehandling, gennemførelse af tilladelsesprocedurer i elektronisk format, offentliggørelse af afgørelser og regler om, at manglende svar fra relevante kompetente myndigheder medfører, at mellemliggende administrative skridt skal betragtes som godkendt.

Der er fundet anledning til at præcisere med et ændringsforslag, at bemyndigelsen eksempelvis også omfatter fastsættelse af regler om klageadgang. Der kan således også efter bemyndigelsen fastsættes supplerende regler om eksempelvis klageadgang i forbindelse med myndighedens screeningsafgørelse eller afgørelse om anvendelse af nødforordningen.

Der er ligeledes fundet anledning til at præcisere med et ændringsforslag, at bemyndigelsen både vedrører regler til gennemførelsen af EU-direktiver og regler, som supplerer EU-forordninger.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Ændringsforslaget vil medføre, at det bliver præciseret, at den foreslåede § 27 i VE-loven henviser til tilladelser efter den foreslåede § 22 a, stk. 1, og til tilladelser efter VE-lovens § 25.

Til nr. 8

Den foreslåede ændring er et udtryk for en sproglig ensretning i henvisninger til EU-regulering. Forslaget vil medføre, at samme terminologi bliver anvendt i lov om Energinet som i de foreslåede bemyndigelser i § 27 i VE-loven og § 22 b i lov om elforsyning.

6. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2024 og var til 1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

To separate udkast til lovforslag har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 6. februar 2024 og den 14. februar 2024 disse udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 186 og 196. Den 24. april 2024 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og to separate høringsnotater til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Mads Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5