Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 23. maj 2024
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder et om
deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M og RV) indstiller lovforslag A og B til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, KF og EL) indstiller lovforslag A til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller lovforslag B til
vedtagelse med de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DD og ALT) indstiller
lovforslag A til vedtagelse med de til
det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (DF) vil ved 3.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslag A og B.
Mindretallet vil stemme for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra klima-,
energi- og forsyningsministeren
Implementering
af VEIII-direktivet
Jeg vil gerne over for udvalget
understrege, at VEIII-direktivet og implementeringen heraf ikke
ændrer ved, at gældende EU-krav til miljø- og
naturbeskyttelse fortsat skal overholdes.
Fremskyndelsesområder for net- og
lagringsinfrastruktur
Udpegningen af
netfremskyndelsesområder bør fremme netinfrastruktur,
som er nødvendig for at integrere vedvarende energi,
så vedvarende energi-projekter fremadrettet ikke bliver
forsinket på grund af manglende adgang til
transmissionsnettet. Eventuelle netfremskyndelsesområder vil
i første omgang blive udpeget til de vigtigste store
elinfrastrukturprojekter med udgangspunkt i »Energinets
Langsigtede Udviklingsplan 2024«. Jeg vil inddrage de
partier, der støtter lovforslaget, i forslag til rammer for
netfremskyndelsesområderne.
Jeg vil også gerne tilkendegive, at
regeringen først vil se på at benytte bestemmelsen om
fremskyndelsesområder for net- og lagringsinfrastruktur, da
et tilstrækkeligt elnet er en central forudsætning for
den elektrificering, Danmark står over for, udbygningen af
elproduktionen fra havvind og ambitionen om at sikre
rammevilkår, der kan muliggøre en markedsdrevet
firedobling af elproduktionen fra vind og sol på land.
Det indgår i lovforslaget, at
fremskyndelsesområderne til VE-anlæg alene kan udpeges
i områder, hvor projekterne ikke forventes at få
væsentlig indvirkning på miljøet. I denne
forbindelse udelukkes bl.a. Natura 2000-områder og vigtige
trækruter for fugle. Fremskyndelsesområder til
elinfrastruktur skal fortrinsvis placeres i områder, hvor
projekterne ikke forventes at få en væsentlig
indvirkning på natur og miljø. I tilfælde af
påvirkning skal den afbødes eller kompenseres.
Udmøntning af bestemmelserne i lovforslagets
§ 3, stk. 3-5
Jeg vil gerne inddrage partierne i det
videre arbejde med bekendtgørelserne, som forelægges
partierne efter høring, og i det videre arbejde med de
kommende fremskyndelsesområder for VE-anlæg.
Implementering
af nødretsforordningen - lovforslagets § 3, stk.
3
Det indgår ligeledes i lovforslaget,
at anvendelsen af nødretsforordningens artikel 6
gøres frivillig for opstillerne, således at den kun
anvendes i tilfælde, hvor det vurderes at sikre en hurtigere
myndighedsbehandling, og hvor det på grundlag af eksisterende
data er muligt at fastsætte passende og forholdsmæssige
afbødningsforanstaltninger til sikring af
artsbeskyttelsen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter L 165 B med klima-, energi- og
forsyningsministerens tilkendegivelse. Ministerens tilkendegivelse
ser SF som rammen for udmøntningen af lovforslaget, hvor
især hensynet til værdifuld natur er særlig
vigtigt for SF.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at partiet er imod lovforslag L 165 A, som lukker
åben dør-ordningen, uden at der er truffet beslutning
om, at der skal arbejdes for en ny ordning efter regeringens
beslutning om at lukke døren for kystnære
møller. EL noterer sig, at der måske vil komme en
drøftelse efter analysen om godt købmandskab. EL
ønsker, at kommuner og folkelige initiativer som f.eks.
Bornholms Havvind kan realisere lokale kystnære
havvindmøller ud fra lokale ønsker.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om ændring af lov
om fremme af vedvarende energi (Justering af rammer for etablering
af vedvarende energi-anlæg på havet uden for
udbud)« omfattende § 1, nr. 6-17, 19, 21 og 23, og
§ 7.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi,
biobrændstofloven, lov om fremme af energibesparelser i
bygninger og forskellige andre love (Bemyndigelse til at supplere
og gennemføre EU-regler om fremme af vedvarende energi,
herunder til at fastsætte regler om fravigelse af visse
miljø- og naturbeskyttelsesregler m.v.)« omfattende
titelnoten, § 1, nr. 1-5, 18, 20 og 22, §§ 2-6 og
§ 7, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
den under nr. 14 foreslåede § 22 a ændres i stk. 3 »de i stk. 1 nævnte
projekter.« til: »anlæg til test af vedvarende
energi på havet omfattet af stk. 1.«
[Sproglig præcisering]
3)
Efter nr. 19 indsættes:
»01. I §
50 c, stk. 1, og § 50 d, stk.
1, udgår »jf. § 23, stk.
4,«.«
[Konsekvensrettelse af, at §
23, stk. 4, ophæves med det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 16]
Til § 7
4) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»§ 1, nr. 6-19,« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling af lovforslaget og ændring af
henvisning]
5) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»for sådanne«: »ansøgninger
og«.
[Sproglig præcisering]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
6) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 3
indsættes i stk. 4, nr. 1, efter
»afgørelser«: », regler om
klageadgang«.
[Præcisering]
7) I
den under nr. 18 foreslåede
affattelse af § 27 ændres
»§§ 22 a, stk. 1 og 25« til: »§ 22
a, stk. 1, og § 25«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
8) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 4 b ændres
»Den Europæiske Unions direktiver og
beslutninger« til: »EU-direktiver«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører
ændringer i lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven).
Lovforslaget følger op på den
statsstøtteretlige vurdering og bringer således
VE-lovens regler i overensstemmelse med EU-retten ved at lukke for
muligheden for at ansøge om og få meddelt
forundersøgelsestilladelse til et nyt kommercielt
projekt under åben dør-ordningen. Lovforslaget sikrer
samtidig de lovmæssige rammer omkring de projekter og
ansøgninger, der kan fortsætte, herunder mindre
testprojekter på havet.
Lovforslag (B) vedrører
ændringer i VE-loven, biobrændstofloven, lov om fremme
af energibesparelser i bygninger, lov om varmeforsyning, lov om
elforsyning og lov om Energinet. Lovforslaget indeholder
bemyndigelser til at gennemføre og fastsætte
supplerende bestemmelser til EU-regler om fremme af vedvarende
energi, når sådanne regler går på
tværs af ressortområder.
Da lovforslaget
ændrer i mere end fem love, vil det lovteknisk være
mest korrekt i lovforslagets titel at nævne de vigtigste
love, der ændres, og indsætte: »og forskellige andre love« frem
for at nævne alle love, som ændres.
Ligeledes er det
fundet hensigtsmæssigt at ændre i lovforslagets
undertitel for at tydeliggøre, at lovforslagets ikke giver
bemyndigelse til at supplere EU-regler, men til at fastsætte
supplerende regler til EU-regler. Dette kan være
nødvendigt af hensyn til forordningers anvendelse i national
ret.
Der
indsættes endvidere et m.v. i lovforslagets undertitel for at
tydeliggøre, at undertitlen ikke er udtømmende for
lovforslagets indhold, da lovforslaget eksempelvis også
rummer bestemmelser, som har til formål at gennemføre
regelforenkling af gennemførelsen af
naturbeskyttelsesdirektiverne for elproduktionsanlæg og
elforsyningsnet på havet. Som det fremgår af
bemærkningerne i lovforslagets punkt 2.3.3, er der alene tale
om en regelforenkling, som ikke vil medføre
indholdsmæssige ændringer i retstilstanden.
Regelforenklingen er nødvendiggjort af, at
fravigelsesbestemmelser, som følger af VEIII-direktivet,
gennemføres ved bekendtgørelse.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i den under nr.
14 foreslåede § 22 a, stk. 3, ændres »de i
stk. 1 nævnte projekter.« til: »anlæg til
test af vedvarende energi på havet omfattet af stk.
1.«
Ændringsforslaget vil medføre,
at det bliver præciseret, at værditabsordningen,
salgsoptionsordningen, VE-bonusordningen og grøn pulje ikke
vil være gældende for testprojekter, som fremadrettet
vil være omfattet af den foreslåede § 22 a, dvs.
projekter, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren kan udstede
tilladelse til test af vedvarende energi-anlæg på havet
med henblik på forskning, udvikling eller demonstration af
nye projekter, teknologier og processer i et område på
op til 15 km fra kyststrækningen i et tidsrum på op til
3 år.
Til nr. 3
Det følger af VE-lovens § 50 c,
stk. 1, at denne bestemmelse omhandler udbud af pristillæg
for elektricitet produceret af havvindmøller omfattet af
§ 25, jf. § 23, stk. 4, landvindmøller og
solcelleanlæg bortset fra anlæg, som er tilsluttet i
egen forbrugsinstallation.
Det følger af VE-lovens § 50 d,
stk. 1, at denne bestemmelse omhandler udbud af pristillæg
for elektricitet produceret på havvindmøller omfattet
af § 25, jf. § 23, stk. 4, landvindmøller,
solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og
vandkraftværker bortset fra anlæg, som er tilsluttet i
egen forbrugsinstallation.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »jf. § 23, stk. 4,« udgår af
VE-lovens § 50 c, stk. 1, og § 50 d, stk. 1.
Ændringen er en konsekvens af, at det
med lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås, at VE-lovens
§ 23, stk. 4, ophæves. Ændringen medfører
ikke materielle ændringer.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i § 7, stk.
2, 1. pkt., ændres »§
1, nr. 6-19,« til »Loven«. Ændringen
foreslås, for det første fordi den foreslåede
§ 1, nr. 18, ved en fejl er omfattet af overgangsreglen i
§ 7, stk. 2. For det andet foreslås ændringen, som
følge af at lovforslaget foreslås delt i to
lovforslag.
Til nr. 5
Det følger af det foreslåede
§ 7, stk. 2, 1. pkt., at § 1, nr. 6-19, hverken finder
anvendelse på ansøgninger om
forundersøgelsestilladelse efter § 22, jf. § 23,
stk. 4, i VE-loven, som Energistyrelsen har modtaget før
lovens ikrafttræden, eller på projekter, hvor der er
udstedt forundersøgelsestilladelse efter § 22, jf.
§ 23, stk. 4, i VE-loven før lovens
ikrafttræden.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der i § 7, stk. 2, 2. pkt., efter »for
sådanne« indsættes »ansøgninger
og«.
Forslaget vil medføre, at det bliver
præciseret, at de hidtil gældende regler både vil
finde anvendelse for ansøgninger og projekter, der vil
være omfattet af § 7, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 6
Det fremgår af den foreslåede
bemyndigelseshjemmel i § 3, stk. 3, jf. stk. 4, nr. 1, at
klima-, energi- og forsyningsministeren kan gennemføre eller
fastsætte supplerende bestemmelser til EU-regler, som kan
vedrøre tilladelsesprocessen for vedvarende
energi-anlæg og netinfrastruktur, herunder regler om
tidsfrister for myndighedernes sagsbehandling, gennemførelse
af tilladelsesprocedurer i elektronisk format,
offentliggørelse af afgørelser og regler om, at
manglende svar fra relevante kompetente myndigheder
medfører, at mellemliggende administrative skridt skal
betragtes som godkendt.
Der er fundet anledning til at
præcisere med et ændringsforslag, at bemyndigelsen
eksempelvis også omfatter fastsættelse af regler om
klageadgang. Der kan således også efter bemyndigelsen
fastsættes supplerende regler om eksempelvis klageadgang i
forbindelse med myndighedens screeningsafgørelse eller
afgørelse om anvendelse af nødforordningen.
Der er ligeledes fundet anledning til at
præcisere med et ændringsforslag, at bemyndigelsen
både vedrører regler til gennemførelsen af
EU-direktiver og regler, som supplerer EU-forordninger.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringsforslaget vil medføre, at
det bliver præciseret, at den foreslåede § 27 i
VE-loven henviser til tilladelser efter den foreslåede §
22 a, stk. 1, og til tilladelser efter VE-lovens § 25.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er et
udtryk for en sproglig ensretning i henvisninger til EU-regulering.
Forslaget vil medføre, at samme terminologi bliver anvendt i
lov om Energinet som i de foreslåede bemyndigelser i §
27 i VE-loven og § 22 b i lov om elforsyning.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april
2024 og var til 1. behandling den 2. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
To separate udkast til lovforslag har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 6. februar 2024 og den
14. februar 2024 disse udkast til udvalget, jf. KEF alm. del -
bilag 186 og 196. Den 24. april 2024 sendte klima-, energi- og
forsyningsministeren høringssvarene og to separate
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris
Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Mads
Fuglede (DD) Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund
(LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Dina Raabjerg (KF) Kim
Edberg Andersen (DD) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |